סוד הפלייאוף חלק א' – סיפור האליפות

מאז הונהגה מחדש שיטת הפלייאוף בליגת העל בעונת 2009/2010 (נוסתה גם שנים קודם לכן) היא עברה מספר וריאציות שכללו קיזוז נקודות הליגה הסדירה בכניסה לפלייאוף (שהיה טראומתי במיוחד לאוהדי חיפה), חלוקת הליגה ל-3 קטגוריות פלייאוף תחתון, אמצעי ועליון (שהיתה טראומתית לכל קבוצות הפלייאוף האמצעי) והשיטה הנוכחית שכוללת 10 משחקי בית וחוץ ל-6 קבוצות הפלייאוף העליון ו-7 משחקים ל-8 קבוצות הפלייאוף התחתון.

המטרה המרכזית בשיטה היא הגדלת העניין כשקבוצות הצמרת נאבקות בינן לבין עצמן על תואר האליפות והכרטיסים לאירופה וקבוצות הפלייאוף התחתון נאבקות בינן לבין עצמן על הישארות בליגת העל עונה נוספת. אמרה ידועה מספרת ש-"בפלייאוף כל הקבוצות מאבדות נקודות" והשאלה שעולה היא האם זה באמת נכון ומשחקי הפלייאוף אכן פוגעים בהישגי הקבוצות. האם הפלייאוף משנה את תמונת המצב והמומנטום במאבק האליפות או במאבק הירידה מאלו שהיו טרם פתיחת הפלייאוף? יצאתי לבדוק מה הניבו תוצאות הפלייאוף בשנים האחרונות שישפכו אור על הדרמה שמחכה לנו בישורת האחרונה שלפנינו. בטור הנוכחי אתמקד בבחינת המאבק על האליפות ובטור הבא בסדרה אציג את התחזית גם לגבי מאבק הירידה.

נתחיל בשאלה הראשונה, האם המתמודדות על האליפות משיגות פחות נקודות בשלב הפלייאוף מאשר בשלב הליגה הסדירה? התשובה היא כן, מלבד פעם אחת:

עונת 2009/2010:

העונה הראשונה שבה הונהג מחדש הפלייאוף הייתה המשמעותית ביותר עד כה. בעונה זו הפועל ת"א שדורגה שנייה צברה ב-5 משחקי פלייאוף 3 נקודות יותר ממכבי חיפה ובזכות שיטת הקיזוז זה הספיק לה כדי לזכות באליפות דרמטית (הפרש שערים עדיף) עם אותו שער מפורסם של ערן זהבי במדי הפועל ת"א בתוספת הזמן במשחק האחרון בטדי. את העומד להתרחש אפשר היה לצפות במומנטום איתו הגיעה הפועל ת"א לפלייאוף העליון (ראו טבלה מעלה) עם 88.9 אחוזי הצלחה שהם 16 מ-18 נקודות בששת המשחקים שלפני הפלייאוף ובסערה הזו היא גם המשיכה במשחקי הפלייאוף.

בסיכום 7 שנים רצופות של שיטת הפלייאוף רק בעונה זו אחוזי ההצלחה של מתמודדת על האליפות היו טובים יותר בשלב הפלייאוף מאשר בשלב הליגה הסדירה (86.7% לעומת 78.9%), אך צריך לזכור שהפועל ת"א נדרשה אז ל-5 משחקי פלייאוף בלבד וספק אם הנתון היה נותר בעינו גם במסגרת של 10 משחקים כך שניתן לענות די בבטחה שבשלב הפלייאוף כל הקבוצות, כולל החזקות ביותר המתמודדות על האליפות, שומטות יותר נקודות מאשר בשלב הליגה.

כשאנו מבינים שכנראה מכבי ת"א והפועל ב"ש ישמטו נקודות בקצב גבוה יותר בשלב הפלייאוף, הנתונים מעונת 2009/2010 מגרים אותנו לשאול שאלה מעניינת נוספת – האם קרה שהקבוצה במקום השני השיגה יותר נקודות מהקבוצה במקום הראשון במסגרת משחקי הפלייאוף מלבד עונת 2009/2010? התשובה גם כאן היא כן, למען האמת פעמיים נוספות, ראו נתונים בטבלאות:

עונת 2011/2012:

בעונה זו הונהגו 7 משחקי פלייאוף עליון ובמסגרתם השיגה האלופה קרית שמונה 7 נקודות בלבד שמבחינת אחוזי הצלחה (33.3%) הם הנמוכים ביותר לקבוצה אלופה בשלב הפלייאוף. ההפרש הגדול כל-כך של 14 נקודות מהפועל ת"א במקום השני בכניסה לפלייאוף כנראה שהשפיע על רמת המוטיבציה של האלופה מהצפון והיא לא נזקקה למאמץ גדול כדי להבטיח את האליפות גם לנוכח ההישגים הדלים של הפועל ת"א שהזדחלה מאחוריה.

עונת 2015/2016:

בעונה שעברה שתי המתמודדות על התואר הגיעו לשלב הפלייאוף עם אחוזי הצלחה מצוינים (82.1% ו-78.2% בהתאמה) ובתום 10 משחקי פלייאוף מכבי ת"א השיגה נקודה אחת יותר מהפועל ב"ש, אך זה לא הספיק לה כדי למנוע מהדרומיים אליפות ראשונה אחרי 40 שנה מאחר ובכניסה לפלייאוף ב"ש הובילה ב-3 נקודות על פני מכבי ת"א.

מה אם כן הסיכוי למהפך בסיום הפלייאוף שבמהלכו מכבי ת"א תחלוף על-פני הפועל ב"ש? כשאנו בוחנים את הנתונים מהפלייאוף ב-7 השנים האחרונות, כששתי הקבוצות הנאבקות על התואר מגיעות עם מומנטום חיובי של לפחות 60% הצלחה ב-6 המשחקים הנועלים את הליגה הסדירה, כפי שהצליחו להשיג עד כה הפועל ב"ש ומכבי ת"א (ראו טבלה מטה), הקבוצה שהגיעה עם המומנטום הטוב יותר השיגה גם יותר נקודות בשלב הפלייאוף (מלבד כאמור בעונה שעברה שבה מכבי ת"א השיגה נקודה אחת יותר).

עונת 2016/2017:

עונת 2016-2017

המומנטום בכניסה לפליאוף אם כך משחק תפקיד חשוב ובעונת 2012/2013 הגיעה מכבי ת"א לפלייאוף מהמקום הראשון עם 100% הצלחה ב-6 המשחקים האחרונים בליגה ולעומתה מכבי חיפה הגיעה מהמקום השני עם מומנטום של 72.2% ב-6 המשחקים האחרונים בליגה, אחוזי הצלחה זהים לאלו של מכבי ת"א וב"ש העונה בהתאמה (ראו טבלה מעלה) ואז זה התבטא בצבירה של 3 נקודות יותר לטובת מכבי ת"א בעלת המומנטום הטוב יותר.

בתום 7 שנים של משחקי פלייאוף כשהקבוצה במקום השני צוברת יותר נקודות מהמוליכה מדובר בצבירה גבוהה של מקסימום 3 נקודות כך שנכון לעכשיו מאחר ומכבי ת"א מגיעה לשלב הפלייאוף במומנטום טוב יותר (100% לעומת 72.2%) ייתכן מאוד שמכבי ת"א תצליח לסגור את פער 3 הנקודות מב"ש ובמידה וכן אזי הפרש השערים העדיף של הפועל ב"ש (טוב ב-15 שערים) יהיה די קשה למחיקה וייתכן שהוא זה שיעזור לב"ש להגן על התואר ולזכות באליפות שנייה ברציפות.

יכול להיות יותר דרמטי ומרתק מזה? לא לבעלי לב חלש.

מכבי-תל-אביב-הפועל-באר-שבע-גל-אלברמן
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

 

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח