על פנומן ספורטיבי בספורט פיסיקאלי

זוכרים שבשנות התשעים הייתם קונים דיסק שלם בשביל שיר אחד? אז זהו, עצבנו אותי מאוד ערוץ 5 כשהעבירו את מרוצי הפורמולה 1 לערוץ בתשלום. עצבנו אותי שהחלטתי לא לשלם ויהי מה.

לקחו לי חודשיים על מנת לחזור כמו נרקומן לשלם את המחיר. הכל בשביל עוד עונת פורמולה 1 שהתחילה חודש קודם לכן.

פורמולה 1
Credit to "F1" Facebook page

בטור זה אגע בעיקר בלואיס המילטון, שהשיג אמש במרוץ ארה"ב את תואר האליפות בפעם השישית, כשהוא בן 34 ולפניו עוד מספר שנות קריירה. יחד עם זאת, למען אלה שאינם בקיאים בספורט המוטורי שמגלגל עשרות מיליארדים בכל עונה ואשר תקציב הקבוצות בו נע בין 120 ל700 מיליון דולר לעונה, אפרט מעט על סדרת המרוצים היוקרתית בעולם. אל תדאגו, למרות שזה חלק משמעותי, לא אחפור לכם עם מספרים ואלפיות השניה.

אגב תקציבים ומחזור, כרטיס למרוץ מתחיל ב 200 יורו למקום בו לא בטוח שתצליחו להבחין במשהו ועד כרטיסים בעשרות אלפי דולרים לתאי צפייה סמוך לנקודות ההזנקה והסיום.

 

פורמולה 1 הוא ספורט מוטורי המשלב בין יכולת גופנית אדירה ומערך מורכב של חברי צוות ומנהלה התומכים בספורטאי בודד. קבוצה בפורמולה כוללת שני נהגי מרוץ המתחרים בסבב ונהג אימונים, כלומר, שלושה ספורטאים בשר ודם. את הספורטאים הללו, מקיפים בין 400 ל-950 איש! בקבוצות הגדולות מרצדס ופרארי עובדים כ-950 עובדים בכל קבוצה, מטכנאים ואנשי תפעול ועד מהנדסים בכירים, אנליסטים ופיזיקאים, בהחלט מערך מכובד על כמות מתחרים מזערית.

לכל קבוצה שתי מכוניות הנהוגות ע"י נהגי הקבוצה הבכירים. בסבב הכולל 22 מרוצים בעונה, התחרות היא תחרות כפולה – האחת נקראת אליפות היצרנים והשנייה אליפות הנהגים, את סדר החשיבות קובעת השאלה את מי תשאלו.

פורמולה 1
Credit to "F1" Facebook page

לא מספיק להיות נהג טוב במרוצי הפורמולה (למרות שקיימות רגולציות המגבילות את שימוש הקבוצות בטכנולוגיות ייחודיות וקיים יישור קו בנוגע לצמיגים המותאמים לכל תחרות), צריך מכונית חזקה ואיכותית, אסטרטגיית עצירות מתוכננות נכון וצוות המנטר ביעילות את המכונית בזמן אמת ויכול להשפיע על ביצועיה ועל ביצועי הנהג. למרות כל זאת, כנראה שיש פה יוצא דופן אחד – לואיס המילטון.

המילטון הוכיח עוד בצעירותו כי נועד לגדולות כאשר כבר בגיל 10 היה אלוף בריטניה בקארטינג. מספרים כי במהלך אירוע סיכום העונה של העולם המוטורי הבריטי, אזר המילטון אומץ והציע את שירותיו (כשהוא בן 10!) לאחד מבעלי קבוצת "מקלארן" הענקית, רון דניס. זה הסכים לעקוב ושלוש שנים מאוחר יותר צורף המילטון לקבוצה במסגרת תכנית השקעה רב שנתית. משם הדרך לפורמולה 1, אליה הצטרף בשנת 2007, הייתה לא ארוכה ועטורת פרסים.

את חוזהו הראשון כנהג פורמולה 1 קיבל מדניס והשיב בעונה ראשונה אדירה לנהג חדש, כשפספס את אליפות הנהגים בנקודה אחת בלבד לאלוף קימי רייקונן (שנהג ברכב המתחרה הגדולה פרארי). המילטון הציג נהיגה חריפה, לקיחת סיכונים, ניצול מקסימלי של יכולות הרכב בו נהג ועוד, כוכב נולד בשמי הספורט המוטורי!

כאמור, אמש השלים המילטון, שנוהג עבור קבוצת מרצדס משנת 2013, את האליפות השישית שלו, רק אחת מתחת לנהג המזוהה כל כך עם הענף, מיכאל שומאכר האגדי.

לואיס המילטון, פורמולה 1
Credit to "F1" Facebook page

עבור התענוג לנהוג כמקצוע במכונית מהירה, מרוויח הפנומן סכום של 50 מליון אירו לעונה. סכום זה לא כולל הכנסות מפרסום, שנאמדות בעשרות מיליונים נוספים.

שאלות רבות עולות על תפקיד הנהג במערכות נהיגה עילאיות שכאלה, המנוטרות בכל שניה ומאפשרות שימוש בתכונות פיסיקליות על מנת לייצר מהירות (עד 340 קמ"ש). קצת נתונים על מה שעובר נהג פורמולה 1 במהלך מירוץ (שנמשך עד שעתיים ולרוב מסתיים סביב שעה וארבעים):

  • נהג פורמולה 1 מאבד 5 ק"ג במהלך מרוץ, רובם ככולם נוזלים. כן, מזיעים הרבה בקוקפיט.
  • הטמפרטורה בקוקפיט יכולה להגיע ל-50 מעלות צלסיוס.
  • קצב הלב של נהג מרוצי פורמולה 1 פועם בין 170 ל 190 בדקה!
  • בכל פניה מופעל לחץ של 20 עד 25 קילו על צווארו של הנהג. הנהגים מבצעים 100 פניות בקירוב במרוץ אחד, תוך שעה וחצי, חמישים לכל צד, בדרך כלל פעם לימין ופעם לשמאל
  • תוסיפו את יכולת הריכוז שנהג חייב לשמור עליו לאורך שעה וחצי ותקבלו מפלצת ספורטיבית אדירה.

 

על מנת לסכם את הנושא, אצטט את אתר הרשמי של הפורמולה 1 המדמה את מה שעובר על נהג בזמן מרוץ:

"דמיינו כיצד הרגשתם ברכבת הרים הארוכה, המפחידה והמהירה ביותר בה עשיתם סיבוב אי פעם. הארוכה והמתישה שבהן, תטלטל אתכם במשך דקה מצד לצד ותוך גרימת חצאי-התקף לב גם למנוסים ובעלי הכושר שביניכם. עכשיו תארו לעצמכם שזה קורה 100 פעמים ברציפות, תוך שאתם דחוסים בתוך תא קטנטן, אבל עם כוחות כפולים ומשולשים על גופכם – עד 5 קילוגרם"

לואיס המילטון, נוהג בצורה פנומנלית, בקיא בכל פרט ופרט, מתאמן במגוון ענפי ספורט לצורך בניית היכולת הפיסיות האדירות אליהן נזקק, משתפר מעונה ועונה ומוקף בחברי צוות מקצועיים ומרתקים. לא סתם ברור לכולם שהשוואת שיאו של שומאכר היא עניין של זמן.

הניצוץ שגרם לי לכתוב את הטור הגיע אתמול בעת צפייה במרוץ ארה"ב המרוץ ה 20 של העונה. האליפות הוכרעה תיאורטית כבר לפני שלושה מרוצים ואמש הספיק להמילטון המקום השמיני כדי להוסיף עוד גביע לארון, אך למרות זאת, נלחם המילטון עד טיפת הזיעה האחרונה שלו, על צמיגים גמורים (כתוצאה מאסטרטגיית הקבוצה) והצליח בנהיגה אדירה לסיים שני בקרב עם מקס וארשטפן הגרמני, נהג כוכב נוסף מקבוצת רד בול המתחרה השלישית בדרגת האיכות, שהסתיים על חודן של 854 אלפיות השנייה.

שאפו לואיס המילטון, כנראה הנהג המעוטר ביותר שנראה עוד הרבה זמן בפורמולה 1!

פורמולה 1
Credit to "F1" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. נעם פרוסטיג

    מאז הקרבות של שומאכר-האקינן לא היו באמת זוג נהגים עם קרבות לאורך שנים..פליפה מסה תמיד ניגן כינור שני וכך גם קימי רייקונן.. עושה רושם העונה שדה-קלאר וורשטאפן עשו קפיצת מדרגה שגם בוטאס דפק חתיכת קפיצה..מה שנשאר זה לחכות לעונה הבאה..
    נכון לרגע זה, לאף נהג אין את הביצין והביטחון של לואיס המילטון ולכן הוא המלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח