ואיפה ב"ש? דירוג הקמפיינים הגדולים באירופה

לסיכום הקמפיין המוצלח של הפועל באר שבע באירופה, ישבנו וחפרנו בינינו לבין עצמנו בקבוצת הוואצאפ של הבלוגרים על גודל ההישג של באר שבע ואיך אפשר למקם אותו ביחס לקמפיינים המוצלחים האחרים של הישראליות. לאחר שהסכמנו שלא הסכים, נתנו למספרים לדבר ודירגנו את חמשת הקמפיינים הגדולים ביותר. דירגנו גם את המשחקים הגדולים ביותר, אבל את זה נשמור לפעם הבאה.

רשימת הבלוגרים המשתתפים בדירוג – אלון יוסף אבן, רום טל-דן, יניב בר-חן, מוטלה רפלד, יוחאי שטנצלר, ברק קורן, טמיר זוארץ, ליאור ציטרשפילר, איתי ארליך, נתנאל שמי, עופר גרושקה, מור שפיגל, אבישי סלע, רוני אלפרן ומשה אבשלום.

המועמדים:

רשימת מועמדים דירוג קמפיין אירופאי

מקום 5 – הפועל ת"א 2009/10 – הליגה האירופית, 32 האחרונות

תקציר האירועים – את העונה סיימו האדומים עם אליפות דרמטית מאותו שער של ערן זהבי בדקה ה-90', אבל עוד לפני כן האדומים הספיקו להרשים באירופה, בזמן שמכבי חיפה רשמה היסטוריה שלילית בליגת האלופות עם 0 נקודות ו-0 שערים. היא גם היחידה ברשימה הזאת שגם זכתה באליפות בתום אותה עונה.

הפועל עבדה קשה כדי להעפיל לשלב הבתים כשגברה על גטבורג וטפליצה במוקדמות, ואז רשמה היסטוריה כשהפכה לישראלית הראשונה והיחידה שמסיימת במקום הראשון בשלב בתים כלשהו, למרות שהוגרלה לבית לא קל. הפועל ניצחה את כל משחקי הבית שלה, 1-2 על סלטיק, 0-1 על המבורג (ניצחון ראשון בהיסטוריה של קבוצה ישראלית על קבוצה גרמנית) ו-1-5 מטורף על ראפיד וינה, עליה השלימה גם ניצחון 0-3 בחוץ. מקום ראשון, 4 ניצחונות, 2 הפסדים ומאזן 8-13.

משם הפועל המשיכה לנוקאאוט שם פגשה את רובין קאזאן החזקה, שבאותה עונה ניצחה את ברצלונה קאמפ נואו בליגת האלופות. הפועל שיחקה בפברואר בקור המקפיא בקאזאן, הפסידה 3-0 בחוץ וסיימה ב-0-0 בבית. שחקן הפועל היחיד שהרוויח מהמפגש הוא ביברס נאתכו, שעבר לקאזאן והתחיל את דרכו באירופה.

אחלה סרטון, לא לפספס את גוטמן מדבר קצת גרמנית:

מקום 4 – מכבי חיפה 2006/07 – הליגה האירופית, שמינית הגמר

תקציר האירועים – חיפה החלה את העונה האירופאית שלה באנפילד, עם הפסד 2-1 מכובד לליברפול ולאחר מכן הדחה ב-1-1 מכובד עוד יותר בקייב, מול הקבוצה שהגיעה עד לגמר האלופות באותה עונה. משם עברה למוקדמות הליגה האירופית, הדיחה את ליטקס לובץ וישר לשלב הבתים המוזר שכלל 5 קבוצות ורק 4 משחקים, רק שהירוקים קיבלו אישור לחזור ולארח משחקים בישראל. חיפה פתחה עם 1-3 נהדר מול אוקזר, וניצחה בבית גם את פרטיזן בלגרד 0-1. בחוץ הפסידה 2-0 לריינג'רס ואיזנה בדקה ה-90' בליבורנו וסיימה שנייה לפני האיטלקים במחזור האחרון. שלב הנוקאאוט הראשון זימן הרגלה קשה מול צסק"א מוסקבה החזקה, שזכתה במפעל שתי עונות קודם לכן. שער בודד של רוברטו קולאוטי הפך את חיפה לראשונה שעברה גם את שלב הנוקאאוט הראשון אחרי שלב הבתים, מאז שינוי הפורמט. בשמינית חיפה החזיקה מעמד עד למחצית השנייה בגומלין מול אספניול עד שחטפה רביעייה והודחה.

מקום 3  – הפועל ב"ש 2016/17 – הליגה האירופית, 32 האחרונות

אז אחרי דיונים רבים בקבוצה, האדומים מהנגב מתמקמים במקום השלישי בזכות העונה הנהדרת שלהם ולמעשה לפני כל הקבוצות שצלחו את שלב הבתים בליגה האירופית. תקצירון – החלה את העונה במוקדמות הצ'מפיונס, עברה בשיניים את שריף טירספול, הדהימה את אולימפיאקוס וכמעט כמעט הדיחה את סלטיק בשלב הפלייאוף לאלופות. בשלב הבתים של אופ"א צלחה בית סופר קשה כשהיא מסיימת פעמיים בתיקו מול סאות'המפטון, מנצחת פעמיים את אינטר ומפסידה פעמיים לספרטה פראג. ב"ש הראתה טונות של אופי, רוח לחימה, יכולת ומבחינתי בעיקר – כושר גופני. בשלב הנוקאאוט זכתה להגרלה קשה בדמותה של אלופת טורקיה,בשיקטאש, הגיעה בכושר קצת פחות טוב ועם הרכב חסר, ונוצחה 1-3 ו-1-2.

למה היא מדורגת לפני הפועל ת"א למרות שהגיעו לאותו שלב וסיימו במקום השני או לפני חיפה שעברה עוד שלב? כי הבית שלה היה יותר קשה והיא הקדימה יריבות מאנגליה ואיטליה, כי היא הגיעה מליגת האלופות אחרי קמפיין מוצלח וכי הזיכרון של ההישג שלה טרי יותר. בכל מקרה, עונה נדירה להפועל ב"ש. כן ירבו. השאלה היא האם תצליח לזכות באליפות העונה? תקדימי העבר נגדה.

מקום 2 – מכבי חיפה 2002/03 – ליגת האלופות, שלב הבתים

הישראלית הראשונה שמעפילה לליגת האלופות אי פעם, ועוד עושה את זה בלי "יתרון ביתיות". כל משחקיה של מכבי חיפה נערכו מחוץ לישראל, היא התחילה עם ניצחון קליל מול בלשינה ולאחר מכן עברה את סטרום גראץ בדו קרב מותח. 0-2 בסופיה מצמד של יעקובו ו-3-3 בגראץ במשחק הפכפך.

בליגת האלופות חיפה התחילה עם הפסד 5-2 באולד טראפורד, לאחר מכן הדהימה את אולימפיאקוס 0-3 במשחק "ביתי" בניקוסיה בו נכחו 14 אלף יוונים ו-3,000 ישראלים. מול לברקוזן הפסידה פעמיים במשחקים מצוינים, ואז הגיע ה-0-3 מול היונייטד, ולקינוח תיקו 3-3 באולימפיאקוס בקרב על המקום השלישי. חיפה היא הישראלית היחידה שסיימה שלישית ולא אחרונה בליגת האלופות, וכבשה 12 שערים (וספגה 12) ב-6 משחקים. בכל ארבעת הקמפיינים הנוספים באלופות הבקיעו הישראליות 11 שערים. את הקמפיין היא סיימה בתבוסה כפולה בליגה האירופאית מול א.א.ק אתונה.

מקום 1- הפועל ת"א 2001/02 – גביע אופ"א, רבע גמר

בסופו של דבר הקמפיין המופלא של האדומים מגיע למקום הראשון כאשר הוא נבחר ע"י 10 מ-15 מהבלוגרים שלנו במקום הראשון. תקציר האירועים – בשנים בהן עדיין לא היה שלב בתים בגביע אופ"א, הפועל עברה שלב אחרי שלב. היא התחילה בניצחון במוקדמות – ניצחון כפול מול ירבאן ואז ניצחון קשה בסיבוב הראשון מול גזיאנטפספור הטורקית, שלא העיד על מה שעתיד היה לבוא. בסיבוב השני צ'לסי הגיעה לישראל בלי שישה שחקני הרכב שחששו מהמצב והפסידה 2-0. בגומלין ההירואי הפועל סחטה 1-1 מול מתקפה אימתנית ורשמה סנסציה אדירה. סיבוב הבא – לוקומוטיב מוסקבה – ניצחון 1-2 דרמטי בבלומפילד, ו-0-1 בחוץ בשלב במוסקבה. שמינית גמר מול פארמה – 0-0 בבית וניצחון 1-2 בחוץ עם ניר רחמין בשער. שלב הבא – רבע גמר מול מילאן. אלא שהלחץ של מילאן הביא לכך שהפועל תארח את המפגש בקפריסין ולא בישראל. זה לא שינה לקלשצ'נקו שהבטיח ניצחון 0-1 ענק. בגומלין מילאן ניצחה 0-2 מבעיטה חופשית של קוסטה ושער עצמי של גרשון.

הפועל קיבלה את המקום הראשון בגלל שתי סיבות עיקריות – קודם כל, הגיעה לרבע גמר. הישג שיא בכדורגל הישראלי. מכבי חיפה הגיעה גם כן לרבע גמר גביע המחזיקות ב-98/99, אבל הייתה צריכה לעבור רק שני סיבובים כדי להגיע לכך. הפועל עברה ארבעה סיבובים של נוקאאוט ופה ההבדל לעומת קמפיינים אחרים שכללו שלב בתים, מכיוון שבשלב בתים אפשר לרשום תוצאות יפות ומפתיעות, אבל המצב הוא אחר כשאתה נלחם על החיים שלך בנוקאאוט ולשתי הקבוצות המפגש חשוב באותה מידה. קרב על החיים, המפסיד עף. והפועל עברה שלב אחרי שלב אחרי שלב ובגלל זה הקמפיין שלה, לפחות כרגע, במקום הראשון בכל הזמנים.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח