הדשא של דשאן

כישלון וניצחון

"שער…שער!"; "מאיר, תירגע!". אחד הרגעים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי היה כמובן הניצחון על נבחרת צרפת אי שם בשנת 1993. מאיר איינשטיין, שדרן הנבחרת הטוב והמרגש ביותר עד כה, צרח בקול צרוד ואייל ברקוביץ׳ הצעיר, גדול שחקני הנבחרת עד כה, רקד על הדשא עם הכדור בידו: מרגש אותי עד דמעות גם כשאני צופה בזה היום. עושה רושם שהנבחרת שלנו התקדמה מאז, סיימה לא מעט משחקים ללא הפסד מול הגדולות, ניצחה את רוב המשחקים מול הנחותות ובכל זאת נתקעה מאחור ללא שום העפלה לטורניר. מדוע? כי קצב ההתקדמות של נבחרות אחרות כגון איסלנד ואלבניה פשוט משמעותי יותר.

לעומת זאת לנבחרת צרפת היה מסלול התקדמות שונה לחלוטין, הרבה בזכות הפנומן זינדין זידאן אך לא רק בזכותו. יש למדינת צרפת תשתית כדורגל ותרבות כדורגל עשירה הרבה יותר ויש לה אלפי שחקנים פוטנציאליים לנבחרת. מעניין לסקור את התהליך שעברה הנבחרת הצרפתית מאז אותו הפסד לישראל. הנבחרת הרברבנית של ז׳ראר הוייה, עם ז׳ינולה וקאנטונה, הודחה בדקה ה-90 על ידי בולגריה ולא טסה למונדיאל 94 (בולגריה ושבדיה מהבית הישראלי הגיעו לחצי הגמר שם!). התקשורת הצרפתית יודעת לשחוט לא פחות מהתקשורת הישראלית. למרות הביקורת נגד המאמן החדש, אמה ז׳אקה, הוא חגג גביע עולם ראשון עבור צרפת, מארחת מונדיאל 98. זידאן נגח פעמיים לרשת הברזילאית, עמנואל פטי קינח והקפטן הכריזמטי דידיה דשאן הניף גביע. ארבע שנים אחרי היעדרות מבישה מהמונדיאל צרפת זכתה בפסל המוזהב (זה לא גביע, אי אפשר לשתות ממנו שמפניה).

נבחרת המילניום

המומנטום המשיך עם זכיה ביורו 2000 מול איטליה כשטרזגה כובש בפנדלים וחוגג. רוב כוכבי הנבחרת שיחקו בליגות החזקות באירופה, אבל הליגה הצרפתית עלתה מדרגה ושלחה נציגים צעירים לנבחרת. את מונדיאל 2002 צרפת תרצה לשכוח עם הופעה כושלת. ביורו 2004 צרפת נכנעת 1-0 ברבע הגמר מול "המכונה" יוון. מונדיאל 2006 כבר נראה אחרת, אבל בגמר מול איטליה זידאן נוגח, הפעם לא לרשת ובפנדלים טרזגה בועט, הפעם לקורה… הפרישה של זידאן מהנבחרת מהווה סוף עידן וצרפת התקשתה לשחזר את ימיה הגדולים. תיירי הנרי המוכשר העלה את צרפת "במו ידו" למונדיאל 2010 אחרי מפגש פלייאוף מול אירלנד. שם הנבחרת משעממת בדרך להדחה מבישה: נקודה בודדת בשלב הבתים. הסיפור שם היה המרד של השחקנים בהנהגת פטריס אברה נגד המאמן דומנק. בשנת 2012 דידיה דשאן מקבל את המושכות של הנבחרת. בדרך למונדיאל 2014 צרפת הפסידה בפלייאוף 2-0 לאוקראינה, אך אכלה את הדשא בניצחון ביתי 3-0 ושמרה על כבודה. בטורניר היא הפסידה לגרמניה, שהפכה לאלופה. הופעה מכובדת בסך הכל.

לאורך השנים התנודות ברמת נבחרת הטריקולור נעו בין זכיה בגביעים, הופעות פושרות ביורו והופעות גרועות במונדיאל. חוסר יציבות שמשתנה על פי איכות השחקנים, האווירה בחדר ההלבשה, היחסים עם המאמן והלחץ של התקשורת.

ביולי האחרון צרפת פיספסה הזדמנות פז לחגוג פעמיים באותו שבוע: הן זכיה ביורו בבית והן ציון יום הבסטיליה. המארחת הרשימה, במיוחד בניצחון 2-0 מול אלופת העולם, במשחק האיכותי ביותר בטורניר, אבל נעקצה על ידי היתוש הפורטוגלי בגמר 1-0 בדיוק כפי שפורטוגל נעקצה בביתה על ידי יתוש יווני ביורו 2004. למרות זאת, הנבחרת הוכיחה שהדור הנוכחי שווה זהב. רוב התקשורת המאוד ביקורתית והאוהדים אוהבים את הנבחרת ואת המאמן ובצדק. הנבחרת הציגה טורניר עם כדורגל שמח והתקפי.

שמפניה במוסקבה?

נכון לעכשיו, לקראת מוקדמות מונדיאל 2018 מתוך 23 שחקני סגל דשאן ביצע 8 שינויים. אברה הקפטן הווינר ושחקן יובה נשאר מאחור, כמו גם סאניה ודיארה. בנזמה לא בתוכניות של דשאן מאז פרשת "הקלטת הלוהטת" וצרפת משכילה להסתדר בלעדיו. זימונים חדשים כוללים שמות של צעירים עם עתיד מבטיח כגון אוסמן דמבלה (חלוץ), לווין קורזאווה (מגן שמאלי במקום אברה) וסבסטיאן קורצ׳ה (מגן ימני), כולם בני 25 ומטה. השלד הצעיר והמנוסה נותר בנבחרת והוא כולל את הכוכבים פוגבה, וראן וגרייזמן והכוכבים העולים מרסיאל וקומאן. לשינויים האחרונים של דשאן קוראים במילים פשוטות: הצערת הנבחרת. פוגבה וגרייזמן כבר זכו עם הנבחרות הצעירות במונדיאל עד גיל 20 ויורו עד גיל 19, בהתאמה. אף אחד לא יופתע אם צרפת תזכה במונדיאל ברוסיה, אבל הדרך עוד ארוכה ותמיד יש דינמיקה של טורניר, פציעות והגרלות קשות ומתישות. בינתיים היא צריכה לעבור את שלב המוקדמות. אחרי ניצחון 3-1 במשחק הכנה מול איטליה, צרפת התחילה קמפיין בבלארוס עם תיקו מאופס ומאכזב. באוקטובר היא תארח את בולגריה ואז תצא למשחק חוץ מסקרן מול הולנד שעדיין בשלבי שיקום. גם שבדיה נטולת זלאטן ולוקסמבורג באותו בית. לקראת היורו האחרון צרפת התכוננה עם משחקי ידידות. משחקי המוקדמות התחרותיים (עולה אחת אוטומטית בלבד) יכולים להוות הכנה הרבה יותר טובה לקראת המונדיאל וצרפת מסוגלת להתגבש ולהגיע לטורניר עם כושר ותיאום אף יותר גבוהים מטורניר היורו.

הדשא של דשאן
Credit to "Équipe de France de Football" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח