משחק הכדור הצומח ביותר בעולם

// מאת אבנט קליינר

לשאר הטורים בסדרה

פוטסל, לפי הגדרת התאחדות הכדורגל העולמית FIFA, הינו משחק הכדור בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם. בשנות השמונים המאוחרות החליטה FIFA לקחת חסות על ענף הפוטסל, לשווק אותו כרווחי ומלהיב ולהפוך אותו לענף ספורט מקצועני בעולם. כיום מתקיימות תחרויות בינלאומיות כמעט זהות (ברמה, בהשקעה, ובחשיפה) לתחרויות המוכרות מהכדורגל. תחרויות כגון: ליגת אלופות, מונדיאל, אליפות אירופה, קופה אמריקה ועוד. מאז החל הענף לצבור פופולאריות אדירה ברחבי הגלובוס, לראיה, בגביע העולם האחרון שנערך ב – 2016 בקולומביה צפו קרוב ל – 160 מיליון בני אדם ברחבי העולם בשידור חי, צמיחה של 56% מגביע העולם הקודם שהתקיים בשנת 2012 בתאילנד. בישראל, כפי שצוין בכתבה בקודמת בסדרה, ענף הפוטסל מדשדש ואינו מתפתח יתר על המידה. אז מהם הגורמים המרכזיים לכך שהפוטסל הוא משחק כה פופולארי ואטרקטיבי ברחבי העולם? ואם כך, מדוע אצלנו לא?

Argentina world champions futsal
Credit to "FIFA Futsal World Cup" Facebook page

פוטסל ככלי לפיתוח היכולת הטכנית וקבלת החלטות מהירה

הפוטסל התגלה בשנים האחרונות ככלי לפיתוח יכולות בקרב שחקני כדורגל צעירים. ההתאחדות לכדורגל באנגליה (FA) פרסמה מאמר ובו טענה כי "הפוטסל יוצר עבור שחקנים צעירים סביבה המאפשרת פיתוח יכולות ומיומנויות שקשה לפתח באימוני כדורגל". לטענתם, המגרשים הקטנים גורמים לצפיפות ומחסור בזמן ולכן השחקן נדרש לקבל החלטות במהירות, תחת לחץ ובדיוק רב בפעולותיו. מספר השחקנים המועט מוביל למספר רב של נגיעות בכדור ולשיפור הטכניקה האישית. בעידן בו ספורטאים צעירים כבר לא מבלים את זמנם הפנוי במשחקי קטרגל ברחובות, אקדמיות כדורגל רבות ברחבי העולם מבינות את חשיבותו של כלי זה בפיתוח שחקנים ומשלבות אימוני ומשחקי פוטסל כחלק מהתכנית שלהם לפיתוח השחקנים. חיפוש מהיר ביוטיוב המכיל את שמו של השחקן הברזילאי המועדף עליכם בצירוף המילה פוטסל, יניב אינספור סרטונים של דרדס בן 10 המתעלל בחברים חסרי ישע. השימוש בפוטסל ככלי לפיתוח שחקנים צעירים מביא להשתלבותם בעולם הפוטסל המקצועני בעתיד. וגם אם לא בפוטסל, אז בוודאי הדבר יסייע בפיתוחם כשחקני כדורגל.

משחק שכיף לראות

מלבד היותו כלי לפיתוח שחקני כדורגל, אטרקטיביות הפוטסל נובעת גם ממאפייניו הייחודים. ראשית, כמות השערים המובקעת במשחק יוצרת עניין רב מאוד. באליפות העולם האחרונה, הובקעו 6.8 שערים למשחק. בגמר בו ארגנטינה ניצחה את רוסיה התוצאה הייתה 5:4 לטובת האלביסלסטה Argentina-Russia 5:4 final . להזכירכם, המשחק משוחק למשך 40 דקות נטו, כלומר שער בכל 5.88 דק'! לשם השוואה, במונדיאל ברוסיה הקיץ הובקע שער בכל 34.61 דק'. בפוטסל, השטח הקטן והאינטנסיביות מחייבת את שחקני הפוטסל להיות סופר יצירתיים וטכניים, לכן לצד כמות שערים גדולה, הצופים זוכים לצפות במהלכים וירטואוזיים אדירים שמותירים אותם פעורי פה ומככבים בסרטוני ההיילייטס השונים. כל הטוב הזה משוחק באולם סגור ומוגן מפני פגעי מזג האוויר. בשורה התחתונה, פוטסל הוא משחק שכיף לראות. ואם נשווה רגע את הפוטסל לכדורסל, אזי בכדורסל כל סל אינו משמעותי כל כך עד למאני טיים בעוד שבפוטסל, על אף כמות השערים הרבה, כל שער הוא משמעותי ביותר כמו בכדורגל.

המשחק נחשף לעולם

מכיוון שפוטסל הוא משחק שכיף לראות, נוצרת לו חשיפה תקשורתית. תחנות טלוויזיה ברחבי העולם משדרות בשידורים ישירים את משחקי הליגות הבכירות ומשקיעות בפאנלים מקצועיים המנתחים את הפעולות המרהיבות, מועדוני הפוטסל מקפידים לתחזק עמודים מרשימים ברשתות החברתיות, מארגני טורנירים רשמיים מקפידים לשדר כל משחק בפלטפורמות אינטרנטיות לכל העולם, עמודי פייסבוק העוסקים בענף ומפרסמים את השערים היפים ביותר נפתחים בקצב מסחרר, השחקנים מעדכנים את האוהדים באינסטגרם בכל מה שקורה וכמובן שהאולמות מפוצצים. בשורה התחתונה, הגורמים השונים בענף מבינים כי הפוטסל הוא מוצר אטרקטיבי, והם חושפים אותו לעולם בכל דרך אפשרית על מנת להפוך אותו לפופולרי.

FC Barcelona Futsal

הצמיחה המשמעותית של ענף הפוטסל אינה נעלמת מעיני מועדוני הכדורגל הגדולים בעולם. צמיחה זו לצד ההשקה הגדולה בין הענפים הביאה לכך שהמועדונים הללו בוחרים בעשורים האחרונים לפתח מחלקות פוטסל בעצמם או להתמזג עם מועדוני פוטסל קיימים. שיתוף פעולה זה מייצר יחסי גומלין אפקטיביים בין המחלקות, מחלקת הכדורגל מקבל אפשרות להעשרה מקצועית של שחקנים, חשיפה תקשורתית נוספת וחיזוק המותג, מחלקת הפוטסל זוכה לחיבור לקהל אוהדים ולתמיכה כלכלית. בדרך זו תושבי ליסבון יכולים ליהנות מדרבי פוטסל חם בין בנפיקה לבין ספורטינג, אוהדי דינמו זאגרב זוכים להזדמנות נוספת לעבוד על רפרטואר השירים ואוהדי ברצלונה צופים במהלכים אדירים בפלאו בלאוגרנה הצמוד לאצטדיון הקאמפ נואו. תענוג.

Futsal 2.1
Credit to "UEFA Futsal" Facebook page

איך עושים את זה אצלנו?

לשמחתנו הרבה, היסודות הונחו והבסיס מוכן. ענף הפוטסל קיים במדינת ישראל מעל לשלושה עשורים, כ-40 מועדוני פוטסל פועלים ברחבי הארץ, ההתאחדות לכדורגל מפעילה שתי ליגות כמו גם נבחרת לאומית ואלופת המדינה מייצגת את המדינה מדי שנה בליגת האלופות.

אולם, על מנת לייצר ענף רציני ומקצועני שיתרום לפיתוח תרבות הספורט בישראל, ייצור מקומות תעסוקה, יעניק כלים ומיומנויות לבני נוער ואולי בקצה הדרך יביא הישגים וכבוד למדינה, צריך לקבל החלטה. החלטה על פיה אנחנו מעוניינים בענף הפוטסל ומבינים את יתרונותיו ובהתאם לכך לחשוף אותו וליצור עניין בקרב ציבור הספורט בישראל. כך מועדוני כדורגל יבינו את ערך כלי זה, יווצרו שיתופי פעולה מעניינים, קהל אוהדים יגיע למגרשים וערוצי הספורט ירתמו לשידור המשחקים. דמיינו את הדרבי התל אביבי, חמש על חמש, בהיכל מנורה מבטחים. צמרמורת.

המהלך החל בקול ענות חלושה כאשר יעקב שחר ומכבי חיפה הסכימו לסבסד קבוצה לפני מספר עונות ולאחר עונה אחת זה נגמר. לאחרונה קבוצת מכבי נחלת יצחק תל אביב המירה את שמה (בהסכמה) למכבי תל אביב בתקווה שהדבר יתן תיאבון למועדון הפאר, אך גם זה לא צלח. יש לקבל החלטה גורפת ואולי מחייבת, מישהו צריך להרים את הכפפה. כאשר החלטה זו תתקבל ואנשי הפוטסל ברחבי הארץ ירגישו שהם מקבלים תמיכה ורוח גבית מהגורמים הרלוונטים, יתחיל הענף לשגשג ללא צורך בהשקעות כלכליות אדירות. זה נדבך אחד במערך של החלטות נדרשות אותם נמשיך ונסקור בפרקים הבאים בסדרה.

נחלת יצחק כדורגל אולמות
Credit to "Maccabi Nahalat Yitzhak Tel Aviv" Facebook page מכבי נחלת יצחק תל אביב, אלופת המדינה, במשחק בליגת האלופות של UEFA
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח