העידן החדש של טוטנהאם

כתב: משה רוזין

בזמן שכל העיניים נשואות ללסטר שמדהימה את הפריימרליג, קבוצה אחרת עושה את דרכה לצמרת. עם כדורגל יוצא דופן, משחק מקורי, הגנת ברזל והתקפה מפחידה, טוטנהאם, קבוצתו של מאוריסיו פוטצ'ינו, מחזיקה (נכון לכתיבת שורות אלו) במקום השני בליגה, בהגנה הטובה ביותר ובהתקפה השלישית בטיבה כשרק פער של שער בודד מפריד בינה לבין השתיים האחרות. ליכולת הזאת אחראים רבים – החל מהארי קיין שכובש בצרורות ועד דלה-עלי שלא מפסיק לעשות קסמים. כולם מדברים עליהם, כולם מכירים את היכולת שלהם. אבל אני רוצה להתמקד בצד הפחות מוכר – ההשפעה של המאמן פוטצ'ינו על הקבוצה.

השינויים שהביא איתו פוטצ'ינו בפן הטקטי, הם שלקחו את טוטנהאם רחוק כל כך העונה והפכו אותה לקבוצת צמרת באנגליה שעשויה לאיים על כל קבוצה שתתמודד מולה. שלושה מאפיינים מייחדים את המשחק הטקטי של הספרס העונה והם מתחלקים לשני חלקים: החלק הראשון הוא כושר, כושר ושוב כושר. טוטנהאם היא הקבוצה שרצה הכי הרבה בליגה העונה, משחקת לחץ על מגרש שלם במשך 90 דקות ולא נחה לרגע. זה מחייב את השחקנים לכושר שיא וזה המפתח לשני המאפיינים האחרים שכל כך מייחדים אותם.

החלק השני הוא החלק המבריק והבולט במשחק של התרנגולים העונה: ביטול של המערך, הן בהגנה והן בהתקפה, ושינויי מקומות. בשיטת המשחק הזו, בכל צד של המגרש יש שחקן דומיננטי אשר מהווה את המוקד לזרימת המשחק של הקבוצה ואשר תומך בצורת המשחק הייחודית של הקבוצה. אסביר מעט על השיטה:

כידוע, לכל קבוצה יש מגוון דרכים להבקיע שערים. אצל לסטר אלו המתפרצות, ביונייטד זה השחקן הרביעי ששובר את קו הבלמים ויוצר מקום, בסיטי עושים זאת באמצעות ריצה לקו השער והחזרת כדור אחורה בין הבלמים ולברסה יש מסי. אצל פוטצ'ינו הכל שונה. עם כדורגל מהיר וכמעט טוטאלי, הוא נותן לכשרון של השחקנים ולשינוי מקומות מהיר לאפשר את הפרצה במשחק ההגנה של היריבה. המשחק שלהם ברחבה מאד דומה לכדורסל איכותי. עם הרבה הרבה כישרון, מעבר לבידודים, חדירה פנימה, שינויי מקומות ותלות ברכז. במקרה הזה בכריסטיאן אריקסן.

Credit to "Tottenham Hotspur" Facebook page
Credit to "Tottenham Hotspur" Facebook page

אריקסן הוא שחקן עם ראיית משחק מרחיקת לכת. עם יכולת בעיטה מרחוק, שליטה מצוינת בכדור בדריבלים ומסירות והצלחה בלתי מעורערת בבעיטות חופשיות. הוא האיש שאחראי שכל ההתקפה תתפקד כמו שצריך. איך זה עובד? כשמשחקים בצורה שבה הספרס משחקים, כשהעיקרון הוא "Audere Est Facere" (להעז זה לעשות) יש כמה חסרונות שאותם הוא צריך לפתור. קודם כל לדאוג ששחקנים לא מאבדים את הראש. דבר שני לוודא שלא דורכים אחד על הרגליים של השני, דבר שקורה הרבה פעמים כשצפוף ברחבה וגורם לכך שרוב השחקנים לא יכולים לבוא לידי ביטוי. הדבר שלישי הוא לגרום לכך שהשחקן הפנוי יקבל את הכדור ברגע הנכון ובמקרה הצורך גם להוות את הגל השני ולבעוט מבחוץ. בכל התקפה הכדור עובר אצל אריקסן והוא מעביר אותו לשחקן המתאים ביותר ברגע נתון, הוא מעמיד ממוצע של 3.4 מסירות מפתח למשחק ועד עכשיו יש לו שמונה בישולים בליגה. הוא המפתח למשחק ההתקפה של התרנגולים.

בהגנה, השינוי בא לידי ביטוי בכך שאין משחק מסודר של קו הגנה וקו קישור. ההגנה מתחילה במשחק הלחץ, לכל אורך המגרש ובמשך כל המשחק. יש בזה הרבה יתרונות התקפיים, אבל קודם לכל זהו עניין הגנתי. באמצעות הלחץ הם מונעים מהיריבה לבנות התקפות איטיות ומסודרות ומכריחים אותם לשחק מהר ולאבד את הכדור. אבל החלק המעניין באמת בהגנה שלהם הוא הקו האחורי – אין להם קו אחורי! כלומר יש, אבל הוא לא קו.

פוטצ'ינו, במהלך שראוי להילמד בכל בית ספר לכדורגל וטקטיקה, ויתר על מלכודות נבדל באמצעות קו אחורי שדוחק את החלוצים והקריב אותו לטובת לחץ על מובילי הכדור ודרכי המסירה. כל זה קורה על ידי יציאה מ"המקום" של השחקן שקרוב לכדור וכניסה של שחקן אחר לעמדה שננטשה. יש הרבה קבוצות שמשחקות כך – למעשה כמעט כל קבוצה שמשחקת לחץ, אבל בעוד שאצל כל האחרים הלחץ מופעל על ידי חוליית הקישור, בטוטנהאם כל הקבוצה מעורבת – גם הבלמים בחלק המגרש שלהם. זה כל כך יחודי וכל כך קשה ליישום מכיוון שבכל פעם ששחקן יוצא מהעמדה שלו, שחקן אחר צריך למלא את מקומו. וכאן נכנס לתמונה אריק דייר.

Credit to "Tottenham Hotspur" Facebook page
Credit to "Tottenham Hotspur" Facebook page

אריק דייר, שחקן שונה לחלוטין מאריקסן. האיכות שלו לא נמדדת כשהוא עם הכדור אלא כשהוא בלעדיו. הוא אחראי על הסגירות בהגנה ועצירת המתפרצות והוא האיש שבזכותו ההגנה יכולה לשחק כפי שהיא משחקת. בשונה מרוב הקשרים האחוריים, התפקיד שלו הוא טקטי לגמרי. הוא לא תוקף את הכדור ועוצר את ההתקפות, הוא סותם את החורים. התפקיד שלו הוא לשחק מעין בלם שלישי בשעת הצורך ולהחליף את אחד הבלמים כשהוא יוצא לעבר הכדור. יש לו ראיית משחק מרשימה ובאמצעותה הוא אחראי שלא יהיו חורים בהגנה ושבכל מקום שצריך יהיה שחקן. במקרה הצורך הוא גם חוטף, מתקל ואפילו בועט.

שני השחקנים האלה אחראיים כל אחד בעמדתו להצלחה המדהימה של הקבוצה הזאת ומקרבים את קבוצתם הצעירה לתואר אליפות ראשון בעידן הפריימרליג. טוטנהאם היא קבוצה מרגשת שמשחקת כדורגל עוצר נשימה. אם אני צריך להמר מי תהיה הקבוצה שתזכה השנה באליפות – אני מהמר בלי היסוס על טוטנהאם.

טוטנהאם הוטספרס
Credit to "Tottenham Hotspur FC" Facebook page

 

 

 

 

 

 

 

 

//משה רוזין

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח