סודות הזירה: הדפיקה ממונטריאול- היום בו הרסלינג הפך לאמיתי.

זהו אחד הסיפורים המוכרים ביותר בתעשיית הרסלינג. סיפור על הרבה אגו, הרבה כסף, תככים, מזימות וטשטוש מוחלט של הגבול בין העלילה למציאות… זה הסיפור של הדפיקה המפורסמת במונטריאול (The Montreal Screwjob).

 

לרב האנשים מונטריאול היא העיר המרכזית במחוז קוויבק בקנדה הצרפתית. למעריצי הרסלינג מונטריאול היא המקום בו טושטשו לחלוטין הגבולות בין המבויים לאמיתי. זה סיפור על מלחמה בין שני ארגוני ההיאבקות המובילים, פחד ופראנויה, המון אגו ועוד יותר כסף. במרכז העלילה וינס מקמהון, הבוס הגדול של ה WWE,  אז עוד בשם WWF ושניים מהמתאבקים הגדולים בהיסטוריה-ברט "היטמן" הארט ושון מייקלס.

וינס מקמהון
וינס מקמהון. תמונה: ויקיפדיה

השנה היא 1997. ה WWF מאבד כוכבים ורייטינג למתחרה הגדול WCW, של המיליארדר, טד טרנר. ווינס מקמהון נואש. הוא מנסה לשמור על הכוכבים שלו בכל מחיר. הוא יודע באותו זמן שברט הארט קיבל הצעה ושוקל גם הוא לחצות את הקווים.  ברט עצמו משתף בכך את וינס ומספר לו ששם הוא יעבוד פחות ויקבל יותר. ברט כבר בן 40 וחושב על להבטיח את עתידו ומשפחתו ולהעמיס פחות על עצמו.  וינס מציע בתמורה לברט חוזה עתק חסר תקדים במושגים של ה WWF דאז.  יותר מזה, הוא מציע לברט שליטה קריאייטיבית על הדמות שלו. כלומר, ברט לא יהיה חייב לעשות דברים שהוא לא רוצה והוא יוכל להטיל וטו על החלטות לגבי הדמות שלו, לרבות הפסדים בקרבות.

ברט הארט
ברט הארט. מתוך הפייסבוק הרשמי של WWE

 

בינתיים המצב של וינס וארגונו רק מחמיר ברייטינג.  הוא רואה שהקהל שלו רוצה משהו שונה.  הוא מחליט לשנות כיוון והופך את ה WWF למוצר המיועד יותר למבוגרים ופחות לילדים.  קללות, רמיזות מיניות ואלימות ברוטאלית יותר.  הוא מסמן את שון מייקלס , שעומד בראש סטייבל שנקרא Degeneration X,  שמייצג בדיוק את הרוח הזאת ואת סטיב אוסטין בתור אלה שיובילו את הארגון שלו בדרך הזאת. תחילה הוא הופך את הארט ל"היל (דמות רעה)", כחלק מהפיוד שלו מול אוסטין,  כי הוא רואה שהקהל תומך באוסטין (הארט נשאר דמות טובה, "פייס", מחוץ לארה"ב ובעיקר במולדתו, קנדה,  לבקשתו של הארט,  כחלק מאותה שליטה קריאייטיבית).

בשלב מאוחר יותר מקמהון פונה להארט ומבקש להשתחרר מהחוזה המנופח שהציע לו.  "עשיתי טעות" הוא מסביר.  הארט אומר לו שזה אומר שהוא יילך ל WCW ומקמהון מסכים לכך.  בזמן הזה הארט מחזיק בחגורת האליפות של ה WWF ואמור להגן על התואר נגד שון מייקלס בסדרת ההשרדות בנובמבר של אותה שנה, שתערך במונטריאול בקנדה.  מקמהון מבקש שהארט יפסיד את התואר למייקלס.

שון מייקלס
שון מייקלס. תמונה: ויקיפדיה

 

פה הזמן לעצור לרגע ולהבהיר שבין הארט למייקלס היתה מערכת יחסים רעה מאוד. הם היו שונים באופיים לחלוטין.  מייקלס היה אז בליין,  פלייבוי שהתייחס לעסק כבידור. ברט היה רציני ו"כבד" והתייחס לעסק בשיא הרצינות. האיבה ביניהם היתה אישית.  השניים "לכלכו" זה על זה בחדר ההלבשה ולא סמכו זה על זה.
כשבעה חודשים לפני "סדרת ההשרדות, ברסלמניה 13, היה אמור מייקלס להפסיד את התואר להארט, אך לא רצה לעשות זאת והעדיף לצאת לחופשה ולוותר על התואר. בהתבטאויות שלו גם באותה תקופה אמר שהוא לא מוכן להפסיד לאיש בטריטוריה שלו-טקסס, שממנה הגיע.

הפרומו של ה WWE לקרב בין מייקלס להארט, ב Survivor Series 1997

חוזרים ל"הווה". ברט הארט לא הסכים להפסיד למייקלס, וודאי שלא בקנדה מולדתו. הארט ניצל את השליטה הקריאייטיבית שהייתה בחוזה שלו כדי להבהיר למקמהון שהוא לא יפסיד למייקלס בקנדה. הארט אמר למקמהון שהוא מוכן להפסיד את התואר ביום שאחרי,  בתכנית Monday Night Raw,  שתערך בארה"ב ואמורה היתה להיות האחרונה של הארט ב WWF.

זה הזמן לעשות עוד פאוזה ולהסביר שבתקופה ההיא, המכונה "מלחמות יום שני (בגלל ימי שני שבה שודרו שתי תכניות הדגל: Raw של WWF מול Nitro של WCW, זו מול זו)", ה WCW לא בחל באמצעים כדי להשפיל את ה WWE.  למשל כשלקס לוגר עזב את ה WWF,  בתום חוזהו ובלי להודיע למקמהון, הופיע לפתע בתכנית Nitro. השיא היה כשאלופת הנשים של ה-WWF, אלונדרה בלייז, עברה ל WCW. היא עשתה זאת מבלי שהפסידה את התואר ופשוט הופיעה בתכנית Nitro,  עם חגורת האליפות של ה WWF ושם, בשידור חי, זרקה אותה לפח. מקמהון היה ממש בפרנויה שזה יקרה לו שוב, הפעם עם חגורת האליפות הראשית שלו ולא היה מוכן לקחת את הסיכון. לדעתי ברט הארט לא היה עושה דבר כזה, אבל מקמהון פשוט לא רצה לתת לדבר כזה הזדמנות.

טד טרנר
טד טרנר, הבעלים של WCW. מתוך ויקיפדיה

 

גם מייקלס וחברו הקרוב, טריפל H, זעמו על כך שהארט מסרב להפסיד. הם החליטו שהם יעשו מה שצריך כדי שברט יפסיד. הם ניגשו למקמהון לדבר אתו. הם החליטו "לדפוק" את הארט בקרב. מקמהון אמר להם שהוא ייקח את האחריות המלאה לכך ויגיד שהם, מייקלס וטריפל H, לא ידעו בכלל על העניין.

מקמהון נפגש עם הארט ואמר לו שהוא מסכים שהארט לא יפסיד בקרב, אלא שהוא ייגמר בפסילה כפולה לאחר שהסטייבל (כינוי לקבוצת מתאבקים הפועלים בעלילה יחד) של הארט,  ה-New Hart Foundation, והסטייבל של מייקלס,  Degeneration X, ייכנסו לזירה ויחלו בתגרה המונית שתפוצץ את הקרב. למרות זאת. ברט הארט חשש מדפיקה כזאת. הוא הלך לדבר עם מי שישפוט בקרב, ארל האבנר, שהיה חברו הקרוב של הארט. הבנר הבטיח לו בחיי ילדיו שימות לפני שידפוק אותו. ברט נרגע…

הגיע יום האירוע, 9.11.97 והגיע הקרב. הקהל במונטריאול קיבל את מייקלס בבוז צורם והוא מצדו דאג להצדיק אותו כשחטף דגל קנדה מצופה מהקהל, תחילה ניגב בו את אפו ואחר כך אף החל לעשות בו מעשים מגונים. לאחר שנים רבות הסתבר שזו דווקא היתה הצעה של הארט עצמו, כדי שמייקלס יקבל יחס עויין יותר מהקהל הקנדי. הארט נכנס לזירה עם דגל קנדה בידו לתשואות הקהל המקומי.

בקרב הייתה אמורה להיות סצנה שהשופט יחטוף מכה ויתעלף. במצב הזה ברט ינעל את תרגיל ההכנעה המסיים שלו, ה"שארפשוטר" על מייקלס. מייקלס יתפוס את רגלו של ברט ויהפוך את זה לשארפשוטר משלו. משם יבואו החברים ויתחיל הבלאגן. בפועל, ברגע שמייקלס הפך את התרגיל,  השופט הבנר קם על הרגליים, ווינס מקמהון, שהופיע קודם לכן בצד הזירה, צעק לו צלצל בפעמון! צלצל בפעמון הארור! הבנר סימן לפעמון ומיד ברח מהזירה החוצה,  שם חיכה לו אחיו עם מכונית עם מנוע דולק. מייקלס והארט נפלו על הרצפה כששניהם "עושים פרצוף מופתע" אחד באמת ואחד כהצגה. מייקלס הוכרז כמנצח בהכנעה, למרות שרואים בבירור שהארט לא נכנע. הקהל הבין שמשהו לא תקין והחל לצעוק בוז ולזרוק כוסות שתייה לזירה. הארט נעמד על רגליו, הסתכל מלמעלה על מקמהון שבצד הזירה וירק בפרצופו. זה נראה היטב במצלמה. תוכלו לראות את זה בסרטון המצורף.

בחדר ההלבשה נתקל הארט במייקלס ובטריפל H. "שון, אתה היית חלק מזה?" שאל הארט. "אני נשבע באלוהים, ברט, לא ידעתי" ענה מייקלס וכמובן ששיקר (באותו זמן היה צוות צילום שליווה את ברט הארט, במסגרת סרט דוקומנטרי נהדר שנעשה עליו, שנקרא: Hitman Hart: Wrestling with Shadows, שתפס ותיעד את הדיאלוג הזה במצלמה).

בהמשך, לבקשת האנדרטייקר שכעס על מקמהון, ניגש מקמהון להארט, שסיים להתקלח בחדר ההלבשה, כדי להתנצל ולהגיד לו שלא הייתה לו ברירה. הארט הגיב באגרוף לפרצופו של מקמהון.

הדפיקה ממונטריאול
רגע ה"דפיקה" בקרב. מתוך ויקיפדיה

אחרית דבר:

בתכנית RAW שלמחרת לא השתתפו מתאבקים רבים מקרב חבריו של הארט, שכעסו על הסיפור. מייקלס, לעומת זאת, השתתף ולעג לברט.  כולם ראו שהוא היה חלק מהתרגיל. וינס מקמהון, גאון שיווקי שכמותו, ניצל את הסיפור כדי לבנות לעצמו את דמות מיסטר מקמהון, הבוס הרשע שדופק את העובדים שלו. הארט וה- WWE היו בנתק ארוך. רק 12 שנים אחר כך, בפברואר 2010, דרך הארט שוב בזירת WWE ו"יישר את ההדורים" עם מייקלס. ברסלמניה 26, שנערכה באותה שנה, הוא אפילו ערך קרב מול מקמהון, בו הוא "סגר מעגל " ודפק את מקמהון בכך שמקמהון חשב שהוא קנה את משפחתו של הארט שתפעל נגדו. אך הם היו בעצם בצד של ברט ובגדו במקמהון.

בסיפור הזה כולם יצאו רע. הארט, שכמו ילד קטן סירב לעשות מה שטוב לביזנס ומייקלס ומקמהון שפעלו כמו גנבים בלילה.

תודה רבה ששוב הייתם אתנו ונפגש בפעם הבאה.

הארט ומייקלס
הארט ומייקלס משלימים, פברואר 2010, מתוך האתר הרשמי של WWE
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח