מה משותף לכריסטיאנו רונאלדו, ג'יי-זי, ביונסה, קנדל ג'נר, פרד דרסט, ג'סטין ביבר, לברון ג'יימס, נלסון מנדלה, הילרי קלינטון ומוחמד עלי? – כולם נראו עוטים כובע עם אותיות NY, של ה"ניו-יורק יאנקיז".
לא מדובר בפריט יוקרתי ואפשר להשיג אותו תמורת 32 דולר ואפילו במחיר זול מזה. אבל מה שמעניין הוא, איך כובע הבייסבול הפשוט הזה הפך לפריט אופנה מחייב אצל האליטה התרבותית של ימינו?
יותר מזה, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) נערכה תערוכה בשם Is Fashion Modern?. התערוכה כללה 111 פריטים ששינו את העולם במאה העשרים ובמאה העשרים ואחת ועדיין אקטואליים לימינו אנו. בין המוצגים שהיו שם – פריטי Levi’s 501s, קפוצ'ונים של Champion, נעלי YEEZY 350, נעלי Nike Air Force 1, נעלי אדידס סופרסטאר וגם… כובע של היאנקיז, ולא בכדי.
מותג חזק
היאנקיז היא קבוצת הבייסבול האמריקאית המפורסמת, העשירה והמעוטרת ביותר. מדובר במותג גלובלי. מגזין פורבס, העריך את שווי המועדון בשנת 2017 ב-3.7 מיליארד דולרים, עשיר ממנו הוא רק מועדון הפוטבול דאלאס מליגת NFL (שהוערך ב-4.2 מיליארד דולר), כשכל גדולי מועדוני הכדורגל האירופיים נשארו הרחק מאחור.
השנה, ההון העצמי של היאנקיז הגיע לכדי הון של 4 מיליארד דולר ובכך הצטרף למועדון ה-4 מיליארד, שכולל גם את מנצ'סטר יונייטד (4.123 מיליארד), ריאל מדריד (4.088 מיליארד) וברצלונה (4.088 מיליארד).
הסיבה העיקרית לפופולריות של כובע היאנקיז היא 27 תארי אליפות MLB שבהן זכתה הקבוצה ב-117 שנות קיומה, שהפכו אותה לקבוצה פופולרית מאוד, לא רק בקרב אמריקאים.
האלמנט המוכר ביותר בכובע הוא הסמל, שבסך הכל מהווה את ראשי התיבות של העיר ניו יורק "NY" כשהם מונחים זה על זה ומקורם עוד מהמאה התשע עשרה. בעשרים השנים הראשונות לקיומה של הקבוצה, הבעלים היה ויליאם דוורי (שכונה ביל הגדול), מהמפקדים הראשונים של משטרת ניו יורק. ב-1877 הוא ביקש מלואי טיפאני (מחברת התכשיטנות טיפאני ושות' הידועה) לייצר מדליית כבוד משטרתית, שלאחר יצירתה הוענקה לאחר מותו, לקצין ג'ון מק'דאוול, שנהרג בעת מילוי תפקידו. ביל הגדול אהב את הלוגו שבמדליה וכשהוא נטל על עצמו את ניהול היאנקיז, הוא הביא איתו לקבוצה את הלוגו – שלטעמו היה הרוח המלכדת שבין משטרת ניו יורק לספורט.
לדעת אמריקאים רבים, קבוצת הבייסבול של הניו יורק יאנקיז היא סמל העיר. רבים שהיו בניו יורק או חובבים את תרבות העיר קונים לעצמם כובע של היאנקיז עם אותיות העיר. בכלל, כובע הבייסבול הוא פריט בלתי נפרד מהענף הזה והכל מתחיל בחברה שייצרה אותו.
חברת New Era היא היצרנית היחידה והמפיצה הרשמית בליגת ה-MLB (ליגת הבייסבול האמריקאית). החברה התחילה לעבוד עם הליגה בשנות העשרים של המאה הקודמת וב-1993 הפכה ליצרנית הרשמית של כובעים עבור קבוצות הבייסבול. באותו זמן, את כובעי הבייסבול של היאנקיז יצרו בצבע כחול כהה שהתחבב מאוד על הבמאי ספייק לי, שיצר קשר עם ראש החברה ב-1996 וביקש להכין לו כובע של היאנקיז בצבע אדום דווקא. לדברי מנכ"ל החברה, כריס קוך, זה היה השינוי הגדול שדחף את הפרסום והמותג קדימה. יצירת הכובע בהזמנה אישית, פתח את הדלת להזדמנויות רבות וכיום זה כלל לא מוזר לקנות צבע בייסבול בצבע ורוד ואפילו לשנות את צבע הלוגו.
ג'יי-זי הוא דמות מאוד משפיעה. הוא עמד על אותה במה עם הנוטוריוס בי. איי. ג'י., השתכשך עם נאס (נאסיר ג'ונס) והיה המנטור של קניה ווסט. ג'יי-זי, בן ה-48, הוא אחד מאמני ההיפ-הופ העשירים בעולם. מגזין פורבס דירג אותו במקום ה-25 עם רווח של 76.5 מיליון דולרים, יחד איתו גם דורגו סטפן קארי (76.9 מיליון) ורוג'ר פדרר (77.2 מיליון דולרים) ברשימה. דרייק עם רווח של 47 מיליון מוקם במקום ה-53.
ג'יי גדל בניו יורק והוא אוהד של היאנקיז מגיל קטן ואפשר לומר שהוא פרסם את המותג בחינם: כובעי היאנקיז והג'קטים שלהם הופיעו תדיר בקליפים שלו ובשנים הטובות שלו הוא הוליך דורות של אמני היפ-הופ אחריו; כשבתחילת העשור הוא היה מופיע עם כובע של היאנקיז, הלכו אחריו גם הבחורים ממיטב אמנות ההיפ-הופ: פיפטי סנט, פאף דאדי (שון קומבס) ובאסטה ריימס. תוך שנים ספורות הכובעים האלה כבר הופיעו בכל מקום, מליידי גאגא ועד ג'סטין ביבר, מפול מק'ארטני ועד הילרי קלינטון.
יאנקיז ואופנה
ניו יורק הוא הבית לאמנות הרחוב ולכן לא מפתיע שהיאנקיז נקשרו למותג האופנה Supreme מייסודו של ג'יימס ג'ביה (ולמותגי אבזרים קטנים יותר כמו Aimé Leon Dore ו-Kith). האוסף של מותג Supreme כולל גם נעליים, ז'קטים וכמובן כובעים בעיצוב קלאסי.
וכפי שפעמים רבות קורה שתרבות הרחוב גולשת גם לעולם האופנה, היה זה רק עניין של זמן עד שהמנהל הקריאטיבי של גוצ'י – אלסנדרו מיקלה – יעצב שלל מוצרים ברוח היאנקיז. אלה כמובן כוללים מוצרים לא זולים בכלל שמחירם עלול לטפס לכדי 530 דולרים. מי שנפשו חשקה בכובע בייסבול יוקרתי בעיצוב סמל היאנקיז יכול לקנות כזה במחיר של 3,003 דולר, ז'קט ב-6,500 דולרים, קרדיגן ב-2,600 דולרים, צעיפים, תיקים ואפילו נעלי יוקרה רשמיות.
אז למקרה שתהיתם, כך הפך כובע הבייסבול של היאנקיז עם סמל ה-NY לכובע הבייסבול המפורסם בעולם.