טאץ' עליז לקבוצה שתעיז – על בעיית המיתוג של ליגת העל / אוהד כורסה

// מאת אלון ארד  / אוהד כורסה

בני הרצליה היא הקבוצה המאכזבת ביותר בליגת העל הישראלית, ואני לא מדבר על המיקום שלה בטבלה. היא משחקת באולם הכדורסל של תיכון היובל המכיל כ-1,500 מקומות שמתמלאים בכ-1,100 איש שהמילה צופים הולמת אותם יותר מאשר המילה אוהדים, ומצליחים בקושי לחזור אחרי אחד הכרוזים המעצבנים ביותר בליגה כשהוא קורא לעברם הרצ-ליה בקול נואש. לאולם הזה, אגב, הם קוראים "המבצר".

הופעות - טיקטיק

בני הרצליה היא לא הקבוצה היחידה כמובן שזכיתי לקחת חלק בלוויות חיות יותר ממשחקים שלה, אבל אני רוצה להעניק לה את תואר הקבוצה המאכזבת ביותר בליגה כי בנוסף לכל היא גם חטאה בחטא החמור מכולם – פספוס הזדמנות. אתם משחקים בעיר שנקראת על שם אחת הדמויות החשובות והאייקוניות ביותר בהיסטוריה היהודית, דמות בעלת מאפיין חיצוני שהפך לסמל מוכר בדמות זקן היפסטרי מפואר, ומה עשיתם עם זה? כלום ושום דבר. זה מה שעשיתם עם זה.

לצורך השוואה, בואו ניקח קבוצת כדורסל בעלת אופי מיתוגי די דומה לזה של בני הרצליה, קבוצת הכדורסל של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. נתחיל רגע מהלוגו של הקבוצה:

ג'ורג' וושינגטון בכבודו ובעצמו, נחוש, מניף דגל בדרך לכיבוש היעד! גוד-דאם איזה לוגו!

ועכשיו, למקרה ששכחתם, זה הסמל של בני הרצליה…

ברצינות, אמור להיות למישהו אכפת מהגורל של קבוצה שזה הלוגו שלה? אם אני גר בהרצליה הסמל הזה אמור לייצג אותי איכשהו? הוא אמור להגיד לי משהו? אני אמור ללבוש חולצה מעוטרת בו כפריט אופנה? זה פאקינג כדורסל מוקף בעיגול כחול! איפה הרצל? הא, הוא נמצא שם באופן סימבולי בשבעת הכוכבים? הבנתי… לא… זה מטומטם. אני רוצה לראות את בנימין *זאב* גוד-דאם חוזה המדינה הרצל על הלוגו, מחזיק זאב זועם מזיל ריר קשור ברצועה! אני רוצה לוגו שילדי הרצליה יתחננו להורים שלהם שיקנו להם חולצות שלו!

איפה בובת הרצל ענקית כקמע שמצטלם עם הילדים בפסקי הזמן? אתם יודעים איך נראה הקמע של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון? תראו את הבחור הנאה הזה:

לעומת זאת, אתם יודעים איך נראה הקמע של בני הרצליה? גם אני לא! ואין לי שום תכניות להתקרב לאולם שלהם בזמן הקרוב, כי בדיוק יש לונדון וקירשנבאום בטלוויזיה וזה הרבה יותר סקסי. אפילו תמונה של הקמע של בני הרצליה לא מצאתי. הוא לפחות בדמות זאב? למה לא קוראים לכם זאבי הרצליה? כל-כך הרבה הזדמנויות מיתוגיות יש לקבוצה שמשחקת בעיר הרצליה, ואיכשהו, בני הרצליה פספסה את כולן.

 

להתקרב לקהילה

אבל הרצליה, אחרי שהוצאתי עליה את כל העצבים שלי, היא בסך-הכל הסימפטום. היא אחת משתים-עשר קבוצות הליגה הישראלית שכולן, ברמה זו או האחרת, סובלות מבעיית מיתוג שפוגעת בחוויית הצפייה בליגה הישראלית, וכתוצאה מכך ביכולת שלה למשוך תשומת לב.

כצעד ראשון להבראת החווייה של האוהדים, קבוצות ליגת-העל יצטרכו להבין שכדי להצליח ולהתרחב הן צריכות לאסוף קהילת אוהדים גדולה שתשקיע משאבים של זמן, כסף ורגש בקבוצה. קהילת אוהדים היא בהגדרתה קהילה מדומיינת. קהילה מדומיינת, לברי המזל בינינו שלא למדו מדעי החברה, הוא מושג סוציולוגי שטבע בנדיקט אנדרסון בהקשר של צמיחת הלאומיות כתופעה עולמית. בגדול, המשמעות של קהילה מדומיינת היא קבוצת אנשים גדולה שמאוחדת סביב רעיון מלכד הגורם לה לפעול כקהילה, למרות שבפועל בין האנשים שמרכיבים אותה יש, אם בכלל, דמיון די מזערי.



כדי שקהילה כזו תתחזק, ואף תתרחב, חייבים האנשים הלוקחים בה חלק (או שיש להם פוטנציאל לקחת בה חלק) להרגיש שיש לה מאפיינים ייחודיים המבדילים אותה מהקהילות (הקבוצות) האחרות. זה משהו שקצת קשה לעשות כשחצי מהקבוצות בליגה חולקות איתך שם וצבעים, לא?

באופן כללי, נראה שיש קבוצות בליגה שמשקיעות מחשבה רבה בצד הזה של ניהול המועדון (בעיקר הגדולות, הפועל ירושלים, מכבי תל-אביב, הפועל חולון) קבוצות שעושות את זה על הדרך (הפועל תל-אביב, מכבי חיפה, הפועל אילת) וקבוצות שאני די בטוח שלא השקיעו רגע מחשבה לנושא. אני רוצה להאיר כמה דברים שקבוצות יכולות לתקן כדי לתת לכולנו חוויית צפייה מהנה יותר, וכדי שנוכל להבדיל סוף סוף בין נס-ציונה לראשון-לציון (גם על המגרש וגם במציאות). חלק מההצעות האלה יהיו כלליות למספר קבוצות בליגה, וחלק יתמקדו במרכיבים ספציפיים של קבוצות ספציפיות.

Shall we?



 

דבר ראשון, בואו ניפטר כבר מהמדים האלה של PEAK

אני מניח-ומתפלל-כי-אחרת-זה-סתם-עצוב שכתוצאה מהסכם חסות כלשהו מולבשות שמונה מקבוצות ליגת-העל על-ידי חברת PEAK. ארבע מהקבוצות האלה אפילו משתמשות באותו העיצוב בדיוק, רק בצבעים משתנים: הרצליה, חולון, הפועל תל אביב, וגלבוע/גליל. לא מספיק שכל הקבוצות בליגה הן הפועל/מכבי/עירוני עכשיו הן גם משחקות באותם מדים? יש דרך לעשות את זה יותר משעמם? אולי מוזיקת אמביינט ברקע?

אגב, אפילו נבחרת ישראל משחקת במדים האלה. בדיוק באותם צבעים של בני הרצליה. תראו, אני בטוח שאם נפנה יפה לנציגים של PEAK נגלה שיש להם עוד כמה דוגמאות לסטים. אתם יודעים מה? לא צריך, בדקתי באתר שלהם. יש עוד דוגמאות לסטים! בואו נתחיל להשתמש בהם. באמת לא משנה איזה, רק שיהיה שונה.

הפועל תל אביב, רביב לימונד, אבי בן שימול
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת ליגת העל בכדורסל"

 

כן, הבנתי, הפועל זה אדום, מכבי זה צהוב-כחול, אבל בחיית' דינאק, זה לא כתוב בסלע

אני מצטער, אבל אם גם הפועל ירושלים משחקת באדום-לבן-שחור וגם הפועל תל אביב, נחשו מה, גלבוע/גליל? אתם הולכים לאיבוד. אין מה לעשות, אתם הקבוצה הקטנה מבין השלוש, אתם חייבים לשנות כדי להבדיל את עצמכם. כנ"ל מכבי אשדוד שנראית כמו הנוער של מכבי תל אביב ושמישהו לעזאזל יסביר לי כבר איך אני אמור להבדיל בין נס-ציונה למכבי ראשון!

לא ברורה לי ההתעקשות הזו. קחו את השינוי של הפועל חולון לדוגמה, שעשתה מעבר חד בשנות השמונים ועברה לשחק בצהוב-סגול. שינוי שתפס בצורה יוצאת דופן (אני לא יודע, היה על זה בלאגן בהתחלה?) והיום מבדיל אותה משאר הקבוצות בליגה מבחינת המותג.



בואו נהיה יצירתיים רגע. העיר ראשון לציון כבר ממותגת, יחסית בהצלחה, בתור עיר היין. אי-שם בארצות הברית של אמריקה, משחקת איזו קבוצה, אולי שמעתם עליה, קליבלנד קבאלירס שאימצה בהצלחה את צבע הבורדו/יין כצבע הראשי שלה, ושילבה אותו עם סוג של Navy Blue. מה שיצא לה זה אולי המדים המוצלחים ביותר בNBA.

אם אני אוהד ראשון לציון, אני מוכן כבר מחר לזרוק כל צעיף וחולצה ישנים שיש לי של הקבוצה בשביל השינוי הזה. כנ"ל גלבוע/גליל ומכבי אשדוד. שתיהן קבוצות קטנות יחסית שהולכות לאיבוד תחת הצבעים של קבוצות גדולות מהן וחייבות לעשות מעשה לטובת קהילת האוהדים שלהן.

לברון, קליבלנד
Credit to "Cleveland Cavaliers" Facebook page

 

ואם כבר במכבי אשדוד עסקינן

אני קצת מרחם על מכבי אשדוד, שגם בעונה טובה מצליחה להביא בקושי 880 איש לראות את המשחקים שלה. אבל אני לגמרי מאשים את הנהלת הקבוצה בזה. על הצבעים שגורמים לה להיראות כמו קבוצת בת של מכבי תל אביב כבר דיברתי, אבל זה שהאילתים לקחו לכם את הזיהוי עם הכריש כחיה, לא אומר שאתם צריכים לעשות את הדבר הכי לא מקורי בעולם וללכת על החיה הימית הבאה שעולה לכם בראש.

תראו, אין לי שום דבר נגד דולפינים. הם חמודים, חכמים וג'סיקה אלבה הייתה הדבר הכי יפה בעולם בסדרה ההיא על פליפר כשהייתי קטן, אבל דולפין היא גם חיה מאוד משעממת וחסרת ייחוד כסמל ספורטיבי, וסתם לזרוק אותה בתוך עיגול צהוב יחד עם כדורסל והסמל של מכבי, זה כבר גובל בפשע ויזואלי.

אני מבין שהנהלת אשדוד השקיעה במיתוג עם הדולפין בדיוק מהלך מחשבתי אחד: ים=דולפין. אני מוכן להכפיל את מספר המהלכים שהם השקיעו. עד כדי כך אכפת לי מהם. הנה המהלכים המחשבתיים שלי: ים=נמל=מנופאים=לא, לא טוב=הופה! ימאים! מלחים! איך שלא תרצו לקרוא להם. זה כבר סמל שאנשים יכולים לעמוד מאחוריו, סמל בעל זהות כלשהי שאנשים יכולים להרגיש גאווה וייחוד כשהם מעודדים את הקבוצה שלהם.

Create your logo at https://placeit.net

לא יותר טוב? עכשיו רק אל תהרסו את זה עם קמע בדמות פופאי.

 

הכריש של אילת יורק אש. למה הוא יורק אש?

ניסיתי לנסח במילים פשוטות את מה שיש לי להגיד על כל הסיפור הזה שמשום מה אילת הרגישו צורך שהכריש שלהם יירק אש.

אבל באמת שאני לא מצליח. אני לא יודע למה. אני לא מצליח לכתוב משפט קוהרנטי שיתייחס ברצינות ללוגו הזה. אבל בגלל שחשוב לי בכל זאת להתייחס אליו, מצאתי MEME  שיעשה את זה במקומי.

כרישים לא יורקים אש, אוקי? גם כל הסיפור שלהם קורה מתחת למים וזה משהו שדי מקשה על יריקת אש. תשאירו כריש, תעיפו ת'אש. או להיפך, תעיפו את הכריש, תשאירו ת'אש, לא באמת אכפת לי. רק שלא יהיו יחד. ובחיים אל תשנו את השילוב צבעים שלכם, הכחול כהה/כחול בהיר מעולים יחד.

 

צער בעלי חיים

רוב קבוצות ליגת העל לא משקיעות בצד הזה של חוויית המשחק, וחבל. קמע מוצלח שמצליח להיות מזוהה עם הקבוצה תורם הרבה לחווייה של המשחק, במיוחד לילדים קטנים, אבל לא רק. פי ג'יי טייגר, הקמע של חולון, עושה במקרה הזה עבודה מעולה, כנ"ל דוני הכלב של מכבי תל אביב. אבל לא בגללם אני פה. אני פה למען הבחור שבתוך הקוף הירוק זוהר של מכבי חיפה. זה שנראה כאילו קנו תחפושת קוף באחת החנויות ברחוב מטלון לקראת פורים והשרו אותה בבריכה של 500 סטיקלייטים שמישהו מהאוהדים גנב במילואים האחרונים. אין סיכוי שזה בריא. בחיית' חיפה, אם אתם לא רוצים למצוא את עצמכם משלמים מיליונים פיצויים לבחור שבתוך התחפושת במקום לשחקנים רנדומליים ממרכז אמריקה, הגיע הזמן להחליף לו את התחפושת.



 

להנציח את שולדבראנד

תנו לי רגע להתפרע פה, אבל אם אני עירוני נהריה אני מוודא שיהונתן שולדבראנד מסיים אצלי את הקריירה, ואז לוקח אותו למעצב גראפי שיעשה ממנו את לוגו הוויקינג שמגיע לקבוצה הצפונית הזו. נכון, הוויקינגים לא בדיוק הגיע לנהריה, אבל עזבו שטויות, הם מזוהים עם הצפון, זה מספיק. תנו לשולדבראנד להיות הג'רי ווסט של עירוני נהריה, תנו לחבר'ה מנהריה זהות שהיא לא עיגול סגול.

לא רוצים ויקינג? תהיו חוטבי עצים, תהיו אסקימוסים מצידי, רק אל תנסו לבנות קהילת אוהדים שהזהות שלה היא עיגול סגול. זה פשוט לא מספיק.

אני חושב שהוצאתי מספיק עצבים. מה מטריף אתכם בצד הוויזואלי של ליגת העל שלנו? איזה שינויים אתם הייתם עושים?



אוהד כורסה הוא בלוג כדורסל חדש העוסק בהומור בצדדים החשובים של הכדורסל, וברצינות גמורה בצדדים הלא חשובים.

www.couchfan.com

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח