הצד האחר של הלגיונרים בסין

היי טוטו תמוז, ברוך הבא לליגה השנייה בסין!

אני מניח שרוב חובבי הכדורגל הישראלי ראו דקה או שתיים של מעללי ערן זהבי בליגה הסינית. אני קורא המון ביקורות, רובן מוצדקות לחלוטין, על הרמה הירודה של השחקנים הסינים לעומת הזרים שמשחקים בסין ועל המשכורות המטורפות שמשולמות בליגה, אבל מישהו מבין חובבי הכדורגל הישראלי זכה להיחשף לסקירה קצרה על הליגה הסינית השנייה בה בחר לשחק טוטו תמוז?

כחובב כדורגל שוליים, אני אשמח לעשות לכם היכרות עם הליגה השנייה בסין, שבדומה לכדורגל באנגליה מכונה הליגה הראשונה (כמו הפרמייר ליג, הליגה העליונה בסין מכונה Chinese super league בעוד שהליגה המכונה הליגה הראשונה היא בעצם השנייה בדרגה).

אבל, מה לעזאזל לבחור מישראל ולליגה השנייה בטיבה בסין??

מי מכם שהאזין לפודקאסט הזווית בו התארחתי, שמע שחייתי תקופה קצרה מחיי בסין. תקופה קצרה זו התחלקה למגורים בעיר גוואנגז'ו אותה כולם זוכים להכיר בזכות ערן זהבי, למגורים בעיר שנז'ן שרבים מהקוראים לא מכירים, אבל היא העיר ממנה מגיעים כל מוצרי האלקטרוניקה שכולנו מזמינים מעלי-אקספרס ודומיו. מעבר להיותה עיר עבודה מלאה במפעלים (כמו למשל מפעל פוקסקון, בו מייצרים את האייפון שחלקכם לא יכולים בלעדיו), העיר מיוצגת בליגה השנייה בסין על ידי קבוצת שנז'ן F.C (לשעבר שנז'ן רובי).

עוד לפני שהגעתי לעיר מישראל, קיוויתי למצוא בעיר קבוצת כדורגל פעילה ולשמחתי מצאתי את אהובתי הסינית, שנז'ן רובי. בפוסט זה אני אנסה להסביר לכם קצת על הליגה השנייה בסין, שלגמרי לא מסוקרת בישראל או בכלל (אפילו בסין בקושי מתייחסים אליה).

הצד האחר של הליגיונרים בסין

כדי לסבר את האוזן לאן הגיע טוטו, כדאי לציין שאת הקבוצה שלי מאמן כרגע לא אחר מאשר קלרנס סיידורף! כן כן, ההוא שזכה בליגת האלופות עם שלוש קבוצות שונות ובתפקידו הראשון (והאחרון) לפני שנז'ן אימן את מילאן בליגה האיטלקית הראשונה. הכוכבים הגדולים של הליגה כרגע הם לואיס פביאנו הזכור לטובה מנבחרת ברזיל וסביליה, ג'אדסון ששיחק בשאחטר דונייצק והעדיף את הכסף בסין על קבוצות גדולות באירופה וניקיצה ילאביץ', שחקן נבחרת קרואטיה לשעבר שכיכב בכמה קבוצות קטנות בפריימרליג לפני שעבר לסין.

לעומת כל השמות הגדולים שנזרקו פה לאוויר, חשוב לדעת שהליגה השנייה בסין רחוקה שנות אור ברמתה מהליגה הראשונה, בטח ובטח ברמת הזרים והשחקנים המקומיים. הפערים בתוך הליגה עצמה הם עצומים והקבוצה שטוטו הצטרף אליה היא חלשה במיוחד. הונאן, בה משחק טוטו תמוז ממוקמת במקום האחרון בליגה אחרי שצברה 10 נקודות ב-22 משחקים! אם לא יקרה משהו באמת בלתי צפוי הקבוצה תרד לליגה השלישית, שכן היא ממוקמת 15 נקודות מתחת לקו האדום עם 8 מחזורים לסיום הליגה. ממוצע הצופים בליגה הוא נמוך, כ-6000 איש למשחק (לעומת כ-23,000 בליגת העל הסינית), אך לא נדיר להגיע למשחק בו יהיו באצטדיון כ-2000 איש מתוך 35,000 מקומות מסומנים כמו שקרה לי במשחק של שנז'ן.

אחרי כל זה, בל נשכח שהסכומים שרצים בליגה השנייה הם עדיין משוגעים, שכן קבוצה קטנה כמו קבוצתו של טוטו מסוגלת לשלם לו כ-300 אלף דולר לחצי עונה!

רק כדי להבין כמה המשכורות מנותקות מההכנסות של הקבוצות, אספר לכם שבזמן שאני הייתי בשנז'ן כרטיס למשחק באצטדיון החדיש עם 35,000 המקומות עלה כ-15 יואן, שהם כ-10 שקלים. מעבר לכך, תנופת הכדורגל עוד לא הגיעה במלואה לליגה השנייה וחלק מהקבוצות משחקות באצטדיונים מיושנים ובמגרשים עם תנאים עלובים. הקבוצה שלי משחקת דווקא באצטדיון חדיש, אבל הוא ממוקם רחוק ממרכז העיר והוא נבנה במיוחד לכבוד האוניברסיאדה (האולימפיאדה של האוניברסיטאות), לכן לא נדיר להגיע למשחק בו האצטדיון מרגיש ריק לחלוטין.

הצד האחר של הליגיונרים בסין
משחקים לעיני יציעים ריקים

לסיכום, כמה דברים מצחיקים שקורים כנראה רק בכדורגל הסיני. בפעם הבאה שתראו משחק של זהבי, תנסו לקלוט אותם גם:

  1. בכל פעם שיש לקבוצה היריבה קרן, או בעיטה חופשית, כולם ביציע צועקים פיי ג'י! פיי ג'י זה מטוס, וככה בעצם מאחלים לקבוצה השנייה לבעוט רחוק מהשער.
  2.  בכל התקפה של הקבוצה, צועקים לשחקנים את התוצאה הרצויה במשחק. נגיד אחרי שמובילים 1-0, בכל קרן כל הקהל יצעק 2-0!
  3. כששחקן נפצע וצריך לטפל בו, כל הקהל מתחיל לעשות קולות של אמבולנס
  4. צועקים לשופט "שופט שחור" (חאי סה צאי פאן). המשמעות של זה היא, "אתה מושחת ומקבל כסף מהקבוצה השנייה".
  5. הקללה האהובה עליי בסינית היא "שה בי", פשוט אומרים את זה שבי (כמו ההוא מפרפר נחמד..). האמת היא שזו קללה דיי רעה (התרגום המילולי הוא Stupid cunt), זה בעצם "השופט בן זונה" של הסינים.

אם זה מעניין מישהו חוץ ממני, אז הקבוצה שאני אוהד נמצאת כרגע במקום השביעי, מרחק 8 נקודות מהמקום שמבטיח עלייה לליגת העל הסינית בתום העונה. אמנם הקבוצה ממשיכה את הקו הבינוני שהיא מציגה בשנים האחרונות, אבל עם הכסף שנכנס מקבוצת הרכישה שרכשה את הקבוצה בסוף 2015, ששינתה את השם והביאה את סיידורף בתור מאמן, השמיים הם הגבול! בזווית המקומית, הקבוצה תתארח אצל קבוצתו של טוטו בתאריך 17.9.16 וכמו כל שאר הקבוצות בליגה, תתן להם בראש 🙂

הצד האחר של הליגיונרים בסין
אולטראס שנז'ן נותנים עבודה! (כמו כל סיני טוב, גם הם אלופים בחיקויים לא מוצלחים. אוהדי ליברפול מוזמנים לתבוע על השיבוש שנעשה לביטוי שכל כך מזוהה איתם).
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח