דירוג הפרשנים – זאב זלצר

בכדי לבחור מיהם הפרשנים הטובים בישראל, אשר מוסיפים תוכן וצבע, ולעומתם מיהם הפרשנים הבלתי נסבלים בישראל, הממררים לנו כל שידור אפשרי, אנחנו ננתח מידי שבוע את הפרשנים הישראליים השונים ע"פ מד איתי. להזכירכם, הפרמטרים שייבחנו הם מקצועיות, אובייקטיביות ויכולות שידור.

השבוע, הדרבי של מנצ'סטר, בעמדת הפרשן זאביק זלצר, כבר זמן רב שאני רוצה לנתח את פרשנותו של האיש והאקדמיות. בשידורי הליגה האנגלית יש מעין תבנית מדהימה שמסייעת לפרשנים ולשדרנים הישראליים להעביר את השידור בצורה נעימה יותר. התבנית היא, צמד (שדרן ופרשן) זרים בעלי מבטא בריטי נעים לשמיעה, במיוחד לקורבנותיו של שגיא כהן. הפורמט למעשה הוא לתת לצוות הזר לשדר את רוב המשחק כאשר וייץ את זלצר מתערבים רק כאשר יש אירוע מעניין, לי רק נשאר לייחל ליום שיביאו צמד שדרנים זר שיחליף את רוב השדרנים פה. במחשבה שניה, לא נראה לי ששדרן אנגלי ישרוד כאן יותר ממשחק אחד לפני שהוא יירה לעצמו בראש…

זאביק זלצר, בן 71, שיחק בתור קשר התקפי במשך כל הקריירה במכבי פ"ת, מלבד עונה אחת בארה"ב בלוס אנג'לס טורוס (ממש כמו שאלון מזרחי שיחק ב"אירופה" במדי ניס). אימן קבוצות שונות במשך 20 שנה עד שבשנת 95 מונה למאמן "על" בנבחרות הנוער והנערים של ישראל ובמשך 13 שנה הצעיד דורות שלמים להישגים יפים. לאחר התקופה הארוכה בנבחרות הנוער והנערים, זלצר מהווה שם נרדף למר אקדמיות הכדורגל ומומחה לגידול כשרונות צעירים, שם זה לא הבשיל להצלחה כלשהי בהפועל פ"ת או הפועל ת"א בהן הוא שימש כמנהל מקצועי. כיום הוא משמש כפרשן הבכיר במשחקי הליגה האנגלית ואמון בין לבין על מחלקת הנוער בבית"ר נס טוברוק.

מקצועיות

ניתוח מערכים ופרה גיים  זלצר מושלם בעניין הזה. הוא שולט במערכים, בשחקנים ובטקטיקות, הוא חי את הליגה ומכיר מי חזר מפציעה, הרחקה או מנופש. מציין עובדה חשובה בכך שפלגרני ויתר על נבאס המהיר לטובת פרננדו (קשר אחורי נוסף), מסביר איך זה ישפיע על המשחק, מנתח בצורה נכונה את החזרה להרכב של קולארוב על חשבון זבאלטה וכבר בפרה גיים מזכיר לצופים למה קומפני לא שיחק במשחק הקודם (מריבה עם פלגרני על כך שהוא שיחק נגד ישראל). זלצר שולט שליטה אבסולוטית בכל מה שקורה בליגה האנגלית ומגיע מוכן למשחקים, הוא מבין את היתרונות של המערכים ואבחן נכון את איך שהמשחק התפתח. סה"כ ציון 5.

 

ניתוחים מקצועיים תוך כדי משחק – אומנם את המשחק משדרים הצמד האנגלי, אך זלצר עולה לשידור בדקות הנכונות ומפרשן מהלכים במשחק בצורה מקצועית ונכונה. תבנית השידור המובנת מובילה אותו בדקה ה-8 לנתח את זמן הגישושים ובדקה ה-30 לזהות את הבעיות שמתפתחות במשחק – המהירות של ולנסיה מקשה על קולארוב, דה ברוינה לא מעורב במשחק והולך לצד. בפתיחת המחצית השניה מציין כי המהירות של נבאס חסרה במשחק ופלגרני כאילו שומע אותו ומכניס את נבאס אחרי 5 דקות. בדקה ה-60 דן בצורה מקצועית באפשריות החילופים של שני המאמנים וממש אחר כך מבוצעים 2 חילופים במשחק, מסביר מצוין את מטרת כניסתו של פלאייני (מטרה לכדורי גובה מול קומפני ואוטמנדי מה שקורה בפועל עם כניסתו). לסיכום, זלצר חי את המשחק, מכיר את המאמנים ואת צורת ההתנהלות שלהם ולכן מפרשן בצורה מדויקת, לעיתים הוא נותן הסברים מעמיקים מדי, אבל לא בצורה חריגה סה"כ ציון 5.

פיקנטריה וסטיסטיקות מעניינות – זלצר מכיר את הסטטיסטיקות (דה חאה שותף עד כה ב-9 דרבים וספג בכולם ולכן חלה עליו חובת ההוכחה), בנוסף מרבה להציג לצופה נתונים מעניינים ולא סתמיים. אפילו בנושאים ה"צהובים" זלצר בקיא. הוא אומנם מספר סיפורים (כמו הסיבה שבגינה קומפני לא שיחק במשחק הקודם) אבל הוא עושה זאת בצורה נעימה ולא מגעילה מה שמוכיח שניתן לספר רכילויות וכותרות עיתונאיות כחלק משידור ולא כביקורת נלוזה. סה"כ ציון 4.5.

סה"כ ציון כולל לציר המקצועיות: 4.83.

אובייקטיביות, התנהלות ויכולות שידור

אובייקטיביות – זלצר אובייקטיבי, באמת שלא ניתן להסיק את מי אוהד. זה מדהים בעיני, בכל המשחקים ששמעתי אותו הוא נאמן לתפקידו ומדבר על שחקנים, קבוצות ומהלכים בצורה נקייה. סה"כ ציון 5.

התנהלות כפרשן – זלצר מדבר בשפה נקייה, מכבד את המקצוע ואת תפקידו ומתנהל בקלאס. הבעיה היא ביכולת הווקאלית שלו ובצורת הדיבור. הוא כל הזמן אומר אה אה אה אה… ובשלב מסוים זה מציק. אין לי חלילה טענות לשפה, זה פשוט מציק באוזן. מעבר לכך, הקול שלו מעיק באוזן. אחרי הכל, במשחק של תשעים וכמה דקות אתה שומע את אותם אנשים הרבה זמן והקול שיוצא לו מהפה קצת מחרחר במוח. בנוסף, לפעמים יוצא לו להגיד מספר פעמים משפטים בהם הוא מכניס את אותו פועל בשלוש צורות דומות. לדוגמא: "פלגרני נזהר, הוא מציג מערך זהיר שמשדר זהירות", אחר כך הוא אמר "ואן חאל יראה איך המשחק יתפתח מפתיחת המשחק ולפי התפתחות המשחק אולי יפתח את המערך". סה"כ ציון  3-.

 

"מתפרצות" ( תדירות דיבור) – זלצר אומנם "נהנה" מפורמט השידור המושלם בו השדר והפרשן האנגלי עובדים והוא מגיע רק לקטוף את הפירות ומתערב רק באירועים המעניינים, אך למיטב זכרוני, במשחקים שבהם שמעתי את זלצר משדר ללא עזרת השדרנים, זלצר הרבה לדבר ולספר על אקדמיות הכדורגל יתר על המידה. סה"כ ציון 1.

סה"כ ציון לציר התנהלות, יכולות שיור ואובייקטיביות: 1.

לסיכום, זלצר מקצועי ברמה הכי גבוהה, הוא מכבד את הצופים ומבין את תפקידו והוא מגיע מוכן לשידורים. למעשה מהבחינה המקצועית הוא הפרשן המושלם. הוא ממש הבחורה הזאת שאתה יודע שהיא בחורה זהב, אבל אתה לא נמשך אליה כי חסר לך הניצוץ. אין מה לעשות זלצר, אתה בחורה זהב אבל הקהל לא נמשך אליך.

זאב זלצר דירוג הפרשנים

דירוג הפרשנים סיכום

לכל הדירוגים

דירוג הפרשנים ההתחלה

דירוג הפרשנים – מוטי איווניר

דירוג הפרשנים – ניר לוין

דירוג הפרשנים – שלמה שרף

דירוג הפרשנים – עודד מכנס

דירוג הפרשנים – שגיא כהן

דירוג הפרשנים – אייל ברקוביץ

דירוג הפרשנים – אלי אוחנה

דירוג הפרשנים – זאב זלצר

דירוג הפרשנים – אבי נימני

דירוג הפרשנים – חיים רביבו

דירוג הפרשנים – אורי אוזן

דירוג הפרשנים – עמרי אפק

דירוג הפרשנים – שגיא כהן 2.0

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח