כך תזהו את ההפתעות במונדיאל

אני מניח שככל שהמונדיאל יתקרב תתחילו לארגן בחבר'ה או בעבודה הימורי מונדיאל – בראקטים כאלה שבהם תהמרו על מי תעלה מכל בית, תוצאות, מלכי שערים וכו'. מניח שרובכם תסמנו את העולות לפי הפייבוריטיות הברורות, ואולי תהמרו על סינדרלה או שתיים.

טיקטיק מונדיאל

אז איך עושים את זה נכון? יש כלל אחד חשוב מאוד בטורנירים מהסוג הזה – הדבר החשוב ביותר הוא לאו דווקא הגרלת הנבחרות, אלא הגרלת סדר המשחקים.

בטורניר כזה מלחיץ וקובע כשיש רק שלושה משחקים לכל קבוצה, כל תוצאה משמעותית ומאוד קשה לתקן אחרי אובדן נקודות. בדרך כלל מה שקורה הוא ששתי נבחרות פייבוריטיות (א' ו-ב') נפגשות כבר במשחק הראשון, קבוצה ב' מפסידה ומגיעה למשחק השני עם לחץ גדול מהפסד ופוגשת במשחק הבא קבוצה (ג') שבד"כ השיגה כבר נקודות במשחק הראשון, ולכן מעליה בטבלה. כך קבוצה ג' מגיעה בעמדה עדיפה עליה ויכולה להרשות לעצמה להתגונן, לעקוץ ולהוציא תיקו ומעלה שיותירו אותה עם יותר נקודות מהיריבה שלה אחרי שני מחזורים.



מגיעים למחזור השלישי והסיפור ממשיך להיות לרעת זו שהפסידה במשחק הראשון (ב'). זו שעקצה אותה במשחק הקודם (ג') עם תיקו משחקת מול הנבחרת החזקה (א') שככל הנראה כבר הבטיחה את מקומה בשמינית, ולכן יכול להיות שמשלבת הרבה מחליפים במשחק שפחות חשוב לה ואז קבוצה (ב') מוצאת את עצמה בחוץ.

הלכתם לאיבוד? קבלו דוגמא. מונדיאל 98', ספרד מפסידה במחזור הראשון במשחק דרמטי לניגריה. היא פוגשת במשחק השני את פראגוואי שסיימה בתיקו מול בולגריה. פראגוואי מתסכלת גם את ספרד בבונקר ומסיימת שוב בתיקו. ספרד מגיעה למשחק האחרון עם נקודה אחת לעומת 2 של פראגוואי. ספרד דורסת 1-6 את בולגריה, אבל פראגוואי מנצחת 1-3 את ניגריה שכבר הבטיחה מקום ראשון ועולה על חשבונה לשמינית הגמר. את מפגן הדמעות של קבוצה שהרגע ניצחה 1-6 קשה לי לשכוח.

שחקני נבחרת ספרד
אז איך תראה ספרד 2018?
Credit to LaLiga Facebook Page

קצת מספרים

עד כמה חשוב לנצח את המשחק הראשון? מאז מונדיאל 98' בו עברו ל-32 נבחרות כשרק שתי הראשונות מעפילות לשמינית, נערכו 80 משחקים בסיבוב הראשון. ב-60 מהם הושגה הכרעה. מתוך 60 הנבחרות שהפסידו במחזור הראשון, רק 7 הצליחו לעלות לשמינית הגמר. פחות מ-12%.

הבודדות הן טורקיה, שהפסידה במשחק הפתיחה לברזיל ב-2002 ועלתה רק בגלל הפרש שערים עדיף על קוסטה ריקה והמשיכה עד להפסד לאותה ברזיל בחצי הגמר. ב-2006 היו אלו אוקראינה שהובסה מול ספרד ונהנתה מבית קל עם סעודיה וטוניסיה, וגאנה שהתגברה על הפסד לאיטליה ועשתה מהפך מול צ'כיה. ספרד ב-2010 הפכה לנבחרת הראשונה שמפסידה במשחק פתיחה וזוכה בתואר כששווייץ הדהימה אותה. ובמונדיאל האחרון עוד 3 נבחרות עשו את המהפך הזה – אורוגוואי שהפסידה לקוסטה ריקה וניצחה את אנגליה ואיטליה, וגם יוון ואלג'יריה שניצלו את הנאיביות של חוף השנהב ורוסיה בהתאמה.

מונדיאל משחקים שהוכרעו הפסידו ועלו ניצחו ולא עלו ניצחו ועלו הפסידו ולא עלו
1998 11 11 11
2002 12 טורקיה ארגנטינה, רוסיה, קוסטה ריקה 9 11
2006 13 גאנה ואוקראינה צ'כיה וקוריאה 11 11
2010 10 ספרד סלובניה, שוויץ 8 9
2014 14 אורוגוואי, יוון, אלג'יריה חוף השנהב ואיטליה 12 11
60 51 53

מצד שני, יש 60 מפסידות אבל גם 60 מנצחות. 51 מהן גם עלו לשלב הבא, 9 נותרו בחוץ. בהיפוך לרשימה הקודמת קוסטה ריקה (2002), צ'כיה (2006), שוויץ (2010), חוף השנהב (2014) ואיטליה (2014) הן מאלו שלא הצליחו לעלות שלב, ואליהן אפשר לצרף גם את ארגנטינה שלא עברה את שלב הבתים ב-2002.

אז נכון שחלק גדול מאותן נבחרות שהפסידו הן נבחרות חלשות שלא היו אמורות לעלות, אבל גם הרבה פייבוריטיות נפלו בדרך הזו. לספרד קרה התרחיש המדויק שסיפרתי מקודם ב-98', צרפת אלופת העולם לא התאוששה מהפסד המפתיע לסנגל במשחק הפתיחה ב-2002, פורטוגל, שספגה הפסד מפתיע לארה"ב, לא התאוששה גם כן וגם קרואטיה פעמיים לא הצליחה לעבור את מקסיקו אחרי שנוצחה במשחקה הראשון. ב-2010 זה קרה גם לניגריה, יוון, סרביה, שוב קרואטיה וגם דנמרק. כולן ראו את עצמן כמועמדות לעלייה, ובמשחק המכריע לא הצליחו לבצע את המהפך הרצוי מול נבחרות שלרוב היו פחות טובות מהן.

הדרבי האיברי

אז מי בבעיה לפי התרחיש הזה? מהסתכלות על ההגרלה ולוח המשחקים למונדיאל הקרוב כרגע נראה שמקסיקו, שעלתה לשמינית בששת המונדיאלים האחרונים, פוגשת בפתיחה את גרמניה החזקה, וגם שוויץ שפותחת מול ברזיל עשויה שלא להתאושש מהפסד.

אבל המוקש האמיתי נמצא כבר ביום השני למונדיאל. ספרד מול פורטוגל. ושתיהן זוכרות טוב מאוד מה קורה כשמפסידים במשחק הפתיחה. רק לפני 4 שנים שתיהן חטפו בראש. הולנד היכתה באלופת העולם עם ניצחון 1-5, וגרמניה, שזכתה בסוף בטורניר, נתנה רביעייה לפורטוגזים האומללים. ספרד נכנסה ללחץ והפסידה גם במשחק השני לצ'ילה, בעוד שפורטוגל הצליחה בדקה ה-90 לחלץ 2-2 מול ארה"ב, שגם לא הספיק לה.

כריסטיאנו רונאלדו חוגג
Credit to "UEFA EURO 2016" Facebook page

הסיפור שלהן נהיה קשה עוד יותר, במיוחד לנוכח העובדה שהיריבות שלהן לבית, מרוקו ואיראן, קשוחות עם הגנה חזקה. איראן ספגה רק במשחק האחרון מבין עשרה בשלב הסופי באסיה ועשתה צרות לארגנטינה במונדיאל הקודם, ומרוקו סיימה את הבית שלה עם 0 שערי חובה. כך שהבית הזה, ש-90% ממנו יהמרו על ספרד ופורטוגל כעולות לשמינית, לדעתי דווקא ממנו תגיע ההפתעה. איך שאני רואה את זה, משחק המפתח יהיה בין פורטוגל למרוקו, במידה והמרוקאים יגיעו למשחק עם 3 נקודות לעומת 0 של רונאלדו ושות' ואם זה המצב, אני מהמר על המרוקאים.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח