מה ריאל מדריד צריכה ללמוד מחוסר ההשתלבות של אודגור?

כשריאל מדריד רכשה את מרטין אודגור ב2015, קצת אחרי יום ההולדת ה16 שלו, ההתרגשות הייתה עצומה. החלום על "מסי הנורווגי" בלבן היה משהו שאנשי ריאל בהחלט ציפו לו, הם ראו באודגור כעתיד של ריאל, אבל ידעו שלנער הבלונדיני מחכה עוד הרבה עבודה עד שיוכל לשחק בקבוצת הבוגרים.

הוא בילה את השנתיים הראשונות במעודון בקבוצת המילואים, "הקסטיליה", שם הם למדו להעריך ולהכווין את היהלום הצעיר, לאחר מכן הבינו בריאל שכדי שאודגור יוכל להמשיך בהתפתחות שלו, הוא צריך להתחיל לשחק בקבוצות "אמיתיות", אז הם שלחו אותו להשאלות בליגה ההולנדית, אותה הם העריכו כליגה שטובה לכשרונות צעירים, תחילה הוא הושאל לשנה וחצי בהירנביין, לאחר מכן הוא הושאל לשנה בויטסה. העונה בויטסה (2018-19) הייתה עונת הפריצה האמיתית של אודגור, במהלכה הוא הפך לאחד השחקנים הבולטים בליגה שקיבלה עוד תשומת לב ציבורית בעקבות הריצה הקסומה של אייאקס בליגת האלופות. אותה אייאקס, אגב, רצתה בקיץ שאחרי להחתים את אודגור אבל ריאל סירבה, היא עדיין האמינה ביהלום שלה, והעונה בויטסה הייתה הסימן שהוא צריך לעבור לשלב הבא בהתפתחות שלו: לשחק בספרד.

ריאל סוסידאד, מרטין אודגור
Credit to "Real Sociedad de Fútbol" Facebook page

 

אז ריאל בחרה להשאיל אותו לריאל סוסיאדד, קבוצה שבאותו שנה החזיקה מספר לא קטן של שחקנים צעירים והייתה אמונה רצינית שזה המועדון שהשתלבות של אודגור בו תהיה אופטימלית, אבל אפילו האופטימיים ביותר לא חזו מה באמת יקרה לו בסוסיאדד: מרטין אודגור נתן בסוסיאדד עונה חלומית שבמהלכה הוא הפך לאחד השחקנים הבולטים בספרד ועד הקורונה היה מועמד לא רע לשחקן העונה. בריאל הבינו את המסר ובקיץ החזירו את אודגור למדים בלבן, זה היה הרגע שעליו חלמו במדריד מאז חתימתו בקבוצה, ומאז… כלום. בחצי השנה האחרונה אודגור שיחק בסך הכל ב7 משחקי ליגה ופתח ב3 מתוכם, באף אחד מהם הוא לא השלים 90 דקות, וכעת הוא יוצא בהשאלה לארסנל מתוך רצון לקבל דקות משחק ולא משנה באיזה מחיר.

בריאל צריכים לשאול את עצמם איך ייתכן ששחקן שעבר את כל מסלול ההתפתחות שלו כל כך טוב, מתפספס ככה ביעד הסופי. ונכון, אולי תגידו שמסתבר שאודגור צריך עוד טיפה להתבשל, אבל זה ממש לא רק הוא: אשרף חכימי, שנתפס כמגן העתיד של ריאל, יצא להשאלה של שנתיים בדורטמונד כדי להתפתח, במהלכן הוא הפך לאחד המגנים הימניים הטובים בעולם, אבל בריאל לא היו מוכנים שככזה, יובטח לו מקום בהרכב אז הוא פשוט מצא בית חדש באינטר. סרחיו רגילון, גם תוצר של מחלקת הנוער של ריאל, יצא לעונת השאלה נהדרת בסביליה, אבל במקום לחזור לריאל הוא מפציץ כעת בטוטנהאם, אמנם לריאל יש סעיף רכישה חזרה, אבל אי אפשר לתהות האם זהו פספוס.

ואתה ממש לא חייב לגדול בריאל כדי להתפספס: לוקה יוביץ' נרכש בגיל 21 תמורת 60 מיליון יורו, בשנה וחצי האחרונות הוא פתח ב6(!) משחקי ליגה וכעת הוא חזר בהשאלה לפרנקפורט כדי לקבל בחזרה ביטחון עצמי, במערכת שמאמינה בו. גם אדר מיליטאו נרכש בקיץ שעבר תמורת 50 מיליון יורו, בעונה הנוכחית הוא פתח במשחק ליגה אחד ושותף בשניים, ההפסד בגביע לאלקויאנו היה המשחק הראשון שלו מאז אוקטובר וגם הוא בוחן השאלות אפשריות. במילים אחרות, ריאל מדריד שילמה 110 מיליון יורו על שני שחקנים שהיא לא משתמשת בהם.

מה קורה בריאל, שמצד אחד יודעת כל כך טוב ליצור לפרוספקטים שלה מסלול התפתחות מדויק וסבלני, אבל כשצריך לקטוף אותם היא פשוט לא מצליחה. המסנגרים על ריאל יגידו שזה קורה בגלל שריאל הוא מועדון גדול והישגי, ולכן הוא לא אמור להשקיע את מאמציו בשיתוף צעירים, אני לא מסכים.

 

זה לא סוד שריאל מנסה כבר שנתיים וחצי לחזור לקדמת הבמה ולזכות בליגת האלופות, כפי שזכתה 4 פעמים ב5 שנים. הקבוצה שהשיגה את אותו הישג היסטורי נבתה בשלבים במשך כמעט עשור: היא התחילה עם ההחתמה של רונאלדו (ובנזמה) ב2009, דרך ההחתמה של בייל ב2013 וההחתמות של קיילור נבאס וטוני קרוס ב2014. החוליה האחרונה בשרשרת המהלכים היית המינוי של זידאן למאמן בתחילת 2016, הוא ידע איך להוציא מהסגל המרשים הזה את המיטב ולהפוך אותה למפלצת התארים שהיא הייתה. כעת ריאל מחפשת איך להתחיל שרשרת חדשה.

כשאני רואה את ההשקעה המטורפת של ריאל בשחקנים צעירים בשנים האחרונות, בין אם בהבאת פרוספקטים יוצאי דופן מרחבי העולם כמו אודגור וטאקה קובו היפני, חיפוש פרוספקטים מהשוק הברזילאי כמו ויניסיוס ורודריגו והחתמת גדולות כמו יוביץ' ומיליטאו, אני יכול להאמין שבריאל החליטו שההשקעה בעתיד יהיה המהלך הראשון בשרשרת החדשה. אני די בטוח שבריאל דמיינו את חכימי ורגילון על האגפים, את מיליטאו מפקד על מרכז ההגנה, את אודגור מנהל את המשחק מהקישור ההתקפי ואת יוביץ' קורע רשתות. כרגע הם לא קרובים לחזון הזה, בכלל.

צריך גם לשאול על החלק של זידאן בכל העניין הזה. האם המאמן, שכפי שכתבתי היה החוליה האחרונה בשרשרת הקודמת, הוא המתאים ליצור את החוליה הראשונה בשרשרת החדשה? מאז שחזר למדריד בתחילת 2019 זידאן קיבל יד חופשית בניהול חלון ההעברות של הקבוצה, וכך למדנו בשנתיים האחרונות הרבה על היכולת שלו באמת לבנות קבוצה ולא רק לקבל סגל קיים ומרשים. לדוגמא, זידאן הוציא בקיץ 2019 מעל ל300 מיליון יורו על שחקנים שמביניהם היחיד שהשתלב בהרכב כמו שצריך זה פרלאן מנדי, שנמצא בעמדת המגן השמאלי עליה כבר היה את סרחיו רגילון, ואכן, אותו זידאן ויתר על רגילון וגם על חכימי והעדיף להישאר עם השחקנים שלו. אנחנו לומדים מכך, כמו גם מהמקרים של מיליטאו, יוביץ' ואודגור שלא איכזבו פשוט כי הם גם לא קיבלו הזדמנות, שזידאן הוא מאמן מאוד מקובע שלא מצליח לפרוץ את התבניות שלו עצמו ו"לכפות" על עצמו להכניס שחקנים חדשים. לא בטוח שמאמן כזה מתאים לבנות את ריאל החדשה, למעשה, בשבועות האחרונים אני כבר די בטוח שלא.

השאלה הגדולה היא האם בריאל יבינו שזידאן צריך לפנות את מקומו לאדם, בין אם בעמדת המאמן או המנהל המקצועי, שיודע איך לבנות קבוצה חדשה? או שהם ימשיכו להסתנוור משלושה גביעים של ליגת האלופות?

אודגור וזידאן
credit to "Real Madrid C.F." facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח