משחק לחץ ישראלי

אין שחקן כדורגל שלא מכיר את הסיטואציה הבאה: משחק קטרגל עם החבר'ה, קבוצתך בפיגור מגול מעצבן, השעון הדובר שיושב בחוץ מכריז שנשארו עוד 2 דקות לסיום המשחק, אתה שולח מבט מהיר בדובר ואתה צועק לו "מה 2 דקות?  בטח לא עצרת את הזמן כשהכדור עף החוצה", אבל אין לך עוד הרבה זמן להתעסק במי שבחוץ, אין לך גם זמן לכנס את קבוצתך לאסיפה טקטית עם לוח ושרטוטי מערכים ואתה צועק לחבריך: "לחץ!!!!". אתה רץ באמוק לשחקן האחורי של היריבה שבפס פשוט מוסר לשחקן אחר, אתה מביט אחורה ואתה רואה את שלושת חבריך מתנשפים תוך שהם מחזיקים את הצד ומכשירי הנשמה. טקטיקת הלחץ שלך קרסה ובדרך לברזייה אתה לא מבין מה לא עבד.

הסיפור הכל כך מוכר הזה מאוד אופייני לכדורגל הישראלי. עוד בהיותי שחקן נוער בצד האדום של חיפה (למרות היותי אוהד ירוק), תרגלו אותנו במשחק לחץ. דווקא בגיל נערים ידענו ליישם משחק לחץ בצורה מצוינת. בליגת ה"על" של היום נראה שהשחקנים לא מבינים במה מדובר.

חשוב להבין שבמשחק לחץ קבוצתי הכוונה היא למעבר להסתערות אמוק אל היריבה, משחק לחץ קבוצתי זאת אומנות. יש מספר סוגי לחץ. יש לחץ של קבוצה עדיפה על נחותה כשיטת משחק מהדקה הראשונה ויש לחץ של קבוצה שבפיגור וכבר אין לה מה להפסיד. גם מטרת משחק הלחץ עלולה להיות שונה. המטרה הכי טובה היא להרוויח את הכדור באמצעות חטיפה קרובה לשער היריבה וניצול מהיר להבקעת שער. מטרה נוספת היא לגרום ליריב לאבד את הכדור באמצעות צמצום אפשרויות המסירה הטובות ודחיקתו לשער שלו. לי, למשל, אין בעיה שמשומר ועזרא יקבלו נגדי את הכדור חופשי ובלי לחץ, הם גם כך לא מסוכנים וסביר להניח שהם יעבירו לקבוצה היריבה את הכדור בחינם.

משחק לחץ קבוצתי באירופה מורכב מאינסוף מרכיבים שניתן לדבר עליהם שעות, למשל ללחוץ על שחקנים עם נגיעה ראשונה רעה בכדור. באיטליה זו ממש אומנות. יש הכנה פרסונלית על איזה שחקן ללחוץ, באיזה רגל המגן חלש ובאילו אזורים הקבוצה המגנה טובה יותר וטובה פחות באמצעות נתונים סטטיסטים. הקבוצה הלוחצת תנסה לנתב את הקבוצה היריבה לאזורים הפחות נוחים לה. אבל אני דווקא רוצה להתייחס למשחק הלחץ הכי פרימיטיבי שיש, אשר לרוב מנסים ליישם אותו פה בארץ בצורה לא כ"כ מוצלחת. משחק לחץ שנכפה על הקבוצה כאשר היא בפיגור וחייבת לנסות להבקיע שער. המטרה: להרוויח את הכדור מהר ולא לתת ליריבה להעביר את הזמן.

העיקרון חשוב ביותר במשחק לחץ מסוג זה הוא שמשחק הלחץ חייב להיות מבוצע על ידי כל השחקנים גם ביחד. מספיק ששחקן אחד לא יבצע את תפקידו, משחק הלחץ קרס והקבוצה הלוחצת נותרה חשופה. כעיקרון הפעולה מאוד פשוטה וברגע אחד כל שחקן מגן צריך להיצמד לשחקן יריב. בכדורגל הישראלי בד"כ אחד הבלמים תמיד חופשי, על כן ברגע שמבוצע הלחץ, גם הבלם ה"חופשי" נצמד לשחקן. ההיצמדות לשחקני היריבה צריכה להיעשות בתיאום כאשר מטרת הלחץ היא אחת – להרוויח את הכדור.

מה שקורה בדרך כלל בליגת העל הישראלית הוא שחלק מהשחקנים מחליטים להתיש את עצמם בריצה מטופשת בין שחקני היריבה, כאשר השחקנים האחרים בקבוצה לא מקיימים את תפקידם במשחק הלחץ. דבר נוסף שחוזר על עצמו בליגת העל זה שחקן שלוחץ על שחקן יריבה ומשתמש בידיים שלו על מנת לעשות איפון ליריב, מה שמשרת את היריב במלאכת בזבוז הזמן הנותר. כמה פעמים ראינו את עזרא נצמד למגן היריבה במקום שהמגן לא מסוכן ואין לו מה לעשות ועזרא שם עליו ידיים ונותן למגן לסחוט פאול? יותר מדי פעמים

לסיכום, קבוצות בארץ לא מאומנות במשחק לחץ אפקטיבי. זה כבר לא יסודות, אבל מאמנים ושחקנים בישראל מקבלים הרבה כסף בשביל לעבוד על דברים כאלה באימונים וכשהם יתחילו ליישם את משחק הלחץ בצורה מתואמת ואפקטיבית אני מאמין שהכדורגל הישראלי יוכל לבצע קפיצת מדרגה ברמה הטקטית שלו. אבל עד אז…

סרטון מצוין על יעילות משחק הלחץ, החל מדקה 4:40 יש פירוט של עקרונות משחק הלחץ

Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. לחץ זו אומנות אם עושים אותה נכון זה כלי מצויין להשיג יתרון במגרש
    מצב קלאסי לעשיית לחץ הוא בכדור חוץ ליד דגל הקרן של הקבוצה היריבה…
    ברגע שאתה נותן לשחקן לחשוב יותר מידי הוא בבעיה..

  1. אזכור מופיע גם ב נומי נומי - הזווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח