פנדל: עונש חסר פרופורציה

דקה 82. המעמד הוא חצי גמר הגביע וכבר עשר שנים לא הייתם בגמר. אלפי אוהדים מריעים, אך מתוחים, כי התוצאה היא עדיין 0-0 ו-8 דקות נותרו לפני הארכה. לחצתם ולחצתם והתקפתם מימין ומשמאל ומהאמצע, אבל השוער שלהם תפס יום. איזה יום. פתאום, התקפה מתפרצת. חלוץ היריבה נכנס לרחבה, עובר שחקן אחד, אך נכנס למצב בלתי אפשרי צמוד לקו הקרן, עושה הטעיה ונופל. 20 אלף צופים ראו את ההצגה, אך אדם אחד, השופט, ראה עבירה. פנדל. אחרי המשחק, בחניון, אתה מתעצבן על ההצגה, כועס על השופט, נוזף בשחקנים שלנו שלא הצליחו להבקיע. זה פשוט אכזרי! אבל זה הכדורגל. לפעמים הטעויות איתך, לפעמים הם נגדך. מצחיק שהצלחנו להתרגל לעולם שבו טעויות מכריעות משחקים ולא שערים.

ואן פרסי, ארסנל, פנדל
Credit to Flickr.com

בתקופה האחרונה הסיפור ה(לא כל כך) דמיוני הזה סופר שוב ושוב ושוב. בליגת העל, בליגת האלופות, בליגה הספרדית… איפה לא? טעויות הן חלק מהמשחק, אבל בעוד טעויות של קריאת נבדל עדיין לא ברות פתרון טכנולוגי, וטעויות של הרחקת שחקנים נובעות בעיקר מליקוי בשיקול הדעת של השופט, עושה רושם שהפנדלים מחטיאים את מטרתם. הפנדלים הומצאו לפני 126 שנה, בגלל שאז שחקני שדה נהגו להציל שערים בעזרת הידיים, וקבוצתם לא נענשה כראוי. היום, גם נגיעת יד או הכשלה ברחבה, שבכל מקום אחר במגרש משמעותה עבירה, שלעיתים השופטים אפילו לא ישרקו לה כדי לתת למשחק לזרום, עשויים להיות ההבדל בין גמר הגביע לחוף הים.

 

בואו נודה על האמת, אף אחד מהאוהדים לא מגיע לאצטדיון בתקווה לראות פנדל. אנחנו רוצים להתרגש מכדרורים, להתלהב ממסירות, להריע לשערים – מקרוב, ממרחק, מהאוויר או על הקרקע, במספרת, בפאלש או דרדלה – אנחנו רוצים שערים ולא כאלה שנבעטים מנקודה שרירותית באמצע הרחבה כעונש על הצגה.

עונש כבד

בתקופה האחרונה אני מרגיש כאילו שנשרקים המון פנדלים מכריעים, או הרבה פנדלים באופן כללי. בדקתי בשלוש העונות האחרונות ב-4 הליגות הגדולות מהי כמות הפנדלים שנשרקה ביחס לכמות המשחקים ששוחקו. בממוצע ב-14% מהמשחקים נשרקו פנדלים, כאשר באופן יחסי בליגה האיטלקית נבעטות יותר בעיטות פנדל מהשאר. עם זאת, בכל ארבעת הליגות, ישנה מגמה של עלייה בכמות הפנדלים. ועדיין, הממוצע הכללי יחסית נמוך.

פנדלים
טבלת כמות הפנדלים

אך שריקה לפנדל אינה מספיקה – צריך גם להבקיע. וכאן מגיע הנתון המכריע – ממוצע הכיבוש מפנדל הוא 77%, כך שהמשמעות של קבלת פנדל היא כמעט בוודאות שער.

פנדלים
אחוזי הבקעה מבעיטות עונשין מ-11 מטר

במילים אחרות, אם שריקה לפנדל היא תופעה יחסית נדירה, אך שמובילה כמעט בוודאות לשער, המסקנה היא שמדובר בעונש די כבד על הקבוצה שהפנדל נשרק נגדה. וכאשר פנדל נשרק במקרים מפוקפקים, רחוקים מהשער, ללא סיכוי להוציא בעיטה לכיוון המסגרת – זהו עונש כבד מאוד – ולא פרופורציונלי. אז אולי כדאי לשקול לוותר על העונש המוגזם הזה?

עולם ללא פנדלים

במידה ויוחלט לבטל, או לכל הפחות לצמצם את המקרים שיכולים להוביל לשריקה לפנדל, המשמעות המיידית היא הפסקה כמעט מוחלטת של נפילות מוזרות ברחבה (לידיעת הקורא איתי שכטר), דבר שלטעמי משמעותו שיפור של משחק ההתקפה. במקום מצב בו חלוצים שאינם מצליחים לחדור דרך ההגנה, נכנסים בכוח ו"מחפשים" את הפנדל, המאמנים ייאלצו לשדרג את טקטיקת המשחק וחלוצים בעלי יכולת כדרור יצטרכו להשתתף יותר במשחק הקבוצתי (הכוונה למסור, לידיעת הקורא טל בן חיים). המשמעות היא איתור פתרונות יצירתיים מבחינה התקפית, אך גם ההגנות יצטרכו להיערך בדרך חדשה לעולם בו הרחבה אינה מקום שבו צריך להיזהר מכל מגע.

איתי שכטר
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

אז האם לבטל את הפנדלים לחלוטין?

כנראה שלבטל לגמרי את בעיטת הפנדל לא ניתן, וזה גם לא יהיה נכון. מטרתה הראשונית, כאמור, של בעיטת העונשין היא כשמה, להעניש קבוצה שהשתמשה בדרך לא חוקית למנוע שער מהיריבה. לכן מקרים שבהם שחקן עוצר כדור בידו בקו השער, או עבירה שנעשית במהלך בעיטה לשער צריכים להביא לבעיטת עונשין, כיוון שנמנע שער מהיריבה.

עם זאת, צריך לתהות מדוע עבירה באזורים שלא מאיימים על השער ראויים לבעיטת פנדל ולא לבעיטה חופשית מתוך הרחבה? לצורך העניין, אם שוער ביצע עבירה על שחקן שהגיע לבדו במתפרצת מחוץ לרחבה – הוא יקבל אדום, אך היריבה תקבל בעיטה חופשית, שספק רב אם תובקע. עם זאת, עבירה על שחקן עם הגב לשער בתוך הרחבה כשכל שחקני ההגנה נוכחים משמעותה שער כמעט בטוח.

אני חושב שלאור המשמעות של כיבוש השער בפנדל, כאמור ב-77% הצלחה, צריך לקרות אחד משני תרחישים – או שהמקרים בהם יישרק פנדל יצומצמו ובכך התופעה תהפוך לנדירה אף יותר (ובכך תשפיע באופן פחות מהותי על תוצאות משחקים) או שנקודת הבעיטה תורחק, ובמקום 11 מטרים הבעיטה תיבעט מ-16 מטרים (קו הרחבה), דבר שיוביל לסיכוי נמוך יותר להבקעה ובמידה מסוימת ליותר צדק לקבוצת ההגנה.

פנדל
Photo: Lars Schmidt
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח