משלוש יצא אחד

בסיום ניצחון הבית על ספורטינג חיחון ביום רביעי האחרון, בחרו ראשי ברצלונה ולואיס אנריקה לשים סוף לחרושת השמועות ולהודיע באופן רישמי – האחרון לא ימשיך בעונה הבאה בברצלונה. ספק אם מישהו מופתע מההחלטה שהייתה די באוויר במיוחד לאחר הפיאסקו שחוותה ברצלונה בתבוסה 4-0 בפריז במסגרת שמינית גמר ליגת האלופות. לואיס אנריקה היה האיש שספג את מירב האש והביקורות מכיוון התקשורת הספרדית ואפילו מתוך הבית. כמה זה היה באוויר? כבר למעלה מחודש, אפילו לפני התבוסה בפריז, אתרי ההימורים המובילים בעולם גיבשו רשימה שמית של מועמדים לתפקיד מאמן ברצלונה הבא כולל יחסי זכיה לכל מועמד. הישארותו של אנריקה, דרך אגב, זכתה ליחס גבוה במיוחד באזור ה-30:1.

לואיס אנריקה
אנריקה. משקיף אל העתיד Credit to "FC Barcelona" Facebook page

חלק מהמועמדים בהחלט מעניינים כמו מיועדנו אוסקר גרסיה ויורגן קלופ, חלקם הזויים ביותר דוגמת ארסן ונגר וסר אלכס פרגרסון וחלקם באמת ראויים ויכולים להתאים לתפקיד. מבין כל השמות שנזרקו באוויר שלושה מועמדים ספציפיים צדו את עיניי. לא בגלל שהם הכי טובים או הכי מתאימים, אלא יותר מהסיבה שאני די בטוח שאחד מהם יהיה מאמן ברצלונה הבא, כל אחד מהם באמת מתאים לתפקיד בשלב הזה של הקריירה שלו ובשל להצליח בברצלונה של העונה הבאה אם וכאשר:

חורחה סמפאולי (57), סביליה – עונה ראשונה בתפקיד – יחס 3:1 באתרי ההימורים.

זאת העונה מספר 15 של סמפאולי בתור מאמן ומה שמיוחד בה היא שזאת עונת הבכורה שלו בכדורגל האירופאי. הארגנטינאי אימן עד היום קבוצות בפרו, צ'ילה ואקוודור ובשנת 2012 התמנה בסופו של דבר להיות ממשיך דרכו של בן ארצו מרסלו ביילסה כמאמן ראשי בנבחרת צ'ילה אותה הוביל לשמינית גמר מונדיאל 2012 שם הודחה בפנדלים ע"י המארחת ברזיל. בשנת 2015 זכה עם צ'ילה בקופה אמריקה כאשר הוא מנצח את מולדתו בגמר.

העונה התמנה למאמן סביליה שכאמור היא הקבוצה הראשונה שלו  מחוץ ליבשת דרום אמריקה. ההסתגלות של סמפאולי לכדורגל האירופאי הייתה נפלאה ומהירה כאילו הוא תמיד אימן שם. הקבוצה מתבססת כיום במקום השלישי בליגה הספרדית ואפילו גורמת לרומנטיקנים חסרי תקנה לחלום על אליפות. בזירה האירופית הצליחה להעפיל לשמינית גמר ליגת האלופות ודי פייבוריט להגיע לרבע הגמר.

לכל אורך העונה סמפאולי דוגל בכדורגל התקפי, מהיר ותוסס בדיוק כמו שאוהבים לראות ביציעי הקאמפ נואו. פילוסופיית המשחק של סמפאולי מזכירה מאוד את ברצלונה של גווארדיולה בכל מה שקשור בהנעת כדור וצירוף מסירות רבות או במילים אחרות "טיקי טאקה". סביליה של סמפאולי שלישית בליגה הספרדית באחוזי אחזקת כדור ורביעית במסירות מדויקות. מול ברצלונה הצליח סמפאולי להוריד את הממוצע העונתי של היריבה מ62% ל 52% בכל מה שקשור לאחזקת כדור, למרות שבסופו של דבר הפסידה 2-1 באותו משחק שהיה ללא ספק אחד הטובים בליגה הספרדית העונה.

ברצלונה של אנריקה זנחה טיפה את משחק הנעת הכדור המפורסם ואין לי ספק שראשי המועדון ירצו לחזור למקורות. לא במקרה שיטת המשחק של סמפאולי בסביליה כל כך דומה לזו של ברצלונה ובפרט לברצלונה של גווארדיולה. יד ימינו של סמפאולי בסביליה הוא עוזר המאמן חואנמה לילו שהיה גם עוזרו בנבחרת צ'ילה והאיש שפפ החליף בברצלונה ב' בתחילת הקריירה. לילו הוא דמות שמאוד מוערכת בברצלונה גם בימים אלו. מעל הכל לילו הוא  המנטור של גווארדיולה וכנראה הדמות שהשפיעה עליו הכי הרבה בכל מה שקשור לפילוסופיית המשחק, הטקטיקה ובכלל למאמן שפפ התפתח להיות עם השנים.

צמד משחקי הבית מול ריאל מדריד בשבוע אחד שהניבו תיקו 3-3 בגביע וניצחון 2-1 בליגה, לבטח העלו את המניות של סמפאולי בהנהלת ברצלונה ולא רק בגלל שמדובר ביריבה השנואה, אלא יותר מפני שסמפאולי הראה שהוא יכול להתמודד ברמות הכי גבוהות למרות שהוא יחסית חסר ניסיון בכדורגל האירופאי. הקמפיין הנוכחי של סביליה בליגת האלופות גם הוא נזקף לזכותו של סמפאולי וסיום מוצלח לעונה של סביליה בשתי החזיתות רק יגדיל את סיכוייו של הארגנטינאי להתמנות למאמן ברצלונה בעונה הבאה.

למה כן ?

  • סיגנון משחק דומה לברצלונה של גווארדיולה.
  • יביא איתו את לילו בתור עוזר מאמן.
  • מוביל קבוצת צמרת בספרד וגם בליגת אלופות.

למה לא ?

  • חוסר ניסיון בכדורגל האירופאי.
חורחה סמפאולי
סמפאולי. חזק בסוכנויות ההימורים Credit to "Sevilla FC" Facebook page

רונאלד קומאן (53), אברטון – עונה ראשונה בתפקיד – יחס 6:1 באתרי ההימורים           

רונאלד קומאן מאוד ירצה לחזור לברצלונה בפעם השלישית. מלך הבעיטות החופשיות של הקטאלנים שיחק בקבוצה במשך 6 שנים מפוארות (1989-1995) בתור בלם וחזר אליה בשנית בתור עוזר מאמן של לואי ואן חאל (1998-2000). כעת, כל מה שנשאר זה רק לשים וי על אחד התפקידים הנחשקים ביותר בכדורגל העולמי ולחזור לברצלונה בשלישית והפעם בכובע של מאמן ראשי. העובדה שההולנדי מכיר את המועדון מבפנים בתור שחקן ועוזר מאמן וחווה איתו הצלחות, משברים ורגעי לחץ, רק מחזקים את מעמדו ונותנים לו יתרון קל על פני שני המועמדים אחרים.

שלושה מתוך ארבעת המאמנים האחרונים של ברצלונה, גווארדיולה, טיטו וילאנובה ואנריקה הגיעו מתוך המערכת ושניים מהם אפילו שיחקו בקבוצה בתור שחקנים מובילים מה שלבטח עזר להם להצליח ולהשאיר חותם שתורגם לזכיה בתארים. הרביעי, טאטא מרטינו, שהובא מחוץ לברצלונה, לא הצליח להסתגל ונחל כישלון חרוץ. כמו כן, מאז ומתמיד ברצלונה סימפטה ואימצה את סגנון הטוטאל פוטבול ההתקפי המזוהה כל כך עם מאמנים הולנדים כמו יוהאן קרוייף, ואן חאל ופרנק רייקארד.

השנה פתח קומאן את עונתו ה-17 בתור מאמן, לאחר שאימן בעיקר בהולנד ובין לבין עשה שתי קדנציות לא הכי מוצלחות בבנפיקה ובוולנסיה. בסופו של דבר הצליח קומאן לעשות את קפיצת המדרגה ולעבור לאמן ברמות הגבוהות באמת, בפרמייר ליג האנגלית. בעונתו השניה עם סאות'המפטון קומאן קבע שיא מועדון בדירוג מקום שישי ובנוסף שיא מועדון עם 63 נקודות. תפקידו על המגרש כבלם לא פסח על יכולותיו בתור מאמן להקנות לקבוצתו משחק הגנה מאורגן ויעיל. בשתי הקדנציות שלו בפרמייר ליג הן בסאות'המפטון והן באברטון, הצליח ההולנדי לשפר פלאים את משחק ההגנה תוך שימוש במשחק לחץ וצפיפות באמצע המגרש של הקבוצה היריבה. בעונתו הראשונה בסאות'המפטון הקבוצה ספגה 33 שערים, שניה רק לאלופה צלסי. אברטון של העונה בנתיים במקום הרביעי מבחינת ספיגות שזה בהחלט מכובד.

אין ספק שברצלונה תמיד הייתה קבוצה של התקפה, התקפה והתקפה, אך נראה כי משהו התרופף אצלה בכל מה שקשור למשחק ההגנה בעונה הנוכחית ואין לי ספק שקומאן בהחלט יכול לשפר אותה מבחינה הגנתית. הרבה אנשים בגודיסון פארק ישמחו לראות את קומאן ממשיך את התהליך שהתחיל העונה גם בעונה הבאה, אך כשברצלונה קוראת לך לדגל אתה לא יכול לסרב ומן הנמנע שלראשי אברטון לא יהיה מה לעשות בנידון במקרה כזה ואפילו הכסף האנגלי לא יספיק.

למה כן ? 

  • צמח בברצלונה ומכיר את המועדון מבפנים.
  • מטפח הגנות.

 למה לא  ?

  • חוסר ניסיון מוצלח בליגה הספרדית בתור מאמן
רונאלד קומאן
קומאן. יחזור לסיבוב שלישי? Credit to "Everton Football Club" Facebook page

מאוריציו פוצ'טינו (45), טוטנהאם – עונה שלישית בתפקיד – יחס 6:1 באתרי ההימורים.

הארגנטיני החל את קריירת האימון שלו בגיל די צעיר בשנת 2009 כשהיה בסה"כ בן 38, כאשר נזרק למים העמוקים ומונה למאמן השלישי של אספניול באותה עונה, הקבוצה בה היה מזוהה בתור שחקן. כאשר מונה פוצ'טינו לתפקיד,  אספניול דורגה מתחת לקו האדום ושיחקו בה 9 שחקנים שהיו חבריו לדשא בתור שחקן. בסופו של דבר הקבוצה סיימה במקום ה-9 והצליחה גם להוסיף ניצחון יוקרתי בדרבי נגד ברצלונה בקאמפ נואו ששבר בצורת של 27 שנים.

פוצ'טינו הוא בן טיפוחיו של מרסלו ביילסה, האיש שהוכתר ע" פפ גווארדיולה כ"מאמן הגדול בתבל". ביילסה, המוערך מאוד בברצלונה ושאפילו כמעט אימן אותה אחרי הקדנציה של פפ, היה המאמן של פוצ'טינו בניואלס אולד בויס בתחילת דרכו בתור שחקן. לאחר כמה שנים שוב הצטלבו דרכם וביילסה אימן את פוצ'טינו גם באספניול. כנראה ששתי הקדנציות תחת ביילסה הם אלו שגרמו לפוצ'טינו להידבק בחיידק של מוסר עבודה גבוה וגם לרשת ממנו את משחק הלחץ עם שחקני התקפה מהירים בעלי כושר משחק גבוה.

השריף מצטיין במתן הזדמנויות לשחקנים צעירים הפורחים תחתיו. ניתן לראות זאת גם בקדנציה הנוכחית בטוטנהאם וגם בקודמת בסאות'המפטון – הארי קיין, דלה עלי, אריק דאייר, אדם ללאנה, לוק שואו ונתנאל קליין הם חלק מרשימת שחקנים שהועלו לבוגרים וטופחו ע"י פוצ'טינו וחלקם אפילו קיבלו זימון בכורה לנבחרת אנגליה במשמרת שלו. בנוסף, טוטנהאם של העונה שעברה הייתה הקבוצה הכי צעירה בליגה ופוצ'טינו בנה שלד צעיר לפחות ל-7 שנים הבאות. ברצלונה של השנים האחרונות פחות מצליחה לקדם כשרונות מבית והחלופה של רכישת שחקנים משלימים פחות הוכיחה את עצמה. אין ספק שפוצ'טינו בהחלט יכול לקדם אותה באספקט הזה.

נתון נוסף שיכול לפעול לטובת הארגנטיני הוא עניין הגיל. לואיס אנריקה אמר שלאמן בברצלונה זה תפקיד נורא מתיש, קשה פיזית ונפשית ושכל עונה מרגישה כמו שלוש עונות במקום אחר. גילו היחסית צעיר של פוצ'טינו לעומת שני האחרים בהחלט יכול להוות לו יתרון במיוחד שהוא לא נופל משני האחרים מבחינת ניסיון. זאת העונה השלישית של פוצ'טינו בטוטנהאם ואין ספק שתחתיו התרנגולים התפתחו להיות קבוצת צמרת גבוהה. השאלה הגדולה האם מאוריציו יכול להשיג יותר מצמרת גבוהה ואף לזכות עם טוטנהאם בתארים מוטלת בספק לאור תקדימי עבר של הבעלים למכור את כוכבי טוטנהאם בסכומי עתק לדוגמת בייל ומודריץ. אתגר חדש בדמות ברצלונה בהחלט יוכל לקחת את המאמן המצוין והיחסית צעיר למקומות שכנראה לא יצליח להגיע עם טוטנהאם הצנועה.

למה כן ?

  • בן טיפוחיו של מרסלו ביילסה
  • מכיר את הליגה הספרדית מהיותו שחקן ומאמן
  • מקדם שחקנים צעירים

למה לא ?

  • מזוהה עם היריבה העירונית אספניול
מאוריציו פוצ'טינו
Credit to "Tottenham Hotspur" Facebook page

 אני מאמין שאחרי שיצאה הודעה רישמית על סיום תפקידו של אנריקה ראשי ברצלונה כבר יודעים מי המועמד המועדף מבחינתם. נשיא ברצלונה, בורתומאו, אמר "נעבוד בסתר וב-1 ביולי נכריז על המאמן הבא". עד אז עולם הכדורגל יצטרך להתאזר בסבלנות ולהתכונן לשמועות וספקולציות על בסיס יומי או סתם להמר על מאמן ברצלונה הבא.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח