אדן הזאר – הילד שנולד לכדורגל

אדן הזאר הוא שם מוכר מאד לכלל חובבי הכדורגל העולמי. ללא ספק, הוא השחקן הכי לוהט של צ'לסי כרגע ואולי אף הלוהט באירופה כולה. הוא מוליך את הכחולים לראשות הטבלה, והוא האחראי המרכזי לפתיחת העונה המושלמת שלה. נדמה כי סוף סוף מגיעה עונת הפריצה האמיתית לה כולנו ייחלנו. אבל האמת היא שאפשר היה לנחש שאדן הזאר יגיע לגדולות עוד מהיום בו נולד.

אדן הזאר
מגיע ממשפחה של כדורגל – הזאר. Credit to "Chelsea Football Club" Facebook Page.

אדן מיקאל הזאר נולד ב-7 לינואר של שנת 1991 בעיר לה לובייר שבבלגיה. אמו, קארין, הייתה כדורגלנית בליגה הבלגית הראשונה לנשים ותלתה את הנעליים כשנשאה ברחמה את אדן הקטן, ואביו, תיירי, היה כדורגלן בליגה הבלגית השנייה עד שפרש ב-2009 כדי להיות יותר זמן עם ילדיו. הזוג התגורר בשכונת בריין לה-קומט, ולפי משפחתו, היה ביתם "רחוק 3 מטרים ממתחם אימונים מקצועי", אליו אדן הצעיר היה מזדחל דרך חור קטן בגדר כדי להכנס ולהתאמן בו. אם כל זה לא מספיק כדי לתת תמונת מצב לאיזו מציאות של כדורגל נולד הזאר, יש לו גם שלושה אחים קטנים ממנו – ת'ורגן, קיליאן ואית'ן, שכולם משחקים בליגות מקצועניות למיניהן. ת'ורגן הצטרף לאחיו הגדול בצ'לסי, וכרגע מושאל למנשנגלדבאך הגרמנית, קיליאן משחק בזולטה ווארחם הבלגית ואית'ן הקטן באקדמיה לנוער של טוביזה, בה עבר אדן בדרכו לגדולות. ב-2012 הזאר התחיל לכבוש גם בפן הרומנטי כשהתחתן עם נטשה, חברתו מגיל 14, ונולדו להם שני בנים – יאניס ולאו.

הבלגי התחיל את דרכו במועדוני כדורגל כבר בגיל 7, כשהצטרף לקבוצת סטייד ברייניוס הקטנה, ממנה, כאמור, עבר לקבוצת הנוער טוביזה כעבור חמש שנים. בטוביזה הרשים הזאר את הסקאוטרים של ליל הצרפתית ובהגיעו לגיל 14 הוחתם על ידיהם. ב-2007 הבלגי הועלה לקבוצה הבוגרת כשמלאו לו 16 (!) שנים בלבד, ובעונה הזאת, 2007-2008, שותף ב-4 משחקים בהם לא כבש אף שער. עונה לאחר מכן, ב-2008-2009, הזאר תרם מעט יותר, כשפתח ב-13 משחקים מתוך ה-30 בהם שותף, הבקיע חמישה שערים ובישל אחד. בנוסף, הוא קטף את פרס "השחקן הצעיר של השנה" בעונה בה ליל סיימה במקום החמישי והעפילה לליגה האירופית. באותה עונה הוא גם זומן לראשונה לנבחרת הבלגית. במונדיאל 2014 כבש שני שערים, אך הודח ברבע הגמר, ובמונדיאל 2018 כבש עוד 2 שערים, וכאמור הודח בחצי.

לאט לאט הוא שיפר את הסטטיסטיקות שלו הן בשערים והן בבישולים ואפילו זכה בתואר "שחקן השנה בצרפת" בעונת 2010-2011. בעונתו האחרונה בליל, עונת 2011-2012, כשהוא רק בן 20, אדן כבש לא פחות מ-20 שערים, בישל 15 נוספים, והוביל את ליל לדאבל היסטורי עם זכייה באליפות צרפת ובגביע. בפן האישי, הזאר הגן על התואר שלו כשלקח שוב את פרס השחקן המצטיין ונכנס בפעם השלישית ברציפות לקבוצת השנה של הליגה הצרפתית.

הבלגי התחיל לצבור תאוצה, ושחקנים גדולים בעולם כבר הספיקו לשבח אותו. וינסנט קומפאני, בלמה של מנצ'סטר סיטי, צוטט לפני המעבר של הזאר לצ'לסי ב-2012 באומרו: "הוא יכול לשחק בכל קבוצות טופ מובילות בעולם, היום, מחר או מחרתיים". כריסטוף דאגרי, שחקן נבחרת צרפת לשעבר, אמר על הבלגי באותה תקופה: "הוא מהיר יותר מזידאן, יש לו טכניקה טובה יותר מאשר לתיירי הנרי". אפילו אותו זינדין זידאן הגדול אמר עליו ב-2015 כי "אחרי מסי ורונאלדו, אדן הזאר הוא השחקן בו אני הכי אוהב לצפות. אני אוהב לצפות בו בגלל שהוא שחקן שמייצר מצבים והוא פנטסטי כשהוא משחק". לפי הזאר, המילים של זידאן "גרמו לו לרעוד מהתרגשות, כמו ילדה קטנה".

ריאל מדריד - זינאדין זידאן
גם הוא במעריצים Credit to "Real Madrid C.F".Facebook page

בקיץ 2012, לאחר העונה המדוברת עם ליל, החל שמו להיקשר לקבוצות גדולות. יונייטד, סיטי וצ'לסי היו במרדף אחריו ולבסוף בחר הבלגי באחרונה, אליה עבר תמורת 35 מיליון יורו. הזאר הסביר לאחר החתימה למה בחר בבלוז: "הייתה לי התלבטות בין מנצ'סטר יונייטד לצ'לסי, אך התוכנית של אברמוביץ' הייתה טובה יותר עבורי. יהיו לי יותר הזדמנויות לשחק".

הקשר ההתקפי הוא שחקן כנף המאופיין ביכולות כדרור זריזות מאוד ומהירות אדירה. בהרבה מקרים הוא חורך את האגף, מותיר שחקני הגנה מאחוריו ומוסר מסירות מפתח מדהימות. היתרון בתכונות האלה הוא שהבלגי הצליח להסתגל מאוד מהר לכדורגל האנגלי, למשחק מעבר התקפי מהיר וחד, הדורש זריזות וסיומת טובה. לזה בדיוק נועד הזאר. התפוקה לא איחרה לבוא. כבר במשחקו הראשון בליגה בישל וסחט פנדל נגד וויגאן, במשחקו השני בישל פעמיים וסחט פנדל נוסף, ובמחזור השלישי כבר הגיע שער הבכורה מול ניוקאסל. בסוף העונה זכתה צ'לסי בליגה האירופית, עם 13 שערים בכל המסגרות מצד הזאר.

הזאר, אמבאפה
צמד שערים והדחה בחצי הגמר – הזאר בנבחרת. Credit to "FIFA World Cup" Facebook page.

הבלגי מעולם לא היה סקורר גדול, לפחות לא ברמתם של כריסטיאנו רונאלדו, מסי וניימאר, אך לטענתו הוא לא מעתד להיות כזה. הבלגי אומר על עצמו :"אף פעם לא הייתי אובססיבי להבקיע תמיד בכל מחיר. אני לא מבקיע יותר מידי שערים, אבל אני עובד קשה. אני אוהב לבשל לחבריי, אני שחקן קבוצתי ורוצה לעזור לקבוצה כמה שאפשר. אם אצטרך, במקרי חירום, אנסה לקחת את המשחק על עצמי". העונה הפורייה ביותר שלו בבלוז הייתה ב-2013-2014, אז הבקיע 17 שערים. לשם השוואה, כריסטיאנו רונאלדו בעונה הזאת הבקיע 48 שערים. הזאר הוא לא כריסטיאנו, אבל בכל זאת הוא שחקן יוצא דופן. הזאר הוא שחקן שעושה דברים מדהימים עם הכדור וניתן לראות זאת על המגרש, אך עד עכשיו הוא לא הוכיח את עצמו כשחקן שיוכל לסחוב את כל הקבוצה על הגב שלו, בהחלט לא עם המספרים שהוא מספק. למרות האמור לעיל, הבלגי סיפק התייחסות אחרת לנושא: "לפעמים אני שואל את עצמי מה אני יכול לעשות כדי להגיע ל-50-60 שערים בעונה כמו רונאלדו ומסי", מה שמראה על הרצון שלו לספק מספרים מרשימים יותר.

הזאר אמנם זכה בתארים אישיים עם צ'לסי, כגון פרס השחקן המצטיין והשחקן הצעיר של העונה, בנוסף לתארים קבוצתיים, כמו זכייה בליגה האירופית, בגביע הליגה ובשתי אליפויות, אבל אף פעם לא הייתה עונה שבה העמדנו את הזאר כמועמד לשחקן הטוב בעולם. בסוף כל עונה הוא נחשב לשחקן מעולה, אך לא כאחד שיאיים על נישול רונאלדו ומסי מתואר "כדור הזהב". אולי דווקא עכשיו, כשרונאלדו ומסי כבר מזדקנים, יתחיל עידן חדש עבור הזאר.

אחרי חמישה משחקים העונה אדן הזאר כבר עם חמישה שערים ושני בישולים, וצ'לסי, כאמור, מושלמת עם 5 נצחונות מ-5 משחקים. לפחות כרגע הבלגי פותח את העונה בצורה מפלצתית. להזאר זרם כדורגל בעורקים עוד כשהיה עובר, אבל האם העונה, במיוחד לאור הפתיחה מרשימה, הוא יוכל סוף סוף להגיע לרמות של הגדולים באמת? האם יוכל סוף סוף להוביל את צ'לסי לעונה שתיזכר אך ורק בזכות שחקן אחד – ושמו הזאר? יש לו את כל הכלים לכך, ולדעתי אין ספק שמצפה להזאר עונה גדולה.

הזאר צ'לסי
יוביל את הבלוז לעונה חלומית? Credit to "Chelsea Football Club" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח