לה ליגה, לא ליגה

ביום שבת האחרון, לאחר שצפיתי ב"קלאסיקו הישראלי" בין מכבי תל אביב למכבי חיפה, משחק שהיה מזעזע לכל הדעות, רציתי לשטוף את העיניים עם קצת כדורגל. כדורגל אמיתי, עם שערים, טקטיקה, מהלכים אישיים מרהיבים, בקיצור הבנתם את הרעיון, אז עברתי למשחק של ברצלונה. כי מה יכול להיות רע במשחק בין ברצלונה לגרנדה העולה החדשה? ועוד מסי אמור לחזור, זה בטוח יגמר בחמישיה! מה לא? אז זהו שלא.

המשחק הרגיש כמו המשך ישיר לזוועה בבלומפילד, רק שהפעם הקבוצות במקום ללבוש ירוק-לבן וכחול-צהוב הן לבשו תכלת ואדום- לבן. ברצלונה לא הייתה דומה לכלום, איך אומרת הקלישאה: זאת לא קבוצה, אלא אוסף של שחקנים.

ואכן, שחקני ברצלונה התרוצצו באקראיות על המגרש בנסיון למצוא פרצות בהגנת גרנדה בחוסר הצלחה, שום מהלכים קבוצתיים, שום מבנה למשחק. וגרנדה? הם פשוט הסתגרו בהגנה, הצליחו לגנוב שער בדקה הראשונה מטעות של ג'וניור פירפו ועוד פנדל, והנה, השיגו ניצחון 2:0 מול האלופה ועוד בלי להתאמץ יותר מדי.

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏מחייך‏, ‏‏טקסט‏‏‏‏
credit to "LaLiga" facebook page

 

נראה שפתיחת העונה הזאת בלה ליגה, בה מסי לא שיחק בגלל פציעה, מספקת לנו הצצה לאיך תראה הליגה ספרדית ביום שאחרי פרישתו של מסי, רמז: לא אטרקטיבית.

בעשור האחרון מיטב השיווק של הלה ליגה התעסק בשתי קבוצות: ריאל מדריד וברצלונה ובמאבק בין שתיהן, לשתי הקבוצות האלה היה הכל: השחקנים הטובים בעמדתם בעולם, האצטדיונים הגדולים בעולם, המאמנים הטובים בעולם וכמובן מסי ורונאלדו, שני כוכבי העל שסביבם נסוב הכדורגל בעשור האחרון.

דברים התחילו להתערער בעונת 2017/18, אז זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד מחליט שהוא נותן לרונאלדו מנוחה במשחקי הליגה על מנת שיגיע בשיא כושרו למשחקי ליגת האלופות. בדיעבד הוא צודק ובאותה עונה ריאל מדריד משלימה זכייה שלישית ברציפות ו13 בסך הכל במפעל היוקרתי, אך בליגה היא סיימה בפער 17 נקודות מברצלונה ועם 76 נקודות, העונה הכי חלשה שלה מאז עונת 2006-7. כל זה היה רק הכנה למה שיקרה בעונה הבאה כאשר כריסטיאנו רונאלדו ידהים את העולם ויודיע שהוא עובר ליובנטוס.

 

התחושה בעונה שעברה הייתה שברצלונה משחקת לבד, לא אתלטיקו ובטח לא ריאל מדריד הצליחו לסכן אותה והרמה בליגה באופן כללי ירדה: רק ברצלונה עברה את שמינית הגמר בליגת האלופות מבין הקבוצות הספרדיות (להבדיל מ3 ספרדיות שעלו לרבע הגמר בעונה שקדמה לה), ובעונה הזאת, כשברצלונה חסרה את ליאו, נראה שלא ריאל, לא אתלטיקו ולא היא מספיק איכותיות כדי לרוץ לאליפות, ובטח לא לזכייה בגביע עם האוזניים הגדולות.

ברצלונה, ליברפול, מסי
credit to uefa champions league facebook page

ואלה ממש לא רק הגדולות.

ביום שישי בערב לפני שבוע פתחתי טלוויזיה ושודר המשחק בין אתלטיק בילבאו למאיורקה. אחרי בילבאו אני עוקב מתחילת העונה (בזכות המספרת של אדוריץ כמובן) ובאופן כללי היא שיחקה כדורגל לא רע ולכן החלטתי להישאר ולצפות, מה שקיבלתי בפועל הוא 0-0 משמים וחסר אירועים של שתי קבוצות שנראה שלא מסוגלות פיזית להניע כדור. האירוע המלהיב ביותר נרשם בדקה ה82, אז טאקה קובו, היפני הצעיר והמוכשר שמושאל למאיורקה מריאל מדריד סחט פנדל, פנדל שכמובן שחקן אחר דאג להחמיץ ברשלנות, כמובן שכל המשחק הזה קורה באצטדיונה של מאיורקה שמורכב מיציעי בטון מתפוררים.

ושווה להתעכב שנייה על עניין האצטדיונים, באנגליה הבינו לפני 30 שנה שיש קשר ישיר בין רמת האצטדיונים לאטרקטיביות של הליגה. ועובדה שהיום כמעט כל הקבוצות בפרמיירליג משחקות באצטדיונים מודרנים ויפים. בגרמניה המקרה דומה כאשר קבוצה כמו פורטונה דיסלדורף שעד 2018 עוד שיחקה בליגה השנייה משחקת באצטדיון של לא פחות מ54 אלף מקומות!

בספרד, בכל מקרה, יש אצטדיונים עצומים כמו הקאמפ נואו והסנטיאגו ברנבאו אך במקביל אצטדיונים קטנים ומיושנים כמו אותו בטון מתפורר במאיורקה. בעונה שעברה באייבאר קרס יציע תוך כדי משחק ובמזל איש לא נהרג, סיפורים כאלה בוודאי לא תורמים למיתוג של הלה ליגה והגיע הזמן שגם בספרד יהיה תו תקן לאצטדיונים.

 

כמובן שמה שיקרה בסופו של דבר זה שמסי יחלים לגמרי מהפציעה וברצלונה תחזור לדרוס ואף תזכה ככל הנראה באליפות, אך פתיחת העונה הזאת סיפקה לקברניטי הלה ליגה הצצה למה יכול לקרות אחרי פרישתו של מסי, הליגה תקבל תדמית של קבוצות מיושנות, חסרות איכות, משחקים משעממים (כרגע הלה ליגה אחרונה בממוצע שערים למשחק מבין הליגות הגדולות) וכדאי שיתחילו להכין תוכנית ליום שאחרי, מסי הרי, לא ישחק לנצח.

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏פעילויות בחוץ‏‏‏
credit to "LaLiga" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. תחילת העונה זה בד"כ זמן שהגדולות רחוקות מיכולתן הפוטנציאלית. עוד כחודש אף אחד לא יתפלא כשבארסה תתחבר 'לפתע' ותיקח 28 מ 30 נקודות.
    מה שכן, לא בטוח בכלל שמבחינת איכות צפייה ומשחקים אטרקטיביים לצפייה לספרד יש או יהיה יתרון על הבונדסליגה למשל, בגלל האצטדיונים, האווירה והתחרותיות היחסית בין רוב קבוצות הליגה.

    אבל לך תתחרה עם מותג כמו הקלאסיקו או הדמיון שמייצרים אתלטיקו, ולנסיה, סביליה ובילבאו למשל.
    גם הלהט לכדורגל שם והעניין הלטיני הרבה יותר כובש מהסדר הצפון אירופאי של הבונדסליגה.
    לפחות מבחינת עניין עולמי ופי עשרות דוברי ומדינות של ספרדית ופורטוגזית מאשר גרמנית.

    כשצופים בליגה הגרמנית זה באיזשהו מקום מרגיש כמו העתק פחות פופולארי של הפריימרליג.

    הכדורגל כיום באיטליה לא יותר טוב מאשר הגרמני, זה די בטוח. אבל גם שם יש הרגשה של משהו ייחודי, לא דומה או מזכיר את אנגליה וגם לא את ספרד.
    וגם יש יותר הילה סביב השמות הגדולים.
    רומא, לאצמו ואינטר זה שמות פי כמה יותר יוקרתיים מאשר לברקוזן, מנשנגלדבאך ולייפציג.

    בכל מקרה, חפרתי.
    הכדורגל כולו ליינים של הימורים בלאו הכי והשידורים הם למטרות שקיפות מול המהמרים יותר מאשר בשביל חוויה ספורטיבית. זה ה א ב של הענף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח