מה שיותר עמוק, יותר… עמוק. ירידה לעומק מחלקות המשקל ב UFC.

לפעמים, בחייו של כותב, יש מחסום. לא לסטיבן קינג שליט"א כמובן, אבל לכותבים בשר ודם. יש כאלה שצריכים בעיטה עדינה בישבן, כדי להתגבר עליו, יש כאלה שצריכים להיות מוחזקים בכפיה בחדר השינה של המעריצה מספר אחת שלהם (נקודה למי שעלה עלי), ויש כאלה ששומעים הערת ביניים באיזשהו דיון רנדומלי ופתאום ניצת הפתיל.

אז כששמעתי מישהו מדבר על מחלקת משקל הקש של ה UFC כמחלקה עמוקה ומעניינת, קצה הפתיל נדלק, וכמובן שלא יכולתי לעבור על זה לסדר היום מבלי לבדוק את הנושא בעצמי. בעודי מאמת את הטענה הנ"ל עם נתונים, התחלתי לחשוב על מחלקות משקל אחרות, למטרות השוואה, וזהו, נולד לו טור.

ולמה עבדכם הנאמן בכלל כאן, אם לא לתת דחיפונת לעוד אחד (או מאתיים) מכם לכיוון ענף הספורט ההולך ונבנה אל נגד עינינו – ה MMA. כתבתי על כמה מהלוחמים האהובים עלי, על לוחמים לשעבר וכמה פעילים. על פופולאריים יותר או פחות, על אירועים ספציפיים. אבל אולי, במקום זה (או בנוסף. בטח שבנוסף) אחווה דעתי על מחלקות משקל מעניינות, וגם כאלה שפחות… זה יכול לתת אינדיקציה לא רעה בבוא האדם היושב בציון להחליט, האם שווה לקום בשעות בהם רק אוהדי NBA שרוטים קשות קמים, כדי לצפות בקרבות מספר.

לארגון ה UFC יש שתיים עשרה (12) מחלקות משקל: משקל קש נשים, משקל זבוב נשים, משקל זבוב גברים, משקל תרנגול נשים, משקל תרנגול גברים, משקל נוצה נשים (לא באמת), משקל נוצה גברים – מכאן הכל גברים – משקל קל, משקל חצי בינוני, משקל בינוני, משקל חצי כבד, משקל כבד.

נתחיל בארבע המחלקות אותן אני רואה כהכי פחות עמוקות (וגם הכי פחות מעניינות) –

משקל נוצה נשים– מחלקה שהומצאה עבור כריס סייבורג האגדית, על מנת שזו – אחרי קריירה ענפה מחוץ לארגון – תוכל סוף סוף להילחם ב UFC. היא נלחמה כמה פעמים, וניצחה עד שהפסידה לאמנדה נונייז, חזרה לקרב אחד ועזבה את הארגון. חוץ ממנה, אין ממש לוחמות שהן משקל נוצה "טבעי" ולכן ה"מחלקה" הזו היא די פיקציה.

Credit to: Cris Cyborg official Facebook page כבר לא שם. כריס סייבורג.

 

משקל זבוב נשים – אלופת המחלקה היא ולנטיה שבצ'נקו שבהווה ובעתיד הנראה לעין, גדולה על יריבותיה במדרגה או שתיים. מתחתיה ברשימה אינספור לוחמות בינוניות ומטה, ואולי – אולי – פרוספקט אחת מעניינת.

Credit to: Valentina Shevchenko official Facebook page גבוה מעל השאר. ולנטינה שבצ'נקו.


משקל זבוב גברים
– עם האלוף הנרי סחודו, ועוד כמה לוחמים חביבים, ולאחר עזיבתו של האלוף הנצחי דמיטריוס ג'ונסון, המחלקה לא מתרוממת. דיבורים על ביטולה חדשות לבקרים ובעיקר קול צרצרים… אני כשרוט אשב ואצפה, אבל אני לא מצפה מכם. אלא אם כן תקבלו את השריטה המצויינת הזו ממני.

Credit to: Demetrious Johnson official Facebook page כבר לא שם. דמיטריוס ג'ונסון.

 

משקל כבד – כן, כן. המשקל שאמור לתת את הטון מורכב מאלוף מוכשר מאוד (סטיפה מיוצ'יץ'), אחד הלוחמים הטובים בהסטוריה בדמותו של דניאל קורמייה (שניה לפני פרישה), כמה פרוספקטים\קונטנדרים בסדר בסך הכל, ו… זהו. זה לא משחרר אף אחד מכם מצפייה! שכן במשקל הכבד יש תמיד את אלמנט הכוח. כל אגרוף שנוחת יכול לסיים קרב ברגע נתון. הדבר הזה הופך קרבות במשקל הזה לחווייה בפני עצמה. אבל מבחינת "בריכת הכישרון" אני מחזיק בדיעה שהיא במצב די עגום.

Credit to: Stipe Miocic official Facebook page ובכל זאת, המשקל מחייב. סטיפה מיוצ'יץ'.

 

מכאן נתחיל לדבר על עומק. כך אני רואה את עומק המחלקות, מה"רדוד" ל"עמוק". אני מתחשב במספר הלוחמים הרלוונטיים למאבקי תואר בעתיד הנראה לעין, מידת הכישרון ב טופ 10 וקצת פרוספקטים, מידת איכות ואטרקטיביות של האלוף וכמובן קצת הטייה של אוהד.

8. תרנגול נשים – המחלקה היתה יותר עמוקה בעבר. עם לוחמות כמו רונדה ראוזי ומישה טייט שפרשו, עם ולנטינה שבצ'נקו שירדה במשקל ועם אמנדה נונייז אנושית. היום מדובר באלופה מאוד דומיננטית, ומתחתיה לוחמות, לא בהכרח רעות (בהתחשב בנקודת הזמן בספורט הנשים) אבל לא מספיק מוכשרות על מנת לאיים עליה ממש. אולי הטוענת הנוכחית – ג'רמיין דה ראנדמי. ישנן כמה פרוספקטיות שעוד צריכות להוכיח דבר או שניים, ואולי אחרי שנונייז תפרוש בעצמה, ואולי עם כניסת עוד דם חדש למחלקה, יישתפר מצבה.

Credit to: Amanda Nunes official Facebook page. אין תחרות. אמנדה נונייז.

 

7. קש נשים – המחלקה שהתחילה את הטור. לא מאמין שיהיה ויכוח על העובדה שבתוך מחלקות משקל הנשים, זו שולטת ביד רמה. חמש אלופות עד כה. קרלה אספרזה, יואנה יורג'ייצ'ק, רוז נמאיונס, ג'סיקה אנדראג' והאלופה הנוכחית ז'אנג וויילי. כולן עדיין שם (רוז בספק) ונלחמות. יחד איתן טטיאנה סוארז המבטיחה, ואלכסה גראסו יקירת המדור המתפתחת. עוד כמה פרוספקט בהתפתחות, ויש לנו יופי של פוטנציאל. אבל… עם כל הכבוד, ויש כבוד, לענף הנשים, הוא עדיין בשלבי התפתחות שהגברים כבר עברו. והעומק המרשים הזה מרשים, בעיקר בהשוואה לשאר מחלקות הנשים. עדיין יש דרך לעשות, על מנת לעמוד בשורה עם המחלקות הבאות (כולן גברים…) סליחה.

Credit to: Weili Zhang official Facebook page. אלופה חמישית במחלקה. הראשונה מסין.

 

6. תרנגול גברים – פה, אני מניח יתחילו חילוקי הדיעות. טופ 10 סולידי לחלוטין. כל לוחם שם בצדק, והקרבות האחרונים שראינו היו פשוט תענוג. האלוף הנרי סחודו (אלוף כפול) עשוי לתקוע קצת את המחלקה ואני לא מחסידי העניין. פוטנציאל תמידי לקרבות משובחים, האלוף לא בדיוק נגוע בכריזמה מדהימה. בסך הכל כיף לעקוב. אנחנו במשקלים שבלי קשר למיקומם ברשימה הם לא חסרי עניין כלל וכלל. שמות כמו אלג'מיין סטרלינג, קורי סנדהאגן, פטר יאן, ועוד.

Credit to: Henry Cejudo official Facebook page

 

5. בינוני – ישראל אדסניה הוא אלוף כריזמטי\מעצבן\גם וגם (תלוי במתבונן) ובעיקר מוכשר כמו שד. בלתי מנוצח עד כה. טופ 10 קצת בעייתי בגלל גילאי כמה משחקני המפתח (בעיקר יואל רומרו), אבל עם שמות כמו פאולו קוסטה (הטוען לכתר הבא כנראה), קלווין גאסטלום שעשה לאלוף חיים קשים, האלוף הקודם רוברט וויטאקר, ג'ארד קאנונייר עם ידי הנפץ (ירד ממשקל כבד!) ועוד כמה שמות. למרות שמבחינה מספרית, אולי יש להציב את משקל התרנגול גבוה יותר, אני חושב שכאן מדובר ברמת תחרות על תואר קצת יותר גבוהה (והלוואי אתבדה מבחינת המשקל הקל יותר).

Credit to: Israel Adesanya official Facebook page. כריזמטי, מעצבן, מוכשר. ישראל אדסניה.

 

4. חצי כבד – עם אלוף כמו ג'ון ג'ונס, לפעמים מתחשק לשאול "לא חבל על המאמץ?" למה יש ללוחם במחלקה לשאוף? לקבל את הזכות להיכנס לרזומה של הנבל המוכשר הזה? ובכן, עד זמן לא מאוד רחוק, הייתי מציב את המחלקה הזו הרחק מאחור. מספק הקשישים בטופ 10 היה קצת מביך. ג'ונס פשוט פירק כל לוחם שנכנס איתו לזירה, ורמת הכישרון פשוט לא היתה מספקת. היום הדברים שונים. אמנם אני לא רואה את ג'ונס מפסיד את התואר בקרוב, אבל רמת הכישרון עלתה, מספר הלוחמים שיכולים לספק קרבות מעניינים ביניהם עלה, וג'ונס? אולי יעלה לכבד? אולי לא, ואולי יפול קורבן לטעות, או שלא. בכל מקרה כשהטוען לכתר נלחם באחד הטובים בהסטוריה – ההתייצבות חובה. כמה לוחמים לשים אליהם לב – ג'וני ווקר התזזיתי, אלכסנדר ראקיץ' שמראה פוטנציאל גבוה, דומיניק רייס המתקדם, יאן בלאחוביץ' הקשוח, וכמובן טיאגו סאנטוס עם הפטיש והמגן דוד.

Credit: Jon Jones official Facebook page. נבל מוכשר. ג'ון ג'ונס.

 

3. חצי בינוני – טופ 10 מעניין ומגוון, האלוף (קמארו אוסמן) והטוען לכתר (קולבי קובינגטון) נראים כשני לוחמים בשיא. טיירון וודלי האלוף הקודם יכול עוד לתת עבודה, ליאון אדוארדס ממתין לשני המדורגים ראשונים כנראה. שני ה"גאנגסטרים" חורחה מאסבידל ונייט דיאז, פונזניביו הארגנטיני, הם רק כמה מהשמות שמרכיבים את אחת ממחלקות המשקל הכי רוויות כישרון, כשמלמטה מגיעים די בסערה לוחמים כמו ויסנטה לוקה וגילברט ברנז. אוסמן לא מאוד פופולארי, ואולי אם קובינגטון יזכה בתואר יהיה קצת (טוב, הרבה מאוד) רעש סביב האלוף. ואם לא, אז לא. עדיין כל קרב במחלקה הזו יכול להיות פגז.

credit: Colby Covington Official Facebook Page. אולי האלוף הבא? (הפעם עם חגורה אמיתית). קולבי קובינגטון.

 

2. קל – חביב נורמאגומדוב, קונור מקגרגור, טוני פרגוסון, ג'אסטין גייטג'י…. מספיק "משוגעים"? טוב אז קאובוי סרוני, דאסטין פורייה, דן הוקר, להמשיך? הבנתם את הקטע. במשך זמן רב, המחלקה הזו היתה באופן די בלתי מעורער המחלקה הכי עמוקה ב UFC. והיא עדיין אחת מהן. חביב פשוט נראה אגוז בלתי ניתן לפיצוח. את מי לא זרקו עליו, ולא רק שהוא מנצח, הוא מפצח. את קונור מקגרגור הוא חיסל, את פורייה הוא השמיד. הבא בתור אמור להיות (סוף סוף, מלח מים מלח מים) פרגוסון ואני רק יכול להתפלל שטוני ימצא את הנוסחא. אני לא זוכר קרב רע בטופ 10-15 נניח של המחלקה הזו, ובכל זאת… אני מכתיר את…

חביב "הנשר" נורמאגומדוב
Credit to Khabib Nurmagomedov official Facebook page. מישהו יפצח את הפאזל? חביב נורמאגומדוב.

 

1. נוצה גברים – מקס הולוואיי גבירותי ורבותיי. אחד האלופים שמקבל מעט מדי אהבה. תאהבו אותו, אנשים. בחור צנום וחביב מהוואיי. עם שלושה הפסדים בקריירה. אחד לקונור, שניים לפורייה (אחד בנוצה בתחילת הדרך, אחד בקל שהיה כבד לו). שני נצחונות מרשימים על ז'וזה אלדו (יותר מרשימים בעיני מהניצחון של מקרגור על הברזילאי). אם כבר הזכרנו את אלדו, בואו ניתן כבוד לאחד האלופים היותר דומיננטיים שהיו פה. שלט על המחלקה כעשר שנים! אז יש לנו מחלקה עם שני אלופים דומיננטיים, ושימו לב מי מחכה בתור – אלכסנדר וולקנובסקי (לא יחכה הרבה מדי – כבר בדצמבר – סמנו יומנים), בריאן אורטגה ינסה לחזור מההפסד הקשה לאלוף, זאביט מאגומדשריפוב שתמיד כיף לראות ויש שם פוטנציאל אמיתי, יאיר רודריגז המלהיב אך חסר הרסן, ג'רמי סטיבנס הקשוח, קאלווין קייטאר (שילחם בזאביט ב 9 לנובמבר – סמנו יומנים), ועדיין יש לנו את הזומבי הקוריאני צ'אן סונג יונג, מירסאד בקטיץ' וארנולד אלן. אני מסכים, הרשימה על הנייר פחות נוצצת מהמשקל הקל, אבל אולי המשקל הפתוח יותר מבין השניים. בכל מקרה, אם מתחשק לכם להחליף בין השניים, על הכיפ-כיפאק, כל עוד לא תפספסו בטעות קרבות.

holloway, מקס הולוואי, UFC
Credit: Max Holloway official Facebook page. תנו לו אהבה, בחייכם. מקס הולוואיי.

 

מסכימים? ספרו לחבריכם!
חולקים עלי? אשמח לשמוע את דעתכם – והיא אף חשובה לדיון (רמז: ממש פה למטה יש מקום לתגובות). וגם ספרו לחבריכם.

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. אזכור מופיע גם ב זאביט אחרת - הזווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח