"הכחולה" – עמותת אוהדי הפועל פ"ת

מיום ליום קמות בישראל עוד ועוד קבוצות אוהדים, האמת שזה די משמח אותי לראות אוהדים לוקחים את גורל קבוצתם לידיהם, למרות הקושי הניהולי ובעיקר הכלכלי.
ברוח התקופה, התיישבתי לקפה עם אור עוז מעמותת "הכחולה". העמותה החדשה של אוהדי הפועל פ"ת, שנכון לשעה זו מונה 667 חברים.

מאיזו סיבה הקמתם את העמותה?

""הכחולה" הוקמה באופן רשמי ב-13 בנובמבר 2016 על ידי: איתי לוי, חזי בן עמי, חיים גולדבלט, אלעד מרקוס, ניב צפרירי, אריאל המאירי ועודד מזרחי. כאשר קדמה להקמה עבודה של מעל חצי שנה, אשר החלה ב-17.4.16 עם פגישת העבודה הראשונה, בכל התחומים וזאת כדי שבחשיפת העמותה לקהל ב-6.12.16 התשתית תהיה מוכנה".

(צילום: עמותת הכחולה)

שבעת המייסדים הקימו את העמותה עקב מצב הקבוצה ב-15 השנים האחרונות. המועדון סבל בשנים האלו מאי יציבות מקצועית וניהולית כאשר בנוסף הקבוצה חוותה שלוש ירידות לליגה הלאומית בעשור האחרון. כאשר הוחלט על הקמת "הכחולה" עוד במהלך העונה שעברה, הקבוצה הייתה עם הפנים לכיוון ליגת העל, אך לבסוף לא עלתה מסיבות שונות. מייסדי העמותה הבינו כי הליגה הלאומית מתחילה להיתפס כמילה לגיטימית עבור הפועל פתח תקווה, הקהל החל להתרגל לאפשרות שהקבוצה לא תעלה ליגה, ההנהלה לא הצליחה להעמיד את המשאבים הראויים לצורך בניית קבוצה ראויה, ורוכש עמיד שיכול להחזיר את הקבוצה למקומה הראוי ולהישגים שאפיינו אותה לא נראה באופק.

"הבנו כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך יותר." אומר אור, "לא הגיוני שקבוצה מפוארת כמו הפועל פתח תקווה תלך אל עבר התהום כפי שהלכו קבוצות מפוארות לפניה. התחדדה אצלנו המחשבה כי רק פעולה משמעותית מצד האוהדים – אלו שבאמת אוהבים את הקבוצה ומלווים אותה עד היום, תוכל לשנות את המצב ותמנע ממנה להגיע למצב שממנו לא יהיה ניתן לחזור.

כיום המשאב היחיד שנשאר לקבוצה הוא האוהדים. לכן, קבוצת אוהדים במודל הגרמני (50+1) נראתה כאופציה הנכונה ביותר, מה גם שניתן לראות כי הקבוצות המצליחות בעולם כיום מנוהלות במודל אוהדים: באיירן מינכן, דורטמונד וקבוצות אחרות בליגה הגרמנית הראשונה, ריאל מדריד, ברצלונה, סיאטל סאונדרס שזכתה באליפות ה-MLS לפני פחות מחודשיים. כל הקבוצות האלו מערבות את האוהדים בתמהיל כזה או אחר בבעלות על הקבוצה וזה עובד להן מעולה. המודל תופס תאוצה גם בארץ: הפועל קטמון היא הדוגמא המפורסמת ביותר, אך גם בית"ר נורדיה, מכבי קביליו יפו, הפועל ת"א בכדורסל ועוד קבוצות הלכו לכיוון מודל זה ומדווחות על שביעות רצון רבה מן המהלך, הן אצל הנהלת הקבוצה שמורכבת מהאוהדים ושזוכה במשאבים רבים בעקבות כך, והן אצל האוהדים אשר הרצון להגיע למגרשים ולהתרגש עם הקבוצה שב. בהפועל פתח תקווה, לה משאב האוהדים גבוה הרבה יותר, יש יכולת להעצים את המודל בארץ, לגייס יותר משקיעים וספונסרים ולהוביל את הקבוצה להיות הישגית בליגת העל תחת דירקטוריון שמורכב מאוהדי הקבוצה שנמצאים במשרות מובילות במשק הישראלי."

הפועל פתח תקוה אבי דולמן
קרדיט: אבי דולמן, החוג הכחול

מהן מטרות העל והמטרות המשניות של העמותה?

"מטרת העל של העמותה היא השגת שליטה ניהולית מוחלטת על הקבוצה בשאיפה לקבל את כל 100% הבעלות. זאת כדי להנהיג מתוך הקבוצה את אחד מערכי העמותה שהוא שקיפות: כיום הקבוצה לא שקופה כלל לאוהדים. יוצא מצב בלתי נתפס כי דווקא אנחנו, אלו שהולכים אחרי הקבוצה לכל מקום אליו היא צועדת, לא נחשפים למצבה הכלכלי והמשפטי ואין לנו כל מושג האם היא מתנהלת באופן תקין. כעמותה התחייבנו שברגע שניכנס לניהול הקבוצה לקהל ישתקף מצבה של הקבוצה באופן מלא, על כן הוכנס בתקנון סעיף המחייב את הוועד המנהל (שמנהל את העמותה) לקבוע שני כינוסים של האסיפה הכללית (כל חברי העמותה) לצורך קבלת מידע מקיף על מצב הקבוצה. לכינוסים אלו יגיעו עורך הדין ורואה החשבון של העמותה ויציגו בפני האוהדים את כלל המידע בדרך המקצועית והשקופה ביותר. השקיפות בעמותה מתקיימת כבר היום בכך שכלל הפרוטוקולים מישיבות הוועד המנהל מועלים לאתר וכלל חברי העמותה חשופים להם. עם הזמן השקיפות הזו רק תתעצם ועוד מידע יזרום מהעמותה לכיוון חבריה.

המטרות המשניות, שמעניינות לא פחות, הן הרצון להוביל בעזרת העמותה שינויים חברתיים בעיר פתח תקווה וביישובים מסביבה. ועדת הקהילה, אחת מ-7 הוועדות בעמותה, אחראית לקדם את הפרויקטים השונים והיא כבר כיום עומלת עליהם. ביום חמישי שעבר (23.2.17) הפרויקט הראשון יצא לדרך בשיתוף עמותת "שער שיוויון" ובו עמותת "הכחולה" החלה במתן שעות התנדבות לקבוצת "שער שיוויון" בעיר."

יעדי העמותה:

"את יעדי העמותה הצגנו בכנס שנערך ב-7.1.17 בהיכל התרבות פתח תקווה מול כ-600 אוהדים. יעד העל הוא לחלוטין קבלת שליטה ניהולית על מועדון הכדורגל הפועל פתח-תקווה כאשר השאיפה היא לקבל את כל 100% הבעלות על הקבוצה. בכל מהלך הקמת העמותה ועד היום אנחנו פועלים על פי יעדים שאותם גזרנו מתוך יעד העל אשר ביניהם הוא הגעה ל-1000 אוהדי הפועל שהצטרפו לעמותה, ביסוס קהילת אוהדים כחולה ומגובשת, קיום אירועים חברתיים, גיוס קהילה עסקית אוהדת מתוך אוהדי הקבוצה ועוד. אנחנו רואים את כלל היעדים כמשרתים את יעד העל הראשון ורק שילובם אחד עם השני יביא אותנו למחוז חפצנו."

למה אתם חושבים שלכם יש סיכויי הצלחה גדולים יותר מאחרים?

"הדחיפה של הקהל את העמותה היא מה שנותנת לנו סיכויי הצלחה גבוהים יותר בדרך למטרה. כיום הצטרפו לעמותה מעל ל-650 כחולים, עשרות מהם נכנסו לפעילות בצוותים הנמצאים ב-7 הוועדות השונות. אותם פעילים המאמינים בעמותה וערכיה, מתנדבים באהבה טהורה ובאמונה שלמה ברעיון כי רק עמותה חזקה אשר מחוברת לשורשים ולקהילה יכולה להוביל את השינוי שהפועל צריכה.

מטבע הדברים ניתן להבין שככל שיותר ויותר אוהדים יצטרפו כך הכוח של העמותה יגדל וסיכויי הצלחתה יגברו. צריך להבין כי לאלמנט של איגוד אוהדים התורם לקהילה ישנו השפעה גם על גורמים חיצוניים כגון עירייה, משקיעים, ספונסרים אשר רואים את המתרחש ומבינים שדבר טוב וגדול קורה פה ועל כן מעוניינים להצטרף אליו ולתרום לו. זהו עוד נדבך חשוב אשר מעלה את סיכויי ההצלחה של העמותה בהשגת מטרותיה."

2הפועל פתח תקוה אבי דולמן
קרדיט: אבי דולמן, החוג הכחול

מהן הפלטפורמות שאתם מתחזקים לצורך השגת המטרה – פורומים/אינטרנט/מפגשים עם משקיעים?

"קיימות כמה פלטפורמות שאיתן אנחנו מתקשרים עם קהל אוהדינו וגורמים אחרים על מנת להשיג את המטרה. הפלטפורמה הראשונה היא הפייסבוק. דף העמותה בפייסבוק נגיש לכולם ולכן אנחנו נותנים לו קשב רב. אוהדים רבים בוחרים ליצור איתנו קשר יומיומי דרך הדף, לשאול שאלות ולהציע הצעות. דרך הדף אנחנו מתקשרים את העדכונים החשובים, מפרסמים חומרי שיווק והכרות ומאפשרים הצצה לפעילויות הוועדות השונות. השלמה לכל המידע ניתן לקבל בעזרת האתר שלנו בו מפורסמים תקנון העמותה, חזון, ערכים, קטעי העיתונות מכלל המדיות, פרוטוקולים של ישיבות הוועד המנהל ועוד, כאשר בראש הדף מופיע הקאונטר של העמותה הסופר את מספר החברים שהצטרפו.

מלבד הרשת האינטרנטית, צוותי העמותה מקפידים על מפגשים לצורך עדכון וקידום יוזמות שונות אשר אותם חברי צוות מעלים או לחילופין יוזמות אשר עלו מהשטח. כעמותה אנחנו רואים חשיבות בכך שיהיו כמה שיותר מפגשים בין-אישיים וזאת לצורך גיבוש חברי העמותה והבנה כי יוזמות איכותיות יוצאות לפועל בעזרת פגישות פנים אל פנים.

את המפגשים עם הקהילה העסקית מקיים צוות ייעודי הנמצא תחת וועדת פיננסים, הצוות החל כבר בגיוס אותה קהילה וזאת במטרה ליצור קהילה עסקית אוהדת אשר תתמוך בעמותה ומטרותיה."

(צילום: עמותת הכחולה)
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח