סיכום עשור ב UFC – חלק 1 – ההכנעות

לשאר הטורים המעולים לסיכום העשור

אוטוטו נגמר אולי העשור המשמעותי בחיי ה UFC. עשור בו נחתמו שתי עסקות שידור משמעותיות מאוד במפת הדרכים של הארגון. תחילה היו ב FOX, ולקראת סוף העשור חתמו עם ה-רשת לצרכני ספורט – ESPN. בתווך נכנסו נשים לארגון, הארגון עצמו נקנה, וקיבלנו את הסופרסטאר האמיתי הראשון בתולדות הארגון.

מה לא היה לנו בעשר השנים האחרונות? שינויי חוקים, כניסת הארגון סוף סוף למדינת ניו יורק, החמרה בבדיקות הסמים, ויותר מכל – דריסת רגל במיין סטרים. אז כדי לסכם את העשור התכנסו, אני, עצמי וכותב שורות אלה, והרכבנו את מה שכל אוהד ספורט הכי אוהב – רשימות.

MMA UFC
Credit to "UFC" Facebook page


כמה מילים, לפני שנשפוך מאות מילים על סיכום העשור ב
UFC:

  • אני מתנצל בפני כל הארגונים האחרים – כל הכתוב מטה מתייחס ל UFC (כולל WEC וסטרייקפורס שנבלעו בתוכו). אין לי, לא הידע, ולא הסבלנות להסתכל מחוץ לארגון הזה, ובכל זאת מדובר בארגון המוביל, אפילו אם קיימים לוחמים טובים מחוצה לו (וקיימים).
  • כל הבחירות כמובן מבוססות דעה, ניסיון וטעם אישי. מאוד אשמח לשמוע דעות שונות.
  • אצלי העשור מתחיל ב 2010 (כלומר אפילו אם זה קרה ב 31 לדצמבר 2009 – זה לא כאן…)

אז איך נסכם את העשור? ובכן, לפנינו חמש קטגוריות, ובתוכן עשרת הגדולים\זכורים\חשובים וכו'. לא סידור מדעי, ואפילו חלק מהדברים שכחתי לחלוטין (אפילו נוקאווט מדהים מיולי 2019…עד שזכרתי). אם כך, בואו נתחיל עם…

 

ההכנעות הגדולות של העשור:

  1. פרנק מיר מכניע את אנטוניו נוגיירה ב"קימורה". 10 לדצמבר, 2010

פרנק מיר, אחד מלוחמי המשקל הכבד (ואלוף UFC בעבר) הוא אחד מהגראפלרים הטובים יותר בהסטוריה של המחלקה. מיר הצליח לתפוס את ידו של נוגיירה בקימורה (ראו בתמונה) ואף התגלגל איתו, תוך שהוא שומר על האחיזה ואף משפר, עד שידו של הברזילאי נשברה והוא נאלץ להיכנע. טכניקה וכוח זה כואב לפעמים.

  1. בריאו אורטגה מכניע את קאב סוואנסון ב"גיליוטינה". 9 לדצמבר, 2017

גיליוטינה היא חניקה קדמית שניתן לראות לא מעט לוחמים מנסים לנעול על יריביהם. לפעמים זה מצליח, ולפעמים זה פשוט מבוצע בצורה מרשימה כמו הגיליוטינה הזו. אורטגה לכד את ראשו וידו של סוואנסון, זינק עליו עם הרגליים, על מנת לייצר את הלחץ המתאים על הצוואר והכניע אותו בעודו עומד.

  1. דמיוריוס ג'ונסון מכניע את ריי בורג ב"בריח יד". 7 באוקטובר, 2017

בריח יד היא הכנעה לא מאוד נדירה. מה שעושה את זו מיוחדת הוא המהלך שהוביל אליה. דמיטריוס ג'ונסון הטיל את בורג באוויר, ולפני שבורג הספיק ממש ליפול על הרצפה, כבר הרגליים של ג'ונסון היו בפוזיציה, ומה שנותר לו לעשות הוא פשוט למשוך ולמתוח את היד הכלואה בין רגליו. כל המהלך לקח כשלוש שניות.

  1. ג'ון ג'ונס מכניע את ליוטו מאצ'ידה ב"גיליוטינה". 10 לדצמבר, 2011

ג'ונס בעל הגפיים הארוכות עשה שימוש גם בהן וגם בגדר, כשתפס את מאצ'ידה בחניקה הזו. ליריב לא היתה ממש ברירה מכיוון שלא רק שהאחיזה היתה עמוקה ומתחת לסנטר, אלא גבו היה לגדר, וג'ונס הגבוה ממנו, משך כלפי מעלה עם הידים וגם נשען והצמיד אותו לכלוב. כשג'ונס שיחרר את החניקה, ליוטו היה מעולף ופשוט צנח אל רצפת הכלוב.

  1. אנדרסון סילבה מכניע את צ'ייל סונן ב"משולש". 7 לאוגוסט, 2010

ההכנעה שהגיעה קצת אחרי אמצע הסיבוב החמישי של קרב האליפות הזה, היתה דרמטית כמו שהיא היתה יעילה. סונן שגה פעם אחת יותר מדי, וסילבה ניצל את הפוזציה לכלוא את הראש והיד במשולש רגליים ממנו האמריקאי לא יכול היה לצאת.

  1. אובינס סיינט פרו מכניע את ניקיטה קרילוב ב"וון פלו". 15 למרץ, 2014

סיינט פרו הפך את ההכנעה הדי נדירה הזו ללחם והחמאה שלו (שיאן ה UFC בסיומת הזו, עם 4). הפעם הראשונה בה ביצע אותה היתה מול ניקיטה קרילוב. ההכנעה מבוססת על לחץ של הכתף על קנה הנשימה\כלי הדם של הצוואר.

  1. צ'ארלס אוליביירה מכניע את האטסו היוקי ב"עניבה פרואנית". 28 ליוני, 2014

אלוף ההכנעות של ה UFC פגש ביריב נוסף בעל חגורה שחורה בג'יו ג'יטסו ברזילאי. לפני שהקרב הסתיים, אוליביירה הספיק לחמוק מניסיון חניקה אחורית מצד היריב היפני. אחרי שהפך את היוצרות, הוא סיים את הקרב עם החניקה הקדמית המרשימה הזו.

  1. צ'ארלס אוליביירה מכניע את אריק ווייזלי ב"קאלף סלייסר" (בעברית? מישהו?). ינואר 28, 2012

בהופעת הבכורה שלו במשקל נוצה, אוליביירה איים על יריבו בכמה בריחי רגליים ולא הצליח, אבל זיהה הזדמנות לנעול את ההכנעה המאוד נדירה הזו, ובמיומנות ומהירות סגר על רגלו של וויזלי. אפילו הרגל שלי כאבה, רק מצפייה.

  1. צ'אן סונג יונג מכניע את לאונרד גרסיה ב"טוויסטר". 26 למרץ, 2011

הזומבי הקוריאני, אחד הלוחמים היותר מלהיבים שצמחו ב UFC ניסה ללכת על חניקה אחורית, תוך אחיזת גוף היריב עם שתי הרגליים. ליאונרד הצליח להוריד רגל אחת מהן, אבל הקוריאני פשוט נעל את שתי רגליו על הרגל השמאלית של גרסיה, ונעל את הידיים על הראש והצוואר שלו. במצב הזה, עם הרגליים הוא דחף את פלג הגוף התחתון של גרסיה ממנו, בעוד הידיים מפעילות לחת אדיר בכיוון השני. לגרסיה לא נותרה ברירה אלא להיכנע.

ההכנעה של העשור:

זאביט מאגומדשאריפוב מכניע את ברנדון דייוויס ב"בננה ספליט". 8 לספטמבר, 2018

נבחרה בעיקר כי בעיני היא הכי מגניבה. זאביט היה חד מספיק לראות את הפתח ולתפוס את דייויס בהכנעה המשוגעת הזו. זו (להזכירכם) היתה גם ההכנעה שבחרתי בסיכום 2018.

אני מזמין אנשים שמבינים BJJ טוב ממני להציע אלטרנטיבות, לתת פרטים נוספים ו\או יותר מדויקים.

וכמובן מזמין את כולם לתת את הטופ שלהם. ממש פה בתגובות.

בפעם הבאה – נוקאאוטס!

Credit: UFC Official Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח