רק בגלל הרוח

לאורך ההיסטוריה שלה, הליגה הספרדית הייתה ליגה של 2-3 קבוצות. לרוב לא רק שהאלופה הייתה אחת מבין ברצלונה, ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד, אלא שהן גם אלה שסיימו ב3 המקומות הראשונים ובפער מהאחרות (עם אתלטיקו זה בעיקר בשנים האחרונות). בדרך כלל זה גם היה בזכות ולא בחסד – הקבוצות המובילות היו שורפות את המגרש עם כדורגל מדהים, כל אחת הייתה מגיעה ללפחות 80 נקודות ומספרי שערים בלתי נתפסים ומי שזכתה בליגה, לרוב גם נחשבה לקבוצה הטובה בעולם.

ברצלונה, ניימאר, מסי, סוארס

 

אבל בשנתיים האחרונות דברים התחילו להשתנות. זה החל בעונת 2018/19, כשריאל מדריד, שאיבדה את רונאלדו, הייתה בעונת נפל היסטורית והשיגה 68 נקודות בלבד (הכי מעט שלה מאז עונת 2001-02), ולמרות זאת היא סיימה במקום השלישי בפער שבע נקודות מולנסיה הרביעית. בעונה שעברה זה היה אפילו יותר קיצוני: ריאל אמנם זכתה באליפות עם 87 נקודות, נתון מכובד בהחלט, אבל היא עשתה זאת כשהיא כובשת 70 שערים בלבד בעונה, הנתון הנמוך ביותר לאלופה מאז עונת 2006-07. באופן כללי, נראה שגם ריאל וגם ברצלונה, שרצו ראש בראש כמעט עד הסוף, לא היו באמת ראויות לאליפות, או כפי שהיטיב לתאר זאת שוער העבר האגדי של ולנסיה סנטיאגו קניזארס: "כשאתה רואה את ברצלונה אתה בטוח שריאל תזכה באליפות, וכשאתה רואה את ריאל אתה בטוח שברצלונה תהיה זאת שתזכה".

גם העונה המצב דומה. ריאל אמנם שומרת על יציבות יחסית, אבל ברוב משחקיה היא מאוד מתקשה לכבוש. אתלטיקו מסתמנת כיריבה העיקרית של ריאל העונה, לאחר שלא הפסידה בשבעת משחקיה וספגה שני שערים בלבד, אבל גם היא מסתמכת על כדורגל מאוד הגנתי ומלבד השישייה מול גרנאדה במשחקה הראשון והרביעיה אתמול, היא חוצבת באבן כדי לכבוש. גם ברצלונה לא מבריקה בינתיים, כשהכוכב הראשי שלה מסי כבש שער אחד בלבד שאינו בפנדל. מרגיש שגם העונה מי שתזכה לא תעשה את זה כי היא שיחקה מדהים, אלא בגלל שהיא הביאה שחקנים בהרבה כסף ומכוח האינרציה. אבל יש קבוצה אחת, ששומרת על גחלת הכדורגל היפה בספרד ופתחה את העונה בצורה מנוגדת לציפיות: ריאל סוסיאדד.

 

המועדון מהעיר סן סבסטיאן שבחבל הבסקים, הוא אחד משני המועדונים הבסקים הגדולים (לצד אתלטיק בילבאו) ואחד מעשרת המועדונים שייסדו את הליגה הספרדית. הם זכו בשתי אליפויות בתחילת שנות ה80 והיו מאוד קרובים לזכות באליפות השלישית שלהם ב2003. אחד הדברים שסוסיאדד הכי ידועה בהם זו מחלקת הנוער שלה, שמהווה מקור השחקנים העיקרי לקבוצה הבוגרת וגם גידלה שחקנים גדולים כמו צ'אבי אלונסו ואנטואן גריזמן.

כדי להבין מה כל כך מיוחד בריאל סוסיאדד העונה מספיק להסתכל על הכוכב שלה: מיקל אויארסבל, בוגר מחלקת הנוער כמובן ולמרות שהוא רק בן 23 הוא משמש כסגן הקפטן בקבוצה ולא מעט עולה לשחק עם סרט הקפטן. חוץ מאויאסרבל, נמצאים בסגל הקבוצה לא פחות מ13 שחקנים שגדלו במחלקת הנוער של הקבוצה, מדובר בנתון כמעט דמיוני בעידן הכסף וההעברות שהכדורגל נמצא בו.

אבל הניצוץ שהדליק את הלהבה הזאת אצל סוסיאדד בעונה שעברה אלה שני שחקני רכש צעירים שהגיעו מבחוץ: אלכסנדר איסק, חלוץ שוודי שבעבר לא ממש התאקלם בדורטמונד ועבר לספרד בגיל 19 בלבד, והכוכב הראשי בהצגה, מרטין אודגור המוכשר, שהושאל מריאל מדריד. ביחד ותחת המאמן אימאנול אלגואסיל (שגם הוא, כמו הרבה מהשחקנים, בילה שנים רבות במחלקת הנוער ובקבוצות המילואים של סוסיאדד כמאמן לפני שקיבל את הקבוצה הראשונה) סוסיאדד הפכה להצגה הכי טובה בספרד, היא שיחקה כדורגל התקפי, מרהיב ומתבסס בעיקר על שחקנים צעירים, בניגוד מוחלט למובילות המשעממות. עד התפרצות הקורונה במרץ סוסיאדד הייתה במקום הרביעי בטבלה המוביל לליגת האלופות, לאחר החזרה מהקורונה אודגור הכוכב הראשי בקבוצה נתקל בפציעות שגרמו לקבוצה להידרדר למקום השישי, אבל בכל זאת היא העפילה לליגה האירופית, הישג נאה לכשעצמו. העונה יוצאת הדופן של אודגור לא חמקה מעיניה של ריאל מדריד, והוא חזר מההשאלה בקיץ, וכאן היה אמור להיגמר הסיפור של סוסיאדד, אבל היא הצליחה להשיג שם לא פחות מעניין במקומו, את מי שיכול להפוך לאחד הסיפורים הגדולים של העונה בספרד: דויד סילבה.

דויד סילבה, ריאל סוסיאדד
Credit to "Real Sociedad de Fútbol" Facebook page

 

סילבה, קשר נבחרת ספרד האגדית של תחילת העשור, עזב את מנצ'סטר סיטי אחרי עשר שנים בהן הוא זכה ב4 אליפויות ונחשב לאחד השחקנים הגדולים בפרמייר ליג בעשור האחרון, מי שהייתה המועמדת הבכירה להחתים אותו היא לאציו, אבל ברגע האחרון סוסיאדד ביצעה מחטף מרשים והביאה אותו לחבל הבאסקים. לא ממש ידוע מה סוסיאדד הציעה לסילבה שגרם לו לשנות את דעתו, האם זה יותר כסף? אולי הרצון לחזור לספרד? ואולי, רק אולי, הציעו לו להיות חלק מסיפור ענק שיגרום לשמו להירשם בספרי ההיסטוריה, כי זה מה שקורה עכשיו.

סילבה משמש כמבוגר אחראי ומנוסה שכבר הגיע לבמות הגדולות ביותר בין כל הצעירים השאפתניים של סוסיאדד, והשילוב ביניהם יוצר קבוצה פשוט מדהימה. סוסיאדד פתחה את העונה עם 17 נקודות ב-8 משחקים והיא מובילה את הטבלה נכון לזמן כתיבת שורות אלו. יותר מזה, מספרית היא עם ההתקפה הכי טובה בליגה וההגנה השנייה הכי טובה. אם ריאל סוסיאדד רוצה לעשות משהו גדול זה מרגיש כאילו זה יהיה העונה, אליפות כנראה לא תהיה פה, אבל סיום בטופ 3 בהחלט אפשרי.

אז אם נמאס לכם מהקבוצות שמנצחות כי מישהי אמורה לנצח, אם אתם מחפשים קבוצה התקפית, צעירה, עם הרבה שחקני בית, סיפור מעניין מאחוריה ובאופן כללי קבוצה שכיף לאהוב, מוזמנים לעקוב אחרי ריאל סוסיאדד העונה, לא תצטערו.

ריאל סוסיאדד
Credit to "Real Sociedad de Fútbol" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח