הליגה המעניינת בעולם

מתי בפעם האחרונה ראיתם משחק במחזור ה-30 בין קבוצות במקומות 5 ו-7, שבסופו אחת מהן יכולה להיות אלופה בסוף העונה? זה מה שקרה בבלגיה במחזור הסיום של הליגה הסדירה בין גנט למכלן. קבוצתם של רמי גרשון, קני סייף ואופיר דוידזאדה, שדורגה שביעית, הצליחה להשתחל לפלייאוף העליון עם ניצחון 0-3, טיפסה למקום הרביעי והורידה את מכלן למקום השביעי ומחוץ לפלייאוף. ובין רגע, פתאום היא רחוקה 6 נקודות מהמקום הראשון כשלפני המחזור הפער היה כפול.

זה אפשרי כמובן בגלל שיטת הקיזוז שיש בבלגיה, כשששת הראשונות מחלקות את כמות הנקודות שלהן לחצי ויוצאות לסדרה מתישה של עשרה משחקים. יש הרבה ביקורות על שיטת הקיזוז, על כך שהיא לא הוגנת, אבל היא דואגת שיהיה מתח כמעט עד הסוף.

קני סייף
קרדיט לדף הפייסבוק KAA GENT

והנה, היום ייערך הדרבי הישראלי בין גנט לקלאב ברוז' השנייה בסוג של משחק מפתח על האליפות. רק לפני שני מחזורים הפער בין הקבוצות עמד על 15 נקודות, היום הוא יכול להתקזז ל-2(!) בלבד. עונה מוזרה עוברת על גנט. דיברנו על זה בדירוג הליגיונרים. היא נעה בין הפסגה למרכז הטבלה, רגע אחד היא מוציאה תיקו הרואי בוומבלי מול טוטנהאם, ולאחריו חוטפת חמישייה בבית מגנק. גם אם תנצח היא תהיה רחוקה 6 נקודות מהפסגה, אבל היא כל כך לא צפויה, שזה הופך אותה למועמדת פוטנציאלית לאליפות.

שינויי מומנטום כאלו נפוצים בבלגיה, אולי זה קשור גם לעומס הגדול, בבלגיה משחקים 40 מחזורים, יותר מכל הליגות הגדולות, ולא מעט נציגות משתתפות באירופה בשלבים המאוחרים, וקשור גם להשפעה הפסיכולוגית של הקיזוז.

התקדים הכפול של ליאז'

גיא לוזון זוכר טוב מאוד את עונת הקיזוז. כשאימן את סטנדרט ליאז' ב-2013/14, הוא שבר את שיא הניצחונות הרצופים בבלגיה, פתח מעולה, אבל נחלש לקראת הפלייאוף. ליאז' סיימה ראשונה בעונה הרגילה, עם פער של 10 נקודות על פני אנדרלכט. אלא שה-10 הללו התקזזו בין רגע ל-5, והיריבה השנואה בסופו של דבר חגגה תואר אליפות. מצד שני, הקבוצה שלו כמעט ורשמה שלוש עונות קודם לכן קאמבק מטורף. סטנדרט סיימה שישית(!) בפער של 15 נקודות מהמקום הראשון, אבל נתנה פלייאוף מטורף וסיימה עם אותו מספר נקודות כמו גנק של אליניב ברדה, שזכתה באליפות.

גיא לוזון מכבי חיפה
Credit to "Maccabi Haifa FC" Facebook page

בכלל, בשבע העונות בהן נהוג הקיזוז בבלגיה, שלוש פעמים זו שסיימה ראשונה את העונה הסדירה לא זכתה באליפות בסופו של דבר. זה נובע ככל הנראה מעניין פסיכולוגי. קחו את מכבי חיפה של עונת הקיזוז, היא פתחה מדהים, הגיעה כבר ל-12 נקודות הפרש, אבל ידעה ששום דבר לא יספיק לה כדי להבטיח את התואר. וכשהיא החלה להיתקע בליגה ולהתעייף, היא ירדה לשש נקודות הפרש שמיד ירדו ל-3, כלומר פער של משחק. וזה משהו שיכול לשבור אותך פסיכולוגית.

מה הפעם?

וזה קורה גם לברוז' של רפאלוב, שאחרי פתיחה טובה מאבדת גובה ואוויר, ובמחזור האחרון של העונה ירדה למקום השני. הלחץ גובר עוד יותר בעקבות ניצחון החוץ של אנדלרכט מול זולטה בשישי, והפסד של הכחולים שחורים יהפוך את הפער ל-4 ויקרב את האליפות שוב לאנדרלכט, וגם כאמור, יסכן את המקום השני המוביל למוקדמות ליגת האלופות.

אנדרלכט היא ה"מכבי ת"א כדורסל" של פעם בבלגיה, עם 23 אליפויות בסה"כ לעומת ה-13 של ברוז'. היא זכתה ב-4 מ-7 האליפויות בזמן הקיזוז, אבל שלוש קבוצות אחרות התחלקו ביתר השלל. זה אומר ארבע אלופות בשבע שנים, איזון לא רע בכלל, כשארבע פעמים האליפות הוכרעה במחזור האחרון.

אז כן, יש המון אי צדק בקיזוז, אבל אלו הם החוקים וצריך ללמוד לשחק תחתיהם. מה שבטוח, זה הופך את הליגה למותחת ומעניינת לכל אורכה.

רפאלוב במדי ברוז
קרדיט לדף הפייסבוק Club Brugge K.V.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח