תרבות הספורט #4 – I LOVE THIS GAME

על חיצים ובונבונים – מנחם לס, הוצאת גלורי, 2006

לרופא השיניים שלי, ג'וזף ג. המכונה בפי מטופליו, ד"ר ג'יי, לא מומלץ לקבוע תור לימי שלישי בבוקר. הד"ר, יהודי אמריקאי בוגר אוניברסיטת קולומביה בניו יורק ואוהד שרוף של הג'ייאנטס בפוטבול והמטס בבייסבול, ער ביום הזה כבר משתיים לפנות בוקר והספיק לצפות במשחק באינטרנט. רצוי גם לברר אם הג'ייאנטס הפסידו לפני שנתתם לו להכניס לכם מקדחה לפה…מצד שני, אם שפר מזלכם לקבוע תור יום למחרת עלייתה של המטס לגמר הוורלד סיריס, זו הייתה חגיגה לעיניים, כלומר לשיניים…

אי אפשר לדבר על תרבות ספורט בלי להזכיר את זו האמריקנית. האנדוקטה על הד"ר, שלו היא מובנת מאליה, היא רק קצה. ישראל לצורך העניין, היא מדינת תרבות ספורט מתפתחת. "עולם שלישי" של תרבות ספורט. ארה"ב היא כמובן מפותחת מאד, גם בתחום הזה.

ד"ר ג'יי
Credit to "Julius "Dr. J" Erving" Facebook page
מי שגדל בישראל של שנות השבעים והשמונים כמוני, זוכר כי המדינה בכלל וחובבי הספורט בפרט התחלקו לשניים. מי שקרא "ידיעות אחרונות" ומי שקרא "מעריב". משפחתי נמנתה על החלק השני וכך את הידע בספורט אמריקני רכשתי בעיקר דרך עפר שלח, כתב העיתון לעניין באותו זמן. כתב ברמה גבוהה, אבל לא הצליח לחבר, לפחות אותי, לספורט הזה. עד שבבית הספר מישהו זרק לי, אתה חייב לקרוא את מנחם לס כדי להבין מה זה NBA. מאמר אחד בדיוק שלו, הספיק לי כדי להבין מה הפסדתי.

לס חי את ההוויה האמריקנית כבר שנים רבות, גם כפרופסור לביוטכניקה ומאוחר יותר למנהל ספורט, באמריקה יש דבר כזה. לאמריקאים הוא הביא את הכדורגל למכללות, תשאלו את נמרוד דרייפוס שהתגלה אצלו. לישראלים הוא גילה את הספורט האמריקני. בייסבול, אגרוף וכמובן כדורסל. או כביטוי שלס עצמו טבע-"כדורסל מעולם אחר".

הספר, הוא למעשה השלמת פערים לאנשים כמוני, שגילו את לס מאוחר מדי. מדובר באסופת מאמרים שכתב לס במשך כארבעים שנה לעיתונות הישראלית ובה הביא את תיאוריו למשחקי הספורט האמריקנים הגדולים של התקופה. רבים בארץ הכירו את מוחמד עלי, צ'מברליין, ראסל, מג'יק, בירד ומאוחר יותר ג'ורדן, רק דרך כתיבתו של לס. כתיבה של תרבות ספורט אמיתית, מובנית, שורשית. כזו שאנחנו יכולים רק לחלום עליה. היות ומדובר באוסף מאמרים, אפשר לקרוא ספר כזה בחלקים, מתי שרוצים, בלי לשכוח את העלילה. גם לא חייבים להכיר את הספורט כדי להיות מרותקים מכתיבתו של לס. למעשה, הרבה ישראלים חשבו שהם חובבי ספורט ורק אחרי שקראו את לס, הבינו כמה עוד יש להם להשלים.

לשאר הטורים של הפרויקט "תרבות ספורט"

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח