משהו חדש מתחיל עכשיו – על מכבי תל אביב המתחדשת

ליגת העל שלנו חוזרת וכדי להכין אתכם לעונת 2018-2019, הבלוגרים שלנו סוקרים את הקבוצות השונות. פותחים עם נעם פרוסטיג וסגנית האלופה – מכבי תל אביב.

הקיץ הראשון בעידן פוסט ג'ורדי קרויף מתאפיין ב"החלפת דיסק" במועדון הכדורגל של מכבי תל אביב. את שינוי התפיסה ניתן לראות בצורה חותכת ברבדים שונים ורבים. למרות האמור, ואולי דווקא בעקבותיו, מכבי תל אביב מכוונת גם השנה הכי גבוה שאפשר. המטרות? כל התארים בזירה המקומית ושלב הבתים של הליגה האירופית (עם קריצה לשלב 32 הגדולות במפעל).

מכבי תל אביב חוגגת
התמונה תשקף את העונה הקרבה? קרדיט לדף הפייסבוק "Maccabi Tel Aviv FC – מועדון הכדורגל מכבי ת"א".

את השינויים הרבים שבוצעו במועדון ניתן לייחס למספר גורמים: ראשית, החלטת הבעלים מיץ' גולדהאר על קיצוץ של 20% בתקציב הקבוצה הבוגרת (ההשקעה במחלקות הנוער רק עולה).
שנית, בד בבד עם החלטת הבעלים, הגיעו הסנקציות של אופ"א בנושא הפייר-פליי, מה שלא מאפשר לקבוצה לרכוש שחקנים בערך העולה על הסכום הנכנס ממכירה של שחקנים קיימים.
שלישית ואחרונה, ההתפתחות של שחקני בית בשנים האחרונות, כך שאלה יכולים לחזור מהשאלות ולהוות חיזוק לסגל הקבוצה, להעלות את רמת ההזדהות של האוהדים עם המועדון ובעיקר לספק את היכולת בהעמדת קבוצה תחרותית (בטח בארץ) על בסיס שחקנים בשכר שפוי, בעלי זיקה סנטימנטלית למועדון.

צוות האימון
צוות האימון הוחלף כולו ומורכב מולדימיר איביץ' – מאמן סרבי קשוח ודעתן, שלא חושש להעביר ביקורת, אך יחד עם זאת קפדן וטקטיקן. איביץ' צירף אליו את עוזרי המאמן ומאמן השוערים איתם עבד בעבר, ואותם בחר ואישר אישית. קשה לתאר כבר עכשיו כיצד מכבי תשחק העונה, אך מניסיון של שישה משחקים עד כה באירופה, נראה כי לאיביץ' יש את הגמישות האינטלקטואלית הדרושה על מנת לבצע שינויים תוך כדי משחק – הקבוצה גמישה, ומעבר בין מערכים יכול לעשות את השינוי הדרוש על מנת לפצח הגנות צפופות כמו אלה שמכבי תתקל בהן לא אחת השנה.



רכש
בשונה מהעונות בהן ג'ורדי ניהל את נושא הרכש וניסה ללכת על שחקנים מוכחים ובעלי שם, לפעמים במחיר של הבאת שחקן פציע או שאינו בכושר משחק בעת הגעתו, השנה נראה כי חל שינוי בגישה.
השחקנים שהגיעו אמנם בעלי רזומה דל יחסית, אך הם לא מחזיקים בכזה הכולל פציעות קשות בעברם, או, לחילופין, כאלה שנפצעו בשנה האחרונה וכשירותם מוטלת בספק. גם בניית רוב הסגל הושלמה בשלב מוקדם יחסית ובשונה משנים קודמות, לא חיכו במועדון לדקה ה-90 על מנת ללקט "מציאות" שלא הצליחו לקבל חוזה במועדון אירופאי אחר.

הבדל נוסף לעומת שנים קודמות הוא השמת דגש על חיזוק ההגנה, עם הגעתו של זאיר אמאדור הפורטוגלי (שחקן ההגנה של השנה הקודמת בליגה השנייה בספרד) וחיזוק עמדות המגנים עם אנריק סבוריט, שהגיע מאתלטיקו בילבאו, ומאור קנדיל, שהגיע מבני יהודה בטרייד שכלל, בין היתר, השאלה של שחקנים ממכבי לתקופה ארוכה. בנוסף, הוחתם צ'יקו אופואדו הניגרי, שיכול לשחק כקיצוני באגפים ימין ושמאל, ובכך יוצר עומק ותחרות על העמדות הללו מול שחקני הסגל שנשארו משנה שעברה.

ההחתמה הראשונה של הקיץ הייתה איתי שכטר שהוכיח שהוא חלוץ ליגה טוב ויכול להיות אלטרנטיבה לחלוצי ה-9 הקיימים (קיארטנסון ושויינפלד). בנוסף הוחזרו הביתה והוחתמו (או יוחתמו) על חוזים ארוכי-טווח שחקני הקבוצה שהושאלו בעונות הקודמות – רוסלן ברסקי, אחת מנקודות המפתח בעונה הנהדרת של הפועל חיפה בעונה שעברה; דן גלזר, שהחזיק מניות רבות בעונה הטובה שעברה מכבי נתניה; שחר פיבן, שחזר ממ.ס אשדוד לאחר עונה יציבה; ומתן חוזז הפעלתן, שהוכיח בעונה שעברה, בה הושאל לבני יהודה, שצפוי לו עתיד מזהיר.

איתי שכטר, מכבי תל אביב, בן מנספורד
הרכש הראשון. קרדיט לדף האינסטגרם של איתי שכטר.

שאלה נוספת שנשארה פתוחה בגזרת הרכש היא הישארותם או עזיבתם של פרדראג ראיקוביץ' ווידאר קיארטנסון. בימים אלה עושה רושם שהראשון יישאר כשוערה הראשון של הקבוצה ואילו השני יועבר בהשאלה עם אופציית רכישה. במידה ואחד מהם יימכר, תוכל הקבוצה להתחזק ע"י רכישת שחקן זר נוסף החסר לקבוצה (בלם או קשר התקפי מתחת לחלוץ).

הסגל
סה"כ נראה כי הסגל עובה במקומות הנכונים וברוב העמדות קיימת חלופה טובה לכל שחקן בהרכב הראשון.

שוערים:

אל ראיקוביץ מצטרפים חביב אוחיון ודניאל טננבאום, שני שוערים צעירים ואיכותיים שאמורים להרוויח פירורים שישאיר השוער הסרבי. במידה והאחרון יימכר, יובא שוער זר אחר והשניים יתחרו על אפודת השוער המחליף.

הגנה:
זאיר אמאדור, שחר פיבן, אנריק סבוריט ומאור קנדיל, בנוסף לאיתן טיבי ואלי דסה, מרכיבים חוליית הגנה טובה. שרן ייני הותיק יכול להיות מחליף לכל אחד מתפקידי ההגנה בעת מצוקה. יחד עם זאת, על פי פרסומים, מכבי עדיין מנסה למצוא בלם נוסף שיוכל להחליף את טיבי הלא יציב.



קישור:
הקישור של מכבי גדול ומגוון ומאפשר שינוי ומעבר בין שיטות משחק שונות גם תוך כדי משחק. הקישור האחורי יישען על דור פרץ המשתפר, אייל גולסה, בהנחה שיהיה כשיר כל העונה, דן גלזר ורוסלן ברסקי שיכול לשחק גם כ-50/50, בדיוק כמו אבי ריקן. הקישור ההתקפי כולל את עומר אצילי, דור מיכה ומתן חוזז הפעלתנים שיכולים להפוך כל משחק בהברקה של רגע. אליהם יש להוסיף קשר זר (10), אותו הקבוצה עדיין מחפשת.

התקפה:
ההתקפה של מכבי בנויה על שלושה חלוצי חוד – קיארטנסון, שוינפלד ושכטר, עם גיבוי של אלירן עטר (שפתח נפלא את העונה) וצ'יקו אופואדו. הקישור וההתקפה יוכלו להשתנות ולהתגמש ככל שיזדקקו על מנת לשנות מערכים, כך שנמצא את אצילי כחלוץ או את עטר כקשר בצד שמאל.

שיטת משחק
עד כה ממה שראינו מאיביץ', מכבי פותחת משחקים עם ארבעה בהגנה, שלושה קשרים (אחד אחורי ושני 50/50 במשחקי הבית, או שני אחוריים ו-50/50 אחד במשחקי חוץ) ושלושה שחקנים בחלק הקדמי (חלוץ 9 ושני שחקני אגף). תוך כדי משחק ניתן היה לראות מעבר ל-3-5-2 עם שני שחקני חוד (עטר/שויינפלד/קיארטנסון/אצילי), ירידה של אחד הקשרים (פרץ/גלזר) לאחור כבלם שלישי, מעבר של מיכה מתחת לחלוץ והגעה של דסה וסבוריט מהאגפים.

ולדימיר, איביץ', מכבי, תל אביב
יחזיר את הקבוצה למסלול התארים? ולדימיר איביץ'. קרדיט לדף הפייסבוק "Maccabi Tel Aviv FC – מועדון הכדורגל מכבי ת"א".

מה ייחשב להצלחה:
בראש ובראשונה – החזרת צלחת האליפות לקריית שלום לאחר שלוש שנים בבירת הנגב. מעבר לזאת, הגעה לשלב הבתים בליגה האירופית והעפלה לשלב 32 הגדולות חיונית לשמירת הניקוד של מכבי מהשנים האחרונות. מכבי לא תוותר על גביע המדינה וגביע הטוטו כמובן.

מה ייחשב לכישלון:
אי זכיה באליפות, כישלון בהגעה לשלב הבתים בליגה האירופית.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח