המקרה המוזר של קסטר סמניה

סיפורנו מתחיל בקיץ 2009, אליפות העולם באתלטיקה קלה בברלין. באליפות הזאת קרו כמה דברים מעניינים: יוסיין בולט שובר כל שיא אפשרי, האמריקאים עוד פעם מפילים את המוט במירוץ השליחים, שיא עולם חדש ביידוי פטיש לנשים. אבל אנחנו נתמקד בסיפור אחר, שקורה במירוץ 800 מטר לנשים.

בין כל הרצות הקנייתיות, האתיופיות והאמריקאיות הייתה רצה אחת דרום אפריקאית, קסטר סמניה שמה, אבל היו משהו מוזר בסמניה: היא הייתה יותר גבוהה מכל הרצות, יותר רחבה מכל הרצות, יותר שרירית מכל הרצות, בעלת מבנה גוף יותר טרפזי מכל הרצות, קול יותר נמוך משל שאר הרצות וגם תוצאות הרבה, אבל הרבה יותר טובות משאר הרצות – במקצה הגמר היא עקפה את המקום השני ביותר משתי שניות! כל הסממנים הללו גרמו לאיגוד האתלטיקה העולמי לחשוד בסמניה וביקשו ממנה לערוך בדיקת מין, הם חשדו שסמניה היא גבר! לאחר שהיא הוכיחה שהיא אישה, איגוד האתלטיקה אישר לסמניה להמשיך להתחרות, אך המשיך לבדוק ולחקור. לאחר מחקרים ובדיקות רבות גילו שלסמניה יש מוטציה נדירה שמייצרת הרבה יותר טסטוסטרון מנשים אחרות, דבר שגורם לכך שהיא נראית ונשמעת כמו גבר, אבל גם לכך שהתוצאות שלה הרבה יותר גבוהות מנשים אחרות.

ב2018, לפני שנה, איגוד האתלטיקה העולמי החליט לשנות את החוק בנוגע לייצור טסטוסטרון מוגבר באופן טבעי אצל נשים, הם החליטו שנשים ש"סובלות" מבעיה זו יחויבו לקחת תרופה שתנמיך את רמות הטסטוסטרון שלהן, או שיפסלו. אנשים רבים באו בביקורת כלפי החוק החדש וטענו שהוא חוק שמכוון ספציפית נגד סמניה וזאת בגלל שהיא אחת האתלטיות היחידות שמושפעות ממוטיציה זו. אך חוק זה חוק, ולפני שבוע בית הדין של איגוד האתלטיקה קבע שעל סמניה להחליט: האם היא תיקח תרופה שתנטרל את יתרונה הפיזיולוגי, או שתפסיק להתחרות.

הדיון על החוק החדש הוא מאוד מורכב, ולכן אני אנסה להביא את שני הצדדים.

 

נגד – לא כל בני האדם שווים

החוק החדש רוצה למנוע מאתלטיות מסוימות יתרון משמעותי שנוצר לא בגלל שיטות אימון חדשניות או דבקות במטרה, אלא בגלל סיבות מולדות ופיזיולגיות. אבל האם זה נכון בכלל? הרי לא כל בני האדם נולדו שווים, לספורטאים כמו ליאו מסי, לברון ג'יימס, מייקל פלפס ויוסיין בולט יש יתרונות פיזיולוגים על פני ספורטאים אחרים בתחומם, יתרונות שקשורים לגנטיקה שלהם והופכים אותם לכל כך טובים בענף שלהם. אז אולי בכלל לא צריך לנסות להפוך את הספורטאים לשווים מבחינה גנטית ולפסול ספורטאים חריגים כי פשוט העולם לא עובד ככה, תמיד יהיו חריגים שיתרגמו את היתרון הפיזיולוגי שלהם לניצחון.

בעד – תחרות הוגנת

ובכל זאת, קסטר סמניה מתחרה בספורט נשים, ולכן צריך להבין את המשמעות של הפרדה מגדרית בספורט. מחקרים מוכיחים שלגברים יש יתרון עצום על נשים, שגם ספורטאי חובבן יכול לנצח ספורטאית ברמה הגבוהה ביותר, וזאת כי לגברים יש יותר טסטוסטרון מנשים. אם במקרה גברים יתחרו בספורט כמו ריצה עם נשים אז הנשים בכלל לא יעברו את המוקדמות! לכן, כדי לתת לנשים הזדמנות שווה להראות את היכולות הספורטיביות שלהן, שומרים על הפרדה מגדרית בספורט – גברים יתחרו מול גברים ונשים יתחרו מול נשים, שם תהיה להם הזדמנות יותר טובה להוכיח את יכולתן.

 

אבל מה קורה אם יש אישה שמבחינה פיזיולוגית היא יותר דומה לגבר? הרי הטסטוסטרון הוא מה שגורם לגברים להיות יותר טובים מנשים, אז אם מגיעה אישה עם רמת טסטוסטרון משמעותית יותר גבוהה משאר הנשים, זה לא כמו שפשוט גבר יבוא להתחרות?
שיהיה ברור, קסטר סמניה היא אישה לגמרי, אבל מבחינה פיזיולוגית, לא משנה כמה הרצות האחרות יתאמנו וישקיעו, סמניה עדיין תנצח. למעשה, הפעמים היחידות שבהן סמניה הפסידה היו לאצניות שהוכח שהשתמשו בסמים משפרי ביצועים…

אז מה דעתכם? האם צריך לפסול את סמניה או לא?

קסטר סמניה ריו 2016
Credit to "Caster Mokgadi Semenya" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. סמניה איננה שיאנית עולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח