שובו של המלך (נגד הרוזן)

בשבת הקרובה, ה-4 לנובמבר, ייערך בניו יורק אירוע ה-UFC 217. לכאורה עוד מספר, עוד ערב קרבות, אבל הארגון יודע בדרך כלל לסיים שנה בצורה חזקה ולהתחיל את השנה החדשה חזק לא פחות. וזה אומר שהאירועים של נובמבר, דצמבר וינואר צריכים להיות כאלה ששווה למי שרוצה להתחיל להיכנס לעולם ה MMA לראות.

הופעות - טיק טיק

הפעם אתמקד בערב הקרבות הקרוב, ובאופן ספציפי, הקרב המרכזי: מייקל ביספינג (אלוף) נגד ג'ורג' סיינט פייר – חמישה סיבובים על התואר במשקל הבינוני (185 פאונד). כמו בהצגת הלוחמים, נתחיל בטוען לתואר, ג'ורג' "Rush" סיינט פייר (הידוע בכינויו – GSP) שמחזיק במאזן קרבות מקצועני: 25-2-0 (25 נצחונות, 2 הפסדים, 0 קרבות הסתיימו בתיקו).

אפתח בגילוי נאות: אני בעניין ה-MMA בעיקר בגלל GSP. אבל מבטיח לשמור על אובייקטיביות מוחלטת כאן.

בואו נעשה תרגיל קרצרצר. פתחו עוד חלון בדפדפן ועשו חיפוש בגוגל (או פייסבוק) אחרי GSP. רפרפו קלות בתוצאות ושובו אלי. אמתין בסבלנות.

ג'ורג' "Rush" סיינט פייר
Credit to "Georges St-Pierre" Facebook page

יפה.

תנו לי לנחש – ראיתם את אחת התוצאות היותר דו-קוטביות של חיפוש. למה אני מתכוון? לכך ש GSP גורר אחריו שני סוגיי תגובות עיקריים. האחת – הכתרתו של GSP ללוחם הכי טוב מאז ועד כה. השניה – שנאה יוקדת, גועל והשמצה. ואם זה מזכיר לכם את מסי ורונאלדו ומארדונה וכו' זה לא במקרה. כנראה שאנשים מתקשים לראות דברים במגוון צבעים, וכשנתקלים בספורטאי כל כך מצליח ודומיננטי, יוצאת הערצה מצד אחד, או שנאה מצד שני.

אבל בואו נשים את זה בצד לרגע או שניים ונדבר על מה ש GSP מביא לשולחן.

חוזקות:

היאבקות – בניגוד להיאבקות הקלאסית, ב MMA יש חשיבות גדולה ביותר לאלמנט הנקרא הורדה (Takedown), שכן הקרב תמיד מתחיל במצב עמידה. מכאן נובע הצורך להביא את היריב לקרקע ומשם ההיאבקות הרבה יותר מזכירה את הספורט הנפרד. GSP הוא אחד מהמוציאים לפועל המוצלחים ביותר באיזור הזה. הוא הוריד אל הקרקע לוחמים גדולים פיזית, מתאבקים וג'ודוקא'ס עם תארים ותעודות ושלט בהם באופן מרשים מאוד.

כושר ואתלטיות – אחד הלוחמים היחידים שיכולים לספק עבודה ורמת ביצוע גבוהה במשך חמישה סיבובים אינטנסיביים.

תוכנית משחק – כחניך של שני מחנות MMA טובים מאוד (ג'קסון-ווינק בניו מקסיקו וטרי-סטאר במונטריאול) ובהיותו לוחם רציני וממושמע בצורה בלתי רגילה, סיינט פייר מגיע בדרך כלל עם תוכנית פעולה מאוד מסודרת ומתורגלת ומבצע אותה אחד לאחד. בנוסף לכך, הוא הראה בעבר שהוא מסוגל לשנות את התוכנית באמצע הקרב, ולבצע התאמות דרושות.

חולשות:

לג'ורג' אין כמעט חולשות. הוא לוחם מצויין, ואפילו הטענה שהסנטר שלו חלש (קרי: קל לתת לו נוקאווט) די הופרכה בקרב האחרון שלו נגד ג'וני הנדריקס, לו יש שני פטישים איפה שלרובנו יש ידיים. GSP הוא מה שנקרא לוחם שלם (Well-rounded). כזה שאינו הטוב ביותר באלמנט אחד או אחר, אבל בעל רמה מאוד גבוהה בכולם. בעל חגורה שחורה בג'יו ג'יטסו ברזילאי ובקראטה. עבד שנים על אגרוף תחת חסותו של פרדי רואץ' (אימן גם אחד שנקרא מאני פאקיאו, אם שמעתם עליו), מתאמן בהתעמלות מכשירים וכאמור היאבקות, עם ספורטאים אולימפיים ואלופי עולם).

ובכל זאת, חשוב מאוד לזכור את הדברים הבאים:

ג'ורג' חוזר לפעילות בכלוב לאחר ארבע שנות הפסקה. אם היה מדובר בכל לוחם אחר, הייתי במחי הקשות מקלדת בודדות מבטל כל סיכוי להצלחה. זו הפסקה ארוכה ארוכה שעשוייה פשוט להיות יציאה מוחלטת לפנסיה ואין ממנה חזרה. בטח לא לקרב על התואר. רק מפני ש GSP שומר על כושר מאוד גבוה ביום יום, ולמרות ההפסקה שלקח מהספורט הוא לא לקח יום חופש מאימונים, אני מוכן לתת לו את הסיכוי הזה.

דבר שני וחשוב הוא שזה הקרב הראשון של GSP במשקל בינוני… את כל ההישגים הלא פחות ממדהימים שלו, הוא השיג במשקל נמוך יותר. הוא מעט נמוך מיריבו ולראשונה (שאני זוכר) יש לו גם מוטת יד קצרה יותר.

תסריט חלומי: ניצחון בהכנעה.

סיוט: הפסד מוקדם מאוד.

ג'ורג' "Rush" סיינט פייר
ג'ורג' וחבר ממגרש אחר
Credit to "Georges St-Pierre" Facebook page

ועכשיו, לאלוף המכהן מייקל “The Count” ביספינג (מאזן: 31-7-0)

פתחו מילון אבן שושן תחת הערך: אנדר-רייטד. בבקשה. זה מייקל ביספינג. לא הלוחם הכי גדול בכל הזמנים. לא מחזיק בהישג שאיש לא השיג. המאזן שלו ל-כ-א-ו-ר-ה לא מדהים. אבל… הלוחם האנגלי הראשון לזכות בריאליטי של ה UFC, הלוחם האנגלי הראשון שלחם בקרב מרכזי של הארגון וכמובן – האלוף האנגלי הראשון. עוד סטטיסטיקה שמפילה אנשים – לביספינג, עד השבת האחרונה היו הכי הרבה קרבות בהסטוריה של ה-UFC – 27 (בצוותא עם פרנק מיר, טיטו אוטיז וג'ים מילר שהשבת עקף זמנית באחד) ויותר מכך – הכי הרבה נצחונות! 20 במספר.

ואם רקורד של 31-7 לא נראה מרשים, אז הרשו לי בבקשה להעיר כמה דברים ככה בצד. קודם כל, מדובר באדם שעבר 38 קרבות. קרבות MMA כן? לא "רק" אגרוף או "רק" ג'יו ג'יטסו. אלה קרבות קשים מאוד. זה גם מעיד – לעניות דעתי – על לוחם ששומר על עצמו בצורה מעוררת הערכה. מעט מאוד פציעות בתוך ומחוץ לכלוב. בדומה ל GSP, גם ביספינג מהלוחמים ששומרים את עצמם קרוב מאוד לכושר לחימה ובאים לקרב, מוכנים לחמישה סיבובים.

לא מספיק? הנה רשימת "קורבנות" ביספינג: לוק רוקהולד (ממנו לקח את החגורה), אנדרסון סילבה (אלוף לשעבר ואגדת MMA), דן הנדרסון (אגדת MMA ואלוף בכמה אירגונים). כן, את השניים האחרונים הוא ניצח בקושי. ושניהם היו מאוד מבוגרים בשלב הזה. אבל… ניצח. זו עובדה.

מייקל “The Count” ביספינג
Credit to "Michael Bisping" Facebook page

חוזקות:

אגרוף – ביספינג מתאגרף טכני, מדוייק ויעיל. לא מתאגרף של נוק-אווט, אבל אחד שצובר נקודות באופן עקבי ובעל תנועה מצויינת. לא קל בכלל לפגוע בו.

הגנה בפני טייקדאון \ חזרה לעמידה – הנה אולי החוזק העיקרי של מייקל לקראת הקרב הספציפי הזה. מאוד קשה להוריד אותו לקרקע. ובמעט הפעמים שזה קרה, קשה מאוד להשאיר אותו למטה.

כושר גופני – כאמור, אם יש מי שיהווה יריב ל GSP בנושא הכושר, זהו ביספינג. חמישה סיבובים? אין בעיה, תביא בירה אח"כ ואולי נקפוץ לג'ים כדי לפרוק אנרגיות.

חולשות:

שוב, מייקל ביספינג הוא לוחם לא מוערך מספיק ואני לא רואה אצלו חולשות. א-ו-ל-י, אם GSP יצליח לקחת אותו אל הקרקע ולפוזיציה דומיננטית, יוכל להכריע בעזרת ג'יו ג'יטסו שבו לטעמי הוא הרבה יותר טוב, אבל מייקל יודע מספיק מהכל.

ובכל זאת, חשוב מאוד לזכור את הדברים הבאים:

זה קרב נגד הלא נודע עבור שני הלוחמים. אחד עושה את הבכורה שלו במשקל 185 והשני נלחם נגד מי שחזר מ"חופשה" של 4 שנים. יש פה המון עניין פסיכולוגי עבור השניים.

תסריט חלומי: ניצחון בנוק-אווט בסיבוב הראשון.

סיוט: הפסד.

מייקל “The Count” ביספינג
Credit to "Michael Bisping" Facebook page

שורה תחתונה (או כמה שורות):

היתה הרבה ביקורת על עצם הקרב. הרבה טענות לגבי "זכותו" של GSP להילחם על החגורה ישר עם חזרתו, ועוד לקטגוריית משקל חדשה. טענות כלפי ביספינג שהוא "בורח" מיריבים חזקים.

אני לא חולק על הביקורות. אבל הקרב נקבע, ויש בו עניין, לפחות עבור חובב MMA כמוני שמעריך את שני הלוחמים ומת על הקנדי.

רוצה: ש GSP ינצח.

מציאות: ביספינג גדול קצת יותר, עם חוזקות שמתיישבות עם אלו של GSP ובעיקר היה פעיל מאוד בזמן שג'ורג' היה בהפסקה.

מהמר: אף פעם לא הימרתי נגד ג'ורג' וגם הפעם אלך איתו. GSP בהחלטת שופטים. ופה אני מודה שיש "הטיית אוהד", אבל זה כל כך מפתה… בסופו של יום, ל GSP יש הרבה פחות מה להפסיד.

תובנה 1 וסיימנו: ביספינג עסוק מאוד ב"לוחמה פסיכולוגית" (כלומר טראש-טוק) ומוריד מאיכויותיו של GSP כל יום. בשבילי מדובר במהלך טיפשי מאין כמוהו שכן, אם יפסיד, הרי שהוא יפסיד ללוחם שלטענתו נחות ממנו. אם ינצח, הרי הוא ניצח את מי שמלכתחילה נחות ממנו… קצת קרדיט במקרה הזה יכול לקחת אותו רחוק.

יום שבת. ה 4 בנובמבר. אתם מוזמנים להצטרף אלי לצפייה ולדיון.

UFC 217
Credit to "UFC" FAcebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח