סוד הפלייאוף חלק ב' – סיפור הירידה

מאבקי הירידה סיפקו במהלך השנים דרמות אדירות שנמשכו עד למחזורי הסיום ודמעות של שמחה של הקבוצות שזכו להישאר עונה נוספת בליגת העל התנוססו על מסכי הטלוויזיה ונמהלו בדמעות העצב של שחקני הקבוצות היורדות – ריאליטי בשידור חי במיטבו. מאז הונהגה מחדש שיטת הפלייאוף בליגת העל בעונת 2009/2010 (נוסתה גם שנים קודם לכן) היא עברה מספר וריאציות שכללו קיזוז נקודות הליגה הסדירה בכניסה לפלייאוף, חלוקת הליגה ל-3 קטגוריות תחתון, אמצעי ועליון והשיטה הנוכחית שכוללת 7 משחקים ל-8 קבוצות הפלייאוף התחתון הנאבקות בינן לבין עצמן על הזכות להישאר בליגת העל. בעונות 2009/2010 ו-2010/2011 נאבקו במפגש ישיר הקבוצה במקום השלישי מהליגה הלאומית מול הקבוצה השלישית מהסוף (הקבוצה שמעל הקו האדום בליגת העל) על הזכות להשתבץ בליגת העל עונה לאחר מכן, בשתי הפעמים רגליהן של קבוצות ליגת העל היו על העליונה ושרדו עונה נוספת (הפועל ר"ג על כפ"ס והפועל פ"ת שנה אח"כ שוב על כפ"ס). בעונת 2011/2012, בשל החלטה על הקטנת ליגת העל ל-14 קבוצות נקבע שבאופן חד פעמי 3 קבוצות ירדו ליגה במקום שתיים.

בטור הקודם שסקר את מאבקי הפלייאוף על תואר האליפות ניגשתי לניתוח הנתונים בציפייה גדולה שאצליח להגיע למסקנות ואזהה מגמות ברורות מאחר והקבוצות הנאבקות על האליפות בדרך כלל מגלות איזון ויציבות בשל החוזקות שלהן ואכן כך היה והמידע ברובו היה ברור ומספק תובנות. בטור הנוכחי, הציפיות שלי מניתוח נתוני הפלייאוף התחתון במאבק על הירידה היו נמוכות יותר מאחר ומדובר בקבוצות חלשות בדר"כ שהלחץ מכריע אותן והן יציבות פחות. כאשר יגורתי בא לי, חששותיי התבררו כנכונות, אך למרות זאת החלטתי לנסות ולשפוך אור על המאבק המרגש כל-כך.

הפועל כפר סבא
קרדיט לדף הפייסבוק "הפועל כפר סבא – העמוד הרשמי"

השאלה הראשונה והטריוויאלית שניגשתי לשאול הייתה: האם הקבוצות שסיימו מתחת לקו האדום בתום הליגה הסדירה היו גם הקבוצות שירדו בתום הפלייאוף? התשובה היא לא. רק ב-3 מ-7 השנים האחרונות מאז הונהג הפלייאוף הקבוצות האחרונות בליגה גם ירדו בסיום הפלייאוף, אך בכל זאת נמצאו כאן שתי נקודות מעניינות: הראשונה היא שגם כשיש קבוצות שניצלות מירידה למרות שהיו מתחת לקו האדום בסיום הליגה, מדובר רק באחת משתי האחרונות ואף פעם לא שתיהן מה שמפחית מאוד, אם בכלל, את הסיכוי של הפועל ת"א וגם אשקלון יחד לשרוד העונה בליגת העל. הנקודה השנייה והביזארית יותר היא שישנו סוג של פינג פונג בין העונות ששתי האחרונות בליגה הסדירה גם יורדות לבין עונה שבה לפחות אחת האחרונות ניצלת, רוצים לדעת מה אומר התור העונה? ששתי האחרונות אמורות לרדת.

השורדות – הקבוצות שנשארו בליגה למרות שטרם הפלייאוף היו מתחת לקו האדום:

סוד הפלייאוף - קרב הירידה

המשכתי לבדוק, האם המומנטום בכניסה לפלייאוף יכול להצביע על היורדות? כאן חיכה לי כאב ראש לא קטן. כפי שניתן לראות בטבלה מעלה, הקבוצות ששרדו הראו שיפור מגמתי בתוצאות של 6 המחזורים האחרונים של הליגה הסדירה לעומת אחוזי ההצלחה שלהן בכלל משחקי הליגה, מומנטום שהמשיך לשיפור נוסף בתוצאות בשלב הפלייאוף, מלבד הפועל חיפה בעונה שעברה ששרדה בזכות הפרש שערים עדיף מזה של הפועל עכו ולמרות מומנטום רע מאוד של 22.2% בכניסה לפלייאוף.

בהקבלה לעונה הנוכחית, שלושת המועמדות לירידה הפועל ת"א, אשקלון וכפ"ס מגיעות עם מומנטום זהה ב-6 משחקים האחרונים (הפועל ת"א) או נמוך מבחינת אחוזי ההצלחה לאלו שהשיגו בכל הליגה הסדירה, כך שמהבחינה הזו לא ניתן ללמוד הרבה. למרות זאת, כשחופרים עוד קצת פנימה לגבי המומנטום בכניסה לפלייאוף, מוצאים שבאופן מובהק שכשמתוך 6 המשחקים האחרונים של הליגה הסדירה הקבוצה המועמדת לירידה מפסידה לפחות 3 משחקים זה נגמר בירידת ליגה!

מומנטום 6 משחקים אחרונים של המועמדות לירידה:

סוד הפלייאוף - קרב הירידה

בטבלה מעלה ניתן לראות שעל-פי הממצא הנ"ל הפועל כפ"ס והפועל אשקלון נמצאות בבעיה גדולה וכנראה שאחת מהן או שתיהן לא יצליחו לשרוד את הפלייאוף. פרמטר נוסף שעובד לרעתה של אשקלון הוא שכל הקבוצות שהיו מתחת לקו האדום ושרדו לבסוף השכילו לצבור לפחות 5 נצחונות במהלך הליגה הסדירה ולעומת זאת אשקלון צברה עד כה 3 נצחונות ליגה בלבד. לגבי הפועל ת"א, הממצאים שמצביעים על הירידה שלה פחות וודאיים אם כי קיים נתון פיקנטי שדווקא מספק תובנה שלילית עבורה: כל הקבוצות שנאבקו נגד הירידה בתקופת הפלייאוף וספגו עונשי הפחתת נקודות ירדו לבסוף – בעונת 2010/2011 הופחתו להפועל ר"ג 4 נקודות בגין חתימת חוזים כפולים, בעונת 2011/2012 הופחתו למכבי פ"ת 3 נקודות בעקבות תגרה במהלך משחקה נגד הפועל חיפה ובעונה שעברה מכבי נתניה ספגה עונש הפחתה של 9 נקודות, שאמנם היא בחרה לגרור לעונה הנוכחית, ולמרות זאת נשרה לליגה הלאומית.

אוהדי אשקלון מצטער, אך אין לי חדשות טובות עבורכם. אוהדי הפועל ת"א וכפ"ס כנראה שהמחזור ה-30 בו תיפגשו ראש בראש באצטדיון המושבה ייקבע הרבה. איך אומר גיא זוארץ בפתיח לתכנית? "הישרדות כבר מתחילים".

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח