לנגפורד בראשון לציון. עכשיו באים?

קית לנגפורד חתם במכבי ראשון לציון, נשמע מוזר לא? מי שכיכב במכבי תל אביב, זכה באליפויות כשחקן מוביל באיטליה ובישראל וסיים פעמיים כקלע המוביל של היורוליג חותם בקבוצה המדורגת במקום השמיני בליגת ווינר הצנועה שלנו. ובכן, מה שמוזר פה באמת זה שבסוף חודש מרץ, חמישה מחזורים לפני הפלייאוף, קבוצות עדיין עושות שינויים כאלה דרסטיים בסגל.

הופעות - טיקטיק

ומהי בעצם מכבי ראשל"צ? או כל קבוצת ספורט במאה ה-21 למעשה. ובכן קשה מאוד להסביר. בעל הבית, הסמל, האצטדיון, המאמן, השחקנים וברבות השנים אפילו האוהדים מתחלפים ומשתנים. מי שעוקב מספיק מקרוב יודע שאפילו האידיאולוגיה והאתוס סביב מועדון מסוים משתנים בין תקופה לתקופה.

למרות האמורפיות המטורפת הזאת, קל לנו, אוהדי הספורט, בזפזופ לזהות מי הן הקבוצות המתמודדות על המרקע. כל חובב כדורסל ישראלי ידע לזהות את הפועל ירושלים גם אם באותה פעם לבשה את תלבושת החוץ לדוגמא בזכות יותם הלפרין, בר טימור או ריצ'רד הוואל. אותו דבר אפשר להגיד על דן שמיר וגלן רייס ג'וניור מהפועל חולון. הידיעה הזו, מי מרכיב את הקבוצה, מאפשרת לאוהדים גם בימים אלה זהות מסוימת עם הקבוצה.

מעבר לזהות, מצב זה מאפשר להם לדעת אילו ציפיות לפתח לקראת ההמשך, ובכלל לגבש דעה על קבוצתם בעונה הנוכחית. כל זאת גם עוזר לתקשורת לעשות את סיכומי העונה (השבועיים) שהפכו כל כך פופולריים. לבחור מאמן מצטיין, שחקן משתפר, אילו קבוצות הפתיעו בענק ומיהן המאכזבות העיקריות. הבעיה מתחילה כששחקן כמו לנגפורד חותם במכבי ראשל"צ וברגע אחד, הרבה אחרי אמצע העונה, אין קשר בין הקבוצה מעיר היין ששיחקה עד כה לזו שתעלה לפרקט בהמשך העונה.

מכבי ראשון לציון, קית' לנגפורד
Credit to "Maccabi Rishon Le Zion Basketball" Facebook page

לכל ענף ספורט שיטת ההכרעה שלו. בכדורסל שהגיע מאמריקה נהוג פלייאוף (על אף שבישראל במשך יותר מ-20 שנה האלופה נקבעה בסיום העונה הסדירה) כך בכל הליגות המוכרות לי. לפלייאוף יש יתרון מאוד ברור – סיכוי מוגבר למתח ועניין סביב סיום העונה ושאלת זהות האלופה שנשארת פתוחה. יש גם סיכון בולט – הפיכת העונה הסדירה, המהווה למעשה את מרבית הזמן, לפחות אטרקטיבית. כאשר בישראל החליטו ללכת על פיינל פור הקצינו את שני המצבים. העניין סביב האלופה בשלבי הסיום של העונה הוא מרבי משום שזהות האלופה נמצאת בסימן שאלה עד הרגע האחרון, מאידך מעמדה של העונה הסדירה נפגע אנושות משום שהיתרון שמיקום טוב בטבלה משיג פוחת.

הנה לפניכם רשימת משחקי הגמר מאז הפציעה בחיינו שיטת הפיינל פור, כולל שתי העונות בהן נערכו שני משחקי גמר בשיטת בית וחוץ. בסוגריים מיקומה של הקבוצה בסיום העונה הסדירה. יש לציין כי בשלוש העונות הראשונות לא היו סדרות רבע גמר וארבע הראשונות בסיום העונה הסדירה הן שעלו לפיינל פור.

2017 הפעול ירושלים (3) נגד מכבי חיפה (8)

2016- מכבי ראשל"צ (6) נגד הפועל ירושלים (1)

2015- הפועל ירושלים (2) נגד הפועל אילת (4)

2014 מכבי ת"א (1) נגד מכבי חיפה (3)

2013 מכבי ת"א (1) נגד מכבי חיפה (3)



2012 מכבי ת"א (1) נגד מכבי אשדוד (6)

2011 מכבי ת"א (1) נגד הפועל גלבוע גליל (2)

2010 הפועל גלבוע גליל (3) נגד מכבי ת"א (1)

2009 מכבי ת"א (1) נגד מכבי חיפה (3)

2008 הפועל חולון (1) נגד מכבי ת"א (2)

2007 מכבי ת"א (1) נגד הפועל ירושלים (2)

2006 מכבי ת"א (1) נגד הפועל ירושלים (2)

ניתן לראות כי למרות שבשתי העונות האחרונות ביקרו בגמר מכבי חיפה וראשל"צ שסיימו את העונה הסדירה במיקום יחסית נמוך, בד"כ האלופה דורגה באחד משני המקומות הראשונים וגם הפיינליסטית לרוב מסיימת את העונה הסדירה לכל היותר במקום השלישי. רוצה לומר, הישגיה של קבוצה בעונה הסדירה כן היו בעלי משמעות לרגעי ההכרעה, וכן אפשרו ניבוי מסוים, גם אם מוגבל. בכל זאת ספורט ולא מחזה.

כמובן שגם קבוצה שמצליחה להביא את עצמה למיצוי ב'מאני טיים' זה סיפור מרתק וראוי להערכה. מיקום נמוך יחסית בעונה הסדירה לאו דווקא משמעותו כי הקבוצה "זרקה" אלא לפעמים הדברים התחברו בדיוק ברגע הנכון או הקבוצה עברה תהליך מסוים של התבגרות.

הפועל ירושלים אלופה
Credit to "Hapoel Jerusalem Basketball Club" Facebook page

במקרה ההחתמה של לנגפורד, בדיוק כמו במקרה נייט רובינסון בהפועל ת"א לפני שנתיים ואפילו דיון תומפסון וריצ'רד הוואל בירושלים, מדובר בהחתמה מאוחרת מאוד שמשנה או לכל הפחות עשויה לשנות לחלוטין את הקבוצה. למעשה בראשון לציון מקווים שזה בדיוק מה שיקרה. שהקבוצה בראשות לנגפורד לא תזכיר את מה שהיה עד כה. למשך כמעט עונה שלמה שיחקה קבוצה מסוימת, הגיעה להישגים כאלה ואחרים וכל זה לא משנה כי לפלייאוף תגיע קבוצה אחרת לחלוטין. כל מה שהיה עד עכשיו חסר חשיבות, כל מה שהאוהדים חשבו על הקבוצה שלהם, כל התאוריות התקשורתיות, הכול בטל בשישים.

מועדון ספורט, כפי שהסברתי בפתיחה, הוא גם ככה מושג מעורפל ביותר. בעידן המודרני בו שחקנים ומאמנים מחליפים קבוצות כמו גרביים, נשאר לקהל מעט מאוד למה להתחבר. המינימום לתפיסתי הוא שלפחות במשך עונה בודדת קבוצה תציג איזושהי המשכיות. קשר בסיסי בין הקבוצה ששיחקה בעונה הסדירה לזו שתעלה לפלייאוף הוא הכרחי לפני שהליגה עושה מעצמה צחוק לחלוטין.

ובקיצור, יש הרבה רע בכדורגל, גם בשוק העברות, אולם דבר אחד שהכדורסל הישראלי חייב לאמץ אליו הוא מועד העברות תחום ורצוי מאוד שיסתיים בזמן סביר לפני סיום העונה.

לנגפורד
Credit to "БК УНИКС (Казань) / BC UNICS (Kazan)" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח