כשאת אומרת מכבי למי את מתכוונת?

נולדתי וגדלתי ברמת גן, פרבר של תל אביב.

מגיל קטן חונכתי על מכבי תל אביב, צהוב כחול, צריך להיות אוהד מכבי תל אביב, בכדורגל, בכדורסל, בכדוריד או בקיצור, בכל תחום. בשנים הגרועות ביותר נשארתי אוהד, נהנתי מאליפות פעם בעשור, אבל כל זה לא שינה. מבחינתי, כשאנשים אמרו מכבי הם התכוונו למכבי תל אביב.

 

מכבי חיפה מכבי תל אביב

לפני חמש שנים התחלתי ללמוד בטכניון ועברתי לגור בחיפה. בזמן הלימודים פגשתי המון חבר‘ה חיפאים, חיפאים במקור עם אהבה עצומה בכדורגל.

בשיחות הראשונות הם סיפרו על אהבה האינסופית שלהם לקבוצה הירוקה שלהם, על כך שהם עושים מנוי שנה אחר שנה למרות הכשלונות הצורמים ולא כל כך אהבו לשמוע אותי מספר על חוויותי ממשחקי ליגת האלופות של הקבוצה בצהוב-כחול בסמי עופר, אך כשלא הייתה להם ברירה וכבר היו מקשיבים, והייתי מספר להם על מכבי נגד צ‘לסי, היו ישר מתנפלים ואומרים: ”מכבי? אבל אנחנו לא משחקים נגד צ‘לסי".

בהתחלה צחקתי לעצמי והמשכתי כרגיל עד שהבנתי שלא נוכל לנהל שיחה אם לא אומר מכבי תל אביב, ואז הבנתי שמבחינתם כשאומרים מכבי מתכוונים למכבי חיפה. לא ידעתי איך להגיב ומעולם זה לא היה נושא רגיש עבורי. אני רגיל שמכבי זה מכבי תל אביב וחיפה זה מכבי חיפה, אבל מסתבר שעבור אוהדי הקבוצה מהכרמל זה נושא רגיש מאוד.

אז בואו ננסה לעשות סדר ולהבין – כשאומרים מכבי למי מתכוונים?

אז בואו נתחיל עם קצת היסטוריה.

 

מה זה בכלל מכבי ומאיפה הכל התחיל?

מכבי היא תנועה ציונית שהוקמה ע“י מקס נורדאו וחזונו היה ליישם את הרעיון של ”יהדות השרירים“, למעשה הוא רצה להוכיח שיהודים יכולים להיות גם ספורטאים טובים. השם לקוח מכינויו של יהודה מכבי (כך שתכלס הוא המכבי הראשון). מועדון מכבי הראשון הוקם ב-1895 בקונסטנטינופול בטורקיה של היום ע“י קבוצת יהודים שלא הורשו להירשם לתנועת הספורט המקומית.

כ-11 שנים לאחר מכן, בשנת 1906, מוקמת אגודת ספורט שכונת נווה שלום ושמה ”הראשון לציון-יפו“ שהתמחותה, תרבות הגוף. מאוחר יותר חברי האגודה אימצו את חוקת הכדורגל ורק בשנת 1910, שנה לאחר הקמת העיר תל אביב, שינתה האגודה את שמה ל“מכבי“. בהמשך, מכבי תל אביב הפכה למועדון היהודי הראשון שהשתתף בגביע ארץ ישראל (תחת השלטון הבריטי). מועדון מכבי השני בישראל היה דווקא מכבי פתח תקווה שהוקם ב-1912.

שנה לאחר מכבי פתח תקווה, ב-1913, הוקם מועדון הכדורגל מכבי חיפה ורק בסוף שנות ה-20 התחילו לגייס כספים מתורמים בארה“ב. אגב, המדים הירוקים הגיעו מארה“ב רק ב-1953 (40 שנה אחרי ההקמה), לפני זה, אם תהיתם, שיחקו מכבי חיפה בכחול-לבן.

עד שנות ה-80 מכבי תל אביב ומכבי חיפה בכלל לא היו מתחרות, מכבי תל אביב הייתה קבוצת צמרת קבועה וזכתה במספר רב של תארים, מכבי חיפה לעומת זאת הייתה קבוצת אמצע טבלה ומטה בליגה הראשונה ומדי פעם ביקרה בליגה השניה.

בשנת 1983 הגיע שלמה שרף לקבוצה והביא לה 2 אליפויות רצופות ב-84 ו-85 ומאז למעשה התחילה התחרות עם מכבי תל אביב על התואר ”מכבי“ ועל התואר קבוצת הכדורגל הטובה בישראל.

מכבי חיפה מכבי תל אביב
קרדיט לאתר הרשמי של מכבי חיפה

בואו נסתכל קצת על תארים

למכבי תל אביב יש 23 אליפויות (18 אם אתם מתעקשים להוריד את ה-5 לפני קום המדינה), לעומת זאת, למכבי חיפה יש 12 אליפויות.
למכבי תל אביב יש 23 זכיות בגביע המדינה (ו-17 אם אתם ממשיכים להתעקש על הנקודה של לפני קום המדינה), לעומת זאת למכבי חיפה יש 8 זכיות בגביע.

שתי הקבוצות עלו פעמיים לשלב הבתים של ליגת האלופות: מכבי תל אביב עלתה 3 פעמים לשלב הבתים בליגה האירופית, ופעם אחת העפילה משלב הבתים. מכבי חיפה העפילה פעמיים לשלב הבתים ולא עלתה מהם אפילו פעם אחת.

מכבי תל אביב אגב זכתה פעמיים בגביע אסיה, מכבי חיפה לא זכתה אפילו פעם אחת.

אז חברים, אם אנחנו שופטים לפי ההיסטוריה ולפי הישגים ותארים – זה ברור, מכבי תל אביב הוקמה ראשונה, יש לה הרבה יותר תארים ולכן – כשאומרים מכבי, אין ספק, מתכוונים למכבי תל אביב.

אז עכשיו יצקצקו אוהדי חיפה וישמיעו את הקריאות הרגילות – מה שהיה בשנות ה-50 לא רלוונטי, בוא נדבר על היום. ואני אומר, יאללה.

 

בואו נדבר על היום

לפי אתר ויקיפדיה, הכינוי של מכבי חיפה הוא ”הירוקים“ ו“הירוקים מהכרמל“, לעומת זאת, הכינוי של מכבי תל אביב הוא ”מכבי“ וה“צהובים“ – בויקיפדיה כבר יודעים, כשאומרים מכבי מתכוונים למכי תל אביב.

אם תיכנסו לגוגל (מדפדפן מוסתר ללא עוגיות) ותרשמי בחיפוש ”מכבי“ בעמוד הראשון תמצאו – מכבי שירותי בריאות, מועדון הכדורסל מכבי תל אביב ומועדון הכדורגל מכבי תל אביב – בגוגל גם יודעים, כשרושמים מכבי מתכוונים למכבי תל אביב.

אם תאזינו לתוכניות רדיו או טלוויזיה, תמיד כשידברו על מכבי התכוונו למכבי תל אביב – כי כולם בתקשורת יודעים כשאומרים מכבתי מתכוונים למכבי תל אביב.

במאי 2016, בחגיגות הגביע של חיפה, עלה יענקלה שחר לבמה ואמר: ”שלשום בערב שאלה אותי אישתי, אם אנחנו יכולים לנצח את מכבי?“ מיותר לציין שהמשחק היה בין מכבי חיפה למכבי תל אביב, אז אפילו יענקלה שחר יודע – כשאומרים מכבי, מתכווננים למכבי תל אביב.

ועכשיו, נותר שרק אוהדי חיפה היקרים, תפנימו, כשאומרים מכבי מתכוונים למכבי תל אביב ויאללה מכבי!

מכבי חיפה, מכבי תל אביב, רמי גרשון, אייל גולסה
Credit to "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

10 תגובות

  1. תזכור שאנחנו היחידים שהגיעו לצמפיונס אחרי שעברו 2 קבוצות אמיתיות של ליגת האלופות
    באזל וויקטוריה פלזן- משתתפות קבועות בליגת האלופות
    שלא לדבר על באזל שהגיע לשמינית גמר בשנה שלפני שמכבי העיפה אותה

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      ומכבי ניצחה את יונייטד 3-0 משהו שאתם אף פעם לא תצליחו לעשות

  2. אליקו מכבי תל אביב לנצח

    מכבי חיפה קבוצה פחחחחחח

  3. זה שהתקבלת לטכניון..המוסד התל אביבי המהולל..לא נותן לך לגיטימציה לפזר את השחצנות המתנשאת של הקבוצה הכי שנואה במדינה. ולמה היא כל כך שנואה? בגלל עלובים שכמוך. מכבי..זה רק בכדורסל..כי לגאבוני זו הקבוצה הייצוגית שלנו. בכדורגל- יש את מכבי חיפה (תברר באירופה).. ויש גם קבוצה בתל אביב.
    אגב,לא הזכרת ברוב שחצנותך את ה 10:0…?

    • מכבי בכל תחום הכוונה למכבי תל אביב. אני יודע שזה קשה לעכל, אבל המרדף הזזה אחרי השם "מכבי" כזה פתאטי ועלוב שאני לא מבין איך אתם לא מתפדחים כל פעם שאתם רושמים על זה. אנשים מבחוץ צוחקים עליכם ואתם ממשיכים. דיברת על ה10-0? ההוא שהיה בגארבג' טיים אחרי סבוטאז' שעשו שחקנים למאמן של מכבי? בוא נדבר על 10 חתיכות שחטפתם ממכבי כשהפסדתם 10-2 במשחק שבו אשכרה ניסיתם לנצח.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      כן ולמה אתה לא מזכיר את ה13-2

    • הקבוצה השנואה במדינה היא הפועל וגם בהפועל מדובר על העיר תל אביב ולא חיפה

  4. שמעון החיפאי

    אני חיפאי ואומר חד משמעית בישראל מכבי זו רק מכבי תלאביב מרוב שעמום אני מנסים לחקות מכבי בגלל הקנאות אנחנו אוכלים את הלב בגלל היקף ההישגים של מכבי אז די לצביעות ולקשקוש

  5. חוצפהההה, מכבי אך ואק אבל אך ורק מכבי תלאביב מ1906 עד ימינו יש רק מכבי אחת בישראל זו היא מכבי תלאביב
    תשמעו כל השידורים משנות השישי עד היום במשחקי מכבי תלאביב כל העולם מציג מכבי נגד אקס

  6. חוצפהההה, מכבי אך ואק אבל אך ורק מכבי תלאביב מ1906 עד ימינו יש רק מכבי אחת בישראל זו היא מכבי תלאביב
    תשמעו כל השידורים משנות השישי עד היום במשחקי מכבי תלאביב כל העולם מציג מכבי נגד אקס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח