בין הרגש לשכל

// מאת סלע רגב

חלף שבוע ממשחקה של דורטמונד נגד מונאקו ומנסיון הפיגוע כנגד הקבוצה, ועדיין שאלת קיום משחק 22 שעות לאחר המועד המקורי מהדהדת ברקע.

מי כמונו הישראלים, יודעים מה הן התחושות אחרי פיגוע, את אפקט ההפתעה והחשש שהוא מביא עמו ואת שאלת החזרה המהירה לשגרה שמרחפת ברקע. מצד אחד יש את אלמנט ההכלה, את הרצון לדעת פרטים, להבין מי אשם ומי נפגע, מה היה המניע. אך פסיכולוגים רבים טוענים שהדבר החשוב ביותר לאחר אירועים טראומתיים היא החזרה לשגרה.

דורטמונד חוותה אירוע קשה, מפתיע, שאף אחד לא ציפה לו. לא היו הערכות מודיעיניות, וכולם מראשי המועדון, השחקנים, האוהדים, השופטים ואופ”א שהייתה צריכה להכריע מהר ולקבל החלטות לא ידעו מה לעשות. נוסף על כך חוסר התרגול במצבים כאלה מעלה שאלה נוספת לגבי תוכניות מגירה והאם ישנו נוהל לגבי אירועים מסוג זה. השחקנים של שתי הקבוצות, ברובם צעירים, נקלעו לסיטואיציה איתה לא התמודדו מעולם.

כעת עומדת לפתחה שאלת הערך הספורטיבי של קיום המשחק. אינני אוהד של אף אחת מן הקבוצות הללו, אך אני מסכים שאין לערב פוליטיקה בספורט. על אף זאת, ישנם יותר ויותר אירועים שבהם יש חפיפה בינהם. קשה לי להאמין ששחקני דורטמונד עלו בראש נקי למשחק שהתקיים יום לאחר מכן. בנוסף, שחקן ההגנה וחברם לקבוצה היה מאושפז בבי”ח לאחר פגיעה בידו.

רק לפני מספר ימים ראינו את אייזאה תומאס מבוסטון מתפרק ובוכה בסיום משחק הפלייאוף בו התעקש לשחק על אף מות אחותו. המאורעות האישיים משפיעים על השחקנים, על החשיבה, ועל המוטיביציה. לעיתים מעניקים דרייב לניצחון ולעיתים מבלבלים ומוציאים מפוקוס.

ברור לכולם שמניעים כלכליים הם הגורם העיקרי להחלטה. לא סתם המשחק נקבע לשעה שלא פוגעת ברייטינג של שני המשחקים האחרים. מעניין יהיה לבדוק את נתוני הצפייה בין ארבעת המשחקים, בהשוואה בין השבוע לשבוע שעבר. אופ”א הוא גוף שמושפע ממניעים כלכליים, אסור לעצור את גלגלי המכונה המשומנת, קיום המשחק והחזרה המהירה לשגרה לא אפשרו אפילו לקיים שיח ומחשבה והנה אנחנו בגומלין. אוהדים שקנו כרטיסים לשני המשחקים בגרמניה היו צריכים לוותר על אחד מהם, אז הכסף הוחזר להם, אבל החוויה פוספסה.

אז האם היה נכון לקיים את המשחק על מנת לחזור לשגרה, לעמוד בלוח הזמנים הצפוף של אופ”א ולא להכנע לטרור? השאלה הזאת תמשיך להדהד ברקע, בעיקר לאחר המשחק הראשון ובטוח שהדברים יצופו וידוברו שנית לאחר תוצאת הגומלין. בין אם דורטמונד תעלה שלב או לא, חשוב שאופ”א יעשו חושבים וישקלו גם את הערך הספורטיבי ולא רק את לוח המשחקים. החוק החשוב ביותר שאומרים לשופטים הוא לקבל החלטה תוך מתן שיקול דעת תוך התחשבות ב”רוח המשחק”. לפי דעתי במקרה של דורטמונד, בהחלטה על קיום המשחק ביום למחרת, נפגעה “רוח המשחק”.

דורטמונד מונאקו ליגת האלופות
Credit to the official Facebook page of Borussia Dortmund
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח