לא כל הנוצץ זהב – על הסגל הלא מאוזן של בית"ר ירושלים

// מאת ירין שירום

בית"ר ירושלים סיימה לא מזמן את דרכה בליגה האירופית בסיבוב המוקדמות השני בלבד, על אף היותה מדורגת בהגרלת הסיבוב הזה. בית"ר לא רק הודחה, אלא התבזתה במשחק החוץ, אחרי תוצאה לא טובה של 1:1 במושבה, בית"ר עשתה כמה שינויים וניסתה לעלות לשלב המוקדמות השלישי. אני מאותם אנשים שמאמינים בכוח של המשחקים המוקדמים האלה באירופה (הרבה יותר מאשר במשחקים עם חצאי הרכבים ושחקנים נבחנים בגביע הטוטו) וביכולת שלהם לתת כיוון כללי לשאר העונה ולדעתי בית"ר של העונה, על אף החיזוק והרצון לעלות מדרגה (מקום שני? מאבק על האליפות? לא ברור..), עלולה לסיים את העונה במיקום נמוך יותר מהמקום השלישי בו תקעה יתד כבר כמה שנים. אבל למה אני נותן למשהו שקרה ביולי משקל להשפיע על מה לדעתי יקרה עד מאי? עכשיו אפרט.

קהל ביתר ירושלים
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים – F.C. Beitar Jerusalem" צילום: ליאת אבשלומי

בבית"ר בנו סגל גדול, גדול מאוד אפילו, אבל נדמה שלא לכל דבר ניתן מענה (או מענה הולם), ושבחלק מהעמדות נוצרו עומסים שעלולים להוביל מלבד להוצאות מיותרות (שבבית"ר של ימינו זו כבר סיבה מספקת לדילול סגל), גם לתסכול אצל חלק מהשחקנים עקב היעדר דק' משחק.

בית"ר משחקת עד עכשיו בשלוש שיטות:

  • 4 שחקני הגנה, 3 קשרים בעלי אופי הגנתי ו 3 שחקני התקפה.
  • 4 שחקני הגנה, 2 קשרים בעלי אופי הגנתי, קשר 1 בעל אופי יותר התקפי ו 3 שחקני התקפה.
  • 3 בלמים, 2 מגנים תוקפים, 2 קשרים הגנתיים ו 3 שחקני התקפה.

בכל אחת מהשיטות משחקים בין 3 ל 4 שחקני קישור התקפי ו/או חלוצים.

להלן רשימת השחקנים (הרלוונטים בעיניי) של בית"ר שמתופקדים בעמדות הללו: שכטר, ואראן, ורד, עזרא, ז'ורז'יניו, בריהון, בניון, עגייב, צמח, אבישי כהן. 10 שחקנים שמתופקדים על בין 3 ל-4 עמדות.

מה קורה בשאר העמדות?

בשער בוריס קליימן, על אף הטעות הקשה במשחק מול בוטב בשער השלישי (להגנתו יאמר שהוא גם הציל כמה שערים בטוחים ובטוח לא היה האשם בהפסד), מהווה אופציה מספיק טובה.

בעמדת המגן הימני אנטואן קונטה הוא הטוב בישראל בעמדה זו, אך לבית"ר אין גיבוי בשבילו מלבד קלטינס, שבהמשך אסביר מדוע הוא לא גיבוי מספיק, ואבישי כהן שנוסה בעבר בעמדה זו, אך שניהם לא מגנים טבעיים ושניהם שחקני בית מצטיינים (קלטינס בבוגרים, כהן בינתיים רק בנוער) של בית"ר שחבל שבמקום שתפתח אותם לכוכבים שהם מסוגלים להיות ותראה את הערכתה אליהם, היא משתמשת בהם ככלבוינקים ועלולה לגרום לעזיבתם למקום שיאמין בהם יותר.

כבלמים לבית"ר יש את טל כחילה, דן מורי, מיקי סירושטיין ודוד קלטינס שמשחק כבלם בעיקר כשמשחקים עם 3 בלמים. 3.5 שחקנים על 2 או 3 עמדות תלוי במערך.

עמדת המגן שמאלי בבית"ר יחסית מכוסה עם הייסטר, שאמור לעשות קפיצת מדרגה בעונתו השנייה אחרי שכבר הבין את הדרישות וחן דילמוני אמור להוות גיבוי ברמה טובה בעת הצורך.

בקישור האחורי/מרכזי מלבד קלאודמיר, סאבו וקלטינס (שכמו שכבר ציינו יכול לשחק בעוד עמדות ולהשאיר את בית"ר בלי גיבוי כאן) אין לקבוצה אופציות.

לכל מה שנכתב יש להוסיף שעפ"י התקשורת בית"ר שוקלת להביא בלם זר/ להסב את קונטה לבלם ולהביא חלוץ או זר או ישראלי כשבמידה ותביא שני זרים הזר שצפוי להיחתך הוא קלאודמיר או הייסטר וגם ככל הנראה תשאיל/תשחרר חלק משחקני החלק הקדמי שפחות זוכים לקרדיט (כהן, צמח, בריהון, עגייב, אולי גם את ואראן אם תביא חלוץ).

דוד קלטינס
קלטינס. יכול לשחק במספר עמדות
Credit to "David Keltjens" Facebook page

לסיכום, תמונת הסגל של בית"ר נראית במבט ראשון נורא סקסית, ואפילו עם קו מחשבה התקפי הרפתקני, שלחלק קדמי לא רע של עזרא ורד ושכטר נוספו ז'ורז'יניו ובניון ומספר שחקנים נוספים. אבל לא כל הנוצץ הוא זהב, הקבוצה איבדה שני שחקני מפתח בדמות רואדה ואיינבינדר ולא טרחה/הצליחה למצוא להם מחליפים באותה הרמה. ז'אורז'יניו יוכל להצליח בבית"ר, גם בעמדת הקשר ההתקפי בשלישיית הקישור, אבל בלי שיהיה לו חלק אחורי שאפשר לסמוך עליו וקישור אחורי שיחפה על היציאות היותר תכופות שלו קדימה בהשוואה לאיינבינדר הוא לא ישפיע על המשחק ורק מדי פעם יבליח ובית"ר כולה עלולה להיראות כמו במשחק הראשון נגד ואשאש עד הדקה ה70. לפעמים תוקפת לפעמים מותקפת, אבל אף פעם לא שולטת בקצב.

גם השינויים הפוטנציאלים מראים את חוסר ההבנה בחומרת המצב, כשרוצים להוסיף חלוץ לחלק הקדמי העמוס, ושוקלים לוותר על קלאודמיר שיושב על עמדה מדוללת בשחקנים, מה גם שעל אף הביקורת כלפיו, ראינו כיצד בית"ר הסתדרה בלעדיו במשחק החוץ נגד פלובדיב, ושוקלים להסב את קונטה מהתפקיד בו הוא היתרון הכי גדול של בית"ר (ובמקרה גם ישמור על השחקן הכי טוב של ב"ש, היריבה הרצינית בצמרת, טוני ואקמה במשחקים ביניהם).

מה אני הייתי עושה?

משאיל 3/2 שחקני קישור התקפי שיקבלו צ'אנסים בקבוצות קטנות יותר בליגה, מביא בלם זר, ומחפש קשר מרכזי הגנתי ישראלי (דור פרץ/וובה בראון/שלומי אזולאי) לעבות את מרכז הקישור.

בהצלחה לשאר הקבוצות שלנו באירופה!

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח