חורף חם: באיזו עמדה הקבוצות הגדולות צריכות להתחזק?

חלון ההעברות של ינואר שונה משמעותית מזה של הקיץ. בקיץ המועדונים בונים את הקבוצה לעונה הבאה ונפטרים משחקנים שהם אינם רוצים, זהו החלון שבו נעשים המהלכים הגדולים והדרסטיים שמשנים את פני הקבוצה. בחורף, לעומת זאת, מכיוון שהקבוצות גם ככה משחקות כל הזמן אין באמת מקום לשינויים עצומים ובדרך כלל מתבצעות שם העברות משני הסוגים הבאים: העברות שהתעקבו מהקיץ (נגיד שחקן שכבר מהקיץ רצה לעזוב אבל לא נמכר או עסקה ששני הצדדים לא הסכימו על סכום) וחיזוקים נקודתיים שהקבוצה גילתה שהיא צריכה במהלך העונה.

אבל העונה הסיפור השתנה, בעקבות עומס המשחקים והפציעות לא מעט קבוצות זקוקות בדחיפות לשחקן מסוים, אז החלטתי להסתכל על כמה קבוצות באירופה, לנסות להבין באיזה עמדה הם צריכים להחתים וגם להביא מספר מועמדים פוטנציאלים.

 

ארסנל – פליימייקר

ארסנל בעונת בלהות שגם בסיוטים שלה היא לא חלמה עליה, היא במקום ה15 עם 6 נקודות מעל הקו האדום והדיבורים על ירידת ליגה פתאום לא נשמעים כל כך הזויים. ולמרות שהיא שומרת על הגנה סבירה יחסית (ספגה 19 שערים, מה שהופך אותה להגנה השמינית הכי טובה בליגה) הבעיה הגדולה היא ההתקפה: ארסנל כבשה העונה 15 שערים, רק ווסט ברום, שפילד יונייטד, ברנלי ופולהאם כבשו פחות ממנה. פייר אמריק אובמיאנג, שכבש בכל אחת משתי העונות הקודמות 22 שערים בליגה, העונה רק עם 3 שערים, הסיבה לכך היא כי במערך של ארסנל יש פער גדול מדי בין הקישור להתקפה ואין קשר התקפי שיחבר ביניהם, מיקל ארטטה בחר מסיבות מקצועיות או לא מקצועיות להשאיר את מסוט אוזיל מחוץ לסגל הקבוצה וכרגע אין אף שחקן שיעשה את העבודה שלו.

לארסנל יש בעיה נוספת: בגלל המיקום הגרוע שלה בטבלה, שחקנים לא ירצו לעזוב את הקבוצה שלהם כדי להצטרף לקבוצה כושלת באמצע העונה. ובכל זאת, ניסיתי למצוא 3 שחקנים שמעבר שלהם לארסנל כבר בינואר נשמע הגיוני:

פאפו גומז הוא הקפטן של אטאלנטה ואחד הפליימייקרים הכי טובים בשנים האחרונות באיטליה, אבל בעקבות ריב עם המאמן גספריני גומז יחפש לעבור קבוצה בינואר הקרוב, למרות שהוא שחקן בן 32 שמצטרף לרשימה של שחקנים מבוגרים בארסנל הוא כנראה השחקן הכי טוב שהיא יכולה להשיג בחורף בעמדה הזאת, קצת קשה לחשוב למה שגומז ירצה לעבור לספינה הטובעת של כשיש לו ביקוש בתוך איטליה אבל אם הוא רוצה לעזוב את איטליה ולשנות אווירה, ארסנל קבוצה שזקוקה לו נואשות ותרוויח ממנו הרבה.

רודריגו דה פול הוא אמנם שם הרבה פחות מוכר, אבל מבחינת סטטיסטיקה הוא לא פחות מרשים, מבחינת נתוני מסירות מפתח, הכנסות כדור לרחבה וxA הקשר הארגנטינאי של אודינזה הוא אחד המוסרים הטובים העונה באיטליה בפרט ובאירופה בכלל, אודינזה היא קבוצה די חסרת שאיפות ודה פול כבר זמן מה מחפש מעבר לקבוצה גדולה יותר. הוא גם בן 26, מה שהופך את ההבאה שלו להרבה יותר חכמה בטווח הארוך.

אמיליאנו בואנדיה הוא השם הכי פחות מוכר ברשימה, ארגנטינאי גם הוא, בן 23 ומשחק בנוריץ'. בעונה שעברה הוא שיחק עם הקבוצה בפרמיירליג ולמרות שהייתה לה עונה מזעזעת שנגמרה בירידת ליגה בואנדיה עצמו הרשים מאוד ונתן 7 בישולים, גם העונה בצ'מפיונשיפ הוא מעולה ומוסר מעל 3 מסירות מפתח למשחק. בואנדיה הוא צעיר, זול, ומתאים בול לבעיות של ארסנל.

ארסנל
Credit to "Arsenal" Facebook page

 

ריאל מדריד – קשר אחורי

אחרי פתיחת עונה די הפכפכה ריאל מדריד מתייצבת חזרה בפסגת הליגה ספרדית ומתכוננת לשמינית גמר הצ'פיונס, אבל אם יש משהו שריאל צריכה ללמוד מהצרות שהיא נקלעה אליה בדיעבד זה שבלי קשר אחורי היא פשוט קבוצה לא טובה. ריאל משחקת מאוד גבוה עם קשרי האמצע שלה מצד אחד, ועושה לחץ בצורה מאוד לא יעילה מצד שני, מה שהופך אותה למאוד חשופה למתפרצות, הקשר האחורי יודע לצאת לתאקלים וליירוטים הנכונים כדי למנוע מהמתפרצות להתפתח ולהפוך לשערים, וכשאין קשר אחורי ריאל פשוט סופגת יותר מדי. הבעיה היא שלריאל יש רק קשר אחורי אחד בסגל: קאסמירו, והוא אמנם נהדר, אבל כשהוא פצוע או עייף לריאל אין אף קשר במקומו, ובעונת קורונה עם עומס משחקים ופציעות חשוב שיהיה לו גיבוי.

מהסתכלות על נתונים, השחקן שהכי דומה לו הוא ווילפרד אנדידי מלסטר, אנדידי הוא עוצר מתפרצות מעולה בדומה לקאסמירו ובעונה שעברה נחשב לאחד הקשרים האחוריים הכי טובים בפרמייר ליג, מספרים עליו שיש לו אופי חזק בעקבות הילדות הקשה בניגריה וזה נשמע בול כמו החומר שממנו עשויים שחקנים שריאל מדריד צריכה.

שחקן נוסף שיכול לענות על הדרישות של ריאל הוא בובקאר קמארה, הוא אמנם רק בן 21 אבל הוא אחד מהשחקנים הבולטים של מארסיי בעונה וחצי האחרונות, הוא מתקל מעולה ויכול בעתיד גם לרשת את מקומו של קאסמירו. הבעיה? מארסיי כבר הודיעה שתדרוש תמורתו מחיר עצום של מעל ל50 מיליון יורו, מה שקצת פחות מתאים לעסקה בינואר.

 

ליברפול ומנצ'סטר יונייטד – בלם

שניים מהמועדונים הגדולים באנגליה צריכים בלם, כל אחד מסיבותיו שלו.

אחד הדברים שהפכו את ליברפול של עונה שעברה לאחת הקבוצות הגדולות בתולדות הכדורגל האנגלי זאת ההגנה האימתנית שלה, ההגנה שספגה הכי מעט (וגם תרמה הכי הרבה התקפית) הייתה אגוז קשה לפיצוח והובילה הותם לאליפות ראשונה מזה 30 שנה. אלא שהעונה המזל פחות עובד לליברפול וכבר שני הבלמים הפותחים שלה, וירג'יל ואן דייק וג'ו גומז, גמרו את העונה בעקבות פציעות. ליברפול כרגע פותחת עם ג'ואל מאטיפ ופאביניו שהוא בכלל קשר אחורי כבלמים, אבל המחליפים שלהם אלה ריס וויליאמס ונתניאל פיליפס שאי אפשר באמת לסמוך עליהם לאורך עונה שלמה.

גם מנצ'סטר יונייטד מחפשת בלם, העונה היא מאוד התייצבה בחלק ההתקפי ונמצאת במיקום לא רע בטבלה כדי לאיים על האליפות, הבעיה הגדולה שלה נמצאת בהגנה, מתוך ארבעת הבלמים בסגל (אם מתעלמים מפיל ג'ונס שכבר לא משחק בכלל), הארי מגוויר וויקטור לינדלוף מקבלים בלעדיות על ההרכב הפותח, אריק ביילי לא באמת ברמה ואקסל טואנזבה אמנם נראה מצוין בהזדמנויות שקיבל אבל הוא מאוד פציע, כדי להמשיך ולשמור על יציבות בעונה הקרובה גם יונייטד תצטרך למצוא בלם.

דאיו אופמקאנו הוא כנראה החלום של שתי הקבוצות, וכך גם של כל קבוצה אחרת באירופה, הבלם בן ה22 של לייפציג מעולה בכל הפעולות ההגנתיות אבל מה שהופך אותו לבלם העתיד של הכדורגל העולמי זה היכולת שלו להוביל כדור, לבטל את הלחץ של היריבה ובכך לקדם את ההתקפות מאחורה, תכונה שקבוצה כמו יונייטד שלרוב מסתמכת על משחק מעבר מאוד תשמח לקבל. עם זאת, אופמקאנו האריך חוזה לשנתיים בלייפציג בקיץ שעבר ולכן סביר להניח שמעבר שלו יקרה בקיץ ולא בחורף.

מילאן שקריניאר עד לפני שנה נחשב לאחד הבלמים הטובים בעולם, אבל בעונה וחצי האחרונות הוא מתקשה להתאקלם בשיטת שלושת הבלמים של אנטוניו קונטה באינטר, מה שגורם ללא מעט קבוצות שמשחקות עם שני בלמים להתעניין בו. שקריניאר הוא בלם עם משחק רגל טוב מאוד והוא מעולה בלסגור שטחים מאחורה, מה שיכול להפוך אותו לסוג של תואם וירגי'ל ואן דייק עבור ליברפול עד סוף העונה (ואולי מעבר, אי אפשר לדעת איך ואן דייק יחזור מהפציעה).

אוזן קאבאק הוא בסופו של דבר השם הכי ריאלי ברשימה, בלם טורקי בן 20 שבגיל 18 נבחר ל"רוקי העונה" בבונדסליגה אחרי ששיחק במדי שטוטגרט, מה שגרם לשאלקה לקנות אותו, אבל מי שעקב אחרי שאלקה קצת השנה יודע שזאת הייתה שנה נוראית בשבילם, עם ניצחון אחד בלבד בליגה, קאבאק נראה נורא ביחד עם כל הקבוצה שלו. בכל זאת, חשוב לזכור שהוא בלם בן 20 שנמצא בסיטואציה לא טובה בכלל, להביא אותו זה הימור על האם הכישרון עדיין בפנים, וגם אם לא הוא לא אמור לעלות הרבה כסף.

דאיו אופאמקאנו
Credit to "Dayot Upamecano" Facebook page

 

ברצלונה – חלוץ רחבה

כמו שזה נראה כרגע ברצלונה לא צריכה שחקן אחד, אלא הרכב חדש מהניילונים, שנים של ניהול כושל עשו את שלהם וגרמו לכך שלברצלונה יש הרבה יותר מדי שחקנים בעמדה אחת בזמן שאין בכלל שחקנים בעמדה אחרת, וללא ספק שהקבוצה הזאת צריכה לחשב מסלול מחדש כדי לחזור למעלה. אבל אני מאמין שעמדת החלוץ המרכזי היא העמדה הכי דחופה כרגע לברצלונה, והעמדה שמדגימה את הבעייתיות הזאת בצורה הכי טובה.

ברצלונה חווה עונה זוועתית, היא נמצאת במרחק 8 נקודות עם משחק יותר מהפסגה ולא נראה שהיא תתקרב לשם יותר מדי, ההגנה שלה זוועתית אבל הבעיה הגדולה של ברצלונה העונה זה יותר מדי משחקים בהם היא פשוט לא מצליחה להבקיע למרות שהיא שולטת בכדור, זה נובע מכך שלברצלונה יש יותר מדי שחקנים שצריכים את השטח במרכז המגרש בין 16 ל20 מטר משער היריבה כדי לייצר פעולה התקפית: מסי, גריזמן, קוטיניו ופדרי לדוגמא. מה שגורם לקבוצות שאם הם יצופפו בשטח הזה הם ינטרלו את רוב האיומים של בארסה.

מי שיראה משחקים של בארסה גם יראה שיש בשטח הזה הרבה שחקנים, אבל אין אף שחקן שחקן שמחכה ברחבה, הסיבה לכך היא שבארסה פותחת כחלוץ עם אנטואן גריזמן, שלאורך כל הקריירה שלו הוא לא היה השחקן שמחכה לכדורים ברחבה אלא להפך, הוא תמיד היה צריך חלוץ כזה לצידו (אוליבייה ז'ירו או דייגו קוסטה, לדוגמא) ורוב החוזקות שלו זה תנועה ללא כדור, דבר שבארסה לא מצליחה לייצר בגלל הצפיפות ההגנתית במרכז. אם היה לה חלוץ מרכזי הוא היה "גורר" את כל ההגנה פנימה ובכך מייצר יותר שטחים מאחורה ששחקנים אחרים היו יכולים לנצל, כשאין כזה אז המצב תקוע.

 

השם שכל הזמן שומעים בהקשר של בארסה זה ממפיס דפאי, רונאלד קומאן רוצה להתאחד עם מי שהיה החלוץ שלו בנבחרת הולנד ושם השילוב הזה עבד לא רע, גם הכושר שלו בליון מעולה אבל לדעתי זה לא יעבוד, דפאי הוא לא מהשחקנים שיש להם נוכחות ברחבה. הוא מהיר, עם דריבל מעולה ובעיטה מצוינת אבל הוא לא מספיק חזק כדי לכות ברחבת היריב לכדורים,לכן לדעתי דפאי בברצלונה יהיה עוד מאותו דבר.

שם נוסף שעולה לא מעט בכותרות, עם כי הוא פחות מוכר זה דארווין נונייז, חלוץ בן 21 מאורוגוואי שמשחק בבנפיקה, נונייז הוא כבר יותר מתאים למה שברצלונה צריכה: הוא גבוה (1.85), חזק ובועט הרבה מתוך הרחבה. החיסרון שלו זה שהוא בבנפיקה רק חצי עונה אחרי שעבר אליה מאלמריה מהליגה השנייה בספרד, ככה שבכלל לא בטוח שהוא מתאים.

השם שאני הייתי מציע לברצלונה זה פאטסון דאקה מרד בול זלצבורג, דאקה בן ה22 פרץ בעונה שעברה אחרי שהאלאנד עזב בחורף לדורטמונד, ומאז הוא כובש בלי הפסקה, הוא חלוץ רחבה גבוה וחזק אבל גם עם משחק מסירות לא רעות ויכולת כיבוש מדהימה, מאז תחילת עונה שעברה יש לו 32(!) שערים בליגה האוסטרית. המטרה של זלצבורג היא למכור את השחקנים שלה למרבה במחיר ולכן לנסות להשיג אותו כבר בינואר הקרוב יכול לעבוד.

ג'יני ווינאלדום, ממפיס דפאי, הולנד
(קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של ג'ורג'יניו ווינאלדום)
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח