לא רוצים לרדת

לראשונה מאז 1989, עונת הכדורגל בישראל תיפתח בלי הפועל ת"א בליגה העליונה. בפעם האחרונה שזה קרה, לליגת העל היה שם פחות יומרני – הליגה הלאומית.

בישראל יש רק מועדון אחד שאוהדיו מעולם לא חוו ירידה: מכבי ת"א. מאז עונת 1931-32, העונה ה"רשמית" הראשונה של הליגה בארץ, בימים במהם המשטרה הבריטית שלטה בענף. מכבי חיפה חזרו לליגה הראשונה ב-1981 מהביקור האחרון שלהם בליגה השנייה (ארצית אז), ובית"ר ירושלים ב-1991.

בארץ לא המציאו את הפטנט של מועדון גדול שנופל ומידרדר לליגה נמוכה. לדוגמה, באנגליה אפשר למצוא אלופות אירופה לשעבר כמו אסטון וילה ונוטינגהאם פורסט בצ'מפיונשיפ, לצד לידס, שעדיין לא התאוששו מהמשבר הכלכלי של אמצע שנות ה-2000. אז כשליגות הכדורגל באירופה כבר נפתחו, וגם אצלנו בדיוק הסתיים מחזור ראשון של עוד עונה, החלטנו שזו הזדמנות טובה לבדוק מי מצליח לשרוד לאורך השנים בליגות השונות בעולם.

לוגו ארסנל
Via Arsenal Facebook page

אנגליה: יש נטייה למחוק מהזיכרון כל מה שקרה לפני הקמת הפרמייר ליג ב-1992, אבל כאוהד ליברפול, מסיבות מובנות, אני לא מסוגל להשלים עם זה. ארסנל היא הקבוצה שנמצאת הכי הרבה זמן בליגה הראשונה, ברציפות מאז 1913. ליברפול עלו ליגה בפעם האחרונה ב-1962, ואח"כ השתלטו על אנגליה ואירופה. הביקור האחרון של מנצ'סטר יונייטד בליגה השנייה היה בעונת 1974-1975.

ובכל זאת משהו ספציפי על הפרמייר ליג: ארסנל, ליברפול, יונייטד, טוטנהאם, צ'לסי ואברטון הן הקבוצות היחידות שמשחקות ברציפות מאז תחילת עידן הפרמייר ליג. אסטון וילה החזיקה מעמד עד 2016.

הקליפ מתחת הוא מהדרבי של מנצ'סטר בסיום עונת 1973-74, בו סיטי ניצחו את יונייטד והורידו אותם ליגה. את השער כבש דניס לאו, אחד מהשחקנים הגדולים בהיסטוריה של יונייטד, שבחר לחצות את הכביש.

ספרד: העונה הרשמית הראשונה של הליגה בספרד הייתה 1928-1929. עשר קבוצות השתתפו, מתוכן שלוש לא ירדו מעולם ליגה: ברצלונה, ריאל מדריד ואתלטיק בילבאו. גם אתלטיקו מדריד, אספניול, וריאל סוסידאד היו חלק מעשר הקבוצות שהשתתפו ב-Primera División הראשונה, אבל יצא להן לבלות בליגה השנייה פה ושם.

גרמניה: בגרמניה עברו ממבנה של ליגות איזוריות לליגה עליונה אחת של כדורגל מועדונים רק ב-1963. הקבוצה היחידה ששרדה את כל השנים בלי לרדת היא המבורג, שכמעט ירדה כמה פעמים בשנים האחרונות. באיירן מינכן נמצאת בבונדסליגה מאז 1965 בלי לרדת. גם לברקוזן (בליגה מאז 1979) ווולפסבורג (מאז 1997) לא חוו ירידה.

איטליה: הקבוצה עם הכי הרבה אליפויות באיטליה, יובנטוס, בילתה לה עונה אחת בליגה השנייה (2006-2007). הירידה לא הייתה קשורה למיקום נמוך אלא כעונש על פרשת הקאלצ'יופולי. הסרייה A, במתכונת הנוכחית, קיימת מאז 1929. אינטר הקבוצה היחידה שמעולם לא ירדה. למילאן היו שתי עונות בתחילת שנות ה-80. הקליפ למטה סוקר את ההרפתקה של יובנטוס בסרייה B.

צרפת: פריס סן-ז'רמן נמצאת בליגה הראשונה בצרפת מאז 1974, והיא הקבוצה היחידה שמעולם לא ירדה ליגה. האלופה מונאקו הייתה לא מזמן בליגה ה-2, בעונת 2013-2014. ליון ברצף בליגה הראשונה מאז 1989, בורדו מ-1992 ומארסיי מאז 1996. גם שיאנית האליפויות של צרפת, סנט אטיין, בילתה לא מזמן בליגה השנייה, אבל נמצאת ברצף בליג 1 מאז 2004.

פורטוגל: בפורטוגל יש שני מועדוני ענק ועוד מועדון אחד גדול מאוד: בנפיקה ופורטו, וקצת אחריהם יש את ספורטינג, שיש נטייה לקרוא לו ספורטינג ליסבון למרות שזה בכלל אמור להיות ספורטינג קלוב דה פורטוגל. שלושתם נמצאים ברצף בליגה הראשונה מאז 1934, היחידים שמעולם לא ירדו ליגה.

הולנד: ליגת העל ההולנדית, ה-Eredivisie, קיימת מאז 1956. כמו בפורטוגל, בכדורגל המועדונים בהולנד יש שלושה שמות מעל השאר: איאקס, פ.ס.וו ופיינורד, שלושתם מעולם לא ירדו. אפשר לצרף אליהם את אוטרכט, שנמצאים ברצף מאז 1970. המועדון הוא בעצם איחוד של שלושה מועדונים שונים, שאחד מהם, VV DOS, גם כן מעולם לא ירד ליגה.

סקוטלנד: בסקוטלנד יש שני מועדוני ענק, אבל ריינג'רס הורדו בעקבות אי סדרים כלכליים, מה שהשאיר את סלטיק ואברדין כשתי הקבוצות היחידות שמשחקות ברציפות מאז העונה הראשונה של הליגה העליונה שם. ריינג'רס חזרו אחרי מסע ארוך בליגות הנמוכות, אבל עושה רושם שהם שנות אור מאחורי סלטיק. בקליפ למטה – השער שחתם את החזרה של ריינג'רס לליגה הראשונה.

ונסיים עם שתי ליגות מחוץ לאירופה הקלאסית. בארגנטינה בוקה ג'וניורס הוא המועדון היחיד שמשחק בליגה הראשונה מאז 1913. ריבר פלייט, עדיין שיאנית האליפויות בארגנטינה, בילתה עונה אחת בליגה השנייה (2011-2012) וחזרה מיד, זוכה מאז באליפות אחת וגביע ליברטדורס אחד. בברזיל, שם עדיין קיימות ליגות איזוריות למשך חצי עונה, יש ליגת על מאורגנת מאז 1971. ארבע קבוצות מעולם לא ירדו: סאו פאולו, קרוזיירו, סאנטוס ופלמנגו. סאו פאולו וסאנטוס, שתיהן ממחוז סאו פאולו, לא השתתפו בעונת 1979 בגלל סיכסוך עם ההתאחדות. הקליפ לסיום שייך לאוהד ריבר פלייט, שמשחרר קללות עסיסיות לאוויר העולם בעודו צופה בקבוצה שלו נכשלת במשימת ההישארות שלה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח