מכבי תל אביב לא פוגעת וגם מאמן כורסא יכול לראות למה

הקמפיין להדחתו של ג'ורדי קרוייף מעמדת המאמן התחיל פחות או יותר עם ההודעה על מינויו. חלק מזה (בעיקר עם המינוי) היא ההמתנה הטיפוסית של עיתונות הספורט בביצה לנפילתו של הזר. עם הזמן, גם התוצאות תרמו לכך. ואם היה בהתחלה מקום לתת לו את הזמן לבנות את הקבוצה, ולהנחיל לה את השיטה והסגנון שלו, ואם היה מקום לחכות ששחקנים יחזרו מפציעות ושאר ירקות, הרי שהשבועות האחרונים מלמדים שאין שום חדש תחת השמש, ומכבי ת"א פשוט לא טובה.

אתר הזווית בחסות טיק טיק

בתור אוהד אולי נתתי יותר מדי קרדיט, והמתנתי בסבלנות רבה מדי שהקבוצה תחזור לפחות לשחק משהו שמזכיר את מה שראינו בשנים קודמות. על פי הפתיחה במוקדמות הליגה האירופית, נראה היה שיש שיטה שמתבססת על מערך מאוד גמיש והתוצאות היו לא רעות. מעט מאוד ספיגות, ולמרות שגם מעט כיבושים, המטרות הראשונות הושגו. אבל אז באה בית"ר וחשפה את כל הבעיות הישנות בהגנה המכבית (ואני מדבר לא רק על חוליית ההגנה הבאמת מאכזבת, אלא על כל משחק ההגנה). מסירות של היריב שאמורות להיות מיורטות בקלות רבה, עוברות כמו כלום, ומעמידות שחקנים שוב ושוב מול ראיקוביץ'. הבלמים משחקים בפאניקה, ואם ייני הוא לא ממש מגן ימני, הרי שדוידזאדה, שהיה המצטיין בתחילת העונה, פשוט התרסק.

בהתקפה, מכבי לא מקבלת ממגנה השמאלי כלום כבר זמן רב (למעט בישול אחד בגביע הטוטו) וייני מציג את העונה הכי חלשה בקריירה. מעבר לסטטיסטיקה שכולנו קראנו, שמראה שהוא אחראי לכמעט הכי הרבה איבודים שהובילו לשערים בליגת העל, התרומה ההתקפית שלו היא פשוט אפסית. אין למכבי אגף ימין היום. מרכז השדה הוא אולי נקודת האור (היחסית כן? זה עדיין לא קרוב) עם ריקן שמתעקש לשחק קדימה ו-בלי עין הרע – גולסה, שלפחות מראה עניין. ועוד לא דיברנו על דסה ג'וניור. את כל זה אמור לראות המאמן, ללא עזרה של טכנולוגיה מתוחכמת, ובזה אשמתו זועקת לכל עבר.

ג'ורדי קרויף
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

האם יש מקום למנהל המקצועי לפטר את מאמנו? ברור שכן. אבל האם רק לג'ורדי האחריות? כמובן שכמאמן, זה תמיד תפקידו, ואין בשורות הבאות לנקות אותו מאחריות לכישלון המתמשך. אומר זאת בצורה ברורה – ג'ורדי נכשל עד כה כמאמן בצורה חד משמעית. אבל לא רק הוא אשם.

אחרי רצף משחקי הוקי שנגמרים בהפסד, רבים מהמאמנים והשחקנים חוזרים על המנטרה "אנחנו צריכים לחזור ולשחק הוקי פשוט, בסיסי". הכוונה היא ברורה. כשיש אוסף של שחקנים מוכשרים על המגרש (ומכבי מלאה בכאלה), צריך ללחוץ על כפתור האתחול, ולהתחיל לשחק כדורגל בצורתו הפשוטה ביותר. ולמה הכוונה? לכולם ברור שמכבי משחקת כדורגל איטי, מסורבל, ולרוחב. יש לכך סיבות, וגם מאמני כורסא כמונו יכולים לראות אותן.

צפו במהלך 80 דקות של משחק מול מ.ס. אשדוד (לא בדיוק ויאריאל. אפילו לא מכבי נתניה) וראו תמונה טיפוסית. עומדים שבעה שחקני שדה של מכבי בין קו האמצע ועד כעשרים מטר משער היריב ומעבירים כדור מצד לצד. על קו ה 16, עומדים – כן עומדים – שלושה חלוצים, שלושתם מכוסים, וממתינים. ממתינים למה? שיבוא המאמן ויצרח עליהם שיתחילו לזוז? שיעלה עם לוח וטוש ויסביר להם שאם יקבלו כאן כדור, לא יוכלו לעשות איתו הרבה? או אולי מחכים עד שיקרה מה שבדרך כלל קורה. הקשרים מנסים משהו יצירתי (במקרה הטוב) והכדור הולך לאיבוד, או – במקרה הפחות טוב – מאבדים כדור קרוב לאמצע וחושפים שוב את ראיקוביץ' וחוליית ההגנה שלו לעוד התקפה מסוכנת. וכך, שוב ושוב, חוסר התנועה בהתקפה (ערן זהבי, אייכה!?) תוקע את המשחק ההתקפי ויוצר איבודי כדור וספיגת שערים.

אלירן עטר, מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק של "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

עוד תמונה מוכרת. ראיקו משחרר כדור לאחד הבלמים וזה נע איתו עד מעבר לקו המגרש, כשלצידו הבלם השני והקשר האחורי שבא לקבל כדור. הבלם חושב, לוקח עוד צעד קדימה, חושב, ואז מבצע את אחת הטעויות הבאות:

  • מוסר כדור ארוך וב 99.99% מהמקרים מעביר אותו לקבוצה היריבה
  • מאבד אותו בחצי של היריב ופותח במירוץ מול חלוץ יריב שברוב המקרים מהיר ממנו בהרבה

עד כה כיסינו בסה"כ שני אספקטים של משחק כדורגל. במשחק שכונתי, אי אפשר לצפות מהשחקנים להבין את הדקויות האלה. אבל משחקנים בליגה א' ומעלה בהחלט כן. בטח ובטח משחקנים שמשחקים במועדון כמו מכבי ת"א של העשור הנוכחי.

ואם מדברים על פשטות, הרי מה יותר פשוט ממוטיבציה טהורה? אם זכרוני אינו מטעיני היה זה פלוייד מייוות'ר שאמר – אין יום רע לעבודה קשה. גם אם נופלים על יום בו הבעיטה לא מתלבשת, או ההקשתה לא מגיעה ליעדה, או סתם מסרנו לא טוב, הרי יש דבר אותו ניתן לעשות שוב ושוב ללא תלות ביום, וזה לשחק עם חשק. איבדת כדור? בבקשה, הואל נא והפעל לחץ על היריב. הוולה עף לחניה? סחטיין, עכשיו ההזדמנות לתת ספרינט ולחזור לעמדה. אז נכון, מול ב"ש זה לא מספיק, אבל מול אשדוד ויחד איתה רוב הליגה בהחלט כן.

מכבי תל אביב קהל
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

יש עוד (לא מעט) דברים קטנים וגדולים ששחקנים מקצוענים אמורים להיות מסוגלים להבין ולשפר ממש בכוחות עצמם, אבל היריעה קצרה. כל הדברים הנ"ל פשוט לא משתפרים במכבי ת"א של העונה ושוב, למאמן האחריות. אבל, חייבים לבוא לשחקנים בדרישה לשיפור. זהבי לא היה עובר על זה בשתיקה. גם לא שרן ייני.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח