על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם #2 – חג מולד בסביליה

עץ חג המולד של סביליה (4-3-2-1, סביליה)

שלום לכולם. קודם כל, ברצוני להתנצל על התקופה הארוכה ללא מאמר. יש לי צבא ולימודים לתואר ראשון על הראש, ככה שהזמן הפנוי שלי לא גדול.

ועכשיו, לענייננו – לאחר שבמאמר הקודם פגשנו את טקטיקת ההחזקה בכדור שנועדה לבטא את עקרונות הכדורגל של מרסלו ביילסה, הפעם נתמקד דווקא בטקטיקה שנועדה לחדש טקטיקה מהעבר. מערך עץ חג המולד היה פופולרי בעיקר במאה הקודמת (זכורה לי בעיקר מילאן עם ואן באסטן כדוגמה), ובמילניום הנוכחי נדמה כי המערך נדחק הצידה לטובת מערכים "מודרניים" יותר כמו ה-4-3-3, ה-4-4-1-1 או ה-4-2-3-1 שמוכר לחובבי המנג'ר בארץ טוב טוב.

לצורך הבדיקה, בחרתי בסביליה כקבוצה שבה אנסה את הטקטיקה שלי.

למה סביליה? מספר סיבות:

  • בסביליה יש חלק קדמי מאוד טכני ומגוון שכולל בין היתר את סמיר נאסרי, סטבן יובטיץ ופרנקו ואסקז.
  • חוליית הקישור של סביליה היא אחת האיכותיות בליגה, לפחות לצורך הטקטיקה הזו. סטיבן נ'זונזי וגאנסו מהווים חלק מרכזי בחוליית הקישור ובטקטיקה כולה.
  • המאמן של סביליה בעונה החולפת היה חורחה סמפאולי. הארגנטינאי המשוגע הוא אחד המאמנים האהובים עליי בכל מה שקשור לסגנון משחק וטקטיקות, ואני אנסה להמשיך בקו המנחה שלו, לפחות בצורה כללית.
  • בסביליה יש צוות מקצועי נהדר, כמה שיפוצים והוא הטוב בליגה.
  • מונצ'י. עם האיש הזה בראש מחלקת הסקאוטינג, אני לא דואג.
חורחה סמפאולי
סמפאולי. משוגע, אבל גאון טקטי. ננסה להשתוות אליו. Credit to "Sevilla FC" Facebook page

נתחיל במערך עצמו, למה בחרתי בו?

מערך ה-4-3-2-1 היה נראה לי כמערך עם פוטנציאל לא מנוצל להתקפות מהירות ועומס תנועה באמצע, וזאת בהנחה שאני מקצה לשחקנים את הרולים הנכונים. הטכניקה והנגיעה הראשונה הנהדרת של החלק הקדמי אמורה לעשות בדיוק את זה – התקפות מהירות, עם תנועה וניצול של שטחים פתוחים לטובת הזדמנויות. קצת כמו הכלאה בין היעילות של החזקה בכדור לסגנון ההתקפי של הגגנפרסינג הגרמני. מכיוון שבמערך הזה אין לי ווינגרים ואני מתמקד בעיקר בהעמסה על האמצע, המגנים יהוו חלק חשוב במשחק ההתקפי, לפחות בכל הנוגע להרמות ופתיחת שטחים.

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם

בחלק ההתקפי, סטבן יובטיץ יככב בחוד על תקן DLF-S, רול שנועד ליצירת שטחים פתוחים לשני הקשרים התוקפים שמאחוריו, ואסקז ונאסרי, תוך כדי שהוא מחזיק את הכדור. נאסרי, (כ-Shadow Striker)  ופרנקו ואסקז (כ-Trequartista) יחפשו לנצל את ההזדמנויות שיוצר להם המונטנגרי, או לחילופין, ליצור מצב לעצמם. על הספסל, ברוטציה, יחכו לתורם לוסיאנו וייטו, וויסאם בן ידר ופאבלו סראביה. חוליית הקישור שלי תורכב מלוקאס בילייה (שאותו רכשתי לצורך הניסוי) על תקן Box To Box Midfielder,  מגאנסו, שישחק כ-DLP-S ומסטיבן נ'זונזי, שישחק כ-Ball Winning Midfielder. הרול של הצרפתי מושפע ישירות מהרול שקיבל בנואה טרמולינאס שמשחק כמגן תוקף, ובעצם נועד בעיקר כדי לכסות על החורים שייצור המגן הצרפתי במידת הצורך. בצד ימין ישחק מריאנו כמגן תומך. הבלמים שלי, עדיל ראמי ודניאל קאריסו, יתפקדו שניהם ברול של בלם רגיל.

הוראות קבוצתיות:

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם

  • השימוש ב-Use Tighter Marking ו-Prevent Short GK Distribution יגרום לשלישייה הקדמית שלי ללחוץ את ההגנה של היריבה אפילו יותר מהרגיל.
  • אני רוצה שהקבוצה שלי תלחץ כמה שיותר קדימה את שחקני היריבה גם מבחינה התקפית, ולכן ההוראה Run at Defence.
  • Pass Into Space – כתוצאה מהלחץ והיציאה קדימה של הקבוצה שלי בהכרח ייווצרו חורים בהגנת היריבה אם הכל יעבוד כמו שצריך ולכן ההוראה הזו נדרשת.
  • אני רוצה הרבה תנועה ושמתי פה דגש על יצירתיות, ובשל כך השתמשתי בהוראות Roam From Positions ו-Be More Expressive

קצת פרקטיקה

אז איך הלך לנו העונה? בניגוד למאמר הקודם, המאמר הזה נכתב אחרי קצת יותר מעונה של שפצורים. במהלך הניסוי זכיתי לראות מספר נצחונות מדהימים, כמו 5-1 על ברצלונה במשחק גביע בבית ו-4-1 על ריאל מדריד בתוצאה זהה.

במשחק מול ברצלונה אפשר להגיד שנתנו לקטלונים שיעור ב-Anti Possession. השער השני שלנו במשחק היה דוגמא נהדרת למה שכיוונתי להשיג. לאחר מספר מסירות, יובטיץ' מגיע למצב שיש לו 3 אפשרויות נהדרות למסירה, כל אחת מהן כנראה תסתיים במצב מסוכן. איך זה קרה? כדור של נאסרי הגיע ליובטיץ', מה שגרם לאחד מבלמי בארסה לצאת למונטנגרי. לוקאס בילייה ופרנקו ואסקס נכנסו משני הצדדים שלו לכיוון הרחבה. יובטיץ' שלח כדור ארוך נהדר לואסקס, שלא התבלבל וקבע יתרון 2-1.

המשחק הזה היה כל כך אנטי פוזשן, שזה היה מדהים. לא חושב שזה משהו שבא ברגל מול בארסה. בטח שלא עם תוצאה כזו להתגאות בה.

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם
שלושת אפשרויות המסירה מסומנות. בשלושת המקרים היינו מגיעים אל מצב ריאלי לשער.

 

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם
מפת החום מהמשחק. אנטי פוזשן קלאסי

שער נפלא נוסף הגיע ב-4-1 על ריאל מדריד. אותו משחק מסירות הביא למצב מסוכן של סראביה מול השער. דאגתי לצלם GIF של האירוע,כאן.

על שולחן הניתוחים

אז מה בעצם הטקטיקה הזו שווה? עם סביליה, התשובה היא דאבל. זכינו באליפות מרהיבה כשאנחנו סופגים הכי מעט וכובשים הכי הרבה בליגה.

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם
10 הפרש, מה תגידו על זה?

ולמרות זאת, הודחנו בשמינית גמר האלופות אחרי הפסד כפול לטוטנהאם. טוב, לא הכל צריך להיות מושלם, הא?

מבחינת משחק מעבר אני יכול להגיד די בוודאות שאני די מרוצה. במקרים רבים 3 השחקנים שמשחקים מקדימה, ירדו גם המון אחורה ותמכו במשחק המעבר נפלא. הנה המסירות שלהם מהמשחק מול ברצלונה.

על מנג'ר, טקטיקה, ומה שביניהם

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח