סיפורו של דרבי

הייתה זו שבת חורפית וסגרירית, ב24 בינואר 1970. הייתה זו שבת של דרבי. הפועל ירושלים אירחה את בית"ר, שמשון תל אביב אירחה את בני יהודה, אך על הכל האפילו הכנותיה של העיר תל אביב שהתמרקה לקראת הדרבי התל אביבי הגדול. הפועל ת"א האלופה, זו שבמשך 14 מחזורים ספגה 7 שערים בלבד תתארח אצל סגניתה הצהובה למשחק שאף אחד לא שיער את תוצאתו הסופית. מכבי חיפה החזיקה בראשות הטבלה, הפועל הייתה שנייה ומכבי "רק" במקום השלישי, מפגרת בנקודה מהפועל ו-2 מחיפה. עד לאותו משחק הפועל הפגינה עליונות ואילו את מכבי תיאר כתב מעריב, ישראל רוזנבלט, כך: "אין ערובה שתצליח להפגין יכולת גבוהה ולהתעלות מעל הבינוניות המציינת אותה במרבית המחזורים עד כה".

את התוצאה, אף לא אחד מ-20 אלף הצופים שפקדו את בלומפילד יכל להעלות על דמיונו. כבר בדקה השביעית פתח גיורא שפיגל בשערו הראשון ומכפיל מבעיטה חופשית בדקה ה-25, כאשר מכבי יורדת למחצית ביתרון 2:0. בראיון ביום שני, ציין ניסים בכר האגדי (אז היה רק בן 26 וחזר באותה עונה מגלות בבני יהודה) שהשחקנים הסכימו במחצית לנסות לשמור על התוצאה… בהמשך נגח טלבי את השלישי, שפיגל סיכם שלושער מ-17 מטר ואותו ניסים בכר חותם בתוצאה היסטורית – 5-0 למכבי בדרבי עם התוצאה הגבוהה ביותר שהייתה מאז ומעולם. בעקבות הפסדה של חיפה לכפ"ס, מכבי גם כבשה את פסגת הטבלה.

46 שנה חלפו, והעיתונות הישראלית מדברת על הבינוניות המאפיינת את הגנתה של מכבי ת"א, סגנית האלופה. גיא לוזון, המוטיבטור הגדול מחליף את אלי גוטמן האגדי, מאמן הנבחרת במיל' ואחד מגדולי המאמנים של הפועל, שהפסיד רק דרבי אחד למכבי. אותו גיא לוזון אמנם מגיע אחרי שבקדנציה הקודמת כמאמן הפועל הפסיד 5 פעמים ויצא בתוצאת תיקו 3 פעמים, אך ניצח משחק אחד – את הדרבי.

המשחק מתקיים לראשונה מחוץ לאיזור חיוג 03 ובלומפילד נותר דומם. העיר נתניה הופכת צהובה, אך לא עבור קבוצת היהלומים, וכבר בדקה ה-5 איגיבור פורץ את הגנת הפועל לאחר טעות של גל שיש. זוהי גם תוצאת המחצית. עם פתיחת המחצית השנייה, עמרי אלטמן, פעם צהוב, מרים כדור לדולי מנגה שמ-3 מטרים מוכיח שכדי להחמיץ ממרחק כזה נדרש כשרון אדיר. מאותו רגע, המשחק כבר נחשב כגמור. טל בן חיים, למרות העצבים, הבקיע צמד, וידאר האיום הוסיף צמד משלו ולאחר 4 עשורים ו-6 שנים השיא משוחזר.

"ההחמצה של דולי מנגה עדיין מהדהדת לי בראש" מכריז עמיחי שפיגלר, ומוכיח שגם עיתונאים, שדרים ופרשנים לא מתעדכנים, גם אם עוברים 46 שנים.

דרבי תל אביב 5-0
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח