דירוג הפרשנים – אורי אוזן

בכדי לבחור מיהם הפרשנים הטובים בישראל, אשר מוסיפים תוכן וצבע, ולעומתם מיהם הפרשנים הבלתי נסבלים בישראל, הממררים לנו כל שידור אפשרי, אנחנו ננתח מידי שבוע את הפרשנים הישראליים השונים ע"פ מד איתי. להזכירכם, הפרמטרים שייבחנו הם מקצועיות, אובייקטיביות ויכולות שידור.

השבוע, לאחר פגרה ארוכה של הפינה, סוף סוף הצלחתי לאתר פרשן שלא דורג בפינה. המשחק הוא הפועל באר שבע נגד אינטר בליגה האירופאית ובערוץ 53 לצד מאיר איינשטיין ניצב הפרשן אורי אוזן. דיברנו בעבר על ההבדל התהומי בין איינשטיין שדרן המשחקים המופלא לבין איינשטיין של הרדיו ותוכנית יציע העיתונות. איינשטיין כשדרן נחשב למאוד איכותי ומספק מידע מעניין ויכולת ווקאלית גבוהה שתורמת לרמת ההנאה של הצופה. אבל כרגיל אנחנו נתמקד בפרשן.



כבר תקופה ארוכה שאורי אוזן רשום אצלי בפנקס. אוזן גדל וחי כדורגל – שיחק בליגה הבכירה, השתתף במפעלים האירופאיים ועד עכשיו מחפש את דניאל בארטן מרוזנבורג בהדחה הכואבת עם מכבי חיפה במשחק הפרוז'קטורים המפורסם ברמת גן. לאחר מכן דשדש קצת בליגת העל ולאחר פרישתו עבר לעמדת עוזר מאמן בוגרים ומאמן נערים ונוער. אוזן נחשב כאחד משחקני הכדורגל היותר אינטליגנטים ובעל מוניטין של איש מקצוע המתנסח בצורה נקייה ושאינו נוהג להתעסק בצהוב ובלכלוך.

מקצועיות

ניתוח מערכים ופרה גיים פורמט השידורים של הליגה האירופאית בנוי כך שמיד כשנגמר משחק מתחיל המשחק הבא, כך שלמעשה לא היה ממש אולפן פרה גיים ולכן אין חפירות מיותרות ובזמן עליית השחקנים למגרש נעשה ניתוח מהיר למערכי הקבוצות ולשיטת המשחק. אוזן כבר מגיע דרוך, מנתח את המערכים כפי שהם מופיעים על המסך, מאבחן מהר שהמערך המוצג של באר שבע כנראה יהיה טיפה שונה והמגנים של באר שבע ישחקו גבוה יותר כשחקני כנף. בנוסף, עוד בטרם המשחק מתחיל הוא מסיק שהתפקיד של לוסיו יהיה לנטרל את פילפה מלו עובדה שמתבררת כמכרעת בהמשך. אוזן, בניגוד לפרשנים אחרים, שולט בסגל הרחב של אינטר ומנתח בצורה נכונה גם את המערך של האיטלקים ועושה את הדבר שאני הכי אוהב – אחרי דקה במשחק הוא מוודא שהעמידה על המגרש תואמת למערך שהוצג ומסמן מאצ'אפים צפויים. למשל, כבר בהתחלה סימן כי מדל ומלו הם למעשה אותו סוג של שחקן ולכן יהיה חסר לאינטר שחקן קישור התקפי.  סה"כ ציון 5.

ניתוחים מקצועיים תוך כדי משחק – אוזן מעיר הערות מדויקות ושם זרקור על נקודות נכונות. "באר שבע נותנת לבלמים (ראנוקיה ומורייו) להניע את הכדור ולוסיו מתמקד במלו", מנתח את התנועה האלכסונית של בוזגלו בכניסה לרחבה מהמסירה של וואקמה. אוזן ממשיך ומתעכב על התנועה של אדר שיורד אחורה על מנת לקבל כדור ולסכן את השער, מאבחן נכון שמיגל ויטור אמור לצאת עם אדר ובדיוק כשהפורטוגלי לא עושה זאת אדר מגיע להזדמנות מסוכנת – משמע האבחון של אוזן מדויק. אוזן מרבה לפרק מהלכים בצורה מופלאה – "משחקים אגפים", "פאולים חכמים", מערך "היהלום" והסברים על תנועה בלי כדור וסגירות אלכסוניות. מיד בתחילת המחצית השנייה מנתח השפעת כל חילוף וחילוף (לדוגמא בחילוף של באנגה את ברוזוביץ) על המשחק ואיך הקבוצה היריבה תצטרך להגיב לחילוף. ההסברים נעשים תוך שימוש במושגים ברורים ובגובה העיניים. (כדורגל זה משחק פשוט, לכן אין סיבה להתחיל להגיד דברים מתנשאים כמו "החילוף הזה מבטא את הפילוסופיה של המאמן" כמו פרשנים אחרים שאנחנו מכירים) . סה"כ ציון 5.

פיקנטריה וסטיסטיקות מעניינות – אוזן מגיע מוכן. אומנם לידו יושב איינשטיין מלך הפיקנטריה והסטטיסטיקה, אך אוזן בקיא במשחקי העבר בין הקבוצות הישראליות לאיטלקיות ומזכיר את צמד הניצחונות של מכבי חיפה והפועל תל אביב על פארמה על אדמת איטליה. הוא יודע לתת מעבר כאשר מדבר על שוער אינטר סמיר האנדנוביץ שפרש מנבחרת סלובניה (אין סיכוי שאוחנה, נימני או ברקוביץ ידעו בכלל מי זה השוער הזה), יודע להסביר באיזה מערך שיחק דה בור באייאקס ומה היו נתוני ההצלחה שלו ובסך הכל הוא עושה עבודת הכנה מרשימה כשמנתח את העבר של חלק מהשחקנים. אומנם לא פיקנטריה קלאסית, אבל בהחלט נותן מידע מעבר לנתונים היבשים. סה"כ ציון 4.

 

סה"כ ציון כולל לציר המקצועיות : 4.66.



אובייקטיביות, התנהלות ויכולות שידור

אובייקטיביות – אומנם די ברור שבמשחק כזה הפרשן והשדרן צריכים לאהוד את באר שבע, אבל אוזן מדבר ומנתח גם את אינטר. כצופה כדורגל אתה מקבל מידע על האיטלקים ועל הפעולות הנחוצות שהחבורה של דה בור צריכה לעשות על מנת לנצח. ייתכן וישנם אוהדי אינטר בישראל הצופים במשחק ואוזן מפרשן את המשחק כמו שהוא. אוזן אינו מסתיר את ההתרגשות שלו מהתפתחות המשחק וההצלחה של האדומים ומבטא זאת בעודו מצייץ תוך כדי המשחק שזה מרגש לשדר משחק שכזה. מיותר לציין כי אוזן לא סוכן שחקנים וגם לא מורגש שהוא מנסה לקדם חבר או שחקן שגדל אצלו (אם יש כאלו). לסיכום אובייקטיבי מאוד בהתחשב בנסיבות. סה"כ ציון 5.

התנהלות כפרשן –מתנהל בצורה מקצועית, מדבר בצורה נעימה ובשפה נקייה, מגיע מוכן ורציני לעוד יום עבודה. מעבר לידע הרחב הקיים שלו ניתן להבין שהוא גם עשה הכנה ולמד נתונים. אוזן נותן כבוד לשידור ולצופים ולפחות מבחינתי זה מורגש בדיבור. אנחנו מורגלים ל"שכונה" שמרבית הפרשנים מנהיגים בשידורים ואוזן הוא 100% מקצוען. עם זאת, יכול היה להיות נחמד אם מדי פעם יהיו לו גם מספר הערות משעשעות. סה"כ ציון 4.5.

"מתפרצות" ( תדירות דיבור) – מושלם. לא מדבר יותר מדי ולא נעלם. אוזן לא אומר דברים סתמיים רק בשביל להגיד אמרתי. השבוע פרשן בכיר בליגת האלופות אמר "תפקידם של החלוצים יהיה להבקיע גולים". במשחק בחמישי היו הרבה אירועים ולכן אולי נוצר הרושם שהוא מדבר הרבה, אבל לטעמי הוא ניתח מהלכים בתדירות נכונה. סה"כ ציון 5.

 

סה"כ ציון לציר התנהלות ,יכולות שיור ואובייקטיביות  סה"כ ציון 4.83.



לסיכום, אוזן הוא הפרשן הישראלי הטוב ביותר שדורג עד עתה. במדינת הקומבינות לא מפתיע שגם בשידורי הספורט פרשנים חלשים ממשיכים לקבל את המשחקים המרכזיים. אוזן והדור החדש של הפרשנים (קלינגר, אפק, יוכין ואפילו אלון חרזי) שמכבדים את המקצוע ומגיעים מוכנים למשחקים, מדברים בצורה נקייה ומכבדים קולגות ובעיקר את הצופים, מקבלים מדי פעם משחק פה ומשחק שם ולכן היה קשה לי לאתר משחק שבו אוכל לכתוב עליו. מכאן תפילה לערוצי הספורט השונים – תנו לאוזן לפרשן ליגת האלופות!

לכל הדירוגים

לכל הדירוגים

דירוג הפרשנים ההתחלה

דירוג הפרשנים – מוטי איווניר

דירוג הפרשנים – ניר לוין

דירוג הפרשנים – שלמה שרף

דירוג הפרשנים – עודד מכנס

דירוג הפרשנים – שגיא כהן

דירוג הפרשנים – אייל ברקוביץ

דירוג הפרשנים – אלי אוחנה

דירוג הפרשנים – זאב זלצר

דירוג הפרשנים – אבי נימני

דירוג הפרשנים – חיים רביבו

דירוג הפרשנים – אורי אוזן

דירוג הפרשנים – עמרי אפק

דירוג הפרשנים – שגיא כהן 2.0

דירוג-הפרשנים-אורי-אוזן

דירוג-הפרשנים-אורי-אוזן-השוואה

 

אורי אוזן תמונת פרופיל
קרדיט : לדף הטוויטר של אורי אוזן
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. אזכור מופיע גם ב מתרגלים הנאת כדור - הזווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח