לא רק חיפה והפועל, הניצחונות הגדולים באירופה

לקראת משחקה של הפועל באר שבע מול בשיקטאש וכחלק מהעונה הנהדרת שלה באירופה, תכננתי לבצע דירוג כמותי משוכלל להופעות הגדולות ביותר של הקבוצות הישראליות באירופה, דירוג שמורכב מכל מיני פרמטרים מדידים כביכול, אבל אחרי הרבה חשיבה הגעתי למסקנה שגם דירוג כזה הוא לא אובייקטיבי ובסופו של דבר הוא אישי. הרי בסופו של דבר, יש את ה4-5 ניצחונות גדולים של הכדורגל הישראלי, והדירוג אמנם קצת משתנה בין אחד לשני, אבל בסופו של דבר ההכרעה נופלת בין הניצחונות על מנצ'סטר, צ'לסי, מילאן ופארמה.

אז במה בכל זאת החלטתי לשתף אותכם? הזדמנות להיזכר בעוד כמה הישגים אחרים, אולי לא היסטוריים, אבל כן כאלה נחמדים ואפילו גדולים ברמה המקומית, כאלה שאולי קצת שכחנו מקבוצות שאנחנו לא רגילים לראות באירופה:

הפועל פ"ת – פיינורד  1-2, גביע המחזיקות סיבוב ראשון 92/93

כבר בעונה הראשונה של הישראליות באירופה נרשם הישג נהדר. המלאבסים, מחזיקת הגביע, עברה את שטרומסגוסטס הנורווגית בסיבוב המוקדם עם 0-2 כפול (מני בסון עם שלושה שערים) ופגשה בסיבוב הראשון את פיינורד החזקה בשורותיה שיחקו שחקני נבחרת הולנד כמו הצמד הנודע גאסטון טאומנט ורג'י בלינקר. ההולנדים, ששנה לפני כן הגיעו עד חצי הגמר וזכו באליפות הולנד בסיום אותה עונה, חיכו עד לדקה ה-89' במשחק הראשון כדי לנצח. פ"ת הדהימה בגומלין כשניר לוין כבש בדקה השנייה ועלתה ל-0-2 משער נדיר של העיט, מוטי קקון, אבל שער של פרייזר בדקה ה-90' לימד אותי בפעם הראשונה כילד מה המשמעות של שער חוץ.

בית"ר ירושלים – פ.צ. ברוז' 1-2, גביע אופ"א סיבוב ראשון 97/98

בית"ר נחשבת לבדיחה הישראלית בכל הנוגע למשחקים באירופה. ההשפלות מול הדייגים מבודו גלימט, התבוסה מול ויסלה וגם כישלונות ברגע האמת במוקדמות האלופות בתקופת גאידמק. בית"ר כאמור מעולם לא עברה סיבוב שהוא לא סיבוב מוקדמות ולא הייתה בשום שלב בתים, אבל בתקופת הזוהר של ההונגרים שלה היה לה משחק אחד נהדר שהסתיים רק בניצחון דחוק מול ברוז' הבלגית.

בית"ר הגיעה לשם לאחר שהודחה בפלייאוף העלייה לאלופות מול ספורטינג ליסבון ואחרי מחצית התקפית מאופסת הגיעו פישונט ושאלוי בשני שערים נדירים בדקות 47-50. אלא שהבלגים צימקו משער של נורדין ג'בארי, בלגי ממוצא מרוקאי. בגומלין בית"ר החזיקה מעמד עד לדקה ה-66' עד ששוב הגיע אותו ג'בארי. לאחר מכן בית"ר ספגה עוד שני שערים והודחה.

הפועל חיפה – פ.צ. ברוז' 1-3, גביע אופ"א סיבוב ראשון 99/2000

שנתיים חלפו והריטואל חזר. האלופה הישראלית הודחה בשלב הנוקאאוט ופגשה את הבלגים בסיבוב הראשון. חיפה הגיעה למעמד לאחר שהדיחה את בשיקטאש עם שתי תוצאות תיקו והודחה בכבוד מול ולנסיה החזקה, שהגיעה עד לגמר האלופות באותה עונה. אלא שבניגוד לבית"ר, חיפה גם עברה שלב. האדומים, שזכו עונה קודם לכן באליפות היסטורית, התפוצצו במחצית הראשונה והוליכו 0-3 עם צמד של עמיר תורג'מן ועוד שער של סביליה כשברוז' כבשה שער מצמק במחצית השנייה, אלא שחיפה הרשימה גם בגומלין כשעמדה בלחץ הכבד. שער מוקדם של רוסו נמחק עם שלישייה בלגית, אבל תורג'מן דאג שהמשחק לא ילך להארכה. ברוז' כבשה שוב וניצחה 2-4, אבל חיפה עברה שלב והודחה מול אייאקס, כשהיא מקנחת בניצחון מרשים לפרוטוקול באמסטרדם ארינה.

פרטיזן בלגרד – מכבי פ"ת 5:2, גביע אופ"א סיבוב ראשון 2005/06

אחד המשחקים שאני הכי אוהב, אולי ניצחון החוץ המרשים והמפתיע ביותר. תזכורת – פ"ת מפסידה 2-0 בבית לסרבים במשחק הראשון. פרטיזן הפסידה פעם אחת בלבד בביתה בשנתיים שקדמו לכך, כולל הופעה בליגת האלופות. אבל פ"ת בערב הזוי, עם גיא לוזון על הקווים, עלתה ליתרון מפנדל בדקה ה-3 של אסי משיח. פרטיזן השוותה תוך פחות מ-10 דקות אחרי שקיבלה שני פנדלים תוך דקה, כשאוהד כהן הודף את הראשון. אבל זה היה הערב של עומר גולן שהוכשל בשער הראשון, הוא כבש פעם אחת, פרטיזן השוותה, ואז פעם שנייה בנגיחה עוד לפני המחצית 2-3. בדקה ה-47 הוא השלים שלושער. פרטיזן ישבה על השער אבל דווקא כפיר אדרי קינח בדקה ה-85. פ"ת הפכה לראשונה שמפעילה לשלב הבתים של גביע אופ"א והקבוצה הישראלית הראשונה (והשנייה בסה"כ) שמפסידה בבית במשחק הראשון ומצליחה לעבור שלב.

ולסיום… אי אפשר באמת בלי דירוג הגדולות שלי, אז בקצרה:

3. הפועל ת"א – מילאן 0-1, רבע גמר גביע אופ"א 2001/02

2. צ'לסי – הפועל ת"א 1-1, סיבוב שני גביע אופ"א 2001/02

1. פארמה – מכבי חיפה 1-0, שמינית גמר גביע המחזיקות 93/94

תראו רק את הדקה הראשונה, אחר כך יש פנדלים, פחות מעניין. בהצלחה להפועל ב"ש.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח