זהבי, אני מעריך אותך

העיתונאי עמנואל רוזן ידוע בתור אוהד מושבע של הפועל ת"א. לפני מספר שנים הוא אזר אומץ, ניגש לכתוב טור על הסמל הגדול ביותר של היריבה העירונית מכבי ת"א, אבי נימני וכתב בריש גלי, תוך כדי שהוא מודע לתוצאות שיכולות להיגרם מהטור ההוא, שהוא אוהב את אבי נימני. יותר נכון, מעריך אותו מאוד, אבל המשפט האחרון שהוא רשם בסוף הפסקה הראשונה היה – אבי נימני אני אוהב אותך. אני לא אגיד שאני אוהב את ערן זהבי. אבל השבוע אני יכול לומר שהוא קנה אותי. אין שחקן ישראלי שאני מעריך ומכבד כמו שאני מעריך אותו.

ערן זהבי - ליגיונר החלומות - סיכום חודש ינואר
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

בטור הראשון שכתבתי פה בהזווית אחרי משחק ההפסד של הנבחרת לאלבניה 3-0, הבעתי ביקורת גדולה על ערן זהבי. על דרך ההתנהלות שלו בחדר ההלבשה, במסיבות העיתונאים וגם על כר הדשא. הביקורת שהעביר על חבריו לפני המשחק וחילופי ההאשמות על כר הדשא עם אלמוג כהן נתנו לי את ההרגשה כי בנבחרת זהבי, לעומת הקבוצות, מנפח קצת את החזה, האגו משתלט עליו ויש לו פחות סבלנות.

ערן זהבי לנצח יהיה בשבילי משמעותי. הוא לנצח יהיה השחקן היחיד שגרם לי ליום הכי שמח בכדורגל, אי שם במאי 2010 בטדי, וליום הכי עצוב בכדורגל. אפילו ירידת הליגה במאי האחרון לא שרפה את ליבי כמו אותו שער ניצחון בדרבי ההזוי במארס 2014 כשהוא כובש שער ניצחון בדקה ה-93 ומשלים שלושער אחרי שהפועל הובילה ממש כמה דקות לפני. ירידת הליגה הייתה תהליך ארוך וצפוי אחרי שנים של התנהלות גרועה. השער ההוא של זהבי בא בבום.

רבות כבר דובר על ההחלטה של זהבי לעזוב לליגה הסינית. בימים הראשונים של המעבר דובר על כך שהוא לא יכול להצליח בליגה גדולה באירופה, מבחינה פיזית ומבחינת רמת המשחק שלו. נתנו דוגמאות לכך ממשחקי הנבחרת שהרבה פעמים נראה היה שזהבי נבלע בהגנות של הנבחרות היריבות. גם לאחר שהחל להבקיע בצרורות, היו את אלה שהתקשו לפרגן והפטירו שהליגה הסינית היא אחת החלשות בעולם, שההגנות והשוערים הם בדיחה, שאין שחקן זר שיגיע ולא יוכל להתבלט כשהוא עם פער פיזי גדול מאוד על השחקנים המקומיים ויותר מזה, חיזקו כשהסבירו שהסינים לא מספיק חכמים כדי ליצור יכולת של משחק ברמה הגבוהה ביותר. אבל יחד עם הדברים האלה, הדבר שהכי מושך את תשומת הלב שלנו, דבר שלא מפתיע כשמדובר במח הישראלי, הוא עניין הכסף. בעיני רבים זאת הסיבה המשמעותית למעבר הגדול וסופרים לו את ההכנסה בכל שער שהוא כובש. מבחינת הצופה הישראלי כל המאמנים המוכרים שנמצאים שם, אם זה אלופי העולם לשעבר לואיס פליפה סקולארי ופאביו קנאבארו, לא באמת חושבים על הקידום בקריירה שלהם, אלא רק על הדברים שיוכלו לעשות עם הכסף ביום שיחליטו להפסיק להתעסק בענף הזה שהפך אותם למה שהם. השחקנים שמגיעים לשם דווקא בשיא הקריירה כמו אוסקר או אקסל ויטסל הם בסה"כ מונעים מתעבת בצע.

ערן זהבי, נבחרת ישראל
קרדיט לדף הפייסבוק "ההתאחדות לכדורגל בישראל"
גם אם אתם מסכימים עם העניין הכספי וגם אם לא, מבחינתי זאת בדיוק הסיבה להעריך את זהבי הרבה יותר. בזמן ששחקנים כמו הולק, פאטו, פאפיס סיסה, גרציאנו פלה ורבים אחרים מגיעים לליגה הסינית ונחים על זרי הדפנה או השטר הירוק, זהבי ממשיך לעלות לכל משחק עם רעב מטורף כאילו מדובר במשחקו האחרון בקריירה, מכבד את המקצוע שלו ורוצה להיות הכי טוב שהוא יכול. בהנחה שהליגה הסינית באמת כה חלשה, איך זהבי לא מקבל הערכה על כך שהוא נשאר מקצוען בכל רמ"ח איבריו ועולה לדשא להמשיך להשיג הישגים? היכולת שלו להבקיע כמות גדולה כל כך של שערים היא תוצאה של עבודה קשה והשקעה שטובים ממנו חושבים שהם לא צריכים להשקיע. ורק על זה מגיע לו יחס אחר.

קברניטי הליגה הסינית עושים מאמצים גדולים כדי לשפר את ענף הכדורגל במדינה. לכל קבוצה יש אישור לשחק עם 3 שחקנים זרים בלבד ולפיכך השחקנים הזרים שמגיעים לליגה מקבלים תפקיד משמעותי בשיפור של הליגה מבחינה תדמיתית ומקצועית. הדרך שבה רואים את ההשפעה של זהבי על חברי הקבוצה שלו המקומיים, העידוד שהוא נותן להם והאהבה שהם מחזירים לו, צריכים לגרום לנו לעמוד ולמחוא כפיים. המחשבה שמדינה ענקית כל כך נותנת יחס למישהו משלנו היא בלתי נתפסת לפעמים, ההתגרות הצינית כלפיו מצד שחקנים של קבוצות יריבות כתגובה על תנועת האקדוחן והבדיחות שהריץ איתו השבוע מאמן ברמתו של פאביו קאפלו גורמים לנו להבין שזהבי הופך להיות סטאר ענק בסין וטוב מכל שגריר דיפלומטי שמסתובב בעולם.

ערן זהבי
Credit to "Guangzhou R&F FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח