על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם

4-3-3 ללא חלוצים (ספורטינג ליסבון / אייאקס)

אפתח בהקדמה קצרה. המאמר הזה מאוד מפורט מבחינת הסטטיסטיקות שיוצגו והרמות שאליהן הוא יורד בכל הקשור לפן הטקטי של FM2017 ולכן מומלץ להכיר לפחות באופן שטחי את הרולים וההשפעות של המנטליות וצורת המשחק של הקבוצה על הטקטיקה עצמה. כולי תקווה שהמאמר הזה יגרום לשינוי ברוח הכללית של קהילת המנג'ר בארץ ויעודד עוד אנשים ליצור ולהציג טקטיקות משלהם.

“The secret of getting ahead was getting started.”

במשפט הזה מאמין אחד מגדולי הטקטיקנים של הכדורגל המודרני, מרסלו ביילסה. הארגנטינאי המשוגע ששימש מורה דרך והשפיע על רבים ממאמני הדור החדש כמו חורחה סמפאולי, פפ גווארדיולה (שכינה אותו "הטוב בתבל"), מאוריסיו פוצ'טינו ועוד רבים, מאמין ברבים מהעקרונות שמכתיבים כיום את הטקטיקה של הכדורגל המודרני. הוא מאמין בקו הגנה גבוה, לחץ בלתי פוסק על היריבה במטרה לזכות בכדור כמה שיותר קרוב לשער היריב, ומסירות קצרות ומהירות.

חבר שמשחק גם הוא מנג'ר הציע לי לבדוק טקטיקה שלו, שמבוססת בדיוק על העקרונות האלה. כאחד שנהנה מאוד לנתח את הצד הטקטי של המשחק, הסכמתי בלי לחשוב פעמיים. לקחתי את אייאקס אמסטרדם, בעוד הוא בודק את הטקטיקה עם ספורטינג ליסבון. אתמקד כרגע בטקטיקה המקורית, כי הגרסה שלי באייאקס עדיין תחת בדיקה עקב שינויים שהוכנסו. דוגמאות מתוך משחקים יינתנו דווקא מתוך הטקטיקה עם אייאקס עקב נגישות גדולה יותר לחומר ולנתונים.

למה ספורטינג, אתם שואלים?
מדובר בקבוצה ממוצעת בקנה מידה אירופי ואחת משלושת הגדולות של פורטוגל, אבל אחת שלא זוכה לראות אליפויות באופן סדיר כמו היריבה העירונית בנפיקה, או פורטו למשל. נוסף על כך, קבוצת הנוער של ספורטינג ייצאה לא מעט כשרונות – ביניהם, כמובן, נמצאים כריסטיאנו רונאלדו, נאני, מיגל ולוסו וז'ואאו מוטיניו.

אייאקס נבחרה מאותן הסיבות בדיוק, אך גם מכיוון שהסגל שלה שונה משל ספורטינג, ורצינו לראות איך קבוצות אחרות מאמצות את הטקטיקה.

ועכשיו, לחלק שכולנו התכנסנו בשבילו, הטקטיקה! לפניכם מוצג ההרכב הראשון, המערך, המנטליות וההוראות הקבוצתיות בהן נעשה שימוש.

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -1
ה-11 הפותחים של ספורטינג ליסבון (לחץ להגדלה)

חלק I : רולים ומערך

המערך שלנו הוא מעין 4-3-3 ללא חלוצים. המערך נבחר ממספר סיבות – העיקרית שבהן היא עומס שחקני הקישור המוכשרים שיש לספורטינג להציע. קישור שכולל את אדריאן סילבה, ז'ראלדס וקרבאליו הוא משהו שלא היה ניתן לוותר עליו. בגלל הרצון לשלב בטקטיקה גם את קרבאליו שלא יכול לשחק בשום עמדה מלבד עמדת הקשר ההגנתי, הוזז החלוץ לעמדת הקשר ההתקפי, ברול של Shadow Striker. הוא בעצם מהווה את הציר ההתקפי החשוב ביותר של הקבוצה. שחקני האגף, פריירה וקמפבל, מחזיקים ברול שמאפשר להם לנוע מתוך האגף פנימה לרחבה ובכך לנצל את השטח המת שייצור אלאן רואיז, הקשר ההתקפי.

נעבור אל שלישיית הקישור. אדריאן סילבה קיבל את הרול של Ball Winning Midfielder, על תקן תמיכה. סילבה אמור ללחוץ על שחקני היריבה בחצי שלהם ולזכות בכדור כמה שיותר גבוה, ולשחרר אותו ליצירת הזדמנויות נוספות. למטה מוצגת לכם מפת החטיפות של יאסין איוב, הקשר שממלא את התפקיד המקביל של אדריאן סילבה אצלי באייאקס. שלוש מתוך ארבע החטיפות שלו נעשו בחצי המגרש של היריבה. זה קריטי לזרימה של המשחק ולהנעת הכדור של הקבוצה.

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -2
(לחץ להגדלה)
על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -3
החילוץ של איוב בדקה ה-19 הוביל לקרן ולגול השני במשחק. (לחץ להגדלה)

הקשר שלצד סילבה, ז'ראלדס, הוא הפליימייקר. דרכו יעבור כל המשחק של הקבוצה. באופן טבעי, אותו שחקן בדרך כלל יהיה המוסר המרכזי בטקטיקה. מבט חטוף בסטטיסטיקה של עבדלהאק נורי, הפליימייקר שלי באייאקס, יראה 117 מסירות שהושלמו במשחק נגד זוולה. מפת המסירות שלו תצביע על כך שעיקר המסירות של נורי התבצעו בחצי היריבה. 2 מהם היו מסירות מפתח.

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -4
המפה וסטטיסטיקת המסירות של עבדלהאק נורי נגד זוולה. (לחץ להגדלה)

נעבור להתקפה. חלוצי הצד, הווינגרים, תפקידם להחליף מקומות ביניהם ולנוע לשטחים הפנויים שייצור להם ה- Shadow Striker תוך כדי יצירת בלבול בהגנת היריבה. במשחק נגד זוולה הווינגר הימני שלי, חקים זייך, מילא חלק מרכזי בשער הראשון אותו הבקיע. להלן הסבר קצר על חילופי עמדות:

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -5

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -6
(לחץ להגדלה)
על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -7
(לחץ להגדלה)

תסתכלו בתמונה. זייך נמצא ממש לפני המגנים. איוב יכל למסור לו, אך לעומת זאת, הוא מוסר לטטה, המגן הימני שלי. טטה התקדם קצת עם הכדור, מה שגורם לזייך להגיע למצב הבא :

חלוץ הצד לא מתקשה להגיע לכדור הרוחב שמשאיר לו טטה וקובע 1-0 זריז כבר בדקה השנייה.

למה זה קרה?

בתור התחלה – זייך משך את השומרים שלו למרכז. תראו את השטח המת שנוצר על ידי התנועה הזו לאמצע. הדבר אפשר לאיוב למסור כדור נהדר למגן הימני, שמצידו רץ עוד כמה מטרים ובישל את השער הראשון למשחק.

  • הערה קטנה – לעתים, הווינגרים שלכם ינסו להיכנס פנימה מהאגף ויוכשלו, דבר שיגרום לפנדל. זה לא קורה תמיד ובאותה תדירות, אבל בשמירה עם ספורטינג ליסבון, אדריאן סילבה, בועט הפנדלים של הקבוצה, סיים עם 22 שערים.
על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -8
(לחץ להגדלה)

בעקבות הרצון להתמקד בלחץ והנעת כדור, השתמשנו בהוראות הבאות :

הוראות אלו נועדו להבטיח לחץ מצד אחד, והנעת כדור איטית וסבלנית מצד שני.

חלק II : סטטיסטיקות וניתוחים

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -9
(לחץ להגדלה)

לאחר שהתעמקנו קצת בצד הפרקטי של הטקטיקה, הגיע הזמן ללמוד איך לנתח את הטקטיקה שלנו. אחרי משחקים, מומלץ מאוד להיכנס ל-Analysis ולבדוק את מפות החום. לרוב, מפת החום תעיד על התוצאה.

מפת החום מהמשחק מול זוולה מלמדת אותנו שאת רוב המשחק העברנו בחצי של היריבה. מנגד, אפשר לראות את מיעוט הנוכחות של היריבה בחצי שלנו. נמשיך ונסתכל על הסטטיסטיקות של המשחק. מהן אפשר ללמוד הרבה על אופי המשחק של הקבוצה שלך.

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -10
(לחץ להגדלה)

 

מהתמונה ניתן להבין כמה אבסולוטית הייתה השליטה שלנו במשחק. 26 בעיטות שלנו מול אחת בלבד של היריבה, שגם היא הגיעה מרחוק ואפשר להגדיר אותה כ-"בעיטת ייאוש". אחוזי המסירות המוצלחות שלנו סבירים, אבל יחסית לידע הטקטי המוגבל של הקבוצה כרגע, אפשר להבין למה.

ניתן להעמיק יותר ולהסתכל על אספקטים מרכזיים במשחק של אחד השחקנים שלכם דרך איזור ה-Analysis, דבר שמאוד עוזר להבין האם הטקטיקה עובדת או לא.

בספורטינג ליסבון נוכל כבר לראות את ההשפעה של הטקטיקה לאחר מספר גדול יותר של משחקי ליגה דרך הסטטיסטיקות הבאות:

אז מה היה לנו בעצם? למדנו קצת יותר לעומק על ההוראות הקבוצתיות והמערך, על משחק לחץ, ניצול של שטחים פתוחים ואיך זה עוזר לנו להבקיע. בנוסף, למדנו גם לנתח את הטקטיקה שלנו ולהבין איך אפשר להסיק נתונים תוך כדי ניסוי הטקטיקה.

אני מאוד מקווה שנהניתם מהמאמר ושהוא עודד אתכם לנסות לבנות טקטיקות בעצמכם. יש המון מדריכים ובלוגים טובים ללמוד מהם על טקטיקה למנג'ר, אבל אף אחד מהם לא בעברית. פה זה המקום להודות לאתר הזווית שנותן לי את הבמה לשתף מהידע שלי.

תודה גם לאותו חבר שנתן לי את הזכות להשתתף בפרוייקט הטקטי הזה ופתח לי את התיאבון מחדש.

במאמר הבא – טקטיקת חג המולד של סביליה. מבולבלים? אני בטוח שבסוף המאמר הבא כבר תבינו.

לשאר כתבות המנג'ר

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח