מגנים מגנים? מגנים תומכים!

רוב אנשי המקצוע שאני מכיר טוענים שקבוצת כדורגל טובה חייבת להישען על שחקן קישור מרכזי וכי זו העמדה החשובה במגרש. הרי כל קבוצה צריכה איזה צ'אבי או פירלו כזה שינהל את המשחק באמצע וישלוט בקצב.

יש את האסכולה שטוענת דווקא שבקבוצת צמרת העמדה החשובה מכל היא חלוץ שפיץ איכותי שיידע להוציא לפועל וייתן "מספרים", הרי בלי חלוץ סקורר הקבוצה לא יכולה להצליח. והרי שכל אלו לא יצליחו אם לא יהיה עוגן הגנתי שייתן שקט וביטחון מאחורה ויידע לעצור את החלוץ של הקבוצה היריבה, ואם אפשר גם לתרום כמה שערים בנגיחות ברגעים מכריעים כמו ראמוס, קיילני או גודין. וכולם צודקים.

יש הרבה עמדות חשובות במגרש ולקבוצה עם שאיפות להגיע לצמרת צריך להיות לפחות שני שחקנים איכותיים על כל עמדה, אבל אני רוצה לדבר דווקא על אלו אשר פחות "מדוברים", כאלו שמנג'רים בקבוצות גדולות בשנים האחרונות פחות הוציאו עליהם סכומים גדולים – המגנים.

מרסלו
Credit to "Marcelo M12" Facebook page
חשוב לגוון

בכדורגל המודרני והמתפתח מאמנים של קבוצות "נחותות" עושים שימוש נרחב בטקטיקות שונות על מנת לצמצם פערים במשחקים מול קבוצות מוכשרות יותר. בעבר קבוצות נחותות היו בעיקר מעיפות כדורים ליציע ועושות שימוש בשמירות אישיות. כיום, ניתן לראות שקבוצות מתגוננות מבצעות לחץ גבוה או משתמשות בעשרה שחקנים במספר קווי הגנה במעין "הגנה אזורית". יש מאמנים שמצופפים את האמצע וכאלה שעושים שימוש נרחב בניתוח סטטיסטי של היריבה על מנת להתכונן בהתאם.

אבל קבוצות ששואפות לנשום אויר פסגות ולהתמודד בצמרת צריכות, יותר מתמיד, כלים מגוונים ויכולת לשנות מערכים או כיווני תקיפה על מנת להתמודד עם אותן שיטות הגנה. חלוצים זריזים בעלי טכניקה שיודעים לבצע פעולות בשטח קטן או קשרים בעלי יכולת לאיים על השער מכל מרחק ובשתי הרגליים הם חלק מהכלים הנדרשים, אך בשנים האחרונות אני שם לב יותר ויותר לחשיבות של האיכויות הנדרשות ממגנים של קבוצות גדולות.

כשהתחפשתי לגרייב

תחילה, סיפור קצר מהעבר. בתחילת הקריירה שלי שיחקתי בעמדת החלוץ, המאמן "ארקדי" נימק את הצבתי בתפקיד החלוץ בכך שהייתי השחקן הכי מהיר בסגל. העונה הראשונה היתה היסטורית וכבשתי בה 4 שערים שהפכו אותי למלך שערי הקבוצה (ד"א, עידן – הגול נגד טירת הכרמל היה יותר שלך משלי, אחרי הכל אתה בעטת וזה פגע בבלם ונכנס והשופט העיוור חשב שאני הבקעתי). עונה לאחר מכן המאמן החדש החליט להסיט אותי, ביחד עם החלוץ השני, לעמדת המגן. אני לימין והוא לשמאל. המצחיק היה שהטיעון היה דומה לטיעון להצבתי כחלוץ שנה לפני. אנחנו היינו שחקנים המהירים ביותר, אך בנוסף לכך היינו בעלי כושר גופני גבוה וכישורי הדריבל שלנו כחלוצים מול בלמים מהעונה הקודמת שימשו כעת כיתרון מול שחקני הגנה פחות טובים. כמגן תוקף בדרך כלל אתה מוצא את עצמך מתמודד מול קשרי היריבה שבדרך כלל לא מוכשרים הגנתית. כל אלו היו בשנים שבהם משה גלאם וקצת מאוחר יותר נג'ואן גרייב עברו את אותה הסבת מקצוע מוצלחת. הכישורים הנדרשים ממגן (בפן ההגנתי) הן בדרך כלל כישורים נלמדים, עמידה נכונה וסגירה אלכסונית כך שברגע שלמאמן יש שחקן מהיר עם כושר גבוה ויכולת ללמוד תפקיד חדש אתה יכול לנסות לעשות את אותה הסבת מקצוע ולהרוויח בגדול.

הפועל חיפה נוער צילום קבוצתי

בעיניי,  אחת היכולות החשובות בשחקני קבוצה שרוצה לנצח היא היכולת לעבור שחקנים, במיוחד בסיטואציה של אחד על אחד. ברגע שמרבית שחקני ההרכב שלך לא מחפשים את העימות הזה של אחד על אחד הקבוצה לא תוכל ליצור לעצמה יתרון ולהיות בצמרת. המגנים הברזילאים כמו אלכס סנדרו מיובנטוס או מרסלו מריאל מדריד מצליחים לנצח באינספור עימותי אחד על אחד בחלק ההתקפי, עימותים בשטחים מסוכנים בהם המגנים כבר נמצאים עמוק בשטחים המסוכנים ויכולים לבחור האם למסור כדור רוחב חד או להגביה לפינה הרחוקה.

joshua kimmich
ג'ושוע קימיך. יתרון עצום באגף של באיירן מינכן
Credit to FC Bayern München Facebook Page
ערך נוסף למגן תוקף הוא בפן הפסיכולוגי. קבוצה מתגוננת שמכירה שמולה עומד מגן תוקף עם נתונים אפקטיביים לרוב תהיה "מוטרדת" מכך ותאלץ את ההגנה לדאוג ממיקומו של המגן גם כאשר המשחק משוחק בצד השני ואף לפעמים תרתק קשר לאותו שחקן. על מנת שמגנים יתמכו בתדירות גבוהה במשחק התקפה דרושה משמעת טקטית של הקשר האחורי ההגנתי שאמור לרוב לחפות על המגן שעלה כמו גם ירידה מהירה של המגן חזרה להגנה.

המגנים חזרו לאופנה

חזרה לימינו, ראינו בשנה האחרונה שהקבוצות המובילות החזיקו את המגנים הטובים בעולם וגם אלו שבדרך כלל תמכו בהתקפה, קרבחל, מרסלו, סנדרו ואחרים ואפילו בארץ בן ביטון, דסה ודור אלו. אותם מגנים תרמו רבות (גם כשכדורי הרוחב לא הגיעו ליעדם הנוכחות בקו הקדמי שיחקה תפקיד משמעותי) למשחק ההתקפה של הקבוצות שלהם וביחד עם שיתופי פעולה פוריים עם הקשר תרמו תרומה מכרעת לפריצות מערכים הגנתיים (מרסלו-איסקו, סנדרו-מנדוגוקיץ או בארץ ביטון –מליקסון). בקבוצת צמרת, הנוכחות של המגנים בקו הקדמי, גם כשהם עייפים, מרווחת את שטח המשחק ונותנת לקשרים ולבלמים אופציות מסירה. אני טוען שלמסור מסירה טובה ולנהל משחק ברמה גבוהה יותר תלוי בתנועה של חבריך למגרש ופחות בכישרון המסירה. המסקנה היא שקבוצות עם שאיפות לצמרת צריכות לתת תשומת לב רבה יותר להשקעה במגנים עם יכולות מתאימות או לחילופין בהנחיות טקטיות מתאימות.

ומה השנה?

בספרד – ברצלונה החתימה את סמדו שאמור לסגור את הפער שהותיר דני אלבס, עליו לא התגברו בשנה שעברה. ריאל מדריד עדיין עם המגנים הטובים בעולם והיא גם החתימה דור המשך לתפקיד, אבל הדבר המעניין בהקשר הזה הוא שגם כאשר קרבחאל נפצע, נאצ'ו ה"פחות התקפי" הונחה בכל זאת להצטרף להתקפה ולשמש כאופציה למסירה.

Embed from Getty Images

באנגליה – פפ השקיע את מרבית התקציב שלו בשחקני הגנה ביניהם מגנים איכותיים ומהירים (מנדי, ווקר ודנילו) וזה לדעתי משהו שידחוף אותם קדימה. צ'לסי החתימה את המגן זאפאקוסטה מאודינזה ויונייטד החתימה גם כן את לינדלוף, בלם שיכול לשחק גם כמגן ימני.

באיטליה – יובנטוס תקווה שהובדס (למרות שהוא איטי) או דה שיליו יצליחו להשכיח את העזיבה של אלבס (לא נראה לי) ומילאן מקווה שאנדראה קונטי הצעיר וריקרדו רודריגז השווצרי יהיו בינגו לשנים רבות. לנאפולי יש מגנים נפלאים (היסאי האלבני וגולאהם האלג'רי) ויחד עם הסגל היציב ידחפו למשחק התקפי ואטרקטיבי.

בצרפת – כולם מדברים על ניימאר ואמבאפה, אבל בנוסף להם פריס החתימה את אלבס ואת יורי ברשי מסוסיאדד שמצטרפים למגן הבלגי הנפלא, תומא מונייה.

ובארץ – מכבי ת"א משוועת שדסה כבר יחזור להיות כשיר וביחד עם דווידזאדה (החתמה מצוינת) יתנו פייט חזק למגנים של אלונה ברקת. חיפה תקווה שמאבוקה יציג יותר משחקים כמו נגד באר שבע ופחות כמו נגד עכו ובצד שמאל אם לא יקרה משהו מיוחד סביר להניח שבמוקדם או במאוחר יחפשו מגן שמאלי עם איכויות מתאימות.

מגן שמאלי טבעי לראשונה זה שנים. דוידזאדה (האתר הרשמי של מכבי תל אביב)
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח