מחט בערימת דאטה (חלק ג')

זוכרים את ווילסון? אם לא, זו הזדמנות מצוינת לחזור לאחור ולהשלים פערים בחלק א' וחלק ב' של הסדרה.

בקיצור, ב-2006 ווילסון הגיע למנצ'סטר סיטי – קבוצת תחתית באנגליה שסיימה עונה לפני כן במקום ה-14 והתקשתה להבקיע במשחקי חוץ. לאחרונה סיפר שאחרי משחקים סוון גורן אריקסון לא היה מוכן לדון בהפקת לקחים סטטיסטית מכיוון שלטענתו הסקה כזו כבר אינה רלוונטית. מפה לשם אריקסון מאמן היום בליגה הסינית (אגב אימן גם את גוואנז'אגו) ווילסון הוא ראש מחלקת אסטרטגיה וחקר ביצועים במנצ'סטר סיטי (ע"פ פורבס – מבחינת שווי המועדון סיטי היא הקבוצה השישית בגודלה בעולם כיום). הויכוחים עם אריקסון התרבו והמועדון היה בתקופה קשה למרות שטיפס חמישה מקומות אל המקום ה9. בספטמבר 08' חלה התפנית כאשר קבוצת משקיעים מאבו-דאבי קנתה את המועדון והעמידה לרשותו אמצעים פיננסים אשר שמו אותו בקו אחד עם המועדונים הגדולים באנגליה.

צוות האנליסטים החל לחפש נתונים סטטיסטים עם קורלציה גבוהה לניצחונות במשחקים ומצא כמה כאלו:

  • כמות ה- line breaks במשחק – line break הינו מושג מושאל מרוגבי שבכדורגל משמעותו מסירת עומק אשר עברה את קו ההגנה של היריב והגיעה לשחקן תוקף.
  • החזקת כדור בשליש המגרש ההתקפי – קבוצות עם אחוזי הצלחה גבוהים במסירות בחלק זה של המגרש ואחוזי החזקת כדור גבוהים בחלק זה של המגרש מנצחות משחקים.
  • בהקשר לסעיף הקודם – אין משמעות למסירות רוחב ואחוזי ההצלחה הגבוהים במסירות בשליש האחרון של המגרש נמדדים רק ביחס למסירות עומק.

חשוב לציין כי ניתוח הנתונים נעשה בהתאם לסגנון המשחק ולקבוצה הספציפית, כלומר שלוש המסקנות המופיעות לעיל היו רלוונטיות למנצ'סטר סיטי, בהתבסס על סגנון המשחק שלה. הניתוח נעשה בצורה כזו שלעולם אנליסטים לא ימליצו לקבוצה לשנות סגנון משחק, אלא רק איך למצות יכולות בצורה מיטבית עבור סגנון המשחק הנבחר על  ידי הצוות המקצועי. כשקראתי את שלושת המסקנות המצוינות לעיל לא יכולתי שלא לחייך, הרי הן מיד מעלות לראש שני שחקנים שאולי מאפיינים את הסיטי יותר מכל, אך למרבה ההפתעה הם עדיין לא שיחקו שם והמסקנות הללו לא התבססו עליהם אלא היוו את הטריגר להחתמתם ואכן בעונה העוקבת נחתו במנצ'סטר דויד סילבה ויאיא טורה (והאמת שגם גיא אסולין, אבל לא נתעכב על ההשפעה שלו על מנצ'סטר סיטי).

אנקדוטה – באותה עונה סיטי התקשתה להבקיע מקרנות (22 משחקים רצופים ללא שער). ניתוח של 400 שערים שהובקעו בליגה האנגלית מקרנות הראה ש75% מן השערים שהובקעו מקרנות הובקעו כאשר הכדור המוגבה מן הקרן מסובב לכיוון השער. ולאחר ההפנמה הזאת, ב-12 המשחקים הבאים סיטי הבקיעה 9 שערים מקרנות.

אבל כדי להבין יותר לעומק את ההשפעה העמוקה של מידע סטטיסטי על הכדורגל אנחנו צריכים לחזור מעט אחורה, לשנת 2000 ולבולטון וונדררס עם מאמן אחד, סם אלרדייס. ועליו אספר לכם בפרק הבא…

לשאר הטורים בסדרה

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח