הנגיעה הראשונה בכדור

15/6/13 ואני תופס את מקומי באיצטדיון בפתח תקווה כדי לצפות במשחק המבטיח במסגרת חצי גמר היורו לנבחרות צעירות בין נבחרתי האהודה איטליה ונבחרתה המרשימה של הולנד. באיטליה של אותו טורניר כיכבו כמה מהשמות הבולטים בכדורגל האיטלקי כמו וראטי, אינסנייה ואימו בליה ואילו במקבילה ההולנדית רצו על הדשא בלינד, סטורטמן, ממפיס דפאי וגם מייק ואן דר הורן.

טיקטיק מונדיאל

מייק ואן דר הורן, שחקנה של קבוצת המשנה של אייקס, גדל באוטרכט, שיחק בנבחרות הצעירות של הולנד והוא בהחלט ירצה לשכוח את חצי הגמר הזה שאותו הוא בכלל פתח על הספסל. המשחק היה קצבי ושקול ובדקה ה-75 סטפן דה פרי, שסיפק עד אותו הרגע משחק הגנה מושלם, נפצע וואן דר הורן נקרא לדגל.

בעוד וואן דר הורן מותח את אבריו ומתרגל לדשא, אינסייניה, שנראה באותו טורניר כיהלום נוצץ, העביר כדור למרכז הרחבה, ואן דר הורן המנומנם הגיב לאט ופאביו בוריני (ההוא שליברפול שילמה עליו 11.3 פאונד) עט על הכדור. בוריני כבר ידע איך הריקוד הזה יסתיים: בנגיעה הראשונה מתחמק, בנגיעה שנייה מסדר (במבט ראשון נראית פשוטה אך בהילוכים חוזרים מתבררת כ"ליטוף קל") ובנגיעה השלישית בעיטה מדויקת פנימה. איטליה בגמר. ואן דר הורן תופס את הראש ואני בשמיים!

לא פעם כאשר חבר שלי ברק ואני צופים במשחק ליגה טיפוסי אני מדגיש בפניו את חשיבות הנגיעה הראשונה והשנייה ואת חוסר היכולת של שחקן מקומי ממוצע להשתלט על הכדור ולכוון אותו אל המקום הרצוי. בישראל הכדור משתלט על השחקן ולא השחקן על הכדור.

לא מדובר רק בשחקני התקפה. גם שחקני הגנה בליגה ישראלית (כולל הזרים), נוטים להשתלט בצורה לקויה בנגיעתם הראשונה בכדור, כך שהכדור נמצא רחוק מגופם ואז מוסיפים חטא על פשע, כאשר הם גולשים אל הכדור וביחד אוספים את רגלו של שחקן היריב, גורמים לפנדל ולעיתים אף סופגים כרטיס אדום. כל זה קורה בגלל יכולת טכנית לקויה וחוסר יכולת להתמצא במרחב בו הם נמצאים.

המקרים האלו מעלים תהייה. למה אנחנו לא מיומנים מספיק? זה לא שאצלנו בארץ לא מתרגלים השתלטות על כדור. כל מי ששיחק בקבוצה תרגל את זה, אז למה אצלנו זה פחות טוב?



פעם התארחתי באימון של קבוצת הנוער של שאלקה. באימון תרגלו את נושא ההשתלטות על הכדור בכל המצבים (הגנה והתקפה). במסגרת התרגול נדרשו השחקנים להשתלט על כדור תוך שהם צריכים להיות ערניים גם לסביבתם, מי עומד מולם והיכן הם עומדים במגרש. כלומר, נדרשו לחשוב צעד קדימה ולאן הם רוצים להביא את הכדור באותה סיטואציה. חלוץ ינתח בראש מי שחקן ההגנה שמולו (מהיר, איטי, כבד) והיכן הוא עומד ביחס לשער ולפיכך יחליט אם לעצור את הכדור קרוב לגופו או לנסות לעבור את המגן בנגיעה מהירה ועקיפת שחקן ההגנה במהירות. בלם יצטרך לנתח האם יש שחקן יריב בסביבתו וקשרים יצטרכו לנתח באיזה סיטואציה הם נמצאים, למשל התקפה מתפרצת.

למען ההגינות, ישנם שחקנים ישראלים שמבצעים את פעולת ההשתלטות בצורה מצוינת ומאידך שחקנים ברמות הגבוהות בעולם שטועים. לא בדקתי סטטיסטית, אבל ברק טוען שמהרגע שהסבתי את תשומת ליבו לעניין, הוא שם לב שבישראל זה קורה הרבה יותר מאירופה. אני בטוח שמהיום גם אתם תשימו לב לזה.

דוגמא להשתלטויות גאוניות של חלוץ

דוגמא לנגיעה להשתלטות גאונית של דאנילו – 6:58

Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. זה מה שעושה את בארסה כל כך מדהימה. היכולת של כל שחקן בודד לעצור כדור על הרגל מאפשר את המסירות לעומק לשחקנים שעומדים עם הגב או עושים תנועה. אפשר ללמד את השיטה המון שחקנים אבל אם אין להם את היכולת לעצור כדור או להמשיך את רצף ההתקפה בנגיעה אחת חכמה ומדוייקת אז זה פשוט לא יילך.

    • איתי ארליך

      בדיוק! זה מה שגם עושה את מכבי חיפה לא מדהימה, משומר וחבריו מאבדים אינספור כדורים בצורה הזאת

  1. אזכור מופיע גם ב משחק לחץ ישראלי - הזווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח