דירוג הפרשנים – אלי אוחנה

בכדי לבחור מיהם הפרשנים הטובים בישראל, אשר מוסיפים תוכן וצבע, ולעומתם מיהם הפרשנים הבלתי נסבלים בישראל, הממררים לנו כל שידור אפשרי, אנחנו ננתח מידי שבוע את הפרשנים הישראליים השונים ע"פ מד איתי. להזכירכם, הפרמטרים שייבחנו הם מקצועיות, אובייקטיביות ויכולות שידור.

ליגת האלופות השבוע, המשחק פורטו נגד מכבי ת"א. בעמדת הפרשן מאמן נבחרת הנוער אלי אוחנה נטול הקשקשים. המשחק משודר בערוץ 10 כאשר כל הקדימונים למשחק מבוצעים באולפן ליגת האלופות בערוץ הספורט.

אלי אוחנה, סמל בית"רי, פרץ לתודעה בעונת 1980 ועד 1987 הספיק לזכות בתארים בבית"ר תוך שהוא כובש 77 שערים אשר מקנים לו לבסוף חוזה במכלן עימה הוא זוכה בגביע אירופה למחזיקות בזכות בישול גאוני במשחק הגמר. לאחר שנת נופש בחופי בראגה בפורטוגל, חזר אוחנה לעלות את ביתר מהליגה הלאומית ולהוביל את הירושלמים לעוד מספר שנים יפות. לאחר פרישתו, החל בקריירת אימון במספר קבוצות אשר ברובן לא הטביע חותם כולל 2 קדנציות לא טובות בבית"ר. החל משנת 2008 מאמן את נבחרות הנוער בישראל ומשמש כפרשן מוביל באולפן ליגת האלופות של ערוץ 5. ליגת האלופות הינה ספינת הדגל של ערוץ 5 ואין ספק כי הפקת התוכנית של אולפן ליגת האלופות נעשית ברמה מקצועית. אין לי ספק שצוות הערוץ נותן לפרשני ליגת האלופות את הכלים על מנת לפרשן משחקים בצורה איכותית.

מקצועיות

ניתוח מערכים ופרה גיים  אוחנה השתפר בצורה מופלאה בשנים האחרונים, באמת שהוא לומד ומשתדרג. בקדימונים למשחק, אוחנה מציג ניתוח של שחקני הרכש של פורטו, מאיפה הגיעו וכמה פורטו שילמה עליהם ומספר על השחקנים המובילים של פורטו ברהמי, אבובאקר ודנילו שלא פותח. מבחינת הנתונים והצגת המידע, שאפו. עם זאת, ברור לאוהדי הספורט הבקיאים כי המידע שהוצג ע"י אוחנה אינו מוכר לו והוא בסה"כ מקריא נתונים שהוא קיבל (גם זה משהו). בפרה גיים אנחנו רוצים לשמוע ניתוח מקצועי וטקטי, אנחנו רוצים לשמוע מה החוזקות והחולשות של כל קבוצה ואיפה לדעת הפרשן יוכרע המשחק ובזה אוחנה פחות טוב. סה"כ ציון 3.

ניתוחים מקצועיים תוך כדי משחק – בתחילת המשחק אוחנה מוודא את המערך שהוצג בפרה גיים כמו שאני אוהב, לאחר 10 דקות הוא מבצע סוג של סיכום פתיחת המשחק בצורה יפה לעומת פתיחת המשחק של מכבי נגד צ'לסי (הוא מבצע הקבלה מסוימת למשחק נגד צ'לסי שהיא השוואה יפה), בהמשך הוא מנתח בצורה נכונה את הסיבות והאשמים בגולים שמכבי סופגת. במהלך המשחק אוחנה מאבחן בצורה די נכונה את החילופים שמבוצעים ומסביר את ההשפעה הרצויה של החילופים של ריקן ושל ורמוט. עם זאת, אוחנה מרבה להגיד דברים בנאליים וסיסמאות. אני תמיד אזכור פרשנות ספציפית של אוחנה בה הוא נשאל איך לדעתו המשחק יסתיים והוא ענה: "המשחק יכול להתפתח לכאן או לכאן או תיקו" . סה"כ ציון 3.

פיקנטריה וסטיסטיקות מעניינות –אוחנה הגיע מוכן, ידע לתת סטטיסטיקה מעניינית לגבי כך שפורטו מבקיעה 40% משערים בעשרים הדקות האחרונות של המשחק שזה נתון שמעיד על סבלנות, כמו כן משתף את הצופים בבית בנעשה באצטדיון ובטרם התחלת המשחק, מספר איך כל הפרשנים המקומיים חקרו אותו לגבי זהבי, הוא מציג לקהל בבית את האווירה מחוץ לאיצטדיון. סה"כ ציון 4.5.

סה"כ ציון כולל לציר המקצועיות : 3.5.

אובייקטיביות, התנהלות ויכולות שידור

אובייקטיביות – במשחק של קבוצה ישראלית אין לי ציפיות שהפרשן יהיה אובייקטיבי. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שכל עוד אוחנה היה פרשן הליגה הספרדית ופירשן את משחקי הקלאסיקו הוא נטה בצורה ברורה לטובת ברצלונה. גולים של ריאל התקבלו באיפוק בעוד שבגולים של מסי, אוחנה יצא מגדרו. זה ברור לאוהדי ריאל שהפרשנים והשדרנים בערוץ הספורט ברובם נוטים לקטלונים ואני כבר ציינתי מספר פעמים שזה לא מתקבל על הדעת. בליגת האלופות, פרט לאהדתו הברורה לברצלונה, לא נתקלתי באיזשהו מאורע חריג בנוגע לאובייקטיביות של אוחנה.  סה"כ ציון 1.

התנהלות כפרשן – אוחנה עממי, מדבר בשפה פשוטה ומובנת. במרבית משחקיו הוא מכבד את הקולגות שלו ולא משתמש בשפה מלוכלכת. לאוחנה יש קול טוב לפרשן, הוא נעים ויודע להתלוצץ ולצחוק במהלך השידור. יש לי הרגשה שלפעמים אוחנה מתחיל משפט כאשר הוא לא יודע בדיוק איך הוא יסיים אותו. למשל כניפק את המשפט האלמותי "זה קרה, זה קורה וזה יקרה גם בעתיד ולא רק בישראל, אלא בכל העולם". סה"כ ציון  5.

 

"מתפרצות" (תדירות דיבור) – מצוין, אוחנה לא חופר כמו שגיא כהן אחרי כל הוצאת חוץ ומצד שני לא נעלם לפרקי זמן ארוכים. מתערב בשידור בכל אירוע משמעותי במשחק. סה"כ ציון 5.

סה"כ ציון לציר התנהלות, יכולות שידור ואובייקטיביות  סה"כ ציון 3.66.

לסיכום, לפני שנתיים אוחנה היה עוד פה גדול שקיבל ג'וב חלומי לפרשן משחקי ליגת אלופות, נראה שבחודשים האחרונים הוא מבצע תהליך של למידה ושדרוג מעמדו כפרשן. הוא מגיע מוכן לשידורים ולומד נתונים על מנת שיוכל להציגם בזמן שידור. מבחינת יכולת כפרשן הוא די טוב, לפחות כשהוא לא משדר את בארסה…

דירוג הפרשנים - אלי אוחנה

 

לכל הדירוגים

דירוג הפרשנים ההתחלה

דירוג הפרשנים – מוטי איווניר

דירוג הפרשנים – ניר לוין

דירוג הפרשנים – שלמה שרף

דירוג הפרשנים – עודד מכנס

דירוג הפרשנים – שגיא כהן

דירוג הפרשנים – אייל ברקוביץ

דירוג הפרשנים – אלי אוחנה

דירוג הפרשנים – זאב זלצר

דירוג הפרשנים – אבי נימני

דירוג הפרשנים – חיים רביבו

דירוג הפרשנים – אורי אוזן

דירוג הפרשנים – עמרי אפק

דירוג הפרשנים – שגיא כהן 2.0

Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתי
    אני מאד נהנה לקרוא את עמדתך לרמת הפרשנות.
    לאחר שסקרת לא מעט פרשנים , אולי הגיע העת לפרסם טבלת השוואת הניקוד לפי כל קריטריון וכמובן סיכום .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח