סיטי-זן: הרוח החדשה של מועדון העל הבא

מבוסס על כתבה של מגזין Four Four Two, גיליון דצמבר.

פפ גוארדיולה הביא עימו אנרגיה רעננה למנצ׳סטר סיטי, אולם מעבר להתלהבות יש הרבה יותר. המועדון נותן לו את הכלים הכי טובים כדי להגיע לטופ העולמי.

פפ גוארדיולה, לבוש בשחור מכף רגל ועד ראש, במזג האוויר האפור של אנגליה, עם חיוך שחושף שיניים לבנות, נחת במנצ׳סטר עם תואר לא רשמי: המאמן הטוב בעולם. הבוס הקטלאני החדש הגיע לאיצטדיון האיתיחאד והתחיל את הקדנציה שלו עם עשרה נצחונות רצופים ושלושים שערים בכל המסגרות. הקסם והכריזמה שלו סוחפים אחריו את השחקנים ואת המועדון כולו ולמרות אובדן הנקודות בהמשך הדרך, סיטי עדיין מועמדת לרוץ על כל התארים העונה, בעצם לא רק העונה. השאיפה של המועדון היא השקעה לטווח הרחוק והבעלים לא פותח את הארנק רק כדי להנחית שחקנים מהטובים ומהיקרים ביותר, אלא כדי לעזור למאמן החדש לבסס מורשת וסטנדרטים בקנה מידה עולמי. סיטי הביעו עניין בגוארדיולה כבר בשנת 2008, אבל הוא היה נטוע חזק בברצלונה. הם הביעו בו עניין גם כשהיה בשנת שבתון, אך שני דברים קרו במקביל: פפ היה כבר במו״מ עם באיירן מינכן ומנצ׳יני קיבל קרדיט נוסף באיתיחאד בעקבות זכיה באליפות מטורפת. אליל האוהדים, קון אגוארו, כבש את אחד השערים הדרמטיים בתולדות הפרמיירליג נגד ק.פ.ר. וגנב ליריבה העירונית את האליפות בשניה האחרונה (אגב, אף אחד לא זוכר את השיוויון הדרמטי של דז׳קו). פפ הגיע לבסוף לאנגליה עם רזומה מרשים: שלוש אליפויות ליגה עם באיירן, שלוש אליפויות עם בארסה וכמובן שני גביעי ליגת האלופות. המעבר שלו לסיטי היה צפוי, טבעי ומתבקש למי שמכיר את הבחור האנרגטי גם כי הוא מחפש אתגרים חדשים וגם כי במועדון יש כבר חברים קטאלנים ותיקים בתפקידים בכירים. אחד מהם, צ׳יקי בגירסטיין, זכה עם פפ באליפות אירופה הראשונה של בארסה ב-1992 בתור שחקן לפני ששיתף עימו פעולה בצוות המקצועי של בארסה הגדולה. הוא המנהל הספורטיבי של הסיטי משנת 2012. לפפ ולצ׳יקי היה ברור שהם יחזרו לשתף פעולה יום אחד.

סיטי-זן: הרוח החדשה של מועדון העל הבא
Credit to "Manchester City" Facebook page

כרגע יש לסיטי רזומה של 2 אליפויות פרמייר ליג (השנייה עם פלגריני) ומעמד חצי גמר ליגת אלופות מול ריאל (הפסד 1-0 בצמד המפגשים). עברו שמונה שנים מאז ששייח מנסור השקיע בפרוייקט של מנצ׳סטר סיטי ועם המאמן בן ה-45 יש תקווה לעתיד ורוד עתיר בתארים והכנסות. ״וואוו, זה מדהים״, התלהב גוארדיולה כשנחשף לראשונה למתקן האימונים החדש של הסיטי. ישנה השקעה עצומה בתשתיות המשרתות גם את קבוצות הנשים והגברים מגיל 6. למעשה לא פחות מ-150 מיליון פאונד הושקעו באקדמיה לכדורגל של סיטי, הכוללת מתחם אימונים שנחנך ב-2014 בצמוד לאצטדיון הביתי. פפ מאוד עסוק כי הוא גם משקיע בטיפוח הילדים והנוער. כשהוא הגיע לראשונה למתחם האימונים חיכו לו אלפי אוהדים. הוא לחץ ידיים וחילק חתימות כמו כוכב הוליווד והלך להתרשם מאימון של ילדים עד גיל 10. עשור מהיום ואחד מהילדים שם יכול להיות הכוכב הצעיר הבא של הסיטיזנס. ״איך האימון עד עכשיו?״, פפ שאל את הילדים, ״אתם מתאמנים בשתי הרגליים? צריך לשלוט ולמסור גם בימין וגם בשמאל, טוב מאוד״. גוארדיולה שואף להשריש את פילוסופיית המשחק שלו החל מקבוצות הילדים, בהשראת המנטור שלו, יוהאן קרויף. במתחם יש 16 מגרשי אימון (ועוד חצי מגרש לאימון שוערים), כולל 4 מגרשים של דשא בתנאים שונים המדמים מגרשים של קבוצות חוץ. לפני כל משחק חוץ המאמן יכול להדריך את שחקני הבוגרת על הדשא שהכי דומה למגרש החוץ. כל מגרשי הבוגרת מוקפים בעצים כדי שהמאמן יוכל לתרגל את הקבוצה בדיסקרטיות, למורת רוחם של צלמי הצהובונים. מגרש אחר הינו סינתטי בצבע התכול של הקבוצה והרבה ציפורים נוחתות עליו כאילו היה אגם.

סיטי-זן: הרוח החדשה של מועדון העל הבא
Credit to "Manchester City" Facebook page

מיד לאחר החתימה על החוזה, פפ לא ביזבז זמן והרים טלפונים לשחקנים החדשים שלו. מנהיגות ויחסים טובים בונים גם עם שיחות אישיות. הוא בנה תיאום ציפיות מול כל שחקן שלו. הוא הרים למשל טלפון לראחים סטרלינג לאחר שזה הציג הופעה פושרת בנבחרת ואמר לו: ״אל תדאג, הרם את הראש, אתה שחקן טוב וחלק גדול מהתוכניות שלי. תעבוד חזק בשבילי ואני אלחם עבורך כדי שתצליח״. פפ לא שם דגש רק על טקטיקה וטכניקה, אלא גם על חיזוק הביטחון העצמי, פסיכולוגיה בלירה שטרלינג אם תרצו, אבל זה עובד.

דה בראונה מעדיף לא לדבר על מוריניו שסיפסל אותו בצ׳לסי, אלא להתרכז בסיטי ולהחמיא למאמן החדש שלו: ״אני מאוד מרוצה בסיטי כי יש כאן אווירה משפחתית וזה חשוב לי. גוארדיולה שם לב לפרטים הקטנים ומדבר איתך על הכל כדי לשפר אותך, על מאמץ פיזי, מניעת פציעות ועל דיאטה. אנחנו גם מדברים על המשפחה ועל החיים מחוץ לכדורגל. הוא בעצמו היה שחקן אז הוא יודע טוב מאוד שצריך איזון ויש עיתוי לעבודה רצינית ויש זמן לצחוקים. לפני משחק הוא שקט ומרוכז. הוא מחלק דגשים מקצועיים וכל שחקן יודע בדיוק מה הוא אמור לעשות על המגרש״.

פפ כידוע לא כלל בתוכניות שלו את השוער ג׳ו הארט והעדיף בקיץ לתת לווילי קבאז׳רו את האפודה הראשונה. גוארדיולה אוהב שוערים עם משחק רגל חזק והבנת משחק קבוצתי. אל תשכחו שהוא אימן בבאיירן את נוייר השוער אולי הטוב בעולם, שמשחק לפעמים כמו בלם נוסף. פפ הנחית את קלאודיו בראבו מבארסה כי האמין שמשחק הרגל שלו יכול לתרום גם להתקפה של סיטי. בעקבות שיחת טלפון שפפ יזם והחמיא לשוער, בראבו לא יכול היה לסרב והצטרף לקבוצה. גם ג׳ון סטונס מאברטון התלהב לעבוד תחת פפ והפך למגן היקר ביותר בהיסטוריה של האי הבריטי. המאמן פרס בפניו את משנתו הקרויפיאנית הכוללת את ״אפקטו מאריפוסה״ (אפקט הפרפר): פפ מאמין שמסירה מדויקת מההגנה יכולה להוביל למהלך שיסתיים בשער. ״בכדורגל המודרני שוער לא מרחיק כדור לשטח אקראי, אלא מנסה למסור לרגל של שחקן״, מסביר בראבו, ״זה מאוד משמעותי כשאני בועט בכדור בערך 40 פעמים במשחק״. דה בראונה הלוהט כבש בדרבי מול חניכיו של מוריניו במהלך שהתחיל ממסירה ארוכה ומדוייקת של בראבו.

סיטי-זן: הרוח החדשה של מועדון העל הבא
Credit to "Manchester City" Facebook page

סיטי היום נחשב למועדון השישי בעושרו בעולם ולאחר השקעה עצומה בשמונה השנים האחרונות היא גם התחילה להיות רווחית לפני כשנתיים. קבוצת ״סיטי״ מנהלת גם את מועדוני מלבורן סיטי באוסטרליה וניו יורק סיטי בארה״ב (ומחזיקה 20% מניות במועדון יוקוהאמה ביפן). הרעיון הוא לצבור אהדה ברחבי העולם למותג ״סיטי״ ויש כמובן תוכנית עסקית כמו מכירת מרצ׳נדייז, מחנות קיץ של הקבוצה הבכירה בחו״ל וחיזוק הקשרים עם האוהדים דרך פלטפורמות דיגיטליות. לסיטי יש כ-400 מיליון עוקבים בעולם, מתוכם 97% מחוץ לממלכה הבריטית. דוגמא לגלובאליות היא המעבר של פרנק למפארד מצ׳לסי לניו יורק סיטי וההשאלה למנצ׳סטר שבמדיה הוא כבש מול האקסית. ״אנחנו בונים תשתית לעתיד ולא רק קבוצה של כוכבי על״, כך רשום על אחד הקירות בכניסה למתחם האימונים. לראשי המועדון חשוב לשים דגש על תוכנית ארוכת טווח תוך חיזוק הקשר עם קהילת תושבי מנצ׳סטר וטיפוח שחקני בית. 61% משחקני האקדמיה מקורם במנצ׳סטר והפרברים.

לסיטי יש היום מאמן, שוער ובעלי תפקידים בכירים שעבדו כולם בבארסה. ההשוואה למועדון הקטאלני די מתבקשת, אך אנשי סיטי מסתייגים ומדגישים, למרות קווי הדימיון, שהם אינם מנסים להעתיק את המודל של בארסה, תוך שימור ופיתוח זהות ייחודית למועדון. בדבר אחד אין ספק ששני המועדונים דומים מאוד: רעב לתארים. פפ הגיע לסיטי כדי להרביץ תורה חדשה עם פילוסופיה של כדורגל מודרני ואחזקת כדור מקסימלית. הדרך שלו חשובה, אך התוצאות אף יותר. אין כמעט ספק שהוא יביא תארים בעונות הקרובות. השאלה אם הוא יצליח להביא גם אליפויות ליגה וגם גביע אירופאי ויבסס את סיטי בטופ העולמי, יחד עם קבוצות כמו ריאל, באיירן ובארסה.

סיטי-זן: הרוח החדשה של מועדון העל הבא
Credit to "Manchester City" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח