לקראת הדרבי התל אביבי בכדורסל – ניתוח סטטיסטי

ביום שבת יתקיים הדרבי התל אביבי במסגרת הסיבוב השני של ליגת העל בכדורסל. מצד אחד תתייצב הפועל תל אביב כשעוד לא ברור לאן מועדות פניה. כשרון יש לאדומים, בייחוד בגזרת הזרים, אך הקבוצה עדיין לא התייצבה וקשה לדעת אם יש ביכולתה להגיע לפיינל פור. מן הצד השני תעמוד מכבי תל אביב הנמצאת בעונה חלשה ביחס לציפיות שלה, כאשר עלייתה לסיבוב הבא של היורוליג מוטלת בספק. עם זאת בליגה הישראלית מצבה של מכבי טוב, כשהיא מובילה את הליגה בבטחה עם שלושה הפסדים בלבד. המשחק בין הקבוצות תמיד עורר עניין רגשי בשל היריבות הוותיקה בין השתיים. הפעם גם יש עניין מקצועי ונדמה שביום טוב האדומים יכולים לנצח. עשיתי בדיקה של נתונים סטטיסטים של שתי הקבוצות (שנלקחו מאתר "מנהלת הליגה") בשביל לראות מה נקודות החוזקה והחולשה של השתיים לקראת המשחק ביניהן.

לקראת הדרבי
Credit to "Hapoel Tel Aviv BC" Facebook page

הפועל תל אביב:

להפועל תל אביב יש את ממוצע האסיסטים הטוב בליגה (20.4 למשחק), כאשר המוסר הטוב ביותר שלה ובליגה בכלל הוא תמיר בלאט עם 6.2 אסיסטים בממוצע למשחק. מלבד המסירות שלו, כשהכדור בידיים של בלאט מכבי צריכה לשים לב לדבר נוסף – הזריקות שלו לשלוש. לבלאט יש 43.2% מהשלוש, אחוזים שירדו לאחרונה לאור רצף משחקים פחות טוב שהיה לו. מכבי תל אביב צריכה להכריח את בלאט לזרוק מה-2, שם הוא עם אחוזים נמוכים במיוחד של 9.4%. למעשה הוא קלע העונה רק 3 פעמים מטווח של 2 נקודות, לעומת 27 קליעות שיש לו מהשלוש. נתון חיובי נוסף אצל האדומים הוא הריבאונדים ובייחוד ריבאונד ההתקפה. הפועל תל אביב ממוקמת במקום השני בליגה בכמות הריבאונדים בהתקפה כשהיא לוקחת (12.3 בממוצע למשחק). מי שמספק לה את עיקר הריבאונדים בהתקפה הוא דרל וויליאמס עם ממוצע של 3.6 למשחק. גם חברו לקבוצה של וויליאמס, ריצ' האוול, מצטיין בריבאונד התקפה. הוא ממוקם במקום השלישי בליגה בממוצע למשחק (2.8). כשהפועל יחטיאו, כדאי לצהובים לשים לב לשניים שיסתערו על הכדורים החוזרים.

הפועל קולעת כמות גדולה של נקודות בכל משחק (ממוצע של 82.4) והקלע המוביל שלה הוא אלנדו טאקר עם 19.1 נקודות למשחק. צריך לשים לב גם לרכש החדש מארק ליונס, שקלע 25 נקודות נגד מכבי ראשון לציון וגם מול הפועל אילת. להפועל יש אחוזים לא רעים מהעונשין (73.8%), כאשר הקלע המצטיין שלה מטווח זה הוא אדריאן בנקס (90% מהקו) שיש ספק אם יירשם למשחק. לעומתו יש כמה שחקנים שהזריקה שלהם מהקו פחות טובה. הזורקים החלשים של הפועל הם: תומר גינת (56.5% מהקו) ודרל וויליאמס (66.3% מהקו). נקודת חולשה משמעותית אצל הפועל תל אביב היא הקליעה מטווח 2 הנקודות. הקבוצה החטיאה יותר מחצי מהזריקות שלה מהטווח הזה (48.9%). מלבד האחוזים הגרועים של בלאט מטווח זה שכבר צוינו לעיל, מי שעוד מוסיף לסטטיסטיקה הגרועה של הפועל מטווח זה הם האוול (49.2%) ובנקס (48.4%). מטווח ה-3 יש להפועל שחקנים עם קליעה טובה. לעומת זאת אם צוף בן משה (23.1%) עולה לזריקה ל3, במכבי יכולים להיות רגועים. בהפועל יחסר מתן נאור שנפצע. לאור היכולת החלשה שלו העונה, לא בטוח שההיעדרות שלו תזיק מקצועית להפועל. מצד שני נאור הוא הקפטן, הסמל ואהוב הקהל. במשחק כמו הדרבי לשחקנים מסוגו יש השפעה רבה וכעת הפועל יצטרכו להסתדר ללא המנהיג שלהם.

לקראת הדרבי
Credit to "Hapoel Tel Aviv BC" Facebook page

מכבי תל אביב:

למכבי יש נקודות חוזקה משמעותיות בהיבטים סטטיסטיים מסוימים. ממוצע הנקודות שלה למשחק הוא הגבוה בליגה (87.6). הקבוצה שנמצאת אחריה בממוצע כמות הנקודות למשחק, הפועל תל אביב, קולעת חמש נקודות פחות ממנה. ספק הנקודות המרכזי של מכבי הוא אנדרו גאודלוק עם 17 נקודות בממוצע למשחק. מכבי קולעת באחוזים הטובים ביותר בליגה מטווח ה-2 נקודות (77.1%) ומטווח ה-3 נקודות (43.9%). הרביעייה המובילה של קלעי השלוש בליגה מגיעים ממכבי תל אביב: סילבן לנדבסרג (60.6%), אנדרו גאודלוק (59.4%), גיא פניני (53.6%) ודי ג'יי סילי (52.8%). הדרך לנטרל את מכבי היא לא להשאיר את השחקנים הללו פנויים מטווח ה-3. עוד תחום שמכבי מובילה בו את הליגה זה באחוזי העונשין (77.1%). גם כאן גאודלוק מוביל את החבורה הצהובה עם 92.9% אחוזי קליעה מהקו. באופן מפתיע מי שפחות מצטיין העונה מהקו, הוא יוגב אוחיון עם 30% קליעה מהעונשין.

נתון מעניין נוסף לגבי הצהובים הוא שהם מאבדים מעט כדורים במשחק. ממוצע האבודים שלהם למשחק הוא 13.7, הכי מעט אבודים בליגה למעט הפועל ירושלים. נקודת התורפה המשמעותית ביותר של מכבי היא בריבאונד ובייחוד בריבאונד התקפה. הגבוהים של מכבי לא מספקים את הסחורה ולוקחים רק 7.6 ריבאונדים בממוצע למשחק. הם החלשים ביותר בליגה בריבאונד התקפה, כאשר גם בריבאונד הגנה מצבם לא מזהיר (27 ריבאונד הגנה למשחק, מקום 8 בליגה). מול קבוצת ריבאונד מצוינת כמו הפועל תל אביב, למכבי לא יהיה פשוט. בעניין העבירות, מי שנוטים להסתבך בעבירות אצלה הם אייברסון (3.1 עבירות למשחק) וצ'ירבס (2.9) שנמצא בספק למשחק עקב פציעה.

מסקנות:

לאחר בדיקת הנתונים הדברים ברורים. הפועל צריכה למצוא דרך לעצור את אחוזי הקליעה המצוינים של מכבי, בייחוד מהשלוש. גם לא כדאי למהר לשלוח את מכבי לקו העונשין עם הנתונים המצוינים של הצהובים משם. נטרול של גאודלוק לצד ניסיונות להקשות על לנדסברג ומקל שחזר לפרוח, הם המפתח לניצחון אדום. במכבי לעומת זאת צריכים שהמשחק ישוחק כמה שיותר מחוץ לצבע, שם יש לה יתרון מובנה. הגבוהים של הפועל איכותיים יותר משל מכבי ברוב המדדים. אסור למכבי לעשות חיים קלים בריבאונד לוויליאמס והאוול. כדאי לה לשלוח את הגבוהים של הפועל לקו, שם הם נוטים להחטיא לא פעם. עליהם לשים לב גם לטאקר, הקלע המוביל של האדומים, שלצערם יכול לקלוע כמעט מכל טווח. כמו גם ליונס שהיה בלתי ניתן לעצירה בשני משחקי הליגה האחרונים. מכבי פייבוריטית על הנייר, אך אם השלשות לא יכנסו לה והפועל לא תשלח אותה הרבה לקו, האדומים יכולים לנצח כל עוד הם גם ישמרו על האגרסיביות בריבאונד וכמות הנקודות הגבוהה של הזרים.

לקראת הדרבי
Credit to "Hapoel Tel Aviv BC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח