NY. מותג ספורט ענק

מה משותף לכריסטיאנו רונאלדו, ג’יי-זי, ביונסה, קנדל ג’נר, פרד דרסט, ג’סטין ביבר, לברון ג’יימס, נלסון מנדלה, הילרי קלינטון ומוחמד עלי? – כולם נראו עוטים כובע עם אותיות NY, של ה”ניו-יורק יאנקיז”.

קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של New York Yankees

לא מדובר בפריט יוקרתי ואפשר להשיג אותו תמורת 32 דולר ואפילו במחיר זול מזה. אבל מה שמעניין הוא, איך כובע הבייסבול הפשוט הזה הפך לפריט אופנה מחייב אצל האליטה התרבותית של ימינו?

יותר מזה, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) נערכה תערוכה בשם Is Fashion Modern?. התערוכה כללה 111 פריטים ששינו את העולם במאה העשרים ובמאה העשרים ואחת ועדיין אקטואליים לימינו אנו. בין המוצגים שהיו שם – פריטי Levi’s 501s, קפוצ’ונים של Champion, נעלי YEEZY 350, נעלי Nike Air Force 1, נעלי אדידס סופרסטאר וגם… כובע של היאנקיז, ולא בכדי.

מותג חזק

היאנקיז היא קבוצת הבייסבול האמריקאית המפורסמת, העשירה והמעוטרת ביותר. מדובר במותג גלובלי. מגזין פורבס, העריך את שווי המועדון בשנת 2017 ב-3.7 מיליארד דולרים, עשיר ממנו הוא רק מועדון הפוטבול דאלאס מליגת NFL (שהוערך ב-4.2 מיליארד דולר), כשכל גדולי מועדוני הכדורגל האירופיים נשארו הרחק מאחור.

השנה, ההון העצמי של היאנקיז הגיע לכדי הון של 4 מיליארד דולר ובכך הצטרף למועדון ה-4 מיליארד, שכולל גם את מנצ’סטר יונייטד (4.123 מיליארד), ריאל מדריד (4.088 מיליארד) וברצלונה (4.088 מיליארד).

הסיבה העיקרית לפופולריות של כובע היאנקיז היא 27 תארי אליפות MLB שבהן זכתה הקבוצה ב-117 שנות קיומה, שהפכו אותה לקבוצה פופולרית מאוד, לא רק בקרב אמריקאים.

אלילי היאנקיז. קרדיט: הטוויטר הרשמי של New York Yankees.

האלמנט המוכר ביותר בכובע הוא הסמל, שבסך הכל מהווה את ראשי התיבות של העיר ניו יורק “NY” כשהם מונחים זה על זה ומקורם עוד מהמאה התשע עשרה. בעשרים השנים הראשונות לקיומה של הקבוצה, הבעלים היה ויליאם דוורי (שכונה ביל הגדול), מהמפקדים הראשונים של משטרת ניו יורק. ב-1877 הוא ביקש מלואי טיפאני (מחברת התכשיטנות טיפאני ושות’ הידועה) לייצר מדליית כבוד משטרתית, שלאחר יצירתה הוענקה לאחר מותו, לקצין ג’ון מק’דאוול, שנהרג בעת מילוי תפקידו. ביל הגדול אהב את הלוגו שבמדליה וכשהוא נטל על עצמו את ניהול היאנקיז, הוא הביא איתו לקבוצה את הלוגו – שלטעמו היה הרוח המלכדת שבין משטרת ניו יורק לספורט.



לדעת אמריקאים רבים, קבוצת הבייסבול של הניו יורק יאנקיז היא סמל העיר. רבים שהיו בניו יורק או חובבים את תרבות העיר קונים לעצמם כובע של היאנקיז עם אותיות העיר. בכלל, כובע הבייסבול הוא פריט בלתי נפרד מהענף הזה והכל מתחיל בחברה שייצרה אותו.

חברת New Era היא היצרנית היחידה והמפיצה הרשמית בליגת ה-MLB (ליגת הבייסבול האמריקאית). החברה התחילה לעבוד עם הליגה בשנות העשרים של המאה הקודמת וב-1993 הפכה ליצרנית הרשמית של כובעים עבור קבוצות הבייסבול. באותו זמן, את כובעי הבייסבול של היאנקיז יצרו בצבע כחול כהה שהתחבב מאוד על הבמאי ספייק לי, שיצר קשר עם ראש החברה ב-1996 וביקש להכין לו כובע של היאנקיז בצבע אדום דווקא. לדברי מנכ”ל החברה, כריס קוך, זה היה השינוי הגדול שדחף את הפרסום והמותג קדימה. יצירת הכובע בהזמנה אישית, פתח את הדלת להזדמנויות רבות וכיום זה כלל לא מוזר לקנות צבע בייסבול בצבע ורוד ואפילו לשנות את צבע הלוגו.

הכובע המפורסם.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של New York Yankees.
בזמן שספורטאים רצו להיות כוכבי רוק, כוכבי הרוק רצו להיות ספורטאים ותפוצתו של כובע ה-NY רק גדלה מאז שנות התשעים. ב-1999 מייסד וסולן להקת Limp Bizkit, פרד דרסט, יצר קשר עם החברה המייצרת של הכובעים וביקש לתפור את הסמל כשהוא מוטה לצד השמאלי של הכובע ולא במרכזו. עם הכובע האדום הזה הוא הופיע בקליפ לשירו הפופולרי Nookie. מ-1998 ועד אמצע 2001 להקת לימפ ביזקיט הייתה על גג העולם וזה השתלב יפה גם עם ההצלחות של היאנקיז שזכו באותן השנים שלוש פעמים רצופות בסדרה העולמית של הבייסבול ובאליפות הליגה. אם ספייק לי קידם את כובע הבייסבול בתחום האופנה, לימפ ביזקיט עשו את זה עם תרבות ההמונים.
הם לא היו היחידים לפרסם את הכובע ואליהם הצטרף גם ג’יי-זי, עם המשפט הלאקוני שלו Shit, I made the Yankee hat more famous than a Yankee can (“לעזאזל, עשיתי את הכובע של היאנקיז למפורסם יותר, ממה שהיאנקיז עשו”) בשירו Empire State of Mind. היאנקיז גם לא דחו את השמועות שהם חברו בשנת 2010 לראפר אמינם כדי לשווק כובע, סוודרים וחולצות של היאנקיז באירוע באצטדיון היאנקיז. כך שלקבוצה עצמה היה גם חלק לא קטן בפרסום המותג של עצמם. אבל ג’יי-זי היה זה שהעניק להם את הזרז לצמיחה.
אצטדיון היאנקיז.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של New York Yankees.

ג’יי-זי הוא דמות מאוד משפיעה. הוא עמד על אותה במה עם הנוטוריוס בי. איי. ג’י., השתכשך עם נאס (נאסיר ג’ונס) והיה המנטור של קניה ווסט. ג’יי-זי, בן ה-48, הוא אחד מאמני ההיפ-הופ העשירים בעולם. מגזין פורבס דירג אותו במקום ה-25 עם רווח של 76.5 מיליון דולרים, יחד איתו גם דורגו סטפן קארי (76.9 מיליון) ורוג’ר פדרר (77.2 מיליון דולרים) ברשימה. דרייק עם רווח של 47 מיליון מוקם במקום ה-53.

ג’יי גדל בניו יורק והוא אוהד של היאנקיז מגיל קטן ואפשר לומר שהוא פרסם את המותג בחינם: כובעי היאנקיז והג’קטים שלהם הופיעו תדיר בקליפים שלו ובשנים הטובות שלו הוא הוליך דורות של אמני היפ-הופ אחריו; כשבתחילת העשור הוא היה מופיע עם כובע של היאנקיז, הלכו אחריו גם הבחורים ממיטב אמנות ההיפ-הופ: פיפטי סנט, פאף דאדי (שון קומבס) ובאסטה ריימס. תוך שנים ספורות הכובעים האלה כבר הופיעו בכל מקום, מליידי גאגא ועד ג’סטין ביבר, מפול מק’ארטני ועד הילרי קלינטון.



יאנקיז ואופנה

ניו יורק הוא הבית לאמנות הרחוב ולכן לא מפתיע שהיאנקיז נקשרו למותג האופנה Supreme מייסודו של ג’יימס ג’ביה (ולמותגי אבזרים קטנים יותר כמו Aimé Leon Dore ו-Kith). האוסף של מותג Supreme כולל גם נעליים, ז’קטים וכמובן כובעים בעיצוב קלאסי.

יאנקיז, יאנקיז, יאנקיז…
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של New York Yankees.

וכפי שפעמים רבות קורה שתרבות הרחוב גולשת גם לעולם האופנה, היה זה רק עניין של זמן עד שהמנהל הקריאטיבי של גוצ’י – אלסנדרו מיקלה – יעצב שלל מוצרים ברוח היאנקיז. אלה כמובן כוללים מוצרים לא זולים בכלל שמחירם עלול לטפס לכדי 530 דולרים. מי שנפשו חשקה בכובע בייסבול יוקרתי בעיצוב סמל היאנקיז יכול לקנות כזה במחיר של 3,003 דולר, ז’קט ב-6,500 דולרים, קרדיגן ב-2,600 דולרים, צעיפים, תיקים ואפילו נעלי יוקרה רשמיות.

אז למקרה שתהיתם, כך הפך כובע הבייסבול של היאנקיז עם סמל ה-NY לכובע הבייסבול המפורסם בעולם.