עונת המלפפונים: לך ותעשה לך שמועה

אוי, הקיץ. איזו עונה. חום. לחות. ים. לפעמים טורניר כדורגל גדול. ובעיקר? הרבה ציפיות ותיכנונים לקראת העונה הבאה. זה שאין משחקים לא אומר שאוהדי הכדורגל לא רוצים להיות מעודכנים.

המונח עונת המלפפונים מתייחס לתקופה שבה אין אירועי חדשות משמעותיים, והתקשורת צריכה להתעסק בזוטות או למחזר חומרים. המקור גרמני, ולעברית הוא כנראה נכנס דרך יהדות פולין הרוסית, מתישהו לקראת סוף המאה ה-19. היה גם שימוש במונח "עת האבטיחים". למרות האהבה שלנו לאבטיחים וגבינה בולגרית, הצליח הירק המיותר ביותר בסלט להתקבע בתוך לקסיקון המונחים. לא היה קשר לספורט במקור, אבל הצליחו להתגבר על הקושי הזה, איכשהו.

ליאור רפאלוב
כמו כל קיץ, אנחנו נקבל דיווחים על רפאלוב חוזר לארץ. Via Lior Refaelov's Facebook Page

ובכן, מהי עונת המלפפונים בספורט הישראלי, ובעיקר בכדורגל? שמועות על העברות שאולי יקרו, וכנראה לא. כל ליגיונר ישראלי מועמד לכל אחת מהקבוצות הגדולות בישראל לפחות פעם אחת בקיץ. עונה הבאה תהיה קבוצה אחת פחות לעשות את הקישורים הללו אליה. זה ידרוש יותר יצירתיות מאמצעי התקשורת. רחמים עליהם. כל מיני זרים שסוכנים מדליפים את שמם לכתבים מגיעים לכותרות, קרובים לצמד המילים 'דיווח בלעדי'. שחקנים לא מרוצים ממעמדם או מהחוזה שלהם ידליפו גם. לגבי קבוצות בארץ, לפעמים לגבי קבוצות בחו"ל, בעיקר בלגיה, אבל הבנתם את העיקרון. הדלפות, בין אם הן קשורות למציאות או סתם אמצעי הפעלת לחץ על קבוצה או שחקן, משחקות תפקיד גדול ביצירת שמועה שמביאה לדיונים.

 

אבל לא כל שמועה מקורה מהדלפה, או מעיתונאי שמקרוב לשחקן, סוכן, עסקן או בעל תפקיד במועדון. הרבה, אולי רוב השמועות שצצות וצפות להן במרחב הציבורי הדביק וממלאות כותרות ואח"כ פוסטים בפייסבוק ולאחר מכן בווטסאפ, נולדות מתוך… כלום. פשוט מישהו מחליט לקחת שם של שחקן, שם של קבוצה, ולחבר. מי יודע, אולי זה יהיה נכון. וגם אם לא, מי זוכר? בהמצאה הבאה, כבר שוכחים מההמצאה הקודמת. אמינות היא מרכיב מאוד חשוב בעבודה עיתונאית. לפחות אמורה להיות.

אז איך ממציאים שמועה? זה די פשוט. אפשר ללכת לכיוון המופרך (דייויד בקהאם אולי יחתום במכבי נתניה), ואפשר ללכת לכיוון יותר מציאותי. עושים חיבור פשוט אבל הכרחי כדי לשדר אמינות: שחקן מתנדנד, קבוצה עם צורך מסויים ויכולת כלכלית, ועושים את השידוך. מאור בוזגלו לדוגמה. הוא לא חייב להגיד כלום. אבא שלו, שלא מסוגל לא להגיד כלום, גם לא צריך לדבר. לא חייב להיות שום מגע בין מועדונים לבינו. הכתבים כבר יעשו את העבודה. במקרה של בוזגלו כנראה שיש יותר מסתם המצאה, אפשר לרקוח משהו עסיסי יותר.

בוזגלו וגורי
Via Maor Buzaglo's official Facebook page אין אף פעם קיץ שקט בגיזרת בוזגלו

בחו"ל אולי לא קוראים לכל סיפוי השמועות "עונת המלפפונים", אבל אין הבדל בסיקור הקיצי של עולם הכדורגל. גם באנגליה, עם ה-סאן, דיילי מייל, אקספרס ועוד עושים חיבורים קצת יותר אקזוטיים ויוקרתיים ממה שאנחנו מצליחים לעשות כאן עם המגבלות הפרובניציאליות שלנו. בספרד המארקה, אס והמונדו דפורטיבו מפציצים השכם והערב דברים שעלולים לקרות בברצלונה וריאל מדריד. לפעמים גם הם מוצאים זמן לקבוצות האחרות של הלה ליגה.

 

סיפור קטן לסיום. ב-2012, בסיום העונה השנייה של מוריניו עם ריאל מדריד, היה כבר ברור שקאקה בדרך החוצה מהקבוצה, למרות שבסוף הוא נשאר לעוד עונה. מנצ'סטר יונייטד בדיוק הפסידו אליפות ברגע האחרון למנצ'סטר סיטי. הייתה חסרה יצירתיות בקישור ובהתקפה. לא היה שום דבר בין יונייטד למדריד בנוגע לקאקה, לא משהו שדווח באף אחד מהאתרים הגדולים. מישהו, לא עיתונאי או משהו כזה, סתם אדם מן היישוב, צייץ משהו על איזה אדיר זה יכול להיות אם קאקה ישחק ביונייטד. חבר אנגלי שלי שניהל בלוג ספורט באנגלית איכשהו נתקל בציוץ הזה, והריץ כתבה זריזה: Transfer Rumors – Manchester United thinking about Kaka. הבלוג באותו יום קיבל פי 10 תנועה מבד"כ, ואפילו נפל בשלב מסויים כי לא יכל להתמודד עם התנועה. אף אתר גדול לא פירסם את הסיפור כי לא היה סיפור, אבל אנשים חיפשו שמועות על קאקה, ואנשים חיפשו שמועות שקשורות ליונייטד. זה תפס.

בקיץ קשה לצלוח את הפגרה. אפשר לכתוב דברים עמוקים וצבעוניים, עם קצת ערך מוסף. אבל יותר קל ויותר משתלם להמציא. זה בסה"כ שקר על קבוצות ושחקני כדורגל. למי כבר איכפת?

חדר הלבשה אשדוד
כל שחקן במ.ס. אשדוד הוא פוטנציאל להיות שחקן ספסל בהפועל ב"ש. Via FC Ashdod official Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח