הדרך למונדיאל – שאר העולם

אחרי שקיבלתם קצת סקירה ומשחקי מפתח במוקדמות המונדיאל באירופה, הגיע הזמן לראות מה קורה בשאר העולם:

עוד משחק שנוי במחלוקת? (ארגנטינה – פרו, לילה שבין חמישי לשישי, 2:30)

נראה שאין דבר יותר מסובך וקשה ממוקדמות המונדיאל בדרום אמריקה. כשאנחנו רק שני מחזורים לסיום, אחרי 16 משחקים ובאופן תיאורטי שבע נבחרות עדיין נלחמות על שלוש וחצי מקומות לרוסיה. ברזיל כזכור כבר העפילה למונדיאל, יש עוד שלושה מקומות מובטחים כשהחמישית תפגוש את ניו זילנד בפלייאוף.

במוקדמות האלה כבר ראינו שבאמת הכל יכול להיות, אבל מניתוח של תמונת העפלה, נראה כי אורוגוואי וקולומביה יתפסו את מקומות 2 ו-3. הסלסטה יצאו למשחק חוץ בונצואלה האחרונה ולאחר מכן יארחו את בוליביה, בעוד שקולומביה תצטרך לעבוד קצת יותר קשה. היא מארחת את פראגוואי, שמדורגת שביעית ועדיין יש לה סיכוי לא גדול להעפיל, ובמחזור האחרון היא תצא למשחק מול פרו.

אורוגוואי
Credit to "AUF – Selección Uruguaya de Fútbol" Facebook page

המשחק בין פרו לארגנטינה במונדיאל 1978 היה ונותר אחד המשחקים הידועים לשמצה בהיסטוריה. ארגנטינה המארחת יודעת שהיא צריכה לנצח יותר מ-0-3 את הפרואנים כדי להעפיל לגמר המונדיאל. זה נגמר ב-0-6 מעורר חשד על תמורה ושוחד מצד הארגנטינאים. בחלוף השנים הודה אחד הגנרלים במשטר הפרואני דאז על דיל פוליטי שנחתם. מאז פרו הצליחה אמנם להעפיל למונדיאל הבא, אבל מבלי להשאיר חותם אמיתי, כשהמשחק "ההוא" נשאר ככתם.

אף אחד גם לא חשב שהיא תהיה במונדיאל הנוכחי, אבל איכשהוא, הנבחרות האחרות החזירו אותה לתמונה. ניצחונות חוץ באקוודור ופראגוואי, ניצחון ביתי מול אורווגוואי וסה"כ הפסד אחד בחמשת המשחקים האחרונים הקפיצו אותה פתאום למקום הרביעי, עם הפרש שערים טוב משל ארגנטינה.

והנה, כמעט 40 שנה אחרי, היא מגיעה לבואנוס איירס כדי לשחק מול נבחרת שבורה ומפוחדת. ארגנטינה שניצחה רק ב-6 מ-16 המשחקים, שכבשה רק 16 שערים (רק בוליביה כבשה פחות) ואפילו לא הצליחה לנצח בבית במשחק האחרון את ונצואלה האחרונה. גם חילופי המאמנים לא עזרו לארגנטינה שכן סמפאולי עדיין לא הצליח למצוא את נוסחת הקסם. בנוסף, אגוארו נפצע וארגנטינה, כמו תמיד, תצטרך לסמוך על מסי. עוד קצת פיקנטריה? ב-69' היה גם מפגש מכריע בין השתיים, פרו חילצה 2-2 והעפילה למונדיאל, ארגנטינה נשארה בבית, ומאז היא השתתפה בכל המונדיאלים. מצד שני, לפני מונדיאל 2010, הנבחרת, תחת שרביטו של מראדונה, הצליחה להימלט מהפלייאוף עם 1-2 דרמטי בדקה ה-92' תחת גשם שוטף:

ארגנטינה תוכל להשאיר לעצמה סיכוי גם עם תיקו, שכן במחזור האחרון היא יוצאת אמנם לגבהים של קיטו לשחק מול אקוודור, אלא שהיריבה עשויה לאבד את הסיכוי שלה במשחקה מול צ'ילה, שייערך באותה שעה כמו זה של ארגנטינה ופרו. התמונה מאוד מסובכת שם, ולמרות שהיא תהיה פייבוריטית, ארגנטינה ירצו להימנע ממפגש כפול מול ניו זילנד. חובבי תיאורית הקונספירציה כבר מדברים על כך שפיפ"א לא תוכל להרשות לעצמה מונדיאל בלי ארגנטינה ותדאג שהיא תעלה למונדיאל. זה בהחלט יהיה צחוק הגורל אם פרו לא תעפיל למונדיאל בגלל סיבות "לא כשרות".

יחצו את התעלה? (ארה"ב – פנמה, לילה שבין שישי לשבת 2:35)

כשארה"ב אירחה את מונדיאל 94', היו שאמרו שבתוך 20 שנה האמריקאים ישתלטו על עולם הכדורגל. זה אמנם לא קרה, אבל עדיין, ארה"ב רשמה התקדמות נאה, העפילה לכל המונדיאלים שהיו מאז, ובסה"כ ביססה עצמה כנבחרת חזקה מהדרג השני בעולם. יורגן קלינסמן היה אמור לקדם את הפרויקט האמריקאי, אבל נכשל בגדול ופוטר במהלך הקמפיין הלא פשוט של הפסים והכוכבים. ברוס ארנה חזר לתפקיד המאמן ונראה היה שייצב את השורות עם כמה תוצאות טובות וגם זכייה בגולד קאפ בקיץ, אבל בספטמבר שוב הכל השתבש. ארה"ב הפסידה בבית לקוסטה ריקה, שתעפיל למונדיאל יחד עם מקסיקו, ורק שער בדקה ה-85' מנע ממנה הפסד מול הונדורס.

עם שילוב של צעירים מוכשרים בראשות פוליסיץ' מדורטמונד וותיקים כמו דמפסי, בראדלי והאוורד, ארה"ב תארח בשישי במשחק של להיות או לחדול את פנמה, שמעולם לא העפילה למונדיאל, אבל מדורגת שלישית עם יתרון נקודה על פני האמריקאים. המקום השלישי מבטיח העפלה, הרביעי פלייאוף מול אוסטרליה או סוריה. קשה לומר שפנמה רשמה קמפיין מבריק, היא כבשה בסה"כ 7 שערים, אך ספגה 5 והשיגה תוצאות סבירות. תיקו יקרב אותם לחלום, שכן במחזור האחרון הם מארחים את קוסטה ריקה שצפויה להבטיח את העפלתה כבר קודם. הונדורס עם 9 נק' כמו לאמריקאים, עורבת לשתיהן במקום החמישי עם סיכוי לא גדול להעפיל למונדיאל או לפלייאוף.

כריסטיאן פולישיץ', נבחרת ארה"ב
פולישיץ'. ארה"ב בסכנה.
Credit to "Christian Pulisic" Facebook page

הפסקה במלחמה (סוריה – אוסטרליה, חמישי 15:30)

זה יהיה חתיכת סיפור עם ארה"ב תסיים שלישית ותפגוש בפלייאוף את… סוריה. פלייאוף ההעפלה מאסיה מפגיש נבחרת אחת שמצליחה כנגד כל הסיכויים, לעומת אחת שדי איכזבה. אוסטרליה התקשתה להעפיל בעבר מאוקיאניה, ולכן החל ממוקדמות 2010 עברה לשחק באסיה ומאז היא העפילה די בקלילות לשני המונדיאלים הקודמים. אלא שבקמפיין הנוכחי, למרות הפסד אחד בלבד, היא לא הצליחה להקדים את יפן וסעודיה, שסיימה עם אותו מספר נקודות כמו הסוקרוס, אבל בעלת הפרש שערים מעט עדיף. כעת היא תצטרך לעבור בדרך הקשה מול יריבה שבמדינתה יש מלחמת אזרחים והיא לא מארחת בביתה, אלא במלזיה. המשחק השני ייערך כעבור 5 ימים במלבורן. סוריה סיימה שלישית בבית שבו איראן וקוריאה עלו למונדיאל, וגם אם תגידו שהתיקו 2-2 מול איראן לא היה הכי כשר עם שער שיוויון בדקה האחרונה, עדיין בהתחשב בנסיבות, ההישג של השכנה שמעולם לא העפילה למונדיאל הוא ענקי. סיכויים להעפלה של הסורים לא גדולים, אבל אם זה יקרה, זה יהיה אחד הסיפורים הגדולים בתולדות המונדיאלים.

חם באפריקה (כף ורדה – סנגל, שבת 20:30)

כשנותרו עוד שני מחזורים לסיום שלב המוקדמות באפריקה, אין עדיין אף נבחרת שהבטיחה את מקומה בשלב הבא. בשבוע הקרוב ייערך רק המחזור החמישי, בעוד שהשישי יהיה בחודש הבא. שתי נבחרות שממש קרובות לרוסיה הן ניגריה, שהרגה את בית המוות, הדיחה את קמרון ואלג'יריה ותיקו במשחק הביתי מול זמביה יתן לה את הכרטיס לרוסיה. גם טוניסיה קרובה מאוד במידה ולא תאבד נקודות מיותרות מול גינאה ולוב החלשות.

אלא ששלושת הבתים האחרים פתוחים לגמרי כשלא מעט נבחרות שמעולם לא העפילו למונדיאל יכולות לעשות זאת. מצרים וחוף השנהב פייבוריטיות להעפיל מהבית שלהם, אבל המשחק המעניין יותר יתרחש דווקא בפראיה, בירתה של קייפ ורדה, שתארח את סנגל החזקה. ורדה, כך נקרא לה, אי קטן עם כחצי מיליון תושבים (מול 15 מיליון של סנגל) אמנם יצרה לא מעט כוכבים ששיחקו בנבחרות אחרות כמו פטריק ויירה, נאני והנריק לארסון, אבל כנבחרת לא הגיעה מעולם להישגים, מלבד העפלה לשתי אליפויות אפריקה במהלך העשור האחרון. היא לא התחילה טוב את הקמפיין, אבל שני ניצחונות רצופים על דרום אפריקה בספטמבר הציבו אותה עם 6 נק' כמו גם בורקינה פאסו, שגם היא מפתיעה. סנגל הייתה אמורה לקחת את הבית בהליכה, אבל כהרגלה, היא בועטת בדלי. אלא שאפשר לומר שלמזלה, ההפסד שלה מול דרום אפריקה בוטל בשל מכירת המשחק על ידי שופט פיפ"א ופתאום היא חזרה לתמונת ההעפלה. המשחק החוזר ייערך רק לאחר שהקמפיין יסתיים, אבל הסנגלים לא יכולים להרשות לעצמם להפסיד שום נקודה. ואם ורדה שלנו כן תצליח להעפיל למונדיאל, זה יהיה סיפור לא פחות גדול מסוריה.

קייפ ורדה
קייפ ורדה. סנסציה אדירה. Credit to "Selecção Nacional de Cabo Verde / Cape Verde National Team" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח